NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Zet hier je onderdelen te koop
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

Daar heb je wel een punt idd,,

kleppen stellen heb ik zelf niet gedaan bij een 4 cil,, dus dat is dan wel even een dingetje,,
anders even bij de garage pijlen wat de kosten hier van zijn.

is het raadzaam om toch een graadje kouder er in te zetten gelijk,, alvast als voorbereiding voor meer vermogen.. of gewoon standaard er in zetten en later dat pas doen,,

kun je mij uitleggen waarom je een graad kouder bij meer vermogen zou doen dan?





quikfit schreef:Ik zou de voorgeschreven bougies monteren,als je later meer vermogen hebt kan je altijd nog een graadje kouder monteren.
Bougies kan je monteren zonder pakkingen te moeten vervangen.
Aangezien je plannen hebt om er meer vermogen uit te halen zou ik de kleppen ook stellen/controleren...dan moet je 2 klepdekselpakkingen en 4 bougiegatrubbers aanschaffen.
Ik zou voor een vol synthetische olie gaan,er is geen reden te bedenken om voor een half synthetische olie te kiezen,behalve dat je dan een tientje of zo bespaart.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:kun je mij uitleggen waarom je een graad kouder bij meer vermogen zou doen dan?
Omdat de verbrandingstemperatuur hoger is en een koudere bougie de warmte beter afvoert dan een warme bougie.

https://www.ploegparts.nl/extra-informa ... de-bougies

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

Tja ... simpel,, tis me duidelijk,,,

De vraag is.. al zou de wagen strax evt zo rond de 209 pk zitten ipv 177 moet ik dan koudere pluggen? Denk het niet, als je niet uren extreme dingen doe met de wagen is er niks aan de hand Lijkt me..

Al zou je uren 180 rijden lijkt me de standaard pluggen ook prima.

Op lpg zou je idd een koudere kunnen nemen,




quikfit schreef:
aze2000 schreef:kun je mij uitleggen waarom je een graad kouder bij meer vermogen zou doen dan?
Omdat de verbrandingstemperatuur hoger is en een koudere bougie de warmte beter afvoert dan een warme bougie.

https://www.ploegparts.nl/extra-informa ... de-bougies

Gr.Quikfit :mrgreen:
Groet Robert
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door *thomas* »

Er is wel een reden om voor half-synth. te kiezen, het verbrand namelijk beter dan vol.-synth. Bij een gezonde motor maakt dat niet uit, bij motoren die olie verbranden is dat soms een betere optie.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef:Er is wel een reden om voor half-synth. te kiezen, het verbrand namelijk beter dan vol.-synth. Bij een gezonde motor maakt dat niet uit, bij motoren die olie verbranden is dat soms een betere optie.
Als je een ''olieboot'' hebt kan het sowieso geen kwaad om goedkope olie te gebruiken. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

ik denk dat ik eens voor vol ga en dan kijken hoe het verbruik of geen verbruik is ,, is nu eigenlijk minimaal..

tja kleppen stellen,,, hij heeft nu zn 160k gelopen maar ik kan nergens vinden dat ze ooit gesteld zijn,,, is daar een interval voor?
en wat zou je kwijt zijn als je dat laat doen,,

heb zelf ooit een 1 cil gedaan maar das lang geleden dus daar begin ik zelf nog even niet aan,,,




quikfit schreef:Ik zou de voorgeschreven bougies monteren,als je later meer vermogen hebt kan je altijd nog een graadje kouder monteren.
Bougies kan je monteren zonder pakkingen te moeten vervangen.
Aangezien je plannen hebt om er meer vermogen uit te halen zou ik de kleppen ook stellen/controleren...dan moet je 2 klepdekselpakkingen en 4 bougiegatrubbers aanschaffen.
Ik zou voor een vol synthetische olie gaan,er is geen reden te bedenken om voor een half synthetische olie te kiezen,behalve dat je dan een tientje of zo bespaart.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door quikfit »

Ik kan het zo gauw niet vinden maar ik dacht 50.000(hang me er niet aan op)
Is ongeveer 2 uurtjes werk en ik heb prijzen gehoord hier op het forum van zo'n 200 €uries.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

Ok ,, ik zal morgen eens bij 2 garages vragen voor een prijs..


quikfit schreef:Ik kan het zo gauw niet vinden maar ik dacht 50.000(hang me er niet aan op)
Is ongeveer 2 uurtjes werk en ik heb prijzen gehoord hier op het forum van zo'n 200 €uries.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

De dealer gebeld,

Ik vroeg hem wanneer kleppen gesteld moeten worden, maar hij melde gelijk NOOIT.

als je op benzine rij is dat niet nodig en zonde van je geld. of je moet echt de kleppen horen dan kan het.

nou ok,, zal nog eens een andere dealer bellen om het daar nog eens te vragen.



quikfit schreef:Ik kan het zo gauw niet vinden maar ik dacht 50.000(hang me er niet aan op)
Is ongeveer 2 uurtjes werk en ik heb prijzen gehoord hier op het forum van zo'n 200 €uries.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Groet Robert
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door SP-Boxer »

Volgens mij is het controleren bij 100.000km op benzine. Maar lijkt me niet onlogisch dat de dealer dat inmiddels overslaat na de ervaring dat stellen in de praktijk nooit nodig is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

klopt dat vertelde hij ook,, hij gaf liever een eerlijk advies als dat hij geld wilde verdienen op iemand wat totaal on nodig was in zijn ogen,

nou opzich voor een dealer wel te waarderen ..




SP-Boxer schreef:Volgens mij is het controleren bij 100.000km op benzine. Maar lijkt me niet onlogisch dat de dealer dat inmiddels overslaat na de ervaring dat stellen in de praktijk nooit nodig is.
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door erichendri »

Controleren van de kleppen kan nooit geen kwaad,is een preventieve handeling.
En kleppen gaan altijd strakker staan en dat hoor je nooit, wel kleppen met teveel speling.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

eens,, tis meer wat zou de klepspeling controleren en of bijstellen kosten,,?

en weeg dat af tegen wel of niet doen.. dat is meer wat de dealer vertelde..


erichendri schreef:Controleren van de kleppen kan nooit geen kwaad,is een preventieve handeling.
En kleppen gaan altijd strakker staan en dat hoor je nooit, wel kleppen met teveel speling.

Eric
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door quikfit »

Ik zou geen honderdduizend rijden voordat ik de klepspeling ga controleren met het ''boutje moertje systeem''....zelfs niet op benzine.
Motoren met stelbekers moeten om de honderdduizend gecontroleerd worden.
En een dealer die verteld dat je kleppen pas moet stellen als je ze hoort rij ik meteen voorbij,die discussie hebben we hier al eerder gehad,de klepzetels slaan in waardoor de kleppen te strak gaan staan...EN DUS MINDER GELUID GAAN MAKEN...met kans op het verbranden van met name de uitlaatkleppen en het daaropvolgende ''motor eruit en 2 cilinderkoppen die gereviseerd moeten worden''.

En wat betreft de vermoedelijke kosten...dat staat hierboven al.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door JSE »

Controleren kan nooit kwaad, maar bij de 2.0 turbo motoren kan ik het aantal kleppen wat ik daadwerkelijk heb moeten stellen makkelijk op 1 hand tellen. Met 160.000 zou ik de moeite nog niet eens nemen om te controleren. Dan moet er toch echt minimaal een ton meer op staan.

Zo’n beetje wat de dealer zegt dus.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

ik zal voor de info nog eens een adere dealer bellen kijken wat hij mij verteld.

ik ben wel van het (overdreven) onderhoud,, dus zal zeker de klepspeling controleren,, maar ik ga dan anders eerst mn butget even aan andere zaken uitgeven die hard nodig zijn..

uiteraard zal ik laten weten wat de andere dealer mij mede deel..





JSE schreef:Controleren kan nooit kwaad, maar bij de 2.0 turbo motoren kan ik het aantal kleppen wat ik daadwerkelijk heb moeten stellen makkelijk op 1 hand tellen. Met 160.000 zou ik de moeite nog niet eens nemen om te controleren. Dan moet er toch echt minimaal een ton meer op staan.

Zo’n beetje wat de dealer zegt dus.
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door erichendri »

De legacy controleerde ik bij 300k omdat er een week later lpg werdt ingebouwd.
Auto had ik gekocht bij 154k en zelf nooit iets met de kleppen gedaan.
Advies subaru was bij deze motor idd elke 100k controleren.
Is een boutje-moertje klepstelsysteem.
Op lpg stel ik ze tussen de 30k en 35k.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

nou dat is mijn idee nu ook een beetje, dat als ik m evt op lpg gooi hem daarvoor laat controleren.

weet jij nog ofdat er veel gesteld moest worden dan?



erichendri schreef:De legacy controleerde ik bij 300k omdat er een week later lpg werdt ingebouwd.
Auto had ik gekocht bij 154k en zelf nooit iets met de kleppen gedaan.
Advies subaru was bij deze motor idd elke 100k controleren.
Is een boutje-moertje klepstelsysteem.
Op lpg stel ik ze tussen de 30k en 35k.

Eric
Groet Robert
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door ferluci »

@aze2000
ik heb zelf ook een XT 2.0 gereden op LPG en heb elke 100k laten controleren en stellen.
bij elke keer nodig gebleken.
al was het niet veel, maar toch voldoende om te stellen. spul lag toch open vanwege de distributie dus meteen maar laten doen, voorkomen is beter dan genezen.
trouwens wel heel veel plezier gehad van de fozzie, goed onderhoud verlengd je rijplezier.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

ik begrijp dat als je op lpg rijdt dat je zeker de kleppen laat controleren en om de ton lijkt mij prima idd.

en ik ben zeker van preventief, onderhoud!!

hoeveel km heb jij gereden op lpg en welke installatie had jij er in zitten van welk merk.

en ooit problemen ondervonden hier van?


ferluci schreef:@aze2000
ik heb zelf ook een XT 2.0 gereden op LPG en heb elke 100k laten controleren en stellen.
bij elke keer nodig gebleken.
al was het niet veel, maar toch voldoende om te stellen. spul lag toch open vanwege de distributie dus meteen maar laten doen, voorkomen is beