nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor Mr.Q » 06 Jan 2019 15:09

Mijn CVT heeft al bijna 200k achter de kiezen, en nog geen enkel probleem.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4181
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor SP-Boxer » 06 Jan 2019 15:22

2013???
Dat is het model dat van 2010 tot en met 2014 heeft gelopen. Die zullen technisch nagenoeg gelijk zijn. Denk dat je al moeite zult hebben om een 2010 te vinden binnen budget, laat staan een 2013.

Laat je qua olieverbruik niet misleiden door de vele verhalen op Amerikaanse fora. Is daar een veel groter probleem dan hier. Weet niet of de motoren daar in elkaar worden geschroefd, of in Japan, maar onze auto’s komen uit Japan. Dat scheelt absoluut in bouwkwaliteit.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4181
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor SP-Boxer » 06 Jan 2019 15:23

Wacht, ik bedenk me nu dat je de voorkeur voor een FB25 had in verband met de ketting. Dan is 2010 inderdaad te oud. Excuus, ik ging bijna aan dit gegeven voorbij.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3814
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor erichendri » 06 Jan 2019 16:42

Onze auto's krijgen ook beter onderhoud.

Eric
boot77
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 Jan 2019 13:59
Type auto: nog geen

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor boot77 » 06 Jan 2019 17:58

Wellicht handig voor een eventuele toekomstige outback koper:

http://www.subarucomplaints.com/cvt/

https://www.forbes.com/sites/jensen/201 ... 8e8169ab27
boot77
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 Jan 2019 13:59
Type auto: nog geen

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor boot77 » 06 Jan 2019 23:50

SP-Boxer schreef:Wacht, ik bedenk me nu dat je de voorkeur voor een FB25 had in verband met de ketting. Dan is 2010 inderdaad te oud. Excuus, ik ging bijna aan dit gegeven voorbij.

Geen probleem!
boot77
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 Jan 2019 13:59
Type auto: nog geen

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor boot77 » 06 Jan 2019 23:55

SP-Boxer schreef:2013???
Dat is het model dat van 2010 tot en met 2014 heeft gelopen. Die zullen technisch nagenoeg gelijk zijn. Denk dat je al moeite zult hebben om een 2010 te vinden binnen budget, laat staan een 2013.

Laat je qua olieverbruik niet misleiden door de vele verhalen op Amerikaanse fora. Is daar een veel groter probleem dan hier. Weet niet of de motoren daar in elkaar worden geschroefd, of in Japan, maar onze auto’s komen uit Japan. Dat scheelt absoluut in bouwkwaliteit.



Ik zie in Duitsland wel wat 2013 modellen binnen budget inclusief BPM. De USA modellen worden in Indiana in elkaar geschroefd. Fijn dat die voor de EU uit Japan komen!
Gebruikersavatar
GerarddeJager
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 Okt 2015 14:33
Type auto: Subaru Outback 2,5i 2009-09-04
Locatie: Gouda

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor GerarddeJager » 08 Jan 2019 11:16

Wij hadden een Skoda Octavia 1.8 TSI. Met een distributieketting die bij iets meer dan 70.000 km kapot ging. Skoda vond het niet nodig om een redelijk bedrag bij te dragen. Ik had mijn claim moeten neerleggen bij de garage die hem als eerste geleverd had. Die garage was inmiddels verdwenen. Uiteindelijk, na heel lang heen en weer schrijven, toch nog een geri8nge compensatie gehad. Daarne dreeige het probleem met hoog olieverbruik als gevolg van verkeerde olieschraapveren en verbrande zuigers. Ik he dat niet afgewacht.
Nu heb ik een Outback 2009, het oude model. Gerkocht met ca 60000 kim.
Olieverbruik nihil. Een distributrieriem die toen ik de auto kocht is vervangen en verder nauwelijks problemen. Wij hebben een automaat en wij trekken vaak een Solifer Goldie, een caravan van ca 1100 kg. Geen enkel probleem. Mooie ruime auto met voldoende begageruimte.
Een eigenzinnig model. Niet heel trendy, maar het veroudert ook niet.

De auto was bij aanschaf behoorlijk aan de prijs. Maar zo te zien blijft de auto zijn hoge prijs ook houden. Bezinegebruik is aan de hoge kant.
Een Subaru Outback 2,5i met bij aanschaf 60.000 km van september 2009. Deze vervangt de Skoda Octavia combi 1.8 TSI en 4x4.
Ik was een tevreden Škodarijder. Ik heb er met veel plezier mee gereden totdat de Skoda bij 76800 km kapot ging.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2375
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor quikfit » 08 Jan 2019 12:06

GerarddeJager schreef:Wij hadden een Skoda Octavia 1.8 TSI. Met een distributieketting die bij iets meer dan 70.000 km kapot ging.


Dat downsizen van automotoren is niet echt een groot succes,alle merken hebben distributieketting problemen...kleine motoren met een hoog vermogen kan je vergelijken met motorfiets motoren,die lopen ook geen 2 ton.De oorzaak zit in het rekken van de ketting(relatief hoog koppel bij laag toerental)en als je echt mazzel hebt verspringt de boel een tandje. :o

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3814
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor erichendri » 08 Jan 2019 13:24

Kettingen rekken niet van downsizing, maar van slechter materiaalsoort
en doordat ze smaller en dunner worden.
Er wordt te veel op de prijs bespaard en gewicht.
Bij mazda vroeger nooit kettingproblemen, zelfs niet na 3 ton
en 20 jaar oud.

Ander probleem van die kleine turboblokjes is dat ze gaan zuipen
als je wat vlotter gaat rijden en met de caravan net zo duur lopen
als een subaru 2 liter, ik reed dan met vlotte rijstijl 1:6 ongeveer.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2375
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor quikfit » 08 Jan 2019 13:44

erichendri schreef:Kettingen rekken niet van downsizing, maar van slechter materiaalsoort
en doordat ze smaller en dunner worden.
Er wordt te veel op de prijs bespaard en gewicht.
Bij mazda vroeger nooit kettingproblemen, zelfs niet na 3 ton
en 20 jaar oud.

Ander probleem van die kleine turboblokjes is dat ze gaan zuipen
als je wat vlotter gaat rijden en met de caravan net zo duur lopen
als een subaru 2 liter, ik reed dan met vlotte rijstijl 1:6 ongeveer.

Eric


Nee niet door downsizing opzich maar wel door veelte veel vermogen uit een te klein motortje.
En ''vroeger bij de Mazda'' gaat al heel lang niet meer op ;) Grotere of motoren met gelijke cilinderinhoud met veel minder vermogen. En ja,de distributiekettingen zijn voor verbetering vatbaar.(dat blijkt)

Qua verbruik is het inderdaad een drama en je blijft schakelen,er is vaak niemand thuis in het vooronder,behalve als je hoog in de toeren rijd. :(

Het ''nieuwe rijden'' werkt ook niet echt mee. :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
snoef
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Stad achter de duinen

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor snoef » 08 Jan 2019 16:42

Is jullie van een Forester of Outback een geval bekend waarbij de distributieketting moest worden vervangen? Of dan tenminste één die te ver gerekt was dat rijden niet meer leuk was?
Mijn ketting ratelde met de 0W20 wat als de motor net gestart was, maar met 5W30 hoor ik hem niet meer.
Distributieriemen moeten dan wel om de 7 jaar of 160000 km vervangen worden, maar als je ze niet vervangt, blijken ze toch ook nog heel lang heel te blijven, zoals ik in blokje rond van Autoweek wel eens zie langskomen. Best een betrouwbaar systeem en best betaalbaar met zo'n duurzaamheid.

EDIT: het gaat daar vaak ook over de multiriem die er erg aan toe is, de distributieriem kun je natuurlijk niet zo gemakkelijk zien.

quikfit schreef: En ja,de distributiekettingen zijn voor verbetering vatbaar.(dat blijkt)


Gr.Quikfit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door snoef op 09 Jan 2019 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Subarumouse

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor Subarumouse » 08 Jan 2019 16:59

Hallo Snoef,

7 jaar kan kloppen maar 160.000 denk ik niet.
Van onze SG en SG 2e generatie is dit 105.000.
De mijne en die van mijn zoon zijn ze beide na 145.000 vervangen waarbij de dealer zij dat dit geen probleem was omdat ze het veel langer volhouden dan de fabriek voorschrijft.
Maar ook bij 105.000 nog altijd veel beter dan bij bijv. Fordtypes met 65000..... en bij doorrijden schades bij 200000 meer.......

Benno
Laatst gewijzigd door Subarumouse op 08 Jan 2019 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
snoef
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Stad achter de duinen

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor snoef » 08 Jan 2019 19:41

In de V.S. wordt 105.000 mijl aangehouden. In mijn boekje (in de auto) staat geloof ik 160.000km, wat daarmee overeen zou komen.

EDIT: ik was in de war hiermee, want ik heb helemaal geen riem :) moet ik dan toch ergens anders gelezen hebben


Subarumouse schreef:Hallo Snoef,

7 jaar kan kloppen maar 160.000 denk ik niet.
Van onze SF en SF 2e generatie is dit 105.000.
De mijne en die van mijn zoon zijn ze beide na 145.000 vervangen waarbij de dealer zij dat dit geen probleem was omdat ze het veel langer volhouden dan de fabriek voorschrijft.
Maar ook bij 105.000 nog altijd veel beter dan bij bijv. Fordtypes met 65000..... en bij doorrijden schades bij 200000 meer.......

Benno
Laatst gewijzigd door snoef op 09 Jan 2019 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 692
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor boswachterfan » 08 Jan 2019 20:32

De SG 105.000 km (2 ltr, non turbo).
Subarumouse

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor Subarumouse » 08 Jan 2019 21:55

Hallo,
Sorry, foutje. De mijne is 2004, dus SG type.
Volgens mijn handleiding die origineel bij de auto zat moet het bij alle types 105.000 zijn of 84 maand.
Bij zware condities 100.000 of 48 maand. (Warm/koud of zeer veel stadsverkeer)
In de USA 100.000 mijl zou kunnen omdat er minder hard, dus toeren, mee gereden word en meestal meer lange afstanden dan bij ons in west Europa.
Wat ik er bij moet zeggen is dat de mijne door een ex dealer in 2004 nieuw uit Duitsland is gehaald.
Ik ben de tweede eigenaar.

Benno
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4181
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor SP-Boxer » 08 Jan 2019 22:27

In de praktijk zal een originele riem makkelijk 2 ton meegaan, maar zoals met al het preventieve onderhoud doe je het voor de lange termijn. Bij een Subaru hoef je niet zo nerveus te worden van een distributieriem. Zeker bij de SOHC motoren niet.

Dan over de ketting. Bij mijn EZ30 is rond de 150.000km de koppakking vervangen. De ketting en geleiders waren toen nog als nieuw. Kwestie van netjes de oliebeurtjes doen en het blijft gewoon heel.
Heb 1x gehoord van een gebroken ketting, maar dat is echt al 15 jaar geleden en nog bij de eerste generatie EZ30 in de 2002-2003 Outback met 209pk.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor Mr.Q » 09 Jan 2019 09:46

Bij mijn Out2010 is de Europese distri-interval inderdaad ook 105.000 km.
Echter in USA 105.000 mijl, wat overeenkomt met een kleine 170.000 km.
Ik vind dat verschil wel erg groot, dus heb mijn distri-interval op 135.000 km gedaan (dus op plm. het gemiddelde).
En een CVT maakt om deze km-stand te bereiken sowieso minder omwentelingen, dus durf ik het zeker aan om de distri-interval te vergroten.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3814
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Berichtdoor erichendri » 09 Jan 2019 11:31

USA is langere afstanden en daardoor minder draaiuren.
CVT maakt minder toeren maar de uren blijven het zelfde.
En laten we niet vergeten dat niet ieder universeel garagebedrijf
een originele snaar plus rollen monteert.
Zoals Marcel het al aangeeft, het vervangen is preventief, bij mazda ook
weinig problemen met snaren gehad en origineel zagen er
best nog wel goed uit na 100000 km,.
Maar waarom gokken, breken is bij veel modellen einde motor.
Bij mij was het hooguit 5000 km later ivm tijdstip onderhoud.
Vriend van mij, bij 102k brak de snaar bij zijn mazda diesel.
Zelfde bij kleppen stellen bij lpg motoren, het is preventief dus waarom
dat steeds iets oprekken, van 30k naar 40k bijvoorbeeld.
Te laat ben je gewoon 2500€ verder.

Eric

Terug naar “Koopadvies / te koop gezien”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast