Yup. De blokken met lip zitten aan de binnenkant. Dat is het blok waartegen de zuiger(s) drukt (en). Dat zal het snelste slijten.erichendri schreef:Die slijtage lipjes hebben een rijrichting.
Eric
apk shit & remblokken plus foto
- boswachterfan
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: apk shit & remblokken
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: apk shit & remblokken
Precies wat ik bedoel. Het is toch al een dure bezigheid want het kost inderdaad nou eenmaal al genoeg, en hoeft daarom niet onnodig nog duurder te worden.quikfit schreef:En auto rijden kost nou eenmaal geld,alhoewel je vast wel een paar remblokken kunt vinden die goedkoper zijn dan 60 €uro.
Als remmen op zijn moeten ze vervangen worden. En dat is meestal toch wel net voor ze helemaal op zijn dus enigszins preventief.
Ik vind 60 euro overigens niet echt prijzig.
Maar remmen zijn toch prima te beoordelen? Wiel eraf en even kijken hoe dik het remmende materiaal nog is. Kun je meteen ook even kijken hoe ver je schijven op zijn.
Doe ik trouwens met enige regelmaat mede ook om de boel schoon te houden (zorgt ook voor langere levensduur), en ik kijk altijd mee met de keurmeester die me de afkeurpunten aan wijst.
Laatst gewijzigd door hummie op 25 aug 2019 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: apk shit & remblokken
ik denk wel op de lijn van hummie te zitten gezien zijn reacties: geen risicos maar zelf beoordelen. want niemand wil gevaar met een auto.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & remblokken
Als je dat zelf kunt beoordelen. Niet iedereen kan dat.ReinO schreef:geen risicos maar zelf beoordelen. want niemand wil gevaar met een auto.
Al vind ik het ook enigszins eigen verantwoordelijkheid je er een beetje in te verdiepen zodat je niet te simpel gefopt wordt. Maar ja, als je dan ziet hoeveel mensen niet eens weten hoe hun kap open moet of olie gepeild moet worden, en niet eens weten hoe banden op spanning gezet moeten worden .....
Eerlijk is eerlijk. Zo ken ik ook genoeg mensen die tussen de beurten hun kap zelf nooit open doen, en daardoor tegen grote onkosten oplopen omdat ze zaken totaal kapot rijden die simpel voorkomen hadden kunnen worden. Dat soort overmatige kosten kun je een garage niet aanrekenen en is toch echt eigen verantwoordelijkheid.
Re: apk shit & remblokken
Dat akoestisch signaal hoop ik ook dat m.n auto dat heeft.
Rij je tenminste eens tot het eind.
En op voorhand setje in de auto.
Beter als altijd van die halfop blokken die je dan net niet weggooit.
Zal ze nog eens bekijken voordat we op vakantie gaan.
Rij je tenminste eens tot het eind.
En op voorhand setje in de auto.
Beter als altijd van die halfop blokken die je dan net niet weggooit.
Zal ze nog eens bekijken voordat we op vakantie gaan.
Aju propje
- boswachterfan
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: apk shit & remblokken
Heb het even nagemeten : Als de lip de schijf raakt, heb je nog 2 mm remvoering.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: apk shit & remblokken
mooi daar kan je nog wel ff mee remmen
dus je hoeft geen noodstop te maken onderweg.
o nee dat gaat al niet meer zonder remvoering
nu nog uitzoeken welke blokken ik heb op m,n SG 2005 saai zonder turbo maar lkr wel op lpg.
deze week voor €0,49 getankt per ltr.
dus je hoeft geen noodstop te maken onderweg.
o nee dat gaat al niet meer zonder remvoering
nu nog uitzoeken welke blokken ik heb op m,n SG 2005 saai zonder turbo maar lkr wel op lpg.
deze week voor €0,49 getankt per ltr.
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: apk shit & remblokken
De lipjes zitten inderdaad aan de binnenkant.
Moeten dan aan beide zijden aan de bovenkant zitten.
Ook de laatste stelling is waar maar alleen als je blokken recht afslijten
heb je nog 2 mm voering over.
Je ziet alleen weinig recht afgesleten remblokken.
De slechte gooi ik weg, de beste bewaar ik altijd.
Eric
Moeten dan aan beide zijden aan de bovenkant zitten.
Ook de laatste stelling is waar maar alleen als je blokken recht afslijten
heb je nog 2 mm voering over.
Je ziet alleen weinig recht afgesleten remblokken.
De slechte gooi ik weg, de beste bewaar ik altijd.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 26 aug 2019 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: apk shit & remblokken
Daar worden ze vanzelf akoestiek op gewezen,is het niet het lipje dan is het wel...erichendri schreef:Ook de laatste stelling is waar maar alleen als je bokken recht afslijten heb je nog 2 mm voering over.
Je ziet alleen weinig recht afgesleten remblokken.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: apk shit & remblokken
vandaag maar eens de blokjes bekeken oordeel zelf:
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & remblokken
[x] geschikt
[ ] ongeschikt
Gr.Quikfit
[ ] ongeschikt
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: apk shit & remblokken
nu ken ik de subaru niet maar dit gaat bij mij nog wel een jaartje mee idd.
In januari eens kijken hoeveel voering er nog op zit.
Wel weer een erg fijne constructie trouwens, het wisselen gaat wel erg snel zo.
Dopje 14 en een stevige schr. draaier. Even opruwen en schoonmaken en bob s your uncle.
In januari eens kijken hoeveel voering er nog op zit.
Wel weer een erg fijne constructie trouwens, het wisselen gaat wel erg snel zo.
Dopje 14 en een stevige schr. draaier. Even opruwen en schoonmaken en bob s your uncle.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & remblokken plus foto
en de lipvrije versie dus, iets met wel of geen turbo? of meer of minder pk s?
En ook gewoon 2 remzuigers.... .
Gisteren weer veel terrein gereden en nu begint het rechtervoorlager te kraken.
Die is dus volgende week aan de beurt
En ook gewoon 2 remzuigers.... .
Gisteren weer veel terrein gereden en nu begint het rechtervoorlager te kraken.
Die is dus volgende week aan de beurt
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & remblokken
ReinO schreef:vandaag maar eens de blokjes bekeken oordeel zelf:
blokken zijn nog prima,
ik ga de meine binnenkort ook los halen, maar in het algemeen wil ik wel zeggen,, als je bij een subaru over een paar tientjes valt moet je geen sub rijden... of er moeten natuurlijk mensen zijn hier die nog nooit er mee gereden hebben en zeker niet eens bij de pomp gestaan hebben
onderhoud is belangrijk en ik heb al vrij snel,, dat ik ergens nieuw op doe,, prefentief vervangen is mijn motto altijd.. daar bouw je in dat je de kans zeer klein maak dat je stil kom te staan omdat je heb zitten uilen over een paar tientjes aan een onderdeel.
Groet Robert
Re: apk shit & remblokken plus foto
nu scheld ik zelf niet vaak anderen uit maar kan ik me als nieuweling hierdoor welkom voelen:
- 'krenterig'
- 'gevaar voor anderen '
- 'uilen '
?
ps ik ga mezelf niet herhalen of verdedigen maar je kunt ook anders kijken naar goedkope oplossingen.
- 'krenterig'
- 'gevaar voor anderen '
- 'uilen '
?
ps ik ga mezelf niet herhalen of verdedigen maar je kunt ook anders kijken naar goedkope oplossingen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & remblokken plus foto
Je remblokken kunnen wel een apk'tje mee..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: apk shit & remblokken plus foto
Volgens mij, zolang die sleuf er nog in zit, prima blokskes.
(disclaimer: niet bindend want niet in werkelijkheid gezien)
Maar uuuuh, durf jij daarin te rijden? Met je gezin en kinderen? Ze zijn versleten (is nog waar ook!).
(garagepraatjes)
(disclaimer: niet bindend want niet in werkelijkheid gezien)
Maar uuuuh, durf jij daarin te rijden? Met je gezin en kinderen? Ze zijn versleten (is nog waar ook!).
(garagepraatjes)
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: apk shit & remblokken plus foto
Preventief betekend dat het weer tot de volgende beurt mee kan gaan.
Kost iets meer maar geeft ook gemak.
Ook ik laat ze wel eens voor nog eens 5000 km zitten want ik
houdt het zelf in de gaten, is toch iets winst.
Let wel, remblokken met nog weinig voerig worden sneller te heet
waardoor de remwerking voelbaar afneemt = langere remweg.
Garage garandeert na een beurt dat jij probleemloos naar
de volgende beurt kan rijden, daar is niks mis mee.
Lastiger is als je 3x extra tussen de beurt langs moet gaan.
Eric
Kost iets meer maar geeft ook gemak.
Ook ik laat ze wel eens voor nog eens 5000 km zitten want ik
houdt het zelf in de gaten, is toch iets winst.
Let wel, remblokken met nog weinig voerig worden sneller te heet
waardoor de remwerking voelbaar afneemt = langere remweg.
Garage garandeert na een beurt dat jij probleemloos naar
de volgende beurt kan rijden, daar is niks mis mee.
Lastiger is als je 3x extra tussen de beurt langs moet gaan.
Eric
Re: apk shit & remblokken plus foto
wanneer ik naar z frankrijk zou rijden met een caravan, dan ja.
Maar met mijn rijstijl - ik rem zo weinig mogelijk- ga ik over een paar maanden nog eens
checken hoe hard het gaat.
Maar met mijn rijstijl - ik rem zo weinig mogelijk- ga ik over een paar maanden nog eens
checken hoe hard het gaat.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & remblokken plus foto
Er was een tijd dat ik zoveel reed dat al ik een afspraak maakte voor bv over een goede week, dat ik alweer duizenden km's over het advies heen was.
En dat was dan 1 van de X wagens. Bij allemaal ging het zo. Onderhoud was altijd scherp.
Hetzelfde met remmen. Garageadvies: "Moeten bijna vervangen worden. Doen we wel bij de beurt over twee weken."
En dan reed ik nog wel eens al wat dagen (richting paar duizend km) piepend binnen omdat het weer te snel ging, of eigenlijk over twee weken naar de garage te laat was met de vele km's.
1 blok gaat piepen. De andere 7 remmen dan nog steeds prima.
Irritant, maar je rijdt je niet meteen dood of zomaar iets kapot hoor. Daarvoor moet je bij veel dingen toch echt 10.000 of meer doorrijden.
Meldlampjes gaan al helemaal snel branden. Liet ik altijd vervangen door blokken zonder melder.
Zolang de testbank goed uitslaat is er niets aan de hand.
Preventief? Ik gebruik onderdelen optimaal, áltijd binnen de veiligheidsnormen.
Kosten waar nodig geen probleem, maar ik ben geen kapitalist die garagehouders kan sponsoren. En ook niet wil sponsoren want bij mij gooit ook niemand zomaar preventief zakken geld binnen.
Hiermee zeg ik NIET dat je moet rijden tot ze piepen want dat is net niet de bedoeling.
Hiermee wil ik duidelijk maken dat preventief ook vaak veel te vlug gebeurd!!
Realiseer. Alles preventief bij 75% maakt je onderhoud 1/3 duurder (onnodig!!!). Nog preventiever maakt het nog overbodig duurder.
Bij 90-95% is ook ruim op tijd en binnen de norm van veiligheid. En dan doe je de garage niets tekort die nog gewoon kan verdienen aan noodzakelijk onderhoud.
En dat was dan 1 van de X wagens. Bij allemaal ging het zo. Onderhoud was altijd scherp.
Hetzelfde met remmen. Garageadvies: "Moeten bijna vervangen worden. Doen we wel bij de beurt over twee weken."
En dan reed ik nog wel eens al wat dagen (richting paar duizend km) piepend binnen omdat het weer te snel ging, of eigenlijk over twee weken naar de garage te laat was met de vele km's.
1 blok gaat piepen. De andere 7 remmen dan nog steeds prima.
Irritant, maar je rijdt je niet meteen dood of zomaar iets kapot hoor. Daarvoor moet je bij veel dingen toch echt 10.000 of meer doorrijden.
Meldlampjes gaan al helemaal snel branden. Liet ik altijd vervangen door blokken zonder melder.
Zolang de testbank goed uitslaat is er niets aan de hand.
Preventief? Ik gebruik onderdelen optimaal, áltijd binnen de veiligheidsnormen.
Kosten waar nodig geen probleem, maar ik ben geen kapitalist die garagehouders kan sponsoren. En ook niet wil sponsoren want bij mij gooit ook niemand zomaar preventief zakken geld binnen.
Hiermee zeg ik NIET dat je moet rijden tot ze piepen want dat is net niet de bedoeling.
Hiermee wil ik duidelijk maken dat preventief ook vaak veel te vlug gebeurd!!
Realiseer. Alles preventief bij 75% maakt je onderhoud 1/3 duurder (onnodig!!!). Nog preventiever maakt het nog overbodig duurder.
Bij 90-95% is ook ruim op tijd en binnen de norm van veiligheid. En dan doe je de garage niets tekort die nog gewoon kan verdienen aan noodzakelijk onderhoud.
Re: apk shit & remblokken plus foto
Het was ook niet in reactie op jou Rein.
Ja best simpel.
1/ niet iedereen heeft budgetten om meer te betalen dan nodig
2/ niet iedereen is bereid meer te betalen dan nodig, dus eigenlijk teveel (ik bv)
3/ sommige mensen willen vandaag de dag maar wat graag leren hoe ze kunnen besparen of zich niet meer te laten foppen
... en als ik daar een steentje aan bij kan dragen zal ik dat niet nalaten. Ik vind het best prettig dat sinds de crisis de decadentie wat verminderd is.
Ik heb geheel NIETS tegen geld verdienen. Wel met nadruk op verdienen. Ook een autobezitter mag geld "verdienen" door het te besparen.
Geld krijgen wil iedereen wel, maar dan moeten ze maar een fund-rais doen of hopen op een erfenis of zo.
Ja best simpel.
1/ niet iedereen heeft budgetten om meer te betalen dan nodig
2/ niet iedereen is bereid meer te betalen dan nodig, dus eigenlijk teveel (ik bv)
3/ sommige mensen willen vandaag de dag maar wat graag leren hoe ze kunnen besparen of zich niet meer te laten foppen
... en als ik daar een steentje aan bij kan dragen zal ik dat niet nalaten. Ik vind het best prettig dat sinds de crisis de decadentie wat verminderd is.
Ik heb geheel NIETS tegen geld verdienen. Wel met nadruk op verdienen. Ook een autobezitter mag geld "verdienen" door het te besparen.
Geld krijgen wil iedereen wel, maar dan moeten ze maar een fund-rais doen of hopen op een erfenis of zo.
Re: apk shit & remblokken plus foto
9 maanden verder en nog steeds voering op de blokken, wel weer het achterlicht vernield.... . Er moet nu echt een gaaf exemplaar in voor de apk.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken