Impreza 2.0R 2010

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
meeder
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2013 10:50

Impreza 2.0R 2010

Bericht door meeder »

Weet iemand hier realistische verbruiks cijfers van een Impreza 2.0R (Hatchback) met automaat?
De fabrieksopgave is 8,4 l/100km.

Waar moet je specifiek op letten bij deze auto en motor? Ik weet dat het kleppenstellen alleen kan als de motor er uit gelepeld wordt (wie dat ontworpen heeft...) maar wat is de stel interval als hij op benzine loopt?
Wat is de normale onderhoudsinterval?

Hoe is de roestgevoeligheid van deze auto?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door erichendri »

Denk dat je wel 11-12 km redt op benzine maar let op dat dat sterk kan
afhangen van je rijstijl, verhouding stad en buiten weg.
Maar de opgegevens van subaru zijn vaak heel realistisch.
Met een wat oudere '99er legacy station automaat reed ik meestal maar vrij
vlot 10 tot 11 km op een liter.
Kleppen controle is volgens mij bij die motor op 90000 km.
De ervaring bij mijn auto was dat ik na 160000 km en par kleppen moest bijstellen.
Heb zelf een boutje-moertje motor in mijn auto maar weet uit ervaring bij mazda dat de motoren met klepstel kommetjes veel minder verliepen.
Met de roestgevoeligheid zit het wel goed bij subaru.
Interval van het onderhoud weet ik niet maar reken op 15000 km maar kijk anders even in het instructieboekje van de auto die je op het oog hebt.
Over het algemeen zijn subaru's probleemloze auto's.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door SP-Boxer »

Ga maar uit van 9L/100km. Bijna 1 op 12 vind ik wat optimistisch voor een automaat.
"I feel Legacy"
meeder
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2013 10:50

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door meeder »

Moet bij de controle van de klepspeling bij 90.000km ook al de motor er uit of moet hij er pas uit als er daadwerkelijk gesteld moet worden.

Hoe ligt het verbruik bij de handbak? Haal je daar bij normaal gebruik wel 8 liter mee?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door erichendri »

Controle van de klepspeling kan in de auto.
Bij een handbak kies jij de versnelling, kan dus iets zuiniger zijn.
De automaat kiest voor jou de juiste versnelling.

Eric
meeder
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2013 10:50

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door meeder »

Ah kijk dat scheelt. Als elke 90.000km het blok er uit moet dan wordt je daar niet blij van maar als het ergens rond de 150.000km wordt dan is er wel mee te leven.
Het is dus hetzelfde als bij mijn Megane, kleppen stellen indien nodig en er staat nu bijna 150.000km op de teller zonder stellen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door erichendri »

Jpmdaams op de scn heeft een 2.0R.
Heb hem reeds de vraag gesteld.
Meen dat hij een handschakel heeft.
Misschien zitten er op de SCN meerdere impreza's 2.0Rretjes.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door erichendri »

Zijn snelle antwoord:

Hoi erichendri ,

Zodra de temp. boven de 15 graden komt is het verbruik op z'n best 1 op 11.5 bij 80% snelweggebruik en 115/120 km/uur.
Daarbij maak ik zo min mogelijk gebruik van de airco.
Verder heb ik alle besparingsregisters daarbij opengetrokken zoals zomin mogelijk inschakelen van elektrische verbruikers , optimaal afremmen op de motor , en stop/start bij langere stilstand.
Nu , bij lagere temperaturen , kom ik op 1 op 10.5.

Ik gebruik nu consequent Ron 98 (hogere verbrandingswaarde) mede omdat die brandstof bij mijn vaste tankstation slechts 4 eurocent duurder is dan Ron 95 aldaar.

Groetjes ,
Martin.


Hopelijk kan je hier iets mee Meeder.
Zo waar niet slecht voor een continu 4WD.
Kijk anders op www.spritmonitor.de
Daar vind je mijn gegevens ook:
http://www.spritmonitor.de/de/detailans ... tml?page=8
Page 8 tot 3 is op benzine, 2 en 1 op lpg.
Mijn auto is een legacy station 2.0 autmaat en weegt 1380 kilo.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door SP-Boxer »

Ik vind die 2.0R maar een rotmotor... Het ding draait lekker veel toeren en loopt erg mooi, maar hij is onzuinig en duurder in onderhoud.

In de Legacy 2.5i rijdt ik gemiddeld 1 op 11. Met koude soms iets slechter, maar 's zomers ook rustig beter. In Schotland heb ik zelfs 1 op 12,74 gehaald.
De motor is wat ouderwetser, maar heeft gelijk of meer vermogen en een hoger koppel.
Door de SOHC koppen is kleppenstellen een eitje in vergelijk met de DOHC 2.0R motor.

Jammer dat je bij een Impreza niet voor de 2.5i kunt kiezen...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door Louis »

SP-Boxer schreef:Ik vind die 2.0R maar een rotmotor... Het ding draait lekker veel toeren en loopt erg mooi, maar hij is onzuinig en duurder in onderhoud.

In de Legacy 2.5i rijdt ik gemiddeld 1 op 11. Met koude soms iets slechter, maar 's zomers ook rustig beter. In Schotland heb ik zelfs 1 op 12,74 gehaald.
De motor is wat ouderwetser, maar heeft gelijk of meer vermogen en een hoger koppel.
Door de SOHC koppen is kleppenstellen een eitje in vergelijk met de DOHC 2.0R motor.

Jammer dat je bij een Impreza niet voor de 2.5i kunt kiezen...
Tsja, bij de 2.0R moet de motor eruit voor een klepstelbeurt maar de 2.5 is ook niet helemaal onschuldig als het om onderhoud gaat. Wacht maar tot de koppen eraan zijn... duur is het toch wel.

De écht goede motoren met hydraulische klepstoters worden helaas niet meer gemaakt, die waren nog een beetje betaalbaar te onderhouden. Zo zie je maar dat vooruitgang niet altijd een verbetering hoeft te zijn.

Groeten, Louis
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door erichendri »

Oh ja, mijn verbruikscijferz zijn:
Rijd altijd met licht aan.
Rijd het hele jaar op winterbanden.
Beste verbruik was een keer 1op13 in zuid Frankrijk.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door SP-Boxer »

De 2.5i heeft inderdaad de kopPAKKING als zwak punt. Maar die reparatie is net zo duur als 1x kleppenstellen op een 2.0R.
Bovendien zijn er methoden om definitief van het koppakkingsprobleem af te komen.

Maar los daar van, vind ik het schandalig dat de "oude" 2.5i betere verbruikscijfers neerzet dan de 2.0R ;) (zowel in de praktijk áls op papier!)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door erichendri »

Motoren die schoner worden / zijn verbruiken nu eenmaal meer benzine.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door SP-Boxer »

Ehhhh, bij het verbranden van een liter benzine komt er een bepaalde hoeveelheid CO2 vrij. Dus een motor die schoner is, verbruikt per definitie minder benzine.
De 2.0R is daarmee ook minder schoon dan de 2.5i!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door erichendri »

Er is mij door de TD van de Mazda importeur vertelt tijdens een cursus dat een schonere motor
meer verbruikt als een vuile motor.

Eric
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door justyfever »

Dan zou zo'n nieuwe 3 pitter 1:5 moeten lopen als je hem met een Justy vergelijkt. Maar die autootjes rijden ruim 1:20 :shock:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Impreza 2.0R 2010

Bericht door SP-Boxer »

Dan praatte die TD poep :mrgreen:
Of het zat hem in de context, maar verbruik is direct gerelateerd aan hoe schoon een motor is.

En hoe schoon een motor is, wordt tenslotte bepaald door de CO2-uitstoot. (wat op zichzelf al krom is, aangezien we er met de katalysator alles aan doen om alle schadelijke stoffen om te zetten in CO2.)
"I feel Legacy"
Plaats reactie