apk shit & remblokken plus foto

Onderdelen of auto's
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef:Ik las dat je enkel je veerpoot LV hebt vervangen. Dat kan gevaarlijk zijn omdat er nu mogelijks een te groot verschil zit tussen L en R. Doe het even goed en vervang beide poten. Zelfs nieuw hoeft dat de wereld niet te kosten. Het is voor jouw veiligheid en die van je inzittenden.
Heeft niet zoveel zin als je een gebruikte veerpoot koopt...als ie nu de rechter ook zou vervangen heeft ie weer een gebruikte...en waar komt die dan vandaan en wat is de conditie van deze?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door ReinO »

ik ben erg voor veiligheid en sjoemel daar niet mee. maar onterechte afkeur ' splitpennen die er niet zouden zitten maar er gewoon in tact er allemaal zijn.. '
achteruitrijglas afgekeurd omdat ze door de siliconenkit niet meer gelijk zijn . al met al 1,5 uur werk voor niets.... . nou ja er zijn ergere dingen.

tja, af en toe een fout erkennen is lastig.

Die veerpoot: even nagemeten en de hoogte is nog steeds gelijk. Ik heb de oude bewaard want die is nog goed en alleen het toplager was versleten. Beide verpoten
zijn nog in verbazingwekkend nette staat. Dat gaat je bij een saab niet lukken (die veerpoot is trouwens een keer zo zwaar).
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door *thomas* »

quikfit schreef:Heeft niet zoveel zin als je een gebruikte veerpoot koopt...als ie nu de rechter ook zou vervangen heeft ie weer een gebruikte...en waar komt die dan vandaan en wat is de conditie van deze?Gr.Quikfit :mrgreen:
Klopt als een bus, maar misschien kan het sloopbedrijf hem aan de andere zijde van hetzelfde voertuig helpen...
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door *thomas* »

quikfit schreef:Heeft niet zoveel zin als je een gebruikte veerpoot koopt...als ie nu de rechter ook zou vervangen heeft ie weer een gebruikte...en waar komt die dan vandaan en wat is de conditie van deze?Gr.Quikfit :mrgreen:
Klopt als een bus, maar misschien kan het sloopbedrijf hem aan de andere zijde van hetzelfde voertuig helpen...[/quote]
Die veerpoot: even nagemeten en de hoogte is nog steeds gelijk. Ik heb de oude bewaard want die is nog goed en alleen het toplager was versleten. Beide verpoten
zijn nog in verbazingwekkend nette staat. Dat gaat je bij een saab niet lukken (die veerpoot is trouwens een keer zo zwaar).
Dat zegt weinig over de nieuwe veerpoot en meer over de veer. Ik zou even de toplagers wisselen... Uurtje werk.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door erichendri »

Als de poot naast de auto staat blijft de hoogte hetzelfde, ongeacht de
toestant van de veer.
Poot is dan ten alle tijden maximaal uitgeveerd.
Eventuele hoogteverschil zie je pas na montage en auto op de wielen.
Beide complete veerpoten vervangen is vaak een advies wat opgevolgd moet worden.
Geldt zowel voor alleen de veer als alleen de demper.
Bij gebruikt alleen zinvol als ze van 1 auto afkomen waar je bij staat te kijken.
Vanuit het magazijn blijft dat erg lastig.
Ik kreeg bij deijne toen bij ophalen een roestige en een veel mooiere veerpoot.
Heb toen gevraagd of hij de andere mooiere veerpoot ook nog had liggen.
Dat had hij, heb nu 2 '03 forester veerpoten voor op mijn legacy zitten.

Verschillende poten kan het weggedrag of wagenhoogte flink beinvloeden.
Denk daarbij aan verschil demping of sterkte veer.
Voor beide geldt dat fabrikanten tussentijds regelmatig modificaties toepast.
Ook is het nodig om de auto weer te laten uitlijnen na vervangen van de veerpoten.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door SP-Boxer »

Alleen even de topmount wisselen was inderdaad de beste oplossing geweest.

Als je een beetje kennis van zaken hebt is het handig als je kunt lezen en schrijven met de APK keurmeester.
Ik rijd mijn banden doorgaans wat verder op dan dat de keurmeester leuk vindt. Onder de 2,5mm ga ik er niet meer mee naar de APK. Dan maar even de winterbandjes er onder en nadien weer terug wisselen. Zo ook met sommige andere delen.

Bij de bovenstaande keurmeester was ik na 5 minuten alweer vertrokken. Laat maar, ik ga wel ergens anders naartoe.
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door ReinO »

aan beide zijden is die 73,cm tot aan de wielkast. en de dikte van de veer is ook hetzelfde.
Ik zie trouwens niet waarom ik zou moeten uitlijnen: die bouten zijn niet los geweest. En de veerpoot is identiek.
Vanmiddag ff een langere testrit, dat toplager omruilen is idd zo gebeurd. Kan altijd nog.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door *thomas* »

Meerdere mensen zeggen je dat het onverstandig is om veerpoten van verschillende voertuigen/km-standen te combineren. Ik zou die raad niet in de wind slaan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door erichendri »

Voor heb je camberbouten in je fusee die helaas veel bewegingsvrijheid hebben.
Daardoor niet of lastig op dezelfde manier te monteren .
Daar een veranderde wielvlucht ook je sporing beinvloed na montage
mijn uitlijn advies.
Als je toch nog je topmount wilt laten vervangen binnenkort zou ik
met het uitlijnen even wachten
Topmoun kan je niet zelf vervangen, de poot moet ingespannen worden.
Weet wat je dan doet.

Oh ja, iemand die tot onder de 2,5 mm op zijn banden rijdt is in mijn
beleving verkeerd bezig, maw verkeerde zuinigheid.
Je kunt daar mee ook rustig naar de apk gaan, tussen 1.6 en 2.5 is
een adviesunt op je rappoort.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door SP-Boxer »

De een noemt het verkeerde zuinigheid, de ander duurzaam gebruik maken van het rubber. Zullen eeuwige discussies blijven. IK bepaal wat IK veilig vind. Ik vervang mijn banden zodra ze ergens tussen de 1 en 1,6mm zitten. Heb de apparatuur staan en de banden op voorraad, dus kan op elk gewenst moment wisselen.

Veilig rijden is heel veel meer dan enkel zorgen voor voldoende profiel. Ik zoek zeer regelmatig op zowel nat als droog de grens op van mijn banden en weet dan ook precies hoe ver ik kan gaan op redelijk gladde banden.
Je vond het zelf ook een prima idee om het hele jaar op winterbanden te rijden. Door anderen wordt je verkettert als je dat zegt.

Zoals ik al zei, ik bepaal onder mijn auto waar de grens ligt. Ik zou het niemand anders aanraden, omdat ik niet kan beoordelen wat zij wel of niet aanvoelen in de auto. Mij gaat het al vele jaren en 100 duizenden kilometers goed af.


Topmount vervangen gaat best met een setje veerspanners van 15-20 euro. Is goedkoper dan laten doen :)
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door ReinO »

het topmount vervangen ging zonder veerspanners. die had ik al klaar liggen maar waren niet nodig.
2 poten van dezelfde auto waren niet beschikbaar 2e hands en de hoogte is precies gelijk gebleven.
Die speling heb ik niet aangetroffen by the way want de fusees zijn niet los geweest.

Vandaag een lange rit gemaakt: stuur mooi recht en geen afwijkend spoorgedrag gevoeld. Volgende maand ga ik ff de sporing checken, maar ik werk zelf in
een garage en tref nogal eens auto s waarbij uitlijnen echt moet maar die soeb heeft een simpele constructie zonder speling op de bouten.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door *thomas* »

Als ik me niet vergis zit er bij het fusee bovenaan dit type bout:

Afbeelding
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door ReinO »

die fusee hoeft dus niet los bij dit type.
2 bouten en moeren onder. 3 boven. abs kabeltje en remleiding.

nog ff over die veerpoten: de veren zakken in door ouderdom en bij een nieuwe veer heb je eerder hoogteverschil en dus handiger
om beide kanten te doen. Maar als je er zelf in gaat zitten dan zie je meteen de bestuurderskant al inzakken.
Ik heb mijn gereedschap weer allemaal ingeladen incl een grote houten bak. De rechterkant is nu weer een stuk lager als ik er niet in zit.

Neemt niet weg dat ik een rechte auto ook prettiger vind maar het argument om te onderbouwen?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door SP-Boxer »

:roll:
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door *thomas* »

Oké, ik probeer het nogmaals. Bovenaan (bij je toplager) zitten drie moeren die in de motorruimte uitkomen. Onderaan, bij het fusee, zitten er 2 bouten (met moer) door de schokbreker en doorheen het fusee. Die heb je los gehad. De bovenste van die twee bouten is van het type waarvan ik een foto maakte. Daarin zit een excentrische verdikking die je toelaat je uitlijnen te veranderen. Tenzij je die hebt gemarkeerd op het fusee, moet je je wagen opnieuw uitlijnen.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door ReinO »

ik trof andere bouten aan: gewoon recht zonder verdikking. Maar goed, daar hoort dus een andere in. Ik ga ff zo n ding zoeken.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door quikfit »

Een hoop shit inderdaad... :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door *thomas* »

ReinO schreef:ik trof andere bouten aan: gewoon recht zonder verdikking. Maar goed, daar hoort dus een andere in. Ik ga ff zo n ding zoeken.
Vandaar het misverstand.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door hummie »

boswachterfan schreef:35 jaar apk, 35 jaar discussies.... :( Dealer adverteert met "gratis apk". Auto gekeurd: "Tja, de bandjes, meneer!" Ik: "Ik geef onmiddellijk toe dat het geen beste banden meer zijn, maar ik heb het zelf goed nagemeten, 3/4 van het loopvlak, vanaf het midden, overal de vereiste profieldiepte." Oei, klant heeft kennis.... Stilte....
Hier hetzelfde vaak genoeg mee gemaakt. Maar nooit bij het onafhankelijk keuringsstation waar ik off and on al 30 jaar kom. Altijd goed gekeurd. :mrgreen:
ReinO schreef:vanmorgen de auto opgehaald en toch nog geprobeerd met hem in gesprek te raken:
' ik heb jou gematst want die koplamp trilde nog steeds '.

Ik: ' ik ken die eis dan niet maar je had ook een aantal onterechte apk afkeurpunten op de lijst staan, daar heb ik onnodig werk aan gehad, nou ja
het is geven en nemen dan '.
  • Nog nooit gedoe over gehad, en toch wel vaker met een ligt trillende lamp.
  • Wel een keer over een afgebroken stelmechanisme. Ter plekke ty-rap eraan gedaan en goedgekeurd.
    Ook een keer stelschroef op zijn eind wat enige afkeurpunt wast. Ter plekke opgelost met een wasknijper :mrgreen: (eis is "lamp schijnt op juiste hoogte", niet "stelmechanisme moet goed zijn")
Sommige keurmeesters kunnen toch eindeloos emmeren. Het zijn net mensen die soms met verkeerde been uit bed zijn gestapt. Echt waar.
Maar ja, je hebt toch je afmelding nodig dus altijd vriendelijk blijven. :okeee:
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door sufos »

Daarom denk ik altijd: als ze 'm goed keuren , keuren ze 'm af.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door ReinO »

we brengen zo n 100 auto s per jaar naar onze vast apk keurmeester. die was ziek en ik was te laat met mijn eigen auto.
Dus daarom die andere garage - is onze buurman- nb.
Het knopje van de hoogteverstelling haal ik er wel vaker uit: daarna de koplamp goed stellen dan hoeft het mechanisme niet
te werken want er is geen knop. Maar trillende lamp, ik ga maar weer eens bellen met de rdw want ik kon het ook
niet vinden in de eisen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door quikfit »

ReinO schreef: Maar trillende lamp, ik ga maar weer eens bellen met de rdw want ik kon het ook
niet vinden in de eisen.
Het RDW heeft het maar druk met je. :?
Trillende lamp...is zwaar irritant voor tegemoetkomend verkeer,er zal wel iets in staan in de trant van ''moet deugdelijk vast zitten'' . :idea:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door erichendri »

Klopt QF.
Mag niks gebroken zijn van de ophanging.
Al gekeken of het lampje niet loszit of dat ijzeren houdertje.
Is koplaampverstelling niet verplicht vanaf een bepaald bouwjaar?
Anders verstelknopje eruit halen.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door hummie »

sufos schreef:Daarom denk ik altijd: als ze 'm goed keuren , keuren ze 'm af.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Neu hoor. Dat is gewoon hun slogan. Ze keuren het ook goed als ze goedkeuren. Maar ze keuren altijd goed, ongeacht goed- of afkeur, en gaan geen dingen verzinnen om extra aan te verdienen of muggenziften over marges. Goed is goed, en niet goed is niet goed, simpel. Dat is juist het mooie eraan, hun onafhankelijkheid. Passende slogan. :okeee:
quikfit schreef:
ReinO schreef: Maar trillende lamp, ik ga maar weer eens bellen met de rdw want ik kon het ook
niet vinden in de eisen.
Het RDW heeft het maar druk met je. :?
Trillende lamp...is zwaar irritant voor tegemoetkomend verkeer,er zal wel iets in staan in de trant van ''moet deugdelijk vast zitten'' . :idea:
Inderdaad. Ty-rap doet dan wonderen. Als je dat goed doet trilt hij niet meer.
Een forrester koplamp kost een honderd of twee ex montage. :shock: Ik ga zoveel echt niet neer leggen voor een niet werkend stelschroefje wat je één keer in de 3-4-5 jaar of zo gebruikt :roll: in een verder prima werkende koplamp. En met noodreparatie gebeurt het dat je nog steeds gewoon af kunt stellen dus mis je helemaal niets (zeker niet je €200+ :D ).
erichendri schreef:Klopt QF.
Mag niks gebroken zijn van de ophanging.
Sorry, maar dat klopt niet. Ty-rap mag gewoon. Er staat niets in de apk-eisen hoe een koplamp vast moet hangen, als hij maar goed en deugdelijk vast hangt en een goed lichtbeeld geeft (dus ook niet trillen). Ty-rap is goed(keur) want krijg je zomaar niet los.
Lang niet alles hoeft vernieuwd te worden om een goedkeuring te krijgen en zonder problemen nog lang door te kunnen rijden, wat 'somige' reparerende garages wel nogal eens willen doen geloven want extra omzet.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door hummie »

Hahahahahaha LOL Hoe toevallig kan het zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vrijdag 23 augustus 2019 ......
Consumentenbond: Autogarages verzinnen problemen bij APK
https://www.nu.nl/binnenland/5839422/co ... j-apk.html

Ik zocht eigenlijk het oude nieuwsbericht van april. https://www.telegraaf.nl/nieuws/3434286 ... een-garage :D

Zij adviseren ook naast een betrouwbare garage een onafhankelijk keuringsstation.
Gelukkig ken ik de regels een eind uit ruime ervaring, en ken ik andere toegestane oplossingen. Mij kloppen ze het niet zomaar uit mijn portemonnee.
quikfit schreef:Het RDW heeft het maar druk met je. :?
Met de 'vernieuwde' kennis kun je ook stellen.... Of heeft het RDW het druk met muggeziftende keurmeesters? Of is het mogelijk zelfs een vorm van oplichting? Misleiding?
Laatst gewijzigd door hummie op 23 aug 2019 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door DucATIRadeon »

naar mijn weten is (automatische) koplampverstelling verplicht bij xenon of high-intensity LED koplampen, om verblinding van de tegenligger te vermijden.
niet-xenon koplampverstelling was toentertijd een luxe en nu al ruimte tijd eigelijk gewoon standaard (na zoveel units zijn die kosten voor ontwikkeling er al lang en breed uit).
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door SP-Boxer »

Arthur, voor xenon en LED geldt inderdaad dat automatische hoogteverstelling. De handmatige is daar niet toegestaan.

Ik vermoed wel dat er iets van een verplichting is ingevoerd voor handmatige hoogteverstelling. De Vivio had dit vanaf 1998, daarvoor niet. Voor een Vivio met zeer korte wielbasis en nauwelijks laadvermogen is dit niet echt een zinvolle optie, dus ik denk dat het rond die tijd inderdaad verplicht gesteld is voor de Europese markt.
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door ReinO »

het veertje achter de lamp was 'verdwenen ' en andere er op schroeven en 'bob s your uncle ' .
Dat had de keurmeester ook zelf ff kunnen doen toch? Ik hoorde vandaag dat wanneer je apk garage bent dat je geen apk s mag weigeren.
Tja dan snap ik hem wel: '' oh alleen apk en je doet alles zelf, je koopt geen onderdelen of reparatie bij mij... . "

De technische afdeling stond me weer graag te woord en ze kennen de keurmeester goed 'hij is erg correct maar slaat soms wat door waardoor hij klanten
onnodig op kosten jaagt ' .
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door hummie »

RDW-APK-HANDBOEK schreef: Artikel 5.2.55
Lid 2
De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.

Artikel 5.2.55
Lid 1
De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Toelichting: Met ‘goed werken’ wordt niet alleen de werking van de lamp of de lichtbronnen bedoeld, maar ook het inschakelen hiervan.

Artikel 5.2.56
Lid 1
De dimlichten van personenauto’s moeten goed zijn afgesteld, waarbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 113 en 114 van toepassing is welke verwijst naar de artikelen 113 en 114.

Artikel 114
Lid 3
Indien het voertuig is uitgerust met een automatische niveauregeling, wordt de controle uitgevoerd met stationair draaiende motor. Een eventuele bedieningsmogelijkheid moet in de normale rijstand staan.
Verder wordt handmatige niveauregeling nergens apart vermeldt, ook niet in de Aanvullende permanente eisen of Toelichting (artikel 113, 114, 115 en 117), of Artikel 5.2.56 Afstelling dimlicht in het handboek.
De wijze van afstelling(smogelijkheid) wordt ook nergens apart vermeldt, of deugdelijke bevestiging nergens verder omschreven. Lichtbeeld moet goed zijn en lamp moet goed vast hangen.

Voor de handmatige niveauregeling geldt, zoals dat met wel meer is, de algemene regel dat als het er in zit het moet werken. Zo niet dan niet.
Pas nog met auto kind van een kennis. Afkeur want niveauwerking werkte niet op 1 armatuur. Regelaar ontkoppelt en verwijderd, terug naar de keuring, en alsnog goedgekeurd :mrgreen: (want voldeed aan Artikel 5.2.56 Lid 1, en Artikel 5.2.55 Lid 2 was niet ter sprake). Is later alsnog gerepareerd, maar gaf op dat moment wel ademruimte want een afmelding van goedkeuring.

De monteur die met een ander verhaal wil komen moet toch van goede huize komen, met de artikeltjes uit de officiële apk keuringseisen. En anders zal ik een serieus gesprek met "de baas" aangaan dat ik van dat soort misleiding niet gediend ben.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: apk shit & gesprek keurmeester.

Bericht door ReinO »

deugdelijk is een rekbaar begrip maar ik had de rdw gevraagd om een herkeuring als ie hem had afgekeurd.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Plaats reactie