Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Hoeft t geen beperking te zijn qua uitvoering om een Amerikaans expl.aan te schaffen? Dit ivm evt.moeilijkheden van levering van onderdelen?
(ik heb wel ergens iets erover gelezen, maar waar )
(ik heb wel ergens iets erover gelezen, maar waar )
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Ik zou ten alle tijde voor een Europeaan kiezen. Deze staan veel dichter bij de Japanse thuismarkt dan de Amerikaanse aftreksels
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Onderdelen is niet het probleem, belangrijkste verschillen zijn de mijlenteller en de afwijkende koplampen.
OSS heeft toch een voordelig geprijsde Outback in de aanbieding? Nog handgeschakeld ook, 95% van de Outbacks zijn namelijk automaat.
OSS heeft toch een voordelig geprijsde Outback in de aanbieding? Nog handgeschakeld ook, 95% van de Outbacks zijn namelijk automaat.
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Vanmiddag bij OSS langsgeweest en El Moslimo gekocht
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Zou mijn keus helaas niet zijn. Om zowel persoonlijke redenen als om het feit dat het in mijn ogen een uitgeklede amerikaanse uitvoering is.
Veel van de standaard uitrusting in Europa zit niet op die auto, daar komt bij dat ik heel benieuwd ben hoe lang de motor heel blijft.
Desalniettemin hoop ik dat jij veel plezier aan de auto gaat beleven, want ik gun jou zeker een knappe Subaru
Veel van de standaard uitrusting in Europa zit niet op die auto, daar komt bij dat ik heel benieuwd ben hoe lang de motor heel blijft.
Desalniettemin hoop ik dat jij veel plezier aan de auto gaat beleven, want ik gun jou zeker een knappe Subaru
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
hoe dit zo dan?daar komt bij dat ik heel benieuwd ben hoe lang de motor heel blijft
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Even om misverstanden te voorkomen. Dit blok is toch niet door Marnix opgebouwd?
We kennen allemaal de onkunde tav. het zuigerveer verhaal. Dit is voor mij reden genoeg om ook ernstig te twijfelen aan de rest van de opbouw...
Heeft niets met pessimisme te maken volgens mij. Maar ik ben niet geheel objectief in mijn beoordeling om persoonlijke redenen die jullie gedeeltelijk bekend zijn.
PS: Bram, voor jouw informatie, in deze Outback ligt de 2.2DOHC
We kennen allemaal de onkunde tav. het zuigerveer verhaal. Dit is voor mij reden genoeg om ook ernstig te twijfelen aan de rest van de opbouw...
Heeft niets met pessimisme te maken volgens mij. Maar ik ben niet geheel objectief in mijn beoordeling om persoonlijke redenen die jullie gedeeltelijk bekend zijn.
PS: Bram, voor jouw informatie, in deze Outback ligt de 2.2DOHC
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Na het debacle met de zuigerveren heb ik een nieuwe set geleverd die vervolgens gebruikt is. Als je zulk soort onderdelen verkeerd monteert dan is een motor binnen een paar kilometer hardstikke stuk of heeft geen compressie.
Als de motor netjes stationair loopt en niet blauw pluimt dan zal het allemaal wel meevallen.
Als de motor netjes stationair loopt en niet blauw pluimt dan zal het allemaal wel meevallen.
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Ik hoop ook zeker voor Jan dat alles prima in orde is.
Er zijn alleen meer dingen die vrij nauwkeurig komen bij de opbouw van een blok. (aanhaalmomenten, volgorde van boutpatroon op de kop etc.)
Maargoed, indien gewenst wil ik de tekst wel verwijderen. Ik zit hier zeker niet om iemand anders af te branden!!!
Dus graag even aangeven of het mag blijven staan of dat jullie het liever zien verdwijnen
Er zijn alleen meer dingen die vrij nauwkeurig komen bij de opbouw van een blok. (aanhaalmomenten, volgorde van boutpatroon op de kop etc.)
