Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Onderdelen of auto's
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Dat is volgens mij geen stationaire regelklep volgens mij.

Eric
Volgens mij wel hoor Eric. :)

https://link.marktplaats.nl/m1320244953
Afbeelding
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door erichendri »

Die is denk ik ergens anders voor maar is wel een stappenmotor.
Bij een injectie motor zit de gasklep potdicht.
Daarom zit er een omloopkanaaltjeje waar een regelklepje inzit die het stationair toerental afregelt door dit omloopkanaaltje meer of minder af te sluiten.
Regelt ook koud toerental en wanneer de electrische verbruikers worden ingeschakeld.
Vroegah met carburateurmotoren draaide je met een stelschroefje de gasklep ietsie verder open als het toerental te laag was.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Die is denk ik ergens anders voor maar is wel een stappenmotor.
Bij een injectie motor zit de gasklep potdicht.
Daarom zit er een omloopkanaaltjeje waar een regelklepje inzit die het stationair toerental afregelt door dit omloopkanaaltje meer of minder af te sluiten.
Nou volg ik het even niet meer. Dus een stappenmotor/stationair-regelklep zit niet op een injectiemotor?

Mijne had injectie en een stappenmotor die de stationair regelde. Zoals gezegd wat problemen mee gehad en schoon gemaakt waarna hij weer lekker stationair en regelmatiger toeren liep.
Bij die auto zijn zeker drie gediplomeerde monteurs geweest (waaronder keurmeester) en zij benoemden hem allen precies zo. Zie afbeelding.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door dj rene »

Even voor alle duidelijkheid.
De foto op pagina 1 die is geplaatst door Quikfit met de groene cirkel is je stationair regelklep.
En zoals voorspeld praten er mensen over een onderdeel, maar hebben het niet over hetzelfde onderdeel. ;-)

Oh nou ben ik natuurlijk weer het bijdehandje.
Nou in elk geval nog veel suc6 met de discussie.



Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

dj rene schreef:Even voor alle duidelijkheid.
De foto op pagina 1 die is geplaatst door Quikfit met de groene cirkel is je stationair regelklep.
En zoals voorspeld praten er mensen over een onderdeel, maar hebben het niet over hetzelfde onderdeel. ;-)
Zal/kan best dat er een klein misverstandje ontstaan is, maar nog steeds heb ik het gewoon over een stappenmotor die de stationair regelt.
Ik gaf daarbij aan dat het een niet subaru betrof, waardoor deze best anders gelokaliseerd kan zitten. Kijk ook even naar mijn foto en je zult zien dat het gewoon hetzelfde ding is, alleen anders gesitueerd.
Lees ook zeker even verder in dit bericht, want laatste quote ook voor jou interessant en duidelijk.
dj rene schreef:Nou in elk geval nog veel suc6 met de discussie.
Ik voer daar verder geen enkele discussie over en heb daar ook geen enkele behoefte aan. Eerder proberen sommigen mijn reactie als onjuist te bediscussieren, waarbij ik blijf aangeven dat mijn informatie wel klopt/correct is/deugd. Waarbij ik er nadrukkelijk op attendeer dat ik niemand anders zijn kennis ondermijnd heb!!
Ik was zelfs al lang klaar met deze discussie welke anderen blijkbaar zo nodig moeten blijven voeren. Ik vind het juist erg jammer dat sommigen nog proberen na te trappen waarop ik dan even moet reageren om mijn positie niet te laten ondermijnen.

De kern mijn reactie en waar het ook over gaat klopt nog steeds. De stappenmotor die stationair regelt is gewoon schoon te maken. En dat is zelfs al bevestigd.
Dus waar gaat dit nog over?????????


Toevallig ( :roll: ) heb ik dit standpunt een paar dagen geleden ook voor mijn kiezen gehad in PB.
Even mijn reactie daarop dan ook maar voor wat anderen.
hummie schreef:
geanonymiseerd schreef:Tevens wordt er vaak geschermd met halfbakken ervaringen bij compleet andere merken. Tsja, daar wil ik wel eens kritisch op zijn.
Dat mag jij halfbakken vinden. Een bosch dynamo werkt hetzelfde als een bosch dynamo. Sterker nog, die van nipparts werk precies hetzelfde.

Je wilt niet weten hoe vaak ik een probleem by autotype A van merk X opgelost heb omdat het hetzelfde probleem was als wat ik al vaker had bij autotype B van merk Y en autotype C van merk Z.
Autotechniek is binnen alle merken en types meer dan grotendeels hetzelfde. Het behuizinkje mag misschien wel eens afwijken of wat anders in elkaar zitten, maar de werking is gelijk.
Neem dat maar aan van iemand die tien-tal-len auto's reed in allerhande soorten en maten en zo'n beetje alles kapot heeft gehad wat kapot kan, zelfs bij herhaling.
Je wilt niet weten hoeveel uren ik in garage-werkplaatsen rondgehangen heb, uitleg van monteurs gehad heb tijdens het aanschouwen, en zelfs vele keren monteurs op weg heb geholpen die in hun eigen beperkte kennis vast liepen (ook al waren het gediplomeerde ervaren monteurs).
En geloof me maar als ik zeg dat het overall allemaal op hetzelfde neer komt.

Dat is ook nogal eens het probleem van hedendaagse jongere monteurs. Zij zijn merkgericht bijgeschoold en kunnen met andere merken vaak weinig meer.
Nog iemand die gezichtsverlies wil lijden door openlijk dit standpunt in de quote waarvan elke ook maar beetje (hobby-) monteur weet dat dit gewoon juist is te ontkennen of weerleggen??? Iemand nog discussieren??
Of zijn we nu onderhand klaar met die onzin????? Kunnen we (jullie) AUB weer gewoon gezellig verder??
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door erichendri »

Stappenmotor, regelklepje, iedereen noemt ze anders, zijn dezelfde onderdelen met dezelfde functie.
Allebij maken ze een tikkend geluid.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 10 sep 2018 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

Bedankt voor de aanvulende verduidelijking Eric. :okeee:
En het lijkt me (ontopic) inmiddels wel duidelijk dat hij schoon te maken is.

Ik hoop dat het nu echt eindelijk klaar is met dat onnodige gediscussier, hier en in andere topics. Niet leuk. :(

Leuk weetje misschien nog:
Je kunt zelfs nogal eens onderdelen uitwisselen tussen merken en types.
Motortjes van electrische ramen bijvoorbeeld zijn best redelijk universeel, alleen de behuizing is dan anders. Kun je simpelweg overbouwen. Ook al eens gedaan met een brandstofpomp. En met dashbordslotjes, deursloten, uitlaten, assen, en nog veel meer types onderdelen. Allemaal om te bouwen.
En ik weet zonder het gekeken te hebben nu al 100% zeker dat er ook in een subaru onderdelen uit anderen merken gaan passen met wat vervangen van huisjes of zo. Die jappen gaan ook behoorlijk gestructureerd en universeel te werk (hummie is niet mijn eerste jap), in tegenstelling tot sommige bij elkaar schrapende merken.
En DÁT zijn dingen die monteurs vaak niet kennen en niet leren. 8-) Die leren vooral; snel vervangen met het voorgeschreven type. Ik heb zelfs uiterst ervaren monteurs met hun oren zien flapperen toen ik zei een dikke potloodstreep op bougiecontacten te kalken omdat ze het niet kenden (en het hielp wel degelijk 8-) ), wat toch een heel oud doch effectief hulpmiddeltje kan zijn in bepaalde gevallen.

Doe er je voordeel mee. :okeee:
Plaats reactie