Pagina 1 van 2

Re: Outback 2004

Geplaatst: 25 feb 2014 09:37
door SP-Boxer
ALLE bouwjaren!

Re: Outback 2004

Geplaatst: 29 apr 2014 13:48
door Dave_de_W
Sinds 14-04 is de Sub afgeleverd, echter is het probleem niet opgelost. Dealer beweert dat de versnellingsbak is gereviseerd, echter blokkeert nog steeds de aandrijving bij max insturen.

Na een bezoek aan dealer Niesten in Heemskerk is de verklaring dat het centraal differentieel hier de oorzaak van is. Waarschijnlijk was deze al defect bij de vorige revisie. Hierdoor veroudert de diffentieel olie versneld en zal ook de versnellingsbak weer defect gaan. Volgende week donderdag kan de Sub terug naar de verkoopdealer, deze brengen de auto dan bij het revisie bedrijf (ATR in Montfoort) welke dit probleem hopelijk op gaan lossen.

Nog even afwachten dus; ik wilde eigenlijk LPG (G3, VGI installatie) laten installeren voor onze vakantie eind mei, kijken of dat haalbaar blijft.

Over het algemeen ben ik best tevreden met de Outback: een duidelijk kwalitatief betere auto dan de Fiat Bravo uit 2009. Als de bak ook 100% in orde is komt er zoals gezegd LPG in en gaat de Citroen C3 e-HDI (bj 2012) de deur uit met als reden aanzienlijk lagere gebruikerskosten maar toch een meer praktische auto + meer comfort.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 29 apr 2014 17:07
door Dave_de_W
Ik ben nog in dubio m.b.t. LPG inbouw: bij diverse inbouwbedrijven geinformeerd en daar komt het volgende uit:

BRC systeem eventueel met klepsmeersysteem: 1.895 euro - het inbouwbedrijf beweert dat het klepsmeersysteem niet noodzakelijk is maar plaatst dit kosteloos.
VGI systeem met klepsmeersysteem: 1.550 euro (zonder 1.300 euro) - het inbouwbedrijf beweert dat zij alleen inbouwen met klepsmeersysteem.

De BRC installateur beweert dat VGI een goedkoper systeem is, met meer problemen. Het is wel een verschil van 595 euro, dus wat is wijsheid?

Re: Outback 2004

Geplaatst: 29 apr 2014 17:38
door Louis
Hier een stukje van mijn eigen wijsheid (eigenwijsheid of ervaring zo je wilt):
Een jaar geleden heb ik zelf trammelant gehad met de vorige lpg installatie. De injectoren waren kapot gegaan. Merkdealer kon het repareren voor € 450,=... PER STUK :o Dat zou me € 1.800,= kosten. Dacht het niet, zeker als je voor dat geld een complete installatie inclusief tank kan krijgen.
Dus gebeld met een lpg-specialist, verhaal uitgelegd en gevraagd of hij nog ideeën had. Nu heb ik voor € 600,= minder dan de dealer vroeg, een VSI installatie van Vogels. Deze spuit sequentieel. Merk geen verschil met rijden op benzine behalve dat de motor iets sneller op temperatuur komt en 20% meer gebruikt dan benzine maar dat is logisch. Let wel, de tank kon blijven zitten want die is nog goed.
Ik zou voor een VSI installatie van Vogels gaan. Krijg je 3 jaar garantie op maar voor onderhoud moet je wel naar de inbouwer en niet naar de garage.
Reken op ongeveer €1.600,= inclusief tank, er vanuitgaande dat het hier om een eerste inbouw gaat.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 29 apr 2014 22:14
door erichendri
Heb ook een prins LPG installatie sinds 35000 / 1 jaar km.
Werkt nog steeds prima, 3 jaar garantie maar alleen als hij zijn
beurtjes bij de LPG inbouwer krijgt.
Maar deze kosten ongeveer 80 euro en moet om de 25000 km of 1 keer per jaar volgens mij.

Wat betreft de automaat, kan liggen aan de elektronische middendif want je hebt
het niet over een lampje dat tijdens de storing gaat branden.
Kan ook de aansturing naar het brein in de bak zijn maar dan brandt er juist
wel een lampje.(had mijn auto)
Heb mijn automaat naar volle tevredenheid bij autobedrijf nuland in Volkel laten reviseren.

P.s., als het goed is zit er in de zekeringskast onder de motorkap een lege positie
waar (4WD) bij staat, als ik hier een zekering plaats wordt de koppeling niet
meer elektronisch aangestuurd en heb je 2WD.
Is dat al eens geprobeerd door de dealer tijdens de diagnose?

Eric

Re: Outback 2004

Geplaatst: 02 mei 2014 13:45
door Dave_de_W
erichendri schreef:Heb ook een prins LPG installatie sinds 35000 / 1 jaar km.
Werkt nog steeds prima, 3 jaar garantie maar alleen als hij zijn
beurtjes bij de LPG inbouwer krijgt.

Maar deze kosten ongeveer 80 euro en moet om de 25000 km of 1 keer per jaar volgens mij.
Ik heb inmiddels verder onderhandeld. AGIN BV uit Rotterdam biedt een BRC systeem aan voor 1650. Een goed aangeschreven inbouwer hier in de buurt wilt zakken van 1895 naar 1750. Dat lijkt me een correcte prijs. Eerst volgende week afwachten wat de verkoper doet met de aandrijving.
erichendri schreef:Wat betreft de automaat, kan liggen aan de elektronische middendif want je hebt
het niet over een lampje dat tijdens de storing gaat branden.
Kan ook de aansturing naar het brein in de bak zijn maar dan brandt er juist
wel een lampje.(had mijn auto)
Heb mijn automaat naar volle tevredenheid bij autobedrijf nuland in Volkel laten reviseren.
Inderdaad geen lampjes oid die gaan branden, maar dealer Niesten was duidelijk: het centraal differentieel (mechanisch) had meegenomen moeten worden bij de revisie. De verkoper heeft de automaat los aangeleverd bij ATR (revisiebedrijf) en na revisie zelf weer ingebouwd en dus is het differentieel niet meegenomen. Volgende week gaat de hele auto naar ATR.
erichendri schreef:P.s., als het goed is zit er in de zekeringskast onder de motorkap een lege positie
waar (4WD) bij staat, als ik hier een zekering plaats wordt de koppeling niet
meer elektronisch aangestuurd en heb je 2WD.
Is dat al eens geprobeerd door de dealer tijdens de diagnose?
Nee, niet gedaan, maar dealer Niesten was stellig in zijn diagnose, dus lijkt me ook niet nodig.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 02 mei 2014 13:48
door Dave_de_W
Louis schreef:Hier een stukje van mijn eigen wijsheid (eigenwijsheid of ervaring zo je wilt):
Een jaar geleden heb ik zelf trammelant gehad met de vorige lpg installatie. De injectoren waren kapot gegaan. Merkdealer kon het repareren voor € 450,=... PER STUK :o Dat zou me € 1.800,= kosten. Dacht het niet, zeker als je voor dat geld een complete installatie inclusief tank kan krijgen.
Dus gebeld met een lpg-specialist, verhaal uitgelegd en gevraagd of hij nog ideeën had. Nu heb ik voor € 600,= minder dan de dealer vroeg, een VSI installatie van Vogels. Deze spuit sequentieel. Merk geen verschil met rijden op benzine behalve dat de motor iets sneller op temperatuur komt en 20% meer gebruikt dan benzine maar dat is logisch. Let wel, de tank kon blijven zitten want die is nog goed.
Ik zou voor een VSI installatie van Vogels gaan. Krijg je 3 jaar garantie op maar voor onderhoud moet je wel naar de inbouwer en niet naar de garage.
Reken op ongeveer €1.600,= inclusief tank, er vanuitgaande dat het hier om een eerste inbouw gaat.
Jij hebt het over VSI, ik krijg alleen aanbiedingen van VGI. Is dat hetzelfde? Zoals gezegd: VGI inbouwen kost net even iets minder, maar ik denk dat ik toch voor BRC ga, scheelt 200 euro maar kwalitatief schijnt dit toch beter te zijn.

Vraag: je hebt nu 20% meerverbruik, dat was met je vorige LPG installatie minder?

Re: Outback 2004

Geplaatst: 02 mei 2014 15:33
door Verzamelaar
20% meer verbruik t.o.v. benzine.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 02 mei 2014 23:02
door erichendri
Wij brachten altijd de complete auto weg bij revisie van de bak.
Konden zij na revisie al proefrijden en de auto pas wegbrengen als
zij tevreden waren.
Wij haalden eerst altijd zelf de bak uit de auto, maar na 2 keer de bak na reparatie er weer uit moeten halen wegens slecht gerepareerd de auto vanaf dat moment de auto compleet op laten halen.

Eric

Re: Outback 2004

Geplaatst: 03 mei 2014 11:43
door baroen
Op de Forester 2.0 turbo heb ik PRINS VSI laten inbouwen inclusief een geavanceerd kleppensmeersysteem. Dus geen simpele flashlube dat via motor vacuüm het kleppensmeerspul op het verkeerde moment toedient, maar Valve Care. Het Prins VSI systeem ken ik ook van mijn vorige auto en is duur maar goed. Er worden Japanse(!) injectoren van Keihin gebruikt. Alle info is te vinden op de Prins pagina, ook nog eens een Nederlands bedrijf.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 03 mei 2014 12:57
door Louis
Verzamelaar heeft gelijk. Ik bedoelde 20% meer t.o.v. benzine.
Prins maakt ook goed spul, de koerier Caddy's op mijn werk rijden ermee rond... en op groengas. Over mijn installatie van Vogels ben ik dik tevreden. LPG installaties van Nederlands fabrikaat zijn allemaal goed.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 03 mei 2014 13:28
door erichendri
Louis.

Goed??

Kuch…....kuch.

Eric :mrgreen:

Re: Outback 2004

Geplaatst: 03 mei 2014 14:58
door Louis
erichendri schreef:Louis.

Goed??

Kuch…....kuch.

Eric :mrgreen:
Zijn er dan ook slechte?

Re: Outback 2004

Geplaatst: 03 mei 2014 16:53
door Verzamelaar
Ik heb in het verleden stage gelopen op AG in Veenendaal... Dat was niet altijd even goed :mrgreen:

Ik heb op mijn Legacy met turbomotor een Landi installatie met de grootste MED-injectoren (eigenlijk nog fractie te klein) maar gebruik geen klepsmeersysteem (motor heeft overigens hydraulische stoters).

Re: Outback 2004

Geplaatst: 03 mei 2014 21:40
door erichendri
In het verleden zijn er problemen geweest met vialle, de pompen o.a.
Koltec was ook niet helemaal probleemloos, zijn nogal eens modificaties voor geweest

Eric

Re: Outback 2004

Geplaatst: 04 mei 2014 07:22
door Verzamelaar
Als ik nu zou moeten kiezen zou ik ook voor Prins VSI gaan, mede vanwege de ruime keuze aan Keihin injectoren (tot 45 kW per cilinder).

Aangezien de benzine injectoren van de Outback gaan tot ca. 36 kW per cilinder zou ik dus adviseren om ook een bijpassende injector te kiezen, en niet op basis van het motorvermogen van 30 kW per cilinder. Dat is een fout die de meeste LPG inbouwbedrijven maken waardoor de injectietijden op gas en benzine te veel verschillen en daardoor neemt vermogen of en verbruik toe. De correctiefactor die de LPG ECU ingeleerd krijgt (tijdens de afstelling) moet namelijk zo klein mogelijk zijn!

Re: Outback 2004

Geplaatst: 17 aug 2014 23:58
door Dave_de_W
erichendri schreef:Wat betreft de automaat, kan liggen aan de elektronische middendif want je hebt
het niet over een lampje dat tijdens de storing gaat branden.
Kan ook de aansturing naar het brein in de bak zijn maar dan brandt er juist
wel een lampje.(had mijn auto)
Heb mijn automaat naar volle tevredenheid bij autobedrijf nuland in Volkel laten reviseren.
De Outback heeft sinds eind april bij de verkoopdealer gestaan. Deze hebben de auto uitbesteed aan ATR (automatische transmissie reparatie) te Montfoort. Auto is gisteren weer uitgeleverd, probleem nog steeds niet opgelost. Automaat schakelt zijdezacht, maar 'bokken' bij maximaal insturen is nog steeds aanwezig. De verkoopdealer had een factuur van een bekende Subaru specialist met verklaring dat 'automaat functioneerd naar....'. Afgesproken was een verklaring van een officiele dealer. Morgenvroeg naar Niestcar om een eindoordeel te vragen, maar ik vrees dat jouw diagnose klopt en na 4 MAANDEN het probleem nog niet opgelost is. Ik heb al enkele keren zonder AWD maar met FWD (de zekering plaatsen) gereden en dan is het probleem niet aanwezig.

Wat kost deze reparatie precies?

Re: Outback 2004

Geplaatst: 18 aug 2014 16:10
door erichendri
Weet niet wat die reparatie kost.
Bokken kan aan de elektronische 4WD koppeling liggen of aan de aansturing.
Denk daarbij dan aan het brein in de automaatbak of de automaat regelunit.

Eric.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 19 aug 2014 00:46
door Dave_de_W
Ik ben op zoek naar een bedrijf welke de juiste diagnose kan stellen. In mijn regio (NH) is me dit nog niet gelukt. Iemand een idee (mag ook in andere provincies...)?

Re: Outback 2004

Geplaatst: 19 aug 2014 12:47
door erichendri
Elke subarudealer moet dat kunnen.
Mijn auto is bij een subaru specialist gerepareerd in Volkel.
Regelmatig als ik er kom ligt er een automaatbak op de operatietafel.
Zowel van de legacy lll als legacy llll.

Eric

Re: Outback 2004

Geplaatst: 19 aug 2014 19:33
door Dave_de_W
Morgen langs bij Saris 4x4 in Valburg (uurtje rijden), ik post hier het resultaat...

Re: Outback 2004

Geplaatst: 19 aug 2014 22:10
door Arie mouwrie
Dave_de_W schreef:
erichendri schreef:Heb ook een prins LPG installatie sinds 35000 / 1 jaar km.
Werkt nog steeds prima, 3 jaar garantie maar alleen als hij zijn
beurtjes bij de LPG inbouwer krijgt.

Maar deze kosten ongeveer 80 euro en moet om de 25000 km of 1 keer per jaar volgens mij.
Ik heb inmiddels verder onderhandeld. AGIN BV uit Rotterdam biedt een BRC systeem aan voor 1650. Een goed aangeschreven inbouwer hier in de buurt wilt zakken van 1895 naar 1750. Dat lijkt me een correcte prijs. Eerst volgende week afwachten wat de verkoper doet met de aandrijving.
erichendri schreef:Wat betreft de automaat, kan liggen aan de elektronische middendif want je hebt
het niet over een lampje dat tijdens de storing gaat branden.
Kan ook de aansturing naar het brein in de bak zijn maar dan brandt er juist
wel een lampje.(had mijn auto)
Heb mijn automaat naar volle tevredenheid bij autobedrijf nuland in Volkel laten reviseren.
Inderdaad geen lampjes oid die gaan branden, maar dealer Niesten was duidelijk: het centraal differentieel (mechanisch) had meegenomen moeten worden bij de revisie. De verkoper heeft de automaat los aangeleverd bij ATR (revisiebedrijf) en na revisie zelf weer ingebouwd en dus is het differentieel niet meegenomen. Volgende week gaat de hele auto naar ATR.
erichendri schreef:P.s., als het goed is zit er in de zekeringskast onder de motorkap een lege positie
waar (4WD) bij staat, als ik hier een zekering plaats wordt de koppeling niet
meer elektronisch aangestuurd en heb je 2WD.
Is dat al eens geprobeerd door de dealer tijdens de diagnose?
Nee, niet gedaan, maar dealer Niesten was stellig in zijn diagnose, dus lijkt me ook niet nodig.

Mijn outback uit 2004 automaat is ook geriviseerd. 3000 euro. Auto is compleet ingeleverd. Alle 2004 modellen komen aan de buurt hebben zowel de dealers als devrevisie bedrijven verteld. Ingelopen zuiger is bij de 2004 modellen het probleem.


Vraag me wel af of de midden dif is meegenomen door autrans?.....?.?..?..?

Re: Outback 2004

Geplaatst: 19 aug 2014 23:00
door SP-Boxer
Bij welke km-stand was die automaat aan de beurt?

En wat waren de symptomen bij de ingelopen zuiger?

Heb een Legacy uit 2004, ook met de 2.5 motor.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 19 aug 2014 23:55
door erichendri
Denk dat hij met de ingelopen zuiger de voorruitkoppeling bedoelt.
Daar zat bij mij ook het probleem in toen.
Alleen niet ingelopen maar een verharde en versleten o-ring.
Komt waarschijnlijk door het in neutraal zetten bij een stoplicht.
Achterruitkoppeling was niets mee aan de hand maar die
wordt ook minder gebrukt.

Eric

Re: Outback 2004

Geplaatst: 20 aug 2014 08:51
door Arie mouwrie
SP-Boxer schreef:Bij welke km-stand was die automaat aan de beurt?

En wat waren de symptomen bij de ingelopen zuiger?

Heb een Legacy uit 2004, ook met de 2.5 motor.
235000 km

Drukverlies in de bak bij een warme bak. Wat je dan krijgt is dat de olie langs zuiger loopt en drukverlies geeft.
Mijn bak was niet kapot. had er zeker nog een half jaar mee door kunnen rijden. alleen comfort was minder. Wat ik merkte is een lichte bump bij bijv heel langzaam afremmen . bij naar een file toe of stoplicht. gewoon een bumpje.

Vandaf de 2005 modellen zit er een andere type zuiger in, oftewel automaat problemen komen daar veel minder voor. (uiteraard onder normale verversing etc). 2004 model (en mogelijk daarvoor) heb je niet in de hand.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 20 aug 2014 09:48
door SP-Boxer
Sorry, had het ingelopen zuiger verhaal verkeerd opgevat. Betrof de automaat dus :oops:
Ik heb gelukkig een handbak :)

Toch goed om te weten, want mijn pa kijkt momenteel uit naar een andere Legacy. Kan wellicht een automaat worden, maar dan wel wat jaartjes nieuwer.

Re: Outback 2004

Geplaatst: 20 aug 2014 10:22
door Arie mouwrie
SP-Boxer schreef:Sorry, had het ingelopen zuiger verhaal verkeerd opgevat. Betrof de automaat dus :oops:
Ik heb gelukkig een handbak :)

Toch goed om te weten, want mijn pa kijkt momenteel uit naar een andere Legacy. Kan wellicht een automaat worden, maar dan wel wat jaartjes nieuwer.

ik zou zeker geen 2004 model kopen.

verdere zwakke punten:

middendemper
rem pistons voor
wiellagers achter
aandrafassen voor (komt wel eens voor)

Re: Outback 2004

Geplaatst: 20 aug 2014 11:20
door erichendri
Wat je daar noemt bij de zwakke punten is onzin.
Bouwjaar 2004 is nu 10 jaar oud, mag er iets kapot gaan in de tussentijd.
Uitlaat is afhankelijk van hoe er mee gereden wordt en na een jaar of 6 gewoon nodig.
ik heb tot nu toe 1 kapot achterwiellager gehad,rechtsachter (200000 km) en
linksachter zit er na 3500000 km nog op, rechts kan ook door meegenomen stoepjes komen.
Remzuiger (piston) is vaak geen problemen mee, als ze vastzitten kan dat komen doordat
bij montage van nieuwe remblokken het hoesje tussen komt en lek raakt.
En aandrijfassen voor, door de steeds langere onderhouds (jaarlijkse) intervallen kan het natuurlijk
voorkomen dat je te lang met een gescheurde aandrijfas hoes rondrijd, daar kunnen de
homokineten niet tegen en gaan daardoor stuk wat een ratel geeft in bochten.
Heb met mijn legacy al een paar keer een kapotte hoes gehad, waarschijn tijdig ontdekt
en ik rij nog met de originele assen rond.
Als je zoals ik regelmatig gekke dingen doet in het terrein dan moet je nou eenmaal meer onderhoud plegen.
Beide remklauwen voor hebben al een vastzittende zuiger gehad.
Ook heb ik al een paar keer ernstig verroeste glijpennen van de remklauwen moeten vervangen.
Uitlaat delen ook al regelmatig vervangen.
Let wel, we praten over een legacy van 1999 hier.
En dus ook de drukverlies in de automaat gehad, netjes gerepareerd bij 250000 kmmet een
nieuwe o-ringenset en niet met de complete koppeling zoals eerder beschreven.
Lichte bump heb ik ook met afremmen, al vanaf het begin en dit is gewoon het terugschakelen wat
de bak doet.

Eric

Re: Outback 2004

Geplaatst: 20 aug 2014 12:21
door SP-Boxer
Mijn auto is nu eenmaal ene 2004, kan ik weinig aan veranderen.

Subaru uitlaat gaat wel langer mee dan 6 jaar. Echter erg afhankelijk van gebruik, kilometers etc.
Heb zelf bij de Legacy I pas na 15 jaar de einddemper vervangen, en na 20 jaar een lekje vooraan gekregen.

De Legacy III uit 2002 van mijn vader heeft afgelopen jaar een rotte flens gehad en de demper is bijna aan de beurt. Kilometerstand net boven een ton.

Mijn Legacy IV is nu 10 jaar en heeft ook nog een volledig originele uitlaat. (125.000km)


Verder zijn de aandrijfassen inderdaad een kwestie van regelmatig de hoezen controleren. Als de hoezen niet stuk zijn, dan worden de assen oud.
Remzuiger verhaal ken ik niet. Als de auto regelmatig gebruikt wordt zul je dat probleem niet snel hebben.
Wiellagers achter zou kunnen, nog geen last van, maar wie weet. Het komt opzich wel vaker voor dat er een slechte serie wiellagers gemonteerd is. Volgens mij is de Legacy IV ook de eerste met dit type lager, dus het zou me niets verbazen!

Re: Outback 2004

Geplaatst: 20 aug 2014 14:06
door Arie mouwrie
erichendri schreef:Wat je daar noemt bij de zwakke punten is onzin.
Bouwjaar 2004 is nu 10 jaar oud, mag er iet kapot gaan in de tussentijd.
Uitlaat is afhankelijk van hoe er mee gereden wordt en na een jaar of 6 gewoon nodig.
ik heb tot nu toe 1 kapot achterwiellager gehad,rechtsachter (200000 km) en
linksachter zit er na 3500000 km nog op, rechts kan ook door meegenomen stoepjes komen.
Remzuiger (piston) is vaak geen problemen mee, als ze vastzitten kan dat komen doordat
bij montage van nieuwe remblokken het hoesje tussen komt en lek raakt.
En aandrijfassen voor, door de steeds langere onderhouds (jaarlijkse) intervallen kan het natuurlijk
voorkomen dat je te lang met een gescheurde aandrijfas hoes rondrijd, daar kunnen de
homokineten niet tegen en gaan daardoor stuk wat een ratel geeft in bochten.
Heb met mijn legacy al een paar keer een kapotte hoes gehad, waarschijn tijdig ontdekt
en ik rij nog met de originele assen rond.
Als je zoals ik regelmatig gekke dingen doet in het terrein dan moet je nou eenmaal meer onderhoud plegen.
Beide remklauwen voor hebben al een vastzittende zuiger gehad.
Ook heb ik al een paar keer ernstig verroeste glijpennen van de remklauwen moeten vervangen.
Uitlaat delen ook al regelmatig vervangen.
Let wel, we praten over een legacy van 1999 hier.
En dus ook de drukverlies in de automaat gehad, netjes gerepareerd bij 250000 kmmet een
nieuwe o-ringenset en niet met de complete koppeling zoals eerder beschreven.
Lichte bump heb ik ook met afremmen, al vanaf het begin en dit is gewoon het terugschakelen wat
de bak doet.

Eric
Zwakke punten zijn geen onzin:

o ringen in automaat? ingelopen zuiger is iets anders dan een o-ring. zuiger is versleten, los je niet op met een o-ring. hoe doe jij dit??? :| :|
pistons in de remklauw is gewoon slechte kwaliteit (dealers hebben ze meestal gewoon liggen, niet voor niks)
zeker na 100.000 km. bij meerdere outback heb ik dit gehad. Middemdemper is na 7 jaar ook niet nromaal bij een auto van 50k euro.

verder prima auto!!