apk shit & remblokken plus foto

Onderdelen of auto's
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3771
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor quikfit » 21 Aug 2019 11:05

*thomas* schreef:Ik las dat je enkel je veerpoot LV hebt vervangen. Dat kan gevaarlijk zijn omdat er nu mogelijks een te groot verschil zit tussen L en R. Doe het even goed en vervang beide poten. Zelfs nieuw hoeft dat de wereld niet te kosten. Het is voor jouw veiligheid en die van je inzittenden.


Heeft niet zoveel zin als je een gebruikte veerpoot koopt...als ie nu de rechter ook zou vervangen heeft ie weer een gebruikte...en waar komt die dan vandaan en wat is de conditie van deze?

Gr.Quikfit :mrgreen:
ReinO
Berichten: 491
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor ReinO » 21 Aug 2019 11:08

ik ben erg voor veiligheid en sjoemel daar niet mee. maar onterechte afkeur ' splitpennen die er niet zouden zitten maar er gewoon in tact er allemaal zijn.. '
achteruitrijglas afgekeurd omdat ze door de siliconenkit niet meer gelijk zijn . al met al 1,5 uur werk voor niets.... . nou ja er zijn ergere dingen.

tja, af en toe een fout erkennen is lastig.

Die veerpoot: even nagemeten en de hoogte is nog steeds gelijk. Ik heb de oude bewaard want die is nog goed en alleen het toplager was versleten. Beide verpoten
zijn nog in verbazingwekkend nette staat. Dat gaat je bij een saab niet lukken (die veerpoot is trouwens een keer zo zwaar).
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1030
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor *thomas* » 21 Aug 2019 11:27

quikfit schreef:Heeft niet zoveel zin als je een gebruikte veerpoot koopt...als ie nu de rechter ook zou vervangen heeft ie weer een gebruikte...en waar komt die dan vandaan en wat is de conditie van deze?Gr.Quikfit :mrgreen:


Klopt als een bus, maar misschien kan het sloopbedrijf hem aan de andere zijde van hetzelfde voertuig helpen...
*thomas*
Berichten: 1030
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor *thomas* » 21 Aug 2019 11:29

quikfit schreef:Heeft niet zoveel zin als je een gebruikte veerpoot koopt...als ie nu de rechter ook zou vervangen heeft ie weer een gebruikte...en waar komt die dan vandaan en wat is de conditie van deze?Gr.Quikfit :mrgreen:


Klopt als een bus, maar misschien kan het sloopbedrijf hem aan de andere zijde van hetzelfde voertuig helpen...[/quote]

Die veerpoot: even nagemeten en de hoogte is nog steeds gelijk. Ik heb de oude bewaard want die is nog goed en alleen het toplager was versleten. Beide verpoten
zijn nog in verbazingwekkend nette staat. Dat gaat je bij een saab niet lukken (die veerpoot is trouwens een keer zo zwaar).


Dat zegt weinig over de nieuwe veerpoot en meer over de veer. Ik zou even de toplagers wisselen... Uurtje werk.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4791
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor erichendri » 21 Aug 2019 11:57

Als de poot naast de auto staat blijft de hoogte hetzelfde, ongeacht de
toestant van de veer.
Poot is dan ten alle tijden maximaal uitgeveerd.
Eventuele hoogteverschil zie je pas na montage en auto op de wielen.
Beide complete veerpoten vervangen is vaak een advies wat opgevolgd moet worden.
Geldt zowel voor alleen de veer als alleen de demper.
Bij gebruikt alleen zinvol als ze van 1 auto afkomen waar je bij staat te kijken.
Vanuit het magazijn blijft dat erg lastig.
Ik kreeg bij deijne toen bij ophalen een roestige en een veel mooiere veerpoot.
Heb toen gevraagd of hij de andere mooiere veerpoot ook nog had liggen.
Dat had hij, heb nu 2 '03 forester veerpoten voor op mijn legacy zitten.

Verschillende poten kan het weggedrag of wagenhoogte flink beinvloeden.
Denk daarbij aan verschil demping of sterkte veer.
Voor beide geldt dat fabrikanten tussentijds regelmatig modificaties toepast.
Ook is het nodig om de auto weer te laten uitlijnen na vervangen van de veerpoten.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4774
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor SP-Boxer » 21 Aug 2019 12:04

Alleen even de topmount wisselen was inderdaad de beste oplossing geweest.

Als je een beetje kennis van zaken hebt is het handig als je kunt lezen en schrijven met de APK keurmeester.
Ik rijd mijn banden doorgaans wat verder op dan dat de keurmeester leuk vindt. Onder de 2,5mm ga ik er niet meer mee naar de APK. Dan maar even de winterbandjes er onder en nadien weer terug wisselen. Zo ook met sommige andere delen.

Bij de bovenstaande keurmeester was ik na 5 minuten alweer vertrokken. Laat maar, ik ga wel ergens anders naartoe.
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 491
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor ReinO » 21 Aug 2019 12:25

aan beide zijden is die 73,cm tot aan de wielkast. en de dikte van de veer is ook hetzelfde.
Ik zie trouwens niet waarom ik zou moeten uitlijnen: die bouten zijn niet los geweest. En de veerpoot is identiek.
Vanmiddag ff een langere testrit, dat toplager omruilen is idd zo gebeurd. Kan altijd nog.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1030
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor *thomas* » 21 Aug 2019 14:23

Meerdere mensen zeggen je dat het onverstandig is om veerpoten van verschillende voertuigen/km-standen te combineren. Ik zou die raad niet in de wind slaan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4791
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor erichendri » 21 Aug 2019 15:18

Voor heb je camberbouten in je fusee die helaas veel bewegingsvrijheid hebben.
Daardoor niet of lastig op dezelfde manier te monteren .
Daar een veranderde wielvlucht ook je sporing beinvloed na montage
mijn uitlijn advies.
Als je toch nog je topmount wilt laten vervangen binnenkort zou ik
met het uitlijnen even wachten
Topmoun kan je niet zelf vervangen, de poot moet ingespannen worden.
Weet wat je dan doet.

Oh ja, iemand die tot onder de 2,5 mm op zijn banden rijdt is in mijn
beleving verkeerd bezig, maw verkeerde zuinigheid.
Je kunt daar mee ook rustig naar de apk gaan, tussen 1.6 en 2.5 is
een adviesunt op je rappoort.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4774
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor SP-Boxer » 21 Aug 2019 15:41

De een noemt het verkeerde zuinigheid, de ander duurzaam gebruik maken van het rubber. Zullen eeuwige discussies blijven. IK bepaal wat IK veilig vind. Ik vervang mijn banden zodra ze ergens tussen de 1 en 1,6mm zitten. Heb de apparatuur staan en de banden op voorraad, dus kan op elk gewenst moment wisselen.

Veilig rijden is heel veel meer dan enkel zorgen voor voldoende profiel. Ik zoek zeer regelmatig op zowel nat als droog de grens op van mijn banden en weet dan ook precies hoe ver ik kan gaan op redelijk gladde banden.
Je vond het zelf ook een prima idee om het hele jaar op winterbanden te rijden. Door anderen wordt je verkettert als je dat zegt.

Zoals ik al zei, ik bepaal onder mijn auto waar de grens ligt. Ik zou het niemand anders aanraden, omdat ik niet kan beoordelen wat zij wel of niet aanvoelen in de auto. Mij gaat het al vele jaren en 100 duizenden kilometers goed af.


Topmount vervangen gaat best met een setje veerspanners van 15-20 euro. Is goedkoper dan laten doen :)
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 491
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor ReinO » 21 Aug 2019 18:53

het topmount vervangen ging zonder veerspanners. die had ik al klaar liggen maar waren niet nodig.
2 poten van dezelfde auto waren niet beschikbaar 2e hands en de hoogte is precies gelijk gebleven.
Die speling heb ik niet aangetroffen by the way want de fusees zijn niet los geweest.

Vandaag een lange rit gemaakt: stuur mooi recht en geen afwijkend spoorgedrag gevoeld. Volgende maand ga ik ff de sporing checken, maar ik werk zelf in
een garage en tref nogal eens auto s waarbij uitlijnen echt moet maar die soeb heeft een simpele constructie zonder speling op de bouten.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1030
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor *thomas* » 21 Aug 2019 23:06

Als ik me niet vergis zit er bij het fusee bovenaan dit type bout:

Afbeelding
ReinO
Berichten: 491
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor ReinO » 22 Aug 2019 06:02

die fusee hoeft dus niet los bij dit type.
2 bouten en moeren onder. 3 boven. abs kabeltje en remleiding.

nog ff over die veerpoten: de veren zakken in door ouderdom en bij een nieuwe veer heb je eerder hoogteverschil en dus handiger
om beide kanten te doen. Maar als je er zelf in gaat zitten dan zie je meteen de bestuurderskant al inzakken.
Ik heb mijn gereedschap weer allemaal ingeladen incl een grote houten bak. De rechterkant is nu weer een stuk lager als ik er niet in zit.

Neemt niet weg dat ik een rechte auto ook prettiger vind maar het argument om te onderbouwen?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4774
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor SP-Boxer » 22 Aug 2019 06:52

:roll:
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1030
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor *thomas* » 22 Aug 2019 08:32

Oké, ik probeer het nogmaals. Bovenaan (bij je toplager) zitten drie moeren die in de motorruimte uitkomen. Onderaan, bij het fusee, zitten er 2 bouten (met moer) door de schokbreker en doorheen het fusee. Die heb je los gehad. De bovenste van die twee bouten is van het type waarvan ik een foto maakte. Daarin zit een excentrische verdikking die je toelaat je uitlijnen te veranderen. Tenzij je die hebt gemarkeerd op het fusee, moet je je wagen opnieuw uitlijnen.
ReinO
Berichten: 491
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor ReinO » 22 Aug 2019 08:35

ik trof andere bouten aan: gewoon recht zonder verdikking. Maar goed, daar hoort dus een andere in. Ik ga ff zo n ding zoeken.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3771
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor quikfit » 22 Aug 2019 08:42

Een hoop shit inderdaad... :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
*thomas*
Berichten: 1030
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor *thomas* » 22 Aug 2019 08:47

ReinO schreef:ik trof andere bouten aan: gewoon recht zonder verdikking. Maar goed, daar hoort dus een andere in. Ik ga ff zo n ding zoeken.


Vandaar het misverstand.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor hummie » 22 Aug 2019 17:43

boswachterfan schreef:35 jaar apk, 35 jaar discussies.... :( Dealer adverteert met "gratis apk". Auto gekeurd: "Tja, de bandjes, meneer!" Ik: "Ik geef onmiddellijk toe dat het geen beste banden meer zijn, maar ik heb het zelf goed nagemeten, 3/4 van het loopvlak, vanaf het midden, overal de vereiste profieldiepte." Oei, klant heeft kennis.... Stilte....


Hier hetzelfde vaak genoeg mee gemaakt. Maar nooit bij het onafhankelijk keuringsstation waar ik off and on al 30 jaar kom. Altijd goed gekeurd. :mrgreen:

ReinO schreef:vanmorgen de auto opgehaald en toch nog geprobeerd met hem in gesprek te raken:
' ik heb jou gematst want die koplamp trilde nog steeds '.

Ik: ' ik ken die eis dan niet maar je had ook een aantal onterechte apk afkeurpunten op de lijst staan, daar heb ik onnodig werk aan gehad, nou ja
het is geven en nemen dan '.

  • Nog nooit gedoe over gehad, en toch wel vaker met een ligt trillende lamp.
  • Wel een keer over een afgebroken stelmechanisme. Ter plekke ty-rap eraan gedaan en goedgekeurd.
    Ook een keer stelschroef op zijn eind wat enige afkeurpunt wast. Ter plekke opgelost met een wasknijper :mrgreen: (eis is "lamp schijnt op juiste hoogte", niet "stelmechanisme moet goed zijn")

Sommige keurmeesters kunnen toch eindeloos emmeren. Het zijn net mensen die soms met verkeerde been uit bed zijn gestapt. Echt waar.
Maar ja, je hebt toch je afmelding nodig dus altijd vriendelijk blijven. :okeee:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 677
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, Saab 99, Saab 900t16s

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Berichtdoor sufos » 22 Aug 2019 22:33

Daarom denk ik altijd: als ze 'm goed keuren , keuren ze 'm af.

Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast