apk shit & remblokken plus foto
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Alleen even de topmount wisselen was inderdaad de beste oplossing geweest.
Als je een beetje kennis van zaken hebt is het handig als je kunt lezen en schrijven met de APK keurmeester.
Ik rijd mijn banden doorgaans wat verder op dan dat de keurmeester leuk vindt. Onder de 2,5mm ga ik er niet meer mee naar de APK. Dan maar even de winterbandjes er onder en nadien weer terug wisselen. Zo ook met sommige andere delen.
Bij de bovenstaande keurmeester was ik na 5 minuten alweer vertrokken. Laat maar, ik ga wel ergens anders naartoe.
Als je een beetje kennis van zaken hebt is het handig als je kunt lezen en schrijven met de APK keurmeester.
Ik rijd mijn banden doorgaans wat verder op dan dat de keurmeester leuk vindt. Onder de 2,5mm ga ik er niet meer mee naar de APK. Dan maar even de winterbandjes er onder en nadien weer terug wisselen. Zo ook met sommige andere delen.
Bij de bovenstaande keurmeester was ik na 5 minuten alweer vertrokken. Laat maar, ik ga wel ergens anders naartoe.
"I feel Legacy"
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
aan beide zijden is die 73,cm tot aan de wielkast. en de dikte van de veer is ook hetzelfde.
Ik zie trouwens niet waarom ik zou moeten uitlijnen: die bouten zijn niet los geweest. En de veerpoot is identiek.
Vanmiddag ff een langere testrit, dat toplager omruilen is idd zo gebeurd. Kan altijd nog.
Ik zie trouwens niet waarom ik zou moeten uitlijnen: die bouten zijn niet los geweest. En de veerpoot is identiek.
Vanmiddag ff een langere testrit, dat toplager omruilen is idd zo gebeurd. Kan altijd nog.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Meerdere mensen zeggen je dat het onverstandig is om veerpoten van verschillende voertuigen/km-standen te combineren. Ik zou die raad niet in de wind slaan.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Voor heb je camberbouten in je fusee die helaas veel bewegingsvrijheid hebben.
Daardoor niet of lastig op dezelfde manier te monteren .
Daar een veranderde wielvlucht ook je sporing beinvloed na montage
mijn uitlijn advies.
Als je toch nog je topmount wilt laten vervangen binnenkort zou ik
met het uitlijnen even wachten
Topmoun kan je niet zelf vervangen, de poot moet ingespannen worden.
Weet wat je dan doet.
Oh ja, iemand die tot onder de 2,5 mm op zijn banden rijdt is in mijn
beleving verkeerd bezig, maw verkeerde zuinigheid.
Je kunt daar mee ook rustig naar de apk gaan, tussen 1.6 en 2.5 is
een adviesunt op je rappoort.
Eric
Daardoor niet of lastig op dezelfde manier te monteren .
Daar een veranderde wielvlucht ook je sporing beinvloed na montage
mijn uitlijn advies.
Als je toch nog je topmount wilt laten vervangen binnenkort zou ik
met het uitlijnen even wachten
Topmoun kan je niet zelf vervangen, de poot moet ingespannen worden.
Weet wat je dan doet.
Oh ja, iemand die tot onder de 2,5 mm op zijn banden rijdt is in mijn
beleving verkeerd bezig, maw verkeerde zuinigheid.
Je kunt daar mee ook rustig naar de apk gaan, tussen 1.6 en 2.5 is
een adviesunt op je rappoort.
Eric
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
De een noemt het verkeerde zuinigheid, de ander duurzaam gebruik maken van het rubber. Zullen eeuwige discussies blijven. IK bepaal wat IK veilig vind. Ik vervang mijn banden zodra ze ergens tussen de 1 en 1,6mm zitten. Heb de apparatuur staan en de banden op voorraad, dus kan op elk gewenst moment wisselen.
Veilig rijden is heel veel meer dan enkel zorgen voor voldoende profiel. Ik zoek zeer regelmatig op zowel nat als droog de grens op van mijn banden en weet dan ook precies hoe ver ik kan gaan op redelijk gladde banden.
Je vond het zelf ook een prima idee om het hele jaar op winterbanden te rijden. Door anderen wordt je verkettert als je dat zegt.
Zoals ik al zei, ik bepaal onder mijn auto waar de grens ligt. Ik zou het niemand anders aanraden, omdat ik niet kan beoordelen wat zij wel of niet aanvoelen in de auto. Mij gaat het al vele jaren en 100 duizenden kilometers goed af.
Topmount vervangen gaat best met een setje veerspanners van 15-20 euro. Is goedkoper dan laten doen
Veilig rijden is heel veel meer dan enkel zorgen voor voldoende profiel. Ik zoek zeer regelmatig op zowel nat als droog de grens op van mijn banden en weet dan ook precies hoe ver ik kan gaan op redelijk gladde banden.
Je vond het zelf ook een prima idee om het hele jaar op winterbanden te rijden. Door anderen wordt je verkettert als je dat zegt.
Zoals ik al zei, ik bepaal onder mijn auto waar de grens ligt. Ik zou het niemand anders aanraden, omdat ik niet kan beoordelen wat zij wel of niet aanvoelen in de auto. Mij gaat het al vele jaren en 100 duizenden kilometers goed af.
Topmount vervangen gaat best met een setje veerspanners van 15-20 euro. Is goedkoper dan laten doen
"I feel Legacy"
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
het topmount vervangen ging zonder veerspanners. die had ik al klaar liggen maar waren niet nodig.
2 poten van dezelfde auto waren niet beschikbaar 2e hands en de hoogte is precies gelijk gebleven.
Die speling heb ik niet aangetroffen by the way want de fusees zijn niet los geweest.
Vandaag een lange rit gemaakt: stuur mooi recht en geen afwijkend spoorgedrag gevoeld. Volgende maand ga ik ff de sporing checken, maar ik werk zelf in
een garage en tref nogal eens auto s waarbij uitlijnen echt moet maar die soeb heeft een simpele constructie zonder speling op de bouten.
2 poten van dezelfde auto waren niet beschikbaar 2e hands en de hoogte is precies gelijk gebleven.
Die speling heb ik niet aangetroffen by the way want de fusees zijn niet los geweest.
Vandaag een lange rit gemaakt: stuur mooi recht en geen afwijkend spoorgedrag gevoeld. Volgende maand ga ik ff de sporing checken, maar ik werk zelf in
een garage en tref nogal eens auto s waarbij uitlijnen echt moet maar die soeb heeft een simpele constructie zonder speling op de bouten.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Als ik me niet vergis zit er bij het fusee bovenaan dit type bout:
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
die fusee hoeft dus niet los bij dit type.
2 bouten en moeren onder. 3 boven. abs kabeltje en remleiding.
nog ff over die veerpoten: de veren zakken in door ouderdom en bij een nieuwe veer heb je eerder hoogteverschil en dus handiger
om beide kanten te doen. Maar als je er zelf in gaat zitten dan zie je meteen de bestuurderskant al inzakken.
Ik heb mijn gereedschap weer allemaal ingeladen incl een grote houten bak. De rechterkant is nu weer een stuk lager als ik er niet in zit.
Neemt niet weg dat ik een rechte auto ook prettiger vind maar het argument om te onderbouwen?
2 bouten en moeren onder. 3 boven. abs kabeltje en remleiding.
nog ff over die veerpoten: de veren zakken in door ouderdom en bij een nieuwe veer heb je eerder hoogteverschil en dus handiger
om beide kanten te doen. Maar als je er zelf in gaat zitten dan zie je meteen de bestuurderskant al inzakken.
Ik heb mijn gereedschap weer allemaal ingeladen incl een grote houten bak. De rechterkant is nu weer een stuk lager als ik er niet in zit.
Neemt niet weg dat ik een rechte auto ook prettiger vind maar het argument om te onderbouwen?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
"I feel Legacy"
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Oké, ik probeer het nogmaals. Bovenaan (bij je toplager) zitten drie moeren die in de motorruimte uitkomen. Onderaan, bij het fusee, zitten er 2 bouten (met moer) door de schokbreker en doorheen het fusee. Die heb je los gehad. De bovenste van die twee bouten is van het type waarvan ik een foto maakte. Daarin zit een excentrische verdikking die je toelaat je uitlijnen te veranderen. Tenzij je die hebt gemarkeerd op het fusee, moet je je wagen opnieuw uitlijnen.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
ik trof andere bouten aan: gewoon recht zonder verdikking. Maar goed, daar hoort dus een andere in. Ik ga ff zo n ding zoeken.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Een hoop shit inderdaad...
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Vandaar het misverstand.ReinO schreef:ik trof andere bouten aan: gewoon recht zonder verdikking. Maar goed, daar hoort dus een andere in. Ik ga ff zo n ding zoeken.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Hier hetzelfde vaak genoeg mee gemaakt. Maar nooit bij het onafhankelijk keuringsstation waar ik off and on al 30 jaar kom. Altijd goed gekeurd.boswachterfan schreef:35 jaar apk, 35 jaar discussies.... Dealer adverteert met "gratis apk". Auto gekeurd: "Tja, de bandjes, meneer!" Ik: "Ik geef onmiddellijk toe dat het geen beste banden meer zijn, maar ik heb het zelf goed nagemeten, 3/4 van het loopvlak, vanaf het midden, overal de vereiste profieldiepte." Oei, klant heeft kennis.... Stilte....
ReinO schreef:vanmorgen de auto opgehaald en toch nog geprobeerd met hem in gesprek te raken:
' ik heb jou gematst want die koplamp trilde nog steeds '.
Ik: ' ik ken die eis dan niet maar je had ook een aantal onterechte apk afkeurpunten op de lijst staan, daar heb ik onnodig werk aan gehad, nou ja
het is geven en nemen dan '.
- Nog nooit gedoe over gehad, en toch wel vaker met een ligt trillende lamp.
- Wel een keer over een afgebroken stelmechanisme. Ter plekke ty-rap eraan gedaan en goedgekeurd.
Ook een keer stelschroef op zijn eind wat enige afkeurpunt wast. Ter plekke opgelost met een wasknijper (eis is "lamp schijnt op juiste hoogte", niet "stelmechanisme moet goed zijn")
Maar ja, je hebt toch je afmelding nodig dus altijd vriendelijk blijven.
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Daarom denk ik altijd: als ze 'm goed keuren , keuren ze 'm af.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
we brengen zo n 100 auto s per jaar naar onze vast apk keurmeester. die was ziek en ik was te laat met mijn eigen auto.
Dus daarom die andere garage - is onze buurman- nb.
Het knopje van de hoogteverstelling haal ik er wel vaker uit: daarna de koplamp goed stellen dan hoeft het mechanisme niet
te werken want er is geen knop. Maar trillende lamp, ik ga maar weer eens bellen met de rdw want ik kon het ook
niet vinden in de eisen.
Dus daarom die andere garage - is onze buurman- nb.
Het knopje van de hoogteverstelling haal ik er wel vaker uit: daarna de koplamp goed stellen dan hoeft het mechanisme niet
te werken want er is geen knop. Maar trillende lamp, ik ga maar weer eens bellen met de rdw want ik kon het ook
niet vinden in de eisen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Het RDW heeft het maar druk met je.ReinO schreef: Maar trillende lamp, ik ga maar weer eens bellen met de rdw want ik kon het ook
niet vinden in de eisen.
Trillende lamp...is zwaar irritant voor tegemoetkomend verkeer,er zal wel iets in staan in de trant van ''moet deugdelijk vast zitten'' .
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Klopt QF.
Mag niks gebroken zijn van de ophanging.
Al gekeken of het lampje niet loszit of dat ijzeren houdertje.
Is koplaampverstelling niet verplicht vanaf een bepaald bouwjaar?
Anders verstelknopje eruit halen.
Eric
Mag niks gebroken zijn van de ophanging.
Al gekeken of het lampje niet loszit of dat ijzeren houdertje.
Is koplaampverstelling niet verplicht vanaf een bepaald bouwjaar?
Anders verstelknopje eruit halen.
Eric
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
sufos schreef:Daarom denk ik altijd: als ze 'm goed keuren , keuren ze 'm af.
Neu hoor. Dat is gewoon hun slogan. Ze keuren het ook goed als ze goedkeuren. Maar ze keuren altijd goed, ongeacht goed- of afkeur, en gaan geen dingen verzinnen om extra aan te verdienen of muggenziften over marges. Goed is goed, en niet goed is niet goed, simpel. Dat is juist het mooie eraan, hun onafhankelijkheid. Passende slogan.
Inderdaad. Ty-rap doet dan wonderen. Als je dat goed doet trilt hij niet meer.quikfit schreef:Het RDW heeft het maar druk met je.ReinO schreef: Maar trillende lamp, ik ga maar weer eens bellen met de rdw want ik kon het ook
niet vinden in de eisen.
Trillende lamp...is zwaar irritant voor tegemoetkomend verkeer,er zal wel iets in staan in de trant van ''moet deugdelijk vast zitten'' .
Een forrester koplamp kost een honderd of twee ex montage. Ik ga zoveel echt niet neer leggen voor een niet werkend stelschroefje wat je één keer in de 3-4-5 jaar of zo gebruikt in een verder prima werkende koplamp. En met noodreparatie gebeurt het dat je nog steeds gewoon af kunt stellen dus mis je helemaal niets (zeker niet je €200+ ).
Sorry, maar dat klopt niet. Ty-rap mag gewoon. Er staat niets in de apk-eisen hoe een koplamp vast moet hangen, als hij maar goed en deugdelijk vast hangt en een goed lichtbeeld geeft (dus ook niet trillen). Ty-rap is goed(keur) want krijg je zomaar niet los.erichendri schreef:Klopt QF.
Mag niks gebroken zijn van de ophanging.
Lang niet alles hoeft vernieuwd te worden om een goedkeuring te krijgen en zonder problemen nog lang door te kunnen rijden, wat 'somige' reparerende garages wel nogal eens willen doen geloven want extra omzet.
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Hahahahahaha LOL Hoe toevallig kan het zijn
Vrijdag 23 augustus 2019 ......
Consumentenbond: Autogarages verzinnen problemen bij APK
https://www.nu.nl/binnenland/5839422/co ... j-apk.html
Ik zocht eigenlijk het oude nieuwsbericht van april. https://www.telegraaf.nl/nieuws/3434286 ... een-garage
Zij adviseren ook naast een betrouwbare garage een onafhankelijk keuringsstation.
Gelukkig ken ik de regels een eind uit ruime ervaring, en ken ik andere toegestane oplossingen. Mij kloppen ze het niet zomaar uit mijn portemonnee.
Vrijdag 23 augustus 2019 ......
Consumentenbond: Autogarages verzinnen problemen bij APK
https://www.nu.nl/binnenland/5839422/co ... j-apk.html
Ik zocht eigenlijk het oude nieuwsbericht van april. https://www.telegraaf.nl/nieuws/3434286 ... een-garage
Zij adviseren ook naast een betrouwbare garage een onafhankelijk keuringsstation.
Gelukkig ken ik de regels een eind uit ruime ervaring, en ken ik andere toegestane oplossingen. Mij kloppen ze het niet zomaar uit mijn portemonnee.
Met de 'vernieuwde' kennis kun je ook stellen.... Of heeft het RDW het druk met muggeziftende keurmeesters? Of is het mogelijk zelfs een vorm van oplichting? Misleiding?quikfit schreef:Het RDW heeft het maar druk met je.
Laatst gewijzigd door hummie op 23 aug 2019 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
naar mijn weten is (automatische) koplampverstelling verplicht bij xenon of high-intensity LED koplampen, om verblinding van de tegenligger te vermijden.
niet-xenon koplampverstelling was toentertijd een luxe en nu al ruimte tijd eigelijk gewoon standaard (na zoveel units zijn die kosten voor ontwikkeling er al lang en breed uit).
niet-xenon koplampverstelling was toentertijd een luxe en nu al ruimte tijd eigelijk gewoon standaard (na zoveel units zijn die kosten voor ontwikkeling er al lang en breed uit).
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Arthur, voor xenon en LED geldt inderdaad dat automatische hoogteverstelling. De handmatige is daar niet toegestaan.
Ik vermoed wel dat er iets van een verplichting is ingevoerd voor handmatige hoogteverstelling. De Vivio had dit vanaf 1998, daarvoor niet. Voor een Vivio met zeer korte wielbasis en nauwelijks laadvermogen is dit niet echt een zinvolle optie, dus ik denk dat het rond die tijd inderdaad verplicht gesteld is voor de Europese markt.
Ik vermoed wel dat er iets van een verplichting is ingevoerd voor handmatige hoogteverstelling. De Vivio had dit vanaf 1998, daarvoor niet. Voor een Vivio met zeer korte wielbasis en nauwelijks laadvermogen is dit niet echt een zinvolle optie, dus ik denk dat het rond die tijd inderdaad verplicht gesteld is voor de Europese markt.
"I feel Legacy"
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
het veertje achter de lamp was 'verdwenen ' en andere er op schroeven en 'bob s your uncle ' .
Dat had de keurmeester ook zelf ff kunnen doen toch? Ik hoorde vandaag dat wanneer je apk garage bent dat je geen apk s mag weigeren.
Tja dan snap ik hem wel: '' oh alleen apk en je doet alles zelf, je koopt geen onderdelen of reparatie bij mij... . "
De technische afdeling stond me weer graag te woord en ze kennen de keurmeester goed 'hij is erg correct maar slaat soms wat door waardoor hij klanten
onnodig op kosten jaagt ' .
Dat had de keurmeester ook zelf ff kunnen doen toch? Ik hoorde vandaag dat wanneer je apk garage bent dat je geen apk s mag weigeren.
Tja dan snap ik hem wel: '' oh alleen apk en je doet alles zelf, je koopt geen onderdelen of reparatie bij mij... . "
De technische afdeling stond me weer graag te woord en ze kennen de keurmeester goed 'hij is erg correct maar slaat soms wat door waardoor hij klanten
onnodig op kosten jaagt ' .
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Verder wordt handmatige niveauregeling nergens apart vermeldt, ook niet in de Aanvullende permanente eisen of Toelichting (artikel 113, 114, 115 en 117), of Artikel 5.2.56 Afstelling dimlicht in het handboek.RDW-APK-HANDBOEK schreef: Artikel 5.2.55
Lid 2
De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
Artikel 5.2.55
Lid 1
De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Toelichting: Met ‘goed werken’ wordt niet alleen de werking van de lamp of de lichtbronnen bedoeld, maar ook het inschakelen hiervan.
Artikel 5.2.56
Lid 1
De dimlichten van personenauto’s moeten goed zijn afgesteld, waarbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 113 en 114 van toepassing is welke verwijst naar de artikelen 113 en 114.
Artikel 114
Lid 3
Indien het voertuig is uitgerust met een automatische niveauregeling, wordt de controle uitgevoerd met stationair draaiende motor. Een eventuele bedieningsmogelijkheid moet in de normale rijstand staan.
De wijze van afstelling(smogelijkheid) wordt ook nergens apart vermeldt, of deugdelijke bevestiging nergens verder omschreven. Lichtbeeld moet goed zijn en lamp moet goed vast hangen.
Voor de handmatige niveauregeling geldt, zoals dat met wel meer is, de algemene regel dat als het er in zit het moet werken. Zo niet dan niet.
Pas nog met auto kind van een kennis. Afkeur want niveauwerking werkte niet op 1 armatuur. Regelaar ontkoppelt en verwijderd, terug naar de keuring, en alsnog goedgekeurd (want voldeed aan Artikel 5.2.56 Lid 1, en Artikel 5.2.55 Lid 2 was niet ter sprake). Is later alsnog gerepareerd, maar gaf op dat moment wel ademruimte want een afmelding van goedkeuring.
De monteur die met een ander verhaal wil komen moet toch van goede huize komen, met de artikeltjes uit de officiële apk keuringseisen. En anders zal ik een serieus gesprek met "de baas" aangaan dat ik van dat soort misleiding niet gediend ben.
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
deugdelijk is een rekbaar begrip maar ik had de rdw gevraagd om een herkeuring als ie hem had afgekeurd.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Klopt. En vast is vast, en niet meer trillen is niet meer trillen, en binnen de keuringseisen. Daar kan de monteur ook weinig meer aan rekken.ReinO schreef:deugdelijk is een rekbaar begrip
Dezelfde monteur gebruikt zelf ook regelmatig ty-raps omdat ze bekend staan als deugdelijk en kan dus niet zeggen dat dat niet zo is. Een ty-rap trek je minder snel kapot dan de originele stelschroef. Over deugdelijk gesproken.
Voorbehoud; een losse uitlaat kun je uiteraard niet met een ty-rapp deugdelijk vasthangen.
Trillende koplamp? Nog nooit problemen over gehad, zelfs niet met licht trillende. Noodreparaties of rendabelere oplossingen? Ook nog nooit problemen mee gehad.
Ja, een enkele keer bij een muggezifter die dan snel stil was.
Kom op zeg. Ik heb dit soort informatie (tips) van tig bevoegde keuringsmeesters (keurmeesters lichte en zware voertuigen) en een veelvoud aan monteurs bij een diversiteit aan (niet naaiende) garages, van sjagelaar (die ook de kunstjes kennen) tot erkende merkdealer. Tijdens vele vele honderden garagebezoeken (voor eigen rekening). Daarnaast ook met de nodige (pogende) oplichters van doen gehad.
En vaak genoeg muggeziftende keurmeesters/garages die met hun staart tussen hun benen afdropen omdat ze wel degelijk onzin verkochten (misleiding?). Veel te vaak.
Zelfs vaker gehad (zelf en anderen geadviseerd) met een zwaar afgekeurde auto met 1000+ kosten, naar de onafhankelijke keurmeester gegaan en meteen goedgekeurd zonder ook maar iets.
Ik heb veel respect voor een keurmeester ... totdat hij zulke onzin begint te verkondigen. Die krijgt van mij het respect een oplichter waardig.
Doe er je voordeel mee!
https://www.youtube.com/watch?v=8H4C9J3I9ew
Oehoehoe`oe
Kijk om je heen
Zie wat er gebeurt
Zorg dat je wakker blijft
Lajeninaja
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
de ergste die ik ooit had -we dwalen wat af - was een afgekeurd stuurhuis.
' maar we hebben er nog 1 liggen in nederland, die kan overmorgen hier zijn, we zijn er dan een dag mee bezig en het kost 1475 gulden '.
een monteur van de garage werd het blijkbaar te gortig: hij kwam sneaky naar me toe: ' even vloeistof bijvullen en in de gaten houden ' .
Ik ben weggereden, heb 100 cc vloeistof bijgevuld en nog 300.000 km zonder problemen gereden.... .
Ter leringh ende vermaek.
' maar we hebben er nog 1 liggen in nederland, die kan overmorgen hier zijn, we zijn er dan een dag mee bezig en het kost 1475 gulden '.
een monteur van de garage werd het blijkbaar te gortig: hij kwam sneaky naar me toe: ' even vloeistof bijvullen en in de gaten houden ' .
Ik ben weggereden, heb 100 cc vloeistof bijgevuld en nog 300.000 km zonder problemen gereden.... .
Ter leringh ende vermaek.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Ken het. Ik had ook een keer een onderdeel nodig. Had ie niet, en moest ik maar een dure onderdelenlijn bellen (was voor online shops).
Lijn gebeld, en onvoorstelbaar snel een adres waar ze er voor het kiezen hadden zo veel op voorraad. Mogen jullie raden welk adres, en wie mede-initiatiefnemer van die dure onderlijn was.
Als ik alle monteurs had geloofd had ik niet alsnog diverse auto's nog jarenlang of een ton gereden nadat zij hem dui-zen-den euro's kosten en zelfs "onrepareerbaar total loss" verklaarden.
Sterker nog, als ik alle monteurs geloofd zou hebben en wat dat gekost zou hebben zat ik nu misschien wel in de schuldsanering. Zou het mede daarom zo druk zijn bij voedselbanken?
We proberen ermee te lachen, maar eigenlijk vind ik het schrijnend.
Als ik zo eens rond kijk in mijn regio schat ik op ruime ervaringen (en ook uit omgeving) in dat toch snel 15-20% zich standaard bediend van dit soort ongehoorde praktijken. En dan tel ik nog niet degenen mee die het op het randje ook weleens vaker proberen maar nog net niet standaard, want anders kom ik wel op 30-50% uit. (ongeacht straathandelaar of merkdealer)
Consumentenbond nieuws verrast mij dan ook geheel niet.
En ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik vind het gewoon zware misleiding met het oogpunt financieel gewin. En het zou zomaar onder oplichting kunnen vallen (=misdrijf).
Maar het probleem is, klanten worden zo bang gemaakt met "veiligheid" en voor "gevolgen" dat de meeste mensen die ik ken niet eens in de gaten hebben dat ze gefopt worden met overmatig hoge kosten en blij zijn met de prima service "want weer veilig" of "gelukkig weer gekeurd".
Hetzelfde met "nieuwe auto's" waar mensen helemaal blij mee zijn en ik wijselijk mijn mond maar houdt over gebreken waarmee ze hem gekocht hebben.
Onvoorstelbaar soms hoe goedgelovige mensen zich laten tillen. Al decennia ben ik wantrouwend totdat het tegendeel bewezen is. Bevalt me goed en bespaart bakken geld.
Maar ja, als op zijn beurt alle toezeggingen en beloftes ooit ontvangen uitgekomen waren was ik nu schatrijk geweest That's life. It ain't fair.
Lijn gebeld, en onvoorstelbaar snel een adres waar ze er voor het kiezen hadden zo veel op voorraad. Mogen jullie raden welk adres, en wie mede-initiatiefnemer van die dure onderlijn was.
Als ik alle monteurs had geloofd had ik niet alsnog diverse auto's nog jarenlang of een ton gereden nadat zij hem dui-zen-den euro's kosten en zelfs "onrepareerbaar total loss" verklaarden.
Sterker nog, als ik alle monteurs geloofd zou hebben en wat dat gekost zou hebben zat ik nu misschien wel in de schuldsanering. Zou het mede daarom zo druk zijn bij voedselbanken?
We proberen ermee te lachen, maar eigenlijk vind ik het schrijnend.
Als ik zo eens rond kijk in mijn regio schat ik op ruime ervaringen (en ook uit omgeving) in dat toch snel 15-20% zich standaard bediend van dit soort ongehoorde praktijken. En dan tel ik nog niet degenen mee die het op het randje ook weleens vaker proberen maar nog net niet standaard, want anders kom ik wel op 30-50% uit. (ongeacht straathandelaar of merkdealer)
Consumentenbond nieuws verrast mij dan ook geheel niet.
En ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik vind het gewoon zware misleiding met het oogpunt financieel gewin. En het zou zomaar onder oplichting kunnen vallen (=misdrijf).
Maar het probleem is, klanten worden zo bang gemaakt met "veiligheid" en voor "gevolgen" dat de meeste mensen die ik ken niet eens in de gaten hebben dat ze gefopt worden met overmatig hoge kosten en blij zijn met de prima service "want weer veilig" of "gelukkig weer gekeurd".
Hetzelfde met "nieuwe auto's" waar mensen helemaal blij mee zijn en ik wijselijk mijn mond maar houdt over gebreken waarmee ze hem gekocht hebben.
Onvoorstelbaar soms hoe goedgelovige mensen zich laten tillen. Al decennia ben ik wantrouwend totdat het tegendeel bewezen is. Bevalt me goed en bespaart bakken geld.
Maar ja, als op zijn beurt alle toezeggingen en beloftes ooit ontvangen uitgekomen waren was ik nu schatrijk geweest That's life. It ain't fair.
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
wel mee eens dus. er wordt misbruik gemaakt van het gebrek aan autokennis.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & remblokken
op het keurignsrapport stond remblokken voor op advies.
Keurmeester: ' ze zijn bijna op maar geen afkeur '.
Ik wilde ze bestellen en toen bleek dat ze voorzien zijn van een slijtageplaatje met een akoestisch signaal? Krijg ik
een geluid in de cabine wanneer het kritisch wordt? Dure blokken trouwens: 60 euro incl.
Keurmeester: ' ze zijn bijna op maar geen afkeur '.
Ik wilde ze bestellen en toen bleek dat ze voorzien zijn van een slijtageplaatje met een akoestisch signaal? Krijg ik
een geluid in de cabine wanneer het kritisch wordt? Dure blokken trouwens: 60 euro incl.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken