Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Onderdelen of auto's
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door ReinO »

ok thnx maar waarom? stappenmotor is toch een normaal ding, maar bij sub dus ff niet?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door SP-Boxer »

Lastig afstellen voor een leek.
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door ReinO »

dat snap ik maar wat is er dan lastig af te stellen cq wat heb je daar voor nodig? En kan alleen schoonmaken kwaad?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door SP-Boxer »

Eerlijk? Geen idee!
Maar er wordt al zo lang als ik me kan heugen geroepen dat doorgaans meer kwaad dan goed doet als je aan de stappenmotor gaat rommelen.
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door ReinO »

het is zo mooi wanneer we weten waarom het alleen maar kwaad kan. Ik wil ook niet gaan rommelen alleen schoonmaken
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Eerlijk? Geen idee!
Maar er wordt al zo lang als ik me kan heugen geroepen dat doorgaans meer kwaad dan goed doet als je aan de stappenmotor gaat rommelen.
Ge moet er ook niet mee gaan rommelen!
Alleen de gebruikelijke kalkachtige aanslag weg halen.
Wordt wel vaker geroepen. Een autogordel krijg je ook nooit meer in elkaar zegt iedereen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: LOL wel dus 8-) Weet je wat en sloopset kost? ...want ze verkopen ze niet graag los.

Ik heb de stappenteller gedemonteerd waarbij de electronica er ook af kwam. Dat (kale) huis met pinnetje (zonder electronica dus) heb ik in een ontkalkingsbadje gelegd en wat geholpen schon te worden, en daarna goed nagespoeld in een waterbadje en gedroogd.
En weer gemonteerd. Geen centje pijn, en mijn probleem was opgelost. De auto is ermee verkocht.

Natuurlijk altijd opletten dat je niets verdraait/verbuigd/veranderd/verwijderd/verzet/stoot/gooit/laatvallen, maar dat is iets waar je toch altijd al op moet letten. What's new? 8-)

Ik trek SP-Boxer niet in twijfel, maar ik heb het gewoon gedaan (en ken er meer die het ook vaker deden) maar zeg dan toch maar even voor de zekerheid "voor eigen risico". :mrgreen:

Iets wat ik trouwens toch vaker vind. Er wordt vaak snel geroepen "vervangen" (zeker in garages) terwijl veel te reinigen, repareren en reviseren is. Kan soms honderden euro's besparen.
Veel sloperijen doen dat doorlopend om van twee (of meer) onverkoopbaar kapotte onderdelen 1 verkoopbaar werkende te maken. :)
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door ReinO »

ik ben ook niet anders gewend, voorzichtigheid troef met oude bedrading want die mantels breken bij het minste of geringste soms maar gewoon doen. En natuurlijk altijd voor eigen risico.
Wel frapant dat er zo weinig van die subaru s op de sloop staan. je zou er haast een donor bij kopen:)
Thnx voor je reactie in elk geval.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door erichendri »

Probeer een wpl boek te downloaden van je forester.
Op subaruforum vind je linkjes.
Stappen motoren kan je vaak wel schoonmaken.
Zoek het op in een boek en je weet het zeker.
Gaskleppositiezenders moet je na verwijderen/vervangen altijd opnieuw afstellen met een voltmeter.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door ReinO »

thnx, zo n boek ga ik zoeken. ik neem dat de Haynes ook wel een goede versie heeft. eerst de linkjes maar eens zoeken.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Gaskleppositiezenders moet je na verwijderen/vervangen altijd opnieuw afstellen met een voltmeter.
Oeps. Niet gedaan. Maar toch was het probleem toen opgelost en de auto heeft nog wat jaren gelopen en gewoon met prima gasmetingen door de keuring gehobbelt. (tipgevers hebben mij er trouwens ook niets van gezegd)
Maakt mij wel erg nieuwsgierig (leermomentje?). Heb ik dan geluk gehad Eric??

Of zit het zo?
Als een bougie vervult wordt de afstand kleiner dan het moet zijn. Als je dat vuil weer verwijderd is de afstand weer netjes 1mm. Als je een ruitenwisser vervangt hoef je de rotorarmen ook niet opnieuw af te stellen. Een stuurstang terug plaatsen na vervanging rubber hoeft ook niet opnieuw gesteld te worden.
Is dat niet ook zo bij die gaskleppositiezender? Dat het weer gewoon goed staat na schoonmaak er terugmonteren? Dat is toch een mechanisch iets waar eigenlijk niet veel mee fout kan?
Of benader ik het verkeerd? Wat moet je dan afstellen met een voltmeter?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door erichendri »

Deze sensor heeft afstelgleufjes.
De ecu werkt met een basis voltsignaal bij gasklep dicht.

Eric
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door dj rene »

Wat Erichendri zegt is waar.
Deze dingen moet je niet klakkeloos uit elkaar halen.
Doe je dit wel dat heb je geluk als je de aansturing van de klep er weer juist op hebt gezet.
Je kan dit wel doen zonder meet apparatuur, maar dan moet je heel precies markeren hoe hij er op gezeten heeft.
Daarna kun je het meganiche deel van de klep schoonmaken met een goede ontvetter en veel perslucht.
Als hij dan schoon is moet je er WD40 in spuiten om je lagertjes die in de klep zitten weer vettig te krijgen.
Dan monteer je de de magneet klep weer op de het meganiche deel en stel je hem weer precies af op de markeringen die je voorheen hebt gemaakt.

Lukt dit niet dan ben ben je afstel gegevens nodig waar de voltages en Ohm op staan.
De klep moet namelijk 40% open staan zodat hij goed z'n werk kan doen.
Stel je dit anders in dan moet de ecu zich weer opnieuw inleren en dat duurt vaak wel een poosje.
Wel krijg je dan als gevolg een vaak opkomend check engine lampje en een te hoog of te laag stationair toerental.
Ook zal de motor langer of juist korten hoog of laag in toeren blijven tijdens gas loslaten.
Terug naar +/- 750 toeren gaat hij altijd omdat de ecu dit bepaald.
Het kan alleen langer of korte duren voordat hij dit doet.
Te snel terug is trouwens vervelend bij overschakelen van de 3 naar 2.
Dan wil de motor nog wel eens uitvallen.

Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door erichendri »

Wat wij bij mazda deden was de stationair regelklep iets laten vollopen met wd40.
Dat even een uurtje laten staan en daarna de motor starten.
Daarna een paar keer bijna laten afslaan met de koppeling en in 1ste versnelling, daardoor gaat hij 100% open.
Deze regelkleppen worden vaak aangestuurd door een blokspanning waardoor deze plunjer zweeft in het stationaire omloopkanaal.
Deze wordt ook gebruikt voor het hogere toerental bij koude motor.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

dj rene schreef:Wat Erichendri zegt is waar.
Deze dingen moet je niet klakkeloos uit elkaar halen.
Doe je dit wel dat heb je geluk als je de aansturing van de klep er weer juist op hebt gezet.
Je kan dit wel doen zonder meet apparatuur, maar dan moet je heel precies markeren hoe hij er op gezeten heeft.
Bedankt voor de aanvullende uitleg. Dan zal ik hem er wel exact goed in terug gezet hebben zoals hij stond. :mrgreen:
dj rene schreef:Stel je dit anders in dan moet de ecu zich weer opnieuw inleren en dat duurt vaak wel een poosje.
Ook als je hem reset? Dan leert hij toch meestal heel snel/meteen?
dj rene schreef:Daarna kun je het meganiche deel van de klep schoonmaken met een goede ontvetter en veel perslucht.
Als hij dan schoon is moet je er WD40 in spuiten om je lagertjes die in de klep zitten weer vettig te krijgen.
Perfect spul dat WD40. Maar wel een klein misverstand wat ik heel vaak hoor/lees/zie.
WD40 is hoofdzakelijk teflon, en ondanks dat teflon prima gangbaar maakt en dingen soepeler laat draaien is het géén vervanger voor smeermiddel. Teflon werkt niet langdurig.
Als je echt iets wilt invetten/smeren adviseer ik nog altijd de gebruikelijke smeermiddelen te gebruiken. Dit heeft ook nog zijn voordelen bij temperaturen en koeling in draaiende delen (wat WD40 ook mist).

Zou het trouwens ook een optie zijn om er remmenreiniger in te spuiten? Dat reinigt gigantisch en verdampt vanzelf weer.

Bedankt voor alle interessante aanvullingen.
Uiteindelijk (mooi voor Harold) blijkt hij wel te reinigen, en ben ik toch blij dat ik het even opgegooid heb.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door erichendri »

Gasklep kan niet ingeleerd worden uit zichzelf of door rijden. , dus monteer je hem iets anders dan krijgt de ecu verkeerde gegevens.
Niet erg veel maar toch.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door ReinO »

mooie uitleg in elk geval. Dit zou eigenlijk in een apart handleiding-topic kunnen staan. want dit scheelt een hoop gedoe - dat markeren:)-

Remmenreiniger is voor veel dingen perfect maar je moet wel smeren daarna in dit geval.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Gasklep kan niet ingeleerd worden uit zichzelf of door rijden. , dus monteer je hem iets anders dan krijgt de ecu verkeerde gegevens.
Niet erg veel maar toch.
Duidelijk.

Niet helemaal wat ik bedoelde. Als je de vieze schoon maakt en hetzelfde weer terug zet krijg je toch misschien ook een iets andere waarde die de computer dan weer inleest en gecorrigeerd mee neemt in zijn programmering?
Dat bedoelde ik eigenlijk, de computer die zich dan opnieuw inleert.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door dj rene »

Even een aanvulling op jullie verhaal.
Het lijkt erop dat Erichendri het in z'n laatste post over de Gasklep sensor heeft.

Dit is iets anders als de stationair regelklep.
De Gasklepsensor is echt alleen goed af te regelen op uitlees apparatuur of met een goede multimeter.
Helemaal op de fase2 motoren is het een moeilijker om deze goed afgesteld te krijgen.

Dus weet van elkaar goed over welk onderdeel je het hebt.
Dit kom ik bijna wekelijks tegen dat mensen me het ene vragen maar eigenlijk het andere onderdeel bedoelen (vooral dit onderdeel).
Als je dit dan niet goed van elkaar weet is het soms heel moeilijk om het probleem via deze soort van media op te lossen.


Groet René
Evolution Speed Barn
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

dj rene schreef:Dus weet van elkaar goed over welk onderdeel je het hebt.
:okeee: :okeee: :okeee:
Ik heb het alleen en heel de tijd over het ding (hol met pinnetje er in) in de foto die ik erbij plaatste. Is dat duidelijk genoeg?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door erichendri »

Dat is volgens mij geen stationaire regelklep volgens mij.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Dat is volgens mij geen stationaire regelklep volgens mij.

Eric
Volgens mij wel hoor Eric. :)

https://link.marktplaats.nl/m1320244953
Afbeelding
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door erichendri »

Die is denk ik ergens anders voor maar is wel een stappenmotor.
Bij een injectie motor zit de gasklep potdicht.
Daarom zit er een omloopkanaaltjeje waar een regelklepje inzit die het stationair toerental afregelt door dit omloopkanaaltje meer of minder af te sluiten.
Regelt ook koud toerental en wanneer de electrische verbruikers worden ingeschakeld.
Vroegah met carburateurmotoren draaide je met een stelschroefje de gasklep ietsie verder open als het toerental te laag was.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Die is denk ik ergens anders voor maar is wel een stappenmotor.
Bij een injectie motor zit de gasklep potdicht.
Daarom zit er een omloopkanaaltjeje waar een regelklepje inzit die het stationair toerental afregelt door dit omloopkanaaltje meer of minder af te sluiten.
Nou volg ik het even niet meer. Dus een stappenmotor/stationair-regelklep zit niet op een injectiemotor?

Mijne had injectie en een stappenmotor die de stationair regelde. Zoals gezegd wat problemen mee gehad en schoon gemaakt waarna hij weer lekker stationair en regelmatiger toeren liep.
Bij die auto zijn zeker drie gediplomeerde monteurs geweest (waaronder keurmeester) en zij benoemden hem allen precies zo. Zie afbeelding.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door dj rene »

Even voor alle duidelijkheid.
De foto op pagina 1 die is geplaatst door Quikfit met de groene cirkel is je stationair regelklep.
En zoals voorspeld praten er mensen over een onderdeel, maar hebben het niet over hetzelfde onderdeel. ;-)

Oh nou ben ik natuurlijk weer het bijdehandje.
Nou in elk geval nog veel suc6 met de discussie.



Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

dj rene schreef:Even voor alle duidelijkheid.
De foto op pagina 1 die is geplaatst door Quikfit met de groene cirkel is je stationair regelklep.
En zoals voorspeld praten er mensen over een onderdeel, maar hebben het niet over hetzelfde onderdeel. ;-)
Zal/kan best dat er een klein misverstandje ontstaan is, maar nog steeds heb ik het gewoon over een stappenmotor die de stationair regelt.
Ik gaf daarbij aan dat het een niet subaru betrof, waardoor deze best anders gelokaliseerd kan zitten. Kijk ook even naar mijn foto en je zult zien dat het gewoon hetzelfde ding is, alleen anders gesitueerd.
Lees ook zeker even verder in dit bericht, want laatste quote ook voor jou interessant en duidelijk.
dj rene schreef:Nou in elk geval nog veel suc6 met de discussie.
Ik voer daar verder geen enkele discussie over en heb daar ook geen enkele behoefte aan. Eerder proberen sommigen mijn reactie als onjuist te bediscussieren, waarbij ik blijf aangeven dat mijn informatie wel klopt/correct is/deugd. Waarbij ik er nadrukkelijk op attendeer dat ik niemand anders zijn kennis ondermijnd heb!!
Ik was zelfs al lang klaar met deze discussie welke anderen blijkbaar zo nodig moeten blijven voeren. Ik vind het juist erg jammer dat sommigen nog proberen na te trappen waarop ik dan even moet reageren om mijn positie niet te laten ondermijnen.

De kern mijn reactie en waar het ook over gaat klopt nog steeds. De stappenmotor die stationair regelt is gewoon schoon te maken. En dat is zelfs al bevestigd.
Dus waar gaat dit nog over?????????


Toevallig ( :roll: ) heb ik dit standpunt een paar dagen geleden ook voor mijn kiezen gehad in PB.
Even mijn reactie daarop dan ook maar voor wat anderen.
hummie schreef:
geanonymiseerd schreef:Tevens wordt er vaak geschermd met halfbakken ervaringen bij compleet andere merken. Tsja, daar wil ik wel eens kritisch op zijn.
Dat mag jij halfbakken vinden. Een bosch dynamo werkt hetzelfde als een bosch dynamo. Sterker nog, die van nipparts werk precies hetzelfde.

Je wilt niet weten hoe vaak ik een probleem by autotype A van merk X opgelost heb omdat het hetzelfde probleem was als wat ik al vaker had bij autotype B van merk Y en autotype C van merk Z.
Autotechniek is binnen alle merken en types meer dan grotendeels hetzelfde. Het behuizinkje mag misschien wel eens afwijken of wat anders in elkaar zitten, maar de werking is gelijk.
Neem dat maar aan van iemand die tien-tal-len auto's reed in allerhande soorten en maten en zo'n beetje alles kapot heeft gehad wat kapot kan, zelfs bij herhaling.
Je wilt niet weten hoeveel uren ik in garage-werkplaatsen rondgehangen heb, uitleg van monteurs gehad heb tijdens het aanschouwen, en zelfs vele keren monteurs op weg heb geholpen die in hun eigen beperkte kennis vast liepen (ook al waren het gediplomeerde ervaren monteurs).
En geloof me maar als ik zeg dat het overall allemaal op hetzelfde neer komt.

Dat is ook nogal eens het probleem van hedendaagse jongere monteurs. Zij zijn merkgericht bijgeschoold en kunnen met andere merken vaak weinig meer.
Nog iemand die gezichtsverlies wil lijden door openlijk dit standpunt in de quote waarvan elke ook maar beetje (hobby-) monteur weet dat dit gewoon juist is te ontkennen of weerleggen??? Iemand nog discussieren??
Of zijn we nu onderhand klaar met die onzin????? Kunnen we (jullie) AUB weer gewoon gezellig verder??
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door erichendri »

Stappenmotor, regelklepje, iedereen noemt ze anders, zijn dezelfde onderdelen met dezelfde functie.
Allebij maken ze een tikkend geluid.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 10 sep 2018 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Stationair regelklep (stappenmotor) forester 2.0 2002

Bericht door hummie »

Bedankt voor de aanvulende verduidelijking Eric. :okeee:
En het lijkt me (ontopic) inmiddels wel duidelijk dat hij schoon te maken is.

Ik hoop dat het nu echt eindelijk klaar is met dat onnodige gediscussier, hier en in andere topics. Niet leuk. :(

Leuk weetje misschien nog:
Je kunt zelfs nogal eens onderdelen uitwisselen tussen merken en types.
Motortjes van electrische ramen bijvoorbeeld zijn best redelijk universeel, alleen de behuizing is dan anders. Kun je simpelweg overbouwen. Ook al eens gedaan met een brandstofpomp. En met dashbordslotjes, deursloten, uitlaten, assen, en nog veel meer types onderdelen. Allemaal om te bouwen.
En ik weet zonder het gekeken te hebben nu al 100% zeker dat er ook in een subaru onderdelen uit anderen merken gaan passen met wat vervangen van huisjes of zo. Die jappen gaan ook behoorlijk gestructureerd en universeel te werk (hummie is niet mijn eerste jap), in tegenstelling tot sommige bij elkaar schrapende merken.
En DÁT zijn dingen die monteurs vaak niet kennen en niet leren. 8-) Die leren vooral; snel vervangen met het voorgeschreven type. Ik heb zelfs uiterst ervaren monteurs met hun oren zien flapperen toen ik zei een dikke potloodstreep op bougiecontacten te kalken omdat ze het niet kenden (en het hielp wel degelijk 8-) ), wat toch een heel oud doch effectief hulpmiddeltje kan zijn in bepaalde gevallen.

Doe er je voordeel mee. :okeee:
Plaats reactie