Maargoed, indien gewenst wil ik de tekst wel verwijderen. Ik zit hier zeker niet om iemand anders af te branden!!!
Dus graag even aangeven of het mag blijven staan of dat jullie het liever zien verdwijnen
"I feel Legacy"
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
weghalen of laten staan is mij om het even, maar ik deel je mening dat ik niet snel een auto zou kopen waarvan het blok door OSS is opgebouwd. Simpele reden is dat ik in de tijd dat ik hem ken, nou niet echt onder de indruk ben geraakt van zijn technische expertise en gebruik van dito gereedschappen. Een motorenbouwer moet bij mij toch iets meer vertrouwen winnen en aantoonbare ervaring kunnen overleggen.SP-Boxer schreef:Maargoed, indien gewenst wil ik de tekst wel verwijderen. Ik zit hier zeker niet om iemand anders af te branden!!!
Dus graag even aangeven of het mag blijven staan of dat jullie het liever zien verdwijnen
Maar dat terzijde; Jan, ik hoop dat je lekker een tijdje vooruit kan met je Outback. Ben je nu ook nog op zoek naar een busje of is dat nu ook geregeld zo?
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
(En mocht er iets mis gaan dan zijn er legio mogelijkheden om er iets van te maken! Wellicht zat dat al in de aanschafprijs verrekend?)
Hij doet 't i.i.g. prima dus heel veel plezier van de outback!!!
Hij doet 't i.i.g. prima dus heel veel plezier van de outback!!!
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Ter info: het blok is niet door OSS zelf gebouwd (en ook niet door mij) maar door een bekende van hem met in mijn ogen voldoende ervaring. Dit is iets tussen Jan en OSS en ik vind dat ze zelf hierover afspraken moeten maken als daar reden toe is. Vooralsnog vind ik het niet terecht dat bij voorbaat de auto/motor al afgebrand wordt omdat deze van OSS is (geweest).
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Tja jongens, hoe moet ik hier nou op reageren? Laat ik beginnen te zeggen dat er ook van mij niks gewist hoeft te worden. Ik juich het alleen maar toe. Juist nu komen de meningen eropaan en daar is een forum dan ook voor. Geen lange tenen werk, maar recht voor zijn raap.
Neemt niet weg dat ik hierdoor danig in de war gebracht wordt. Ik heb de motor horen lopen en natuurlijk ook mee gereden. IK merk nergens iets van, maarja, ik ben dan ook niet technisch onderlegd !
Het lijkt nu een welles / nietes verhaal te worden en wacht iid geval op jullie reaktie tov de mening van Marnix......
Neemt niet weg dat ik hierdoor danig in de war gebracht wordt. Ik heb de motor horen lopen en natuurlijk ook mee gereden. IK merk nergens iets van, maarja, ik ben dan ook niet technisch onderlegd !
Het lijkt nu een welles / nietes verhaal te worden en wacht iid geval op jullie reaktie tov de mening van Marnix......
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Als jij en OSS dat willen wil ik wel eens naar de motor luisteren en kijken of ik iets afwijkends kan vaststellen.
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
ben ik natuurlijk helemaal met je eens, op basis v/d info die ik las dacht ik dat hij dat blok zelf in elkaar geknutseld had en in alle eerlijkheid, iemand die zuigerveren weet te breken bij invoeren zuigers en geen momentsleutel gebruikt bij montage afstellings-gevoelige punten (waar de manual dat wel voorschrijft), heb ik niet hoog zitten qua technische expertise.Marnix schreef:Ter info: het blok is niet door OSS zelf gebouwd (en ook niet door mij) maar door een bekende van hem met in mijn ogen voldoende ervaring. Dit is iets tussen Jan en OSS en ik vind dat ze zelf hierover afspraken moeten maken als daar reden toe is. Vooralsnog vind ik het niet terecht dat bij voorbaat de auto/motor al afgebrand wordt omdat deze van OSS is (geweest).
Echter als het blok door een terzake-kundig persoon is opgebouwd en alles draait verder prima, dan is er geen reden om aan te nemen dat het blok op bezwijken staat...
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Zuigerveren zijn gebroken door toedoen van Hennie (eerste en tweede ring verwisseld en die zijn gaan klemmen in de zuiger en bij loshalen is een ring gebroken) daarna is alles door iemand anders netjes opgebouwd, heb hierover veelvuldig contact met OSS gehad m.b.t. wat te doen en waar op te letten.
En nogmaals, als een motor echt slecht in elkaar is gezet is-ie ook gauw stuk, en dat lijkt me hier dus niet het geval.
En nogmaals, als een motor echt slecht in elkaar is gezet is-ie ook gauw stuk, en dat lijkt me hier dus niet het geval.
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Marnix, bedankt voor je aanbod om ALLE twijfel en onzekerheid weg te nemen. Daar wil ik graag gebruik van maken. Het is niet alleen een geruststelling voor mij, maar ook voor Lydia en ik denk zeker niet in de laatste plaats voor Marcel.
Ik krijg nu een beter beeld van de "speciale" motor en zijn capaciteiten en hoewel ik zeker geen stevige rijder ben, moet ie wel tegen een stootje kunnen! Ik mag verwachten dat, wanneer t een keertje fout gaat, men de tweede maal tien maal extra oplet!?
Annekdote: In mijn rode XT ligt een kompleet gerev.motor. Gedaan door een vakman in ruste. Wet van Murphy was daarop van toepassing, mss wel toen bedacht! Motor daar opgehaald en in de toenmalige garage ingebouwd.
Niet aan de praat te krijgen!!! Alles en alles 10x nagelopen en uiteindelijk bij die garage weg moeten halen en thuis voor de deur neergezet. Nachtmerries zowat....
De reviseur beloofde snel langs te komen ,maar werd ziek.Ik overdrijf niet als ik zeg dat het hele verhaal wel 3 jaar geduurd heeft. Nu heb ik 2 werkpl.boeken en ben zelf wat zitten neuzen en los zitten halen, waaronder de distr.kappen. Toen zag IK nota bene, dat de re.nokkenas een 1/2 slag verkeerd stond.(Rene-Tina, weten jullie nog mijn "raad" bij jullie probleem)
DAT BESTAAT NIET zei de reviseur. Ik kom morgen direkt langs. En ja hoor, ruiterlijk toegegeven dat het idd zo was. 1/2 uur later lopen als een opgaand zonnetje.
Lang verhaal mannen. Maar het komt er op neer dat iedereen fouten kan maken, wie t ook is.
@ Bram; duidelijk antwoord en ja, hiermee is het busje verhaal ook ten einde gekomen
Ik krijg nu een beter beeld van de "speciale" motor en zijn capaciteiten en hoewel ik zeker geen stevige rijder ben, moet ie wel tegen een stootje kunnen! Ik mag verwachten dat, wanneer t een keertje fout gaat, men de tweede maal tien maal extra oplet!?
Annekdote: In mijn rode XT ligt een kompleet gerev.motor. Gedaan door een vakman in ruste. Wet van Murphy was daarop van toepassing, mss wel toen bedacht! Motor daar opgehaald en in de toenmalige garage ingebouwd.
Niet aan de praat te krijgen!!! Alles en alles 10x nagelopen en uiteindelijk bij die garage weg moeten halen en thuis voor de deur neergezet. Nachtmerries zowat....
De reviseur beloofde snel langs te komen ,maar werd ziek.Ik overdrijf niet als ik zeg dat het hele verhaal wel 3 jaar geduurd heeft. Nu heb ik 2 werkpl.boeken en ben zelf wat zitten neuzen en los zitten halen, waaronder de distr.kappen. Toen zag IK nota bene, dat de re.nokkenas een 1/2 slag verkeerd stond.(Rene-Tina, weten jullie nog mijn "raad" bij jullie probleem)
DAT BESTAAT NIET zei de reviseur. Ik kom morgen direkt langs. En ja hoor, ruiterlijk toegegeven dat het idd zo was. 1/2 uur later lopen als een opgaand zonnetje.
Lang verhaal mannen. Maar het komt er op neer dat iedereen fouten kan maken, wie t ook is.
@ Bram; duidelijk antwoord en ja, hiermee is het busje verhaal ook ten einde gekomen
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Prima. Je kunt langsrijden in Arnhem als je de MSO ophaalt, tenminste, als het niet doordeweeks is Anders moet je een keer in het weekend langsrijden.
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Dat Marcel er zelfs niets aan kon doen, had ik wel verwacht te gaan horen, dat is meestal bij hem zo. Henny was toch juist degene die alles al een keer gezien had en voor wie (subaru) techniek geen geheimen meer had? Sorry, maar dan wissel je geen veren om, weet je de zuiger te verklemmen en breek je veren, dan ben je gewoon lomp bezig.Marnix schreef:Zuigerveren zijn gebroken door toedoen van Hennie (eerste en tweede ring verwisseld en die zijn gaan klemmen in de zuiger en bij loshalen is een ring gebroken) daarna is alles door iemand anders netjes opgebouwd, heb hierover veelvuldig contact met OSS gehad m.b.t. wat te doen en waar op te letten.
Op basis van de vragen die destijds werden gesteld over merktekentjes op de veren en positie van de ring-opening was denk ik al wel duidelijk dat ze nou niet echt wisten waarmee ze bezig waren...
dit vind ik wel wat kort door de bocht om een opbouw te beoordelen. Het zit hem naar mijn mening wel iets meer in de details of het blok het 'doet', of dat het blok volgens (FSM) specs is opgebouwd en vele 10.000 km's onder wisselende belastingen zijn werk blijft doen. Ja toch?En nogmaals, als een motor echt slecht in elkaar is gezet is-ie ook gauw stuk, en dat lijkt me hier dus niet het geval.
Wel betreft dit toch 'slechts' een DOHC ombouw? M.a.w., worden normaal alleen de koppen gewisseld? Waarom zijn ze eigenlijk met de zuigers bezig geweest? Ook vanwege compressieverhouding?
En worden cilinder en koppen nog gevlakt voordat ze gemonteerd worden? Hier ben ik nog wel even benieuwd naar.
Jan: nogmaals, je hoeft je zo op voorhand echt geen zorgen te maken, ik ken de motorenbouwer niet, maar Marnix heeft zo te horen de boel nog wat kunnen aansturen en dat geeft wel vertrouwen. Een gepland bezoek bij hem zal de laatste twijfel zeker wegnemen. Veel fijne kilometers met dan ding gewenst!
Laatst gewijzigd door Bram_R op 22 jan 2009 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Ik lees net op SYC dat de auto i.v.m. bovenstaande niet meer te koop is.
Erg jammer voor beide partijen dat de verkoop door dit topic niet door gaat.
Erg jammer voor beide partijen dat de verkoop door dit topic niet door gaat.
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Je moet inderdaad de compressie weer op normaal niveau brengen Bram, dus andere zuigers zijn vereist.
Ik heb inmiddels begrepen dat het blok door een kundig iemand is opgebouwd, dus ik ga er vanuit dat Jan probleemloos kan rijden.
@ Jan, mijn welgemeende excusses, ik heb jouw zeker niet willen doen laten twijfelen over je aanschaf!
EDIT: @Marnix, WAT???
Jan, verschaf ons meer informatie. Als je door mij van de koop hebt afgezien, dan voel ik me echt heel schuldig. Dat heb ik zeker niet willen bewerkstelligen!
Ik heb inmiddels begrepen dat het blok door een kundig iemand is opgebouwd, dus ik ga er vanuit dat Jan probleemloos kan rijden.
@ Jan, mijn welgemeende excusses, ik heb jouw zeker niet willen doen laten twijfelen over je aanschaf!
EDIT: @Marnix, WAT???
Jan, verschaf ons meer informatie. Als je door mij van de koop hebt afgezien, dan voel ik me echt heel schuldig. Dat heb ik zeker niet willen bewerkstelligen!
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
http://www.subaru-youngtimers.com/forum ... f=5&t=3524
Hier heeft OSS wel een punt. Ik vraag me inmiddels af waar bepaalde mensen hier hun informatie vandaan hebben - want als je puur op basis van een mening i.pv. kennis of feiten dit soort verhalen de wereld in stuurt vind ik dat persoonlijk best lomp.
Hier heeft OSS wel een punt. Ik vraag me inmiddels af waar bepaalde mensen hier hun informatie vandaan hebben - want als je puur op basis van een mening i.pv. kennis of feiten dit soort verhalen de wereld in stuurt vind ik dat persoonlijk best lomp.
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Om daar op terug te komen : dat weet ik nog ja , waarschijnlijk was dat ook het probleem dat ik 'm destijds niet aan de praat kreeg.the dude schreef: Toen zag IK nota bene, dat de re.nokkenas een 1/2 slag verkeerd stond.(Rene-Tina, weten jullie nog mijn "raad" bij jullie probleem)
Ik heb de monteur destijds gevraagd wat ik verkeerd had gedaan , maar kreeg geen duidelijk antwoord dus ik weet het nog steeds niet.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Zo..... t weekend is voorbij en ik heb me niet verveelt hoor.
@Bram en SP-boxer: Ik neem jullie niks kwalijk dat de koop, die overigens door Marcel gecanceld is, niet doorgaat. Ik kom zelf op dit forum met de mededeling over de aanschaf en weet ook (een beetje) van jullie relatie tov Marcel. Dat jullie mening enigzins gekleurd is, begrijp ik ook wel. En ik ben tenslotte een grote vent, die verantwoordelijk is voor zijn eigen beslissingen.
Wel wil jullie nog even fijntjes op de opmerking van Marnix wijzen. Alvorens al jullie opmerkingen over OSS en de 2.2 DOHC motor te ventileren, hadden jullie ook even wat meer info kunnen inwinnen.
Dat ik hetzelfde op dit forum trachtte te doen, werd me door Marcel weer niet in dank afgenomen.
Nou ja, ik ben ondertussen heel ver in onderhandeling mbt tot een Legacy en laat jullie tzt weer iets weten.
Nogmaals, no hard feelings mijnerzijds (hee, er zijn heel wat ergere dingen die gebeuren in de wereld )
@Bram en SP-boxer: Ik neem jullie niks kwalijk dat de koop, die overigens door Marcel gecanceld is, niet doorgaat. Ik kom zelf op dit forum met de mededeling over de aanschaf en weet ook (een beetje) van jullie relatie tov Marcel. Dat jullie mening enigzins gekleurd is, begrijp ik ook wel. En ik ben tenslotte een grote vent, die verantwoordelijk is voor zijn eigen beslissingen.
Wel wil jullie nog even fijntjes op de opmerking van Marnix wijzen. Alvorens al jullie opmerkingen over OSS en de 2.2 DOHC motor te ventileren, hadden jullie ook even wat meer info kunnen inwinnen.
Dat ik hetzelfde op dit forum trachtte te doen, werd me door Marcel weer niet in dank afgenomen.
Nou ja, ik ben ondertussen heel ver in onderhandeling mbt tot een Legacy en laat jullie tzt weer iets weten.
Nogmaals, no hard feelings mijnerzijds (hee, er zijn heel wat ergere dingen die gebeuren in de wereld )
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Mooi. Zand erover, slotje SP?
Re: Legacy Outback Europees versus Amerikaans
Jep, ik was te snel met mijn oordeel. Nadat ik gehoord en gelezen had hoe de vork in de steel zat, heb ik ook mijn excusses aan geboden.
*grote shovel met zand........ HOPPA*
Slotje dus
*grote shovel met zand........ HOPPA*
Slotje dus
"I feel Legacy"