Foz 2006+ Automaat én LPG

Onderdelen of auto's
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door quikfit »

Inderdaad een flinke prijs voor een kar met 280.000. :(
Hoeveel heeft je huidige Forester gelopen?
Je weet wat je nu hebt en een stoel en bumper van de sloop en een paar nieuwe schokbrekers met veren kosten ook niet de hele wereld.(altijd prettig met een LPG tank achterin) ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door sufos »

Dat is zeker waar, maar er is toch altijd een aanzienlijk prijsverschil. Overigens en ik heb het al zo vaak geroepen: €6000 voor een 14 jaar oude Outback met een kilometerstand van 280K is totaal mesjogge. Maar zolang er mensen zijn die een dergelijk bedrag willen betalen blijft het een rare markt.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door SP-Boxer »

sufos schreef:Een legacy is geen outback.
Technisch, optisch en qua restwaarde dus wel. Vandaar mijn vergelijk.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door aze2000 »

sufos schreef:Dat is zeker waar, maar er is toch altijd een aanzienlijk prijsverschil. Overigens en ik heb het al zo vaak geroepen: €6000 voor een 14 jaar oude Outback met een kilometerstand van 280K is totaal mesjogge. Maar zolang er mensen zijn die een dergelijk bedrag willen betalen blijft het een rare markt.
Eens,,, belachelijke prijs,, helemaal mee eens.

Vind je het gek dat veel mensen dat never willen betalen.

Maar goed ook bij b.v Mercedes worden prijzen gevraagd/betaald waar ze in mijn ogen gestoord zijn !!

Al met al ... ieder zn keus...
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door erichendri »

Geef mij maar een opgehoogde legacy met de onverwoestbare 2 liter motor.
Wel de lusten en nietde lasten.
Kijk Gooikes, ik gaf het al eerder aan, laat lpg inbouwen.
Knap je auto technisch op en je hebt jaren rij plezier.
Onderhoudshistorie is belangrijk maar zegt niks over de remmen.
Banden zie je in 1 oogopslag.
Remmen moeten mischien 20k verder vervangen worden etc….
Je krijgt echt niks nieuw bij aflevering, goed is goed.

Eric
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door Yoda74 »

Ik heb vorige week een Prins Vsi-2 lpg-installatie met klepsmering in mijn Forester SG 2.0X automaat van 2007 laten leggen. Genieten bij het tankstation, 60 liter voor minder dan €30,- ;-)
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door aze2000 »

Yoda74 schreef:Ik heb vorige week een Prins Vsi-2 lpg-installatie met klepsmering in mijn Forester SG 2.0X automaat van 2007 laten leggen. Genieten bij het tankstation, 60 liter voor minder dan €30,- ;-)
kwa tanken is dat idd leuk,,, echter is het natuurlijk niet alleen tanken,, maar daar hebben we het al eens over gehad ,, wanneer zinvol en wanneer niet..

maar we horen ook van jou graag waarom je voor deze installatie heb gekozen en waarom de klepsmeer systeem en wat waren de kosten ..

we willen alles horen :)

:okeee: :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door Yoda74 »

Ik heb voor gas gekozen omdat ik zo'n 30000km/jaar rijd, ik geen dieselaar ben en benzine relatief duur is. Eerder heb ik een Forester SF en een Outback 2.5 2004 op lpg gehad. Beiden een Vialle lpi installatie. De inbouwer zei dat Vialle en Prins kwalitatief niks schelen, maar dat Prins makkelijke en goedkoper te repareren is indien dat nodig mocht zijn en ze bij de inbouwer een voorkeur hebben voor Prins in Subarus... al heb ik daar niet echt een verklaring voor gehad.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door aze2000 »

Yoda74 schreef:Ik heb voor gas gekozen omdat ik zo'n 30000km/jaar rijd, ik geen dieselaar ben en benzine relatief duur is. Eerder heb ik een Forester SF en een Outback 2.5 2004 op lpg gehad. Beiden een Vialle lpi installatie. De inbouwer zei dat Vialle en Prins kwalitatief niks schelen, maar dat Prins makkelijke en goedkoper te repareren is indien dat nodig mocht zijn en ze bij de inbouwer een voorkeur hebben voor Prins in Subarus... al heb ik daar niet echt een verklaring voor gehad.

vraag me dan wel gelijk af waarom Vialle duurder is met reparatie,, in mijn optiek zitten er minder kwetsbare onderdelen in,, buiten hooguit de pomp eens een keer..

maar met 30k is bezine niet echt leuk :lol: ,,, maar ik ben zel echt een diesel rijden heeeerlijk dat koppel is super bij diesel.. dat eb ik bij benzine nog niet terug kunnen vinden,, je moet dan simpel weg veeeeel meer pk's hebben om dat koppel te krijgen.

maar goed blijft een voorkeur dat is het zelfde als een automaat of hand bak
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door erichendri »

Beetje 2 liter turbo benzine levert tegenwoordig al 300 nm bij 1200 rpm.
Meer kan ook bij tuning maar dat stijgt dat lage toerental iets.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Beetje 2 liter turbo benzine levert tegenwoordig al 300 nm bij 1200 rpm.
Meer kan ook bij tuning maar dat stijgt dat lage toerental iets.

Eric

De foresters die we hier hebben gemiddeld zijn volgens mij de 2.0 xt model 2002 tot 2009 de turbo jongens hebben dan zn 245nm koppel

Als je dat bekijk met mn vorige Honda accord Diesel,, 2.2 met maar een magere 140 pk met ja wel 340nm koppel, nou ik kan je vertelllen het viel me behoorlijk tegen de subaru geloof mij !! de automaat maakte het na de honda schakelen redelijk goed :lol:

Ook het punt nog eens dat ik dagelijks in mn vito 2.2 160pk 360 nm rij en mijn ervaring is dat er maar weinig benzine wagens zijn die het koppel van een diesel behalen.

mn vorige trafic had 180pk met 400nm aan koppel ( en giga troep z'n renault) ,, dan wel niet standaard, maar alle machtig wat is diesel geweldig,, ik stap er morgen weer naar over.

maar mn Sub is binnenkort ook aan de beurt, vind het gewoon net wat te mager voor het mooie,, ben zeker geen sportive rijder,, zeker niet, maar je hebt nooit te veel vermogen,,,, rijdt gewoon heerlijk met 200+ aan pk inc met koppel.
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door erichendri »

Feit is wel dat je verpest bent als je van turbodiesel naar benzine gaat.
Dat speelt in de caravan wereld nog een stuk erger.
Wat onbegrijpelijk is omdat we vroegah met 80 pk ook over de Alpen
heen reden met een caravan erachter, wel met veel toeren.
Tegenwoordig rijden ze hun turboblokjes naar de kleute met 1600 rpm
door het nieuwe rijden en omdat hij het kan.

Eric. :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:De foresters die we hier hebben gemiddeld zijn volgens mij de 2.0 xt model 2002 tot 2009 de turbo jongens hebben dan zn 245nm koppel
Als je dat bekijk met mn vorige Honda accord Diesel,, 2.2 met maar een magere 140 pk met ja wel 340nm koppel, nou ik kan je vertelllen het viel me behoorlijk tegen de subaru geloof mij !! de automaat maakte het na de honda schakelen redelijk goed :lol:
Diesel en benzine kun je niet met elkaar vergelijken,zeker niet qua koppel en al helemaal niet met auto's van 10 jaar oud en de nieuwere,het probleem met de moderne diesel motoren is weer dat ze alleen presteren tussen de 1000 en 2500 toeren,daaronder en daarboven is er niemand thuis.
Een ander voorbeeld: Mijn oude 2.0l Mondeo '98 (benzine) met 131pk kon je met 35km per uur in zijn vijf zetten,volgas geven en dan ging je langzaam maar zeker vooruit zonder horten en stoten.Een moderne 1.4l benzine met 130pk klaart het geeneens om in zijn drie weg te rijden met 40km per uur...dan moet je terug naar twee...
De moraal van het verhaal is...dat je geen appels(benzine) met peren(diesel) kunt vergelijken,zeker niet als ze van een andere generatie zijn. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door quikfit »

erichendri schreef: Tegenwoordig rijden ze hun turboblokjes naar de kleute met 1600 rpm door het nieuwe rijden en omdat hij het kan.
Vroeger was het rijden met te weinig toeren mechanisch gewoon slecht voor je motor (dat is mechanisch nu nog steeds zo) beter teveel toeren dan te weinig.
Tegenwoordig worden autoproducenten verplicht(vanwege uitstoot)om de gekste technische capriolen uit te halen om alles wat technisch eigenlijk niet mogelijk of heel slecht is toch mogelijk te maken. Vroeger gingen auto's veel langer mee dan al die moderne troep die er nu rond zoemt...het verbruik is theoretisch gedaald maar in de praktijk valt daar weinig tot niets van te merken want als je echt voorruit wilt gaat zo'n 1.0l 3 cilinder eco pruttelpot ook ineens 1:8 lopen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door boswachterfan »

En dan ook nog eens waterdunne olie erin om de wrijving te verminderen.

Ik heb ook best lang moeten wennen aan de benzineboxer na 20 jaar diesels. Mede door dit forum is dat een succes geworden. B.v. dat hij met meer toeren nauwelijks meer benzine gebruikt. Eerst hier gelezen, daarna uitgeprobeerd. En het klopt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door Vmax »

boswachterfan schreef:En dan ook nog eens waterdunne olie erin om de wrijving te verminderen.

Ik heb ook best lang moeten wennen aan de benzineboxer na 20 jaar diesels. Mede door dit forum is dat een succes geworden. B.v. dat hij met meer toeren nauwelijks meer benzine gebruikt. Eerst hier gelezen, daarna uitgeprobeerd. En het klopt.
Daar heb ik niet lang aan moeten wennen. Ik vind het gewoon prettig. Ik heb tot nu toe alleen maar ervaring met de EJ16 en de EJ20 motoren. De EJ16 is een motor, die zich bij voorkeur in de hogere toeren lekker voelt, onderin is er gewoon te weinig vermogen en koppel om de wagen met enig fatsoen vooruit te krijgen. Dat is met de EJ201 al een stuk beter, al hoef je onder de 2000 toeren geen wonderen te verwachten. En als je het toerental van die motoren een beetje onder de 4500 toeren houdt, is het verbruik inderdaad niet hoger, dan als je lagere toerentallen rijdt. Boven de 4500 toeren lusten allebei de motoren wel een slokje.

En eerlijk gezegd mis ik soms wel het wat venijnigere karakter van de EJ16, want die had een flinke toename in vermogen vanaf 3500 toeren. Dat is bij de EJ201 veel vlakker (maar niet minder leuk).
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door mikage »

Zo had ik het laatst met mijn garagehouder erover waarom ik geen andere Forester zou kopen. De mijne inruilen en 2000 euro bijleggen om zo het kleppen stellen te voorkomen (mijn garagehouder weet wat de kosten zijn van kleppen stellen) en een iets nieuwere Forester terug te kopen. Hij zei dat dat misschien wel interessant zou kunnen zijn, maar ook dat je nooit weet wat je er voor terug koopt. Nu weet je wat je hebt was zijn antwoord, en dat is een goede auto. Na het stellen kan hij weer jaren mee en wordt dat uiteindelijk goedkoper waren zijn woorden. Tja dat zijn afwegingen. Mijn auto bevalt me goed en tot op heden heb ik geen actie ondernomen. Dus ik denk dat ik (on-)bewust kies om nog een aantal jaar door te rijden met mijn huidige Forester.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
aze2000 schreef:De foresters die we hier hebben gemiddeld zijn volgens mij de 2.0 xt model 2002 tot 2009 de turbo jongens hebben dan zn 245nm koppel
Als je dat bekijk met mn vorige Honda accord Diesel,, 2.2 met maar een magere 140 pk met ja wel 340nm koppel, nou ik kan je vertelllen het viel me behoorlijk tegen de subaru geloof mij !! de automaat maakte het na de honda schakelen redelijk goed :lol:
Diesel en benzine kun je niet met elkaar vergelijken,zeker niet qua koppel en al helemaal niet met auto's van 10 jaar oud en de nieuwere,het probleem met de moderne diesel motoren is weer dat ze alleen presteren tussen de 1000 en 2500 toeren,daaronder en daarboven is er niemand thuis.
Een ander voorbeeld: Mijn oude 2.0l Mondeo '98 (benzine) met 131pk kon je met 35km per uur in zijn vijf zetten,volgas geven en dan ging je langzaam maar zeker vooruit zonder horten en stoten.Een moderne 1.4l benzine met 130pk klaart het geeneens om in zijn drie weg te rijden met 40km per uur...dan moet je terug naar twee...
De moraal van het verhaal is...dat je geen appels(benzine) met peren(diesel) kunt vergelijken,zeker niet als ze van een andere generatie zijn. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gaat zeker niet om appels en peren, maar over verschillen... in motoren en praktijk met rijden... een diesel rij je russen de 1000 en 3000 toeren ,, minder geen zin en daar boven ook niet,, en waarom zou je ook... vind het heerlijk om met (lage) toeren zo te kunnen rijden.

Het nieuwe rijden is idd gespitst op lage toeren rijden voor het verbruik, en dat je lagers naar de klote gaan en (bij diesels in in iedergeval) kolen ze lekker dicht met egr en roetfilters. wat tot hoge reparaties kunnen lijden.

En we gaan zeker wel vergelijken, om eens duidelijk te krijgen wat de ontwikkelig heeft doorgemaakt ..

Wat mij opvalt is dat ik vroeger een passat had 1.6 diesel met 75 pk 1:20 en dat een passat nu b.v. een 2.0 heeft met 160 pk 1:20 alleen dan met filters er tussen waar je bang van wordt met soms alle kosten van dien.

Het draait bij de overheid vaak om inkomsten,,, steld dat wel morgen op onze pis gaan rijden, stoppen met roken, en op onze 50ste stoppen met werken..

en dan? maar goed ,,, laten we het weer over automaat en lpg hebben voordat sommige o er hun roggel gaan :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ( grappig bedoeld)
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Foz 2006+ Automaat én LPG

Bericht door erichendri »

Schoon zuinig gaat helaas niet samen.
Ook diesels kunnen tot 5000 rpm heel krachtig zijn.
Net als benzinemotoren die bovende 4500 rpm inzakken.
En hoe meer versnelling een automaat heeft des te meer zit de in het
ideale toerenbereik.
Geld ook voor handbakken.
Maar hoe meer versnellingen hoe lastiger het wordt bij kickdown inhalen.
Je leest toch regelmatig over denktijd bij de +8 bakken. .

Eric
Plaats reactie