werkplaatshandboek Forester MY 2000

Onderdelen of auto's
Plaats reactie
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door ReinO »

in de buurt van Lelystad of Utrecht?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door hummie »

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/
Even jouw jaar en model erbij zoeken.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door dj rene »

Zoals al zo vaak gezegd, hier vind je alleen Amerikaanse schema's.
Je zou ze misschien kunnen gebruiken om een fout op te sporen als je in de kabelboom aan het prutsen bet geweest.
Maar de Pinouts van de ECU kloppen niet.
Schema's van Amerikaanse en Europese wagens zijn totaal anders.

Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door hummie »

dj rene schreef:Zoals al zo vaak gezegd, hier vind je alleen Amerikaanse schema's.
Nooit gelezen. Is mij nooit gezegd. Ook niet toen ik zelf deze link hier kreeg.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door dj rene »

Dat verteld ook niet iedereen er bij.
Ik heb het wel al vaak gezegd in verschillende posten omdat ik niet wil dat mensen fouten gaan maken.
Ik doe veel kabelbomen aanpassen voor mensen die een Subaru motor in hun VW plaatsen.
Hierdoor ben ik soms aangewezen op schema's.
Als je dan iets hebt wat het net niet is, dan kun je enorm veel schade aanrichten.
Ik heb hier kabelbomen van knutselaars gehad die echt verknipt waren.
Deze waren niet meer te repareren.
Ook worden door verkeerde schema's complete ecu's opgeblazen.

Dus niet iedereen verteld het er bij, maar ik vind het wel zo eerlijk.


Groet René
Evolution Speed Barn
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door SP-Boxer »

Vooraan in de FSM staat altijd voor welke markt de betreffende manual is.
Er zijn inderdaad veel schema's die niet 1 op 1 overeenkomen, maar ook zeker genoeg wel.

Gezond verstand blijft hierbij belangrijk. Voor je gaat "trial and erroren" altijd controleren of de kleurcoderingen overeenkomen. Zelfs als je de juiste FSM te pakken hebt moet je altijd opletten, want ook die zijn niet altijd foutloos. Tevens een van de redenen dat niet iedereen in staat is om zijn auto te onderhouden.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door erichendri »

Bij mazda veranderde de draden soms ook wel eens halverwege van kleur.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door hummie »

dj rene schreef:Dat verteld ook niet iedereen er bij.
Ik heb het wel al vaak gezegd in verschillende posten omdat ik niet wil dat mensen fouten gaan maken.
Nooit voorbij zien komen. Nooit gelezen.

Nu wel. Bedankt. :okeee: Dat neem ik zeker mee.

Inderdaad kun je flink wat schade oplopen als je het blindelings volgt.
Overigens ben ik altijd voorstander van dubbelchecken. Dus als je denkt de goede kabel te hebben toch even doormeten.
Zelfs "normale" handboeken bevatten nog wel eens een foutje, of gaan nét even over een eerder/later type dan jij hebt. Dus altijd dubbelchecken!!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door erichendri »

Bij Mazda hadden de boeken een vermelding vanaf welk chassis nummer ze waren.
Modelcode is natuurlijk vanzelfsprekend.
Hoefde niet altijd optische modificaties van de auto te zijn.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: werkplaatshandboek Forester MY 2000

Bericht door hummie »

Het is nooit zeker zodra een auto bij de originele dealer weg is. Daarvoor nog wel redelijk.
Totdat er iemand in die bundeltjes heeft zitten rommelen. Om een radio aan te sluiten of een alarm in te bouwen. Door leeftijd verkleurde draadjes. Of reparaties doorgevoerd zijn met andere kleurtjes draad die ze toevallig nog hadden liggen. Allemaal tegen gekomen in de praktijk. Zelfs vaak genoeg zien gebeuren in garages, en zelfs bij merkdealers.

Altijd dubbelchecken. Meten is weten.
Plaats reactie