werkplaatshandboek Forester MY 2000
werkplaatshandboek Forester MY 2000
in de buurt van Lelystad of Utrecht?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/
Even jouw jaar en model erbij zoeken.
Even jouw jaar en model erbij zoeken.
Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000
Zoals al zo vaak gezegd, hier vind je alleen Amerikaanse schema's.
Je zou ze misschien kunnen gebruiken om een fout op te sporen als je in de kabelboom aan het prutsen bet geweest.
Maar de Pinouts van de ECU kloppen niet.
Schema's van Amerikaanse en Europese wagens zijn totaal anders.
Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn
Je zou ze misschien kunnen gebruiken om een fout op te sporen als je in de kabelboom aan het prutsen bet geweest.
Maar de Pinouts van de ECU kloppen niet.
Schema's van Amerikaanse en Europese wagens zijn totaal anders.
Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn
Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000
Nooit gelezen. Is mij nooit gezegd. Ook niet toen ik zelf deze link hier kreeg.dj rene schreef:Zoals al zo vaak gezegd, hier vind je alleen Amerikaanse schema's.
Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000
Dat verteld ook niet iedereen er bij.
Ik heb het wel al vaak gezegd in verschillende posten omdat ik niet wil dat mensen fouten gaan maken.
Ik doe veel kabelbomen aanpassen voor mensen die een Subaru motor in hun VW plaatsen.
Hierdoor ben ik soms aangewezen op schema's.
Als je dan iets hebt wat het net niet is, dan kun je enorm veel schade aanrichten.
Ik heb hier kabelbomen van knutselaars gehad die echt verknipt waren.
Deze waren niet meer te repareren.
Ook worden door verkeerde schema's complete ecu's opgeblazen.
Dus niet iedereen verteld het er bij, maar ik vind het wel zo eerlijk.
Groet René
Evolution Speed Barn
Ik heb het wel al vaak gezegd in verschillende posten omdat ik niet wil dat mensen fouten gaan maken.
Ik doe veel kabelbomen aanpassen voor mensen die een Subaru motor in hun VW plaatsen.
Hierdoor ben ik soms aangewezen op schema's.
Als je dan iets hebt wat het net niet is, dan kun je enorm veel schade aanrichten.
Ik heb hier kabelbomen van knutselaars gehad die echt verknipt waren.
Deze waren niet meer te repareren.
Ook worden door verkeerde schema's complete ecu's opgeblazen.
Dus niet iedereen verteld het er bij, maar ik vind het wel zo eerlijk.
Groet René
Evolution Speed Barn
Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000
Vooraan in de FSM staat altijd voor welke markt de betreffende manual is.
Er zijn inderdaad veel schema's die niet 1 op 1 overeenkomen, maar ook zeker genoeg wel.
Gezond verstand blijft hierbij belangrijk. Voor je gaat "trial and erroren" altijd controleren of de kleurcoderingen overeenkomen. Zelfs als je de juiste FSM te pakken hebt moet je altijd opletten, want ook die zijn niet altijd foutloos. Tevens een van de redenen dat niet iedereen in staat is om zijn auto te onderhouden.
Er zijn inderdaad veel schema's die niet 1 op 1 overeenkomen, maar ook zeker genoeg wel.
Gezond verstand blijft hierbij belangrijk. Voor je gaat "trial and erroren" altijd controleren of de kleurcoderingen overeenkomen. Zelfs als je de juiste FSM te pakken hebt moet je altijd opletten, want ook die zijn niet altijd foutloos. Tevens een van de redenen dat niet iedereen in staat is om zijn auto te onderhouden.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000
Bij mazda veranderde de draden soms ook wel eens halverwege van kleur.
Eric
Eric
Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000
Nooit voorbij zien komen. Nooit gelezen.dj rene schreef:Dat verteld ook niet iedereen er bij.
Ik heb het wel al vaak gezegd in verschillende posten omdat ik niet wil dat mensen fouten gaan maken.
Nu wel. Bedankt. Dat neem ik zeker mee.
Inderdaad kun je flink wat schade oplopen als je het blindelings volgt.
Overigens ben ik altijd voorstander van dubbelchecken. Dus als je denkt de goede kabel te hebben toch even doormeten.
Zelfs "normale" handboeken bevatten nog wel eens een foutje, of gaan nét even over een eerder/later type dan jij hebt. Dus altijd dubbelchecken!!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000
Bij Mazda hadden de boeken een vermelding vanaf welk chassis nummer ze waren.
Modelcode is natuurlijk vanzelfsprekend.
Hoefde niet altijd optische modificaties van de auto te zijn.
Eric
Modelcode is natuurlijk vanzelfsprekend.
Hoefde niet altijd optische modificaties van de auto te zijn.
Eric
Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000
Het is nooit zeker zodra een auto bij de originele dealer weg is. Daarvoor nog wel redelijk.
Totdat er iemand in die bundeltjes heeft zitten rommelen. Om een radio aan te sluiten of een alarm in te bouwen. Door leeftijd verkleurde draadjes. Of reparaties doorgevoerd zijn met andere kleurtjes draad die ze toevallig nog hadden liggen. Allemaal tegen gekomen in de praktijk. Zelfs vaak genoeg zien gebeuren in garages, en zelfs bij merkdealers.
Altijd dubbelchecken. Meten is weten.
Totdat er iemand in die bundeltjes heeft zitten rommelen. Om een radio aan te sluiten of een alarm in te bouwen. Door leeftijd verkleurde draadjes. Of reparaties doorgevoerd zijn met andere kleurtjes draad die ze toevallig nog hadden liggen. Allemaal tegen gekomen in de praktijk. Zelfs vaak genoeg zien gebeuren in garages, en zelfs bij merkdealers.
Altijd dubbelchecken. Meten is weten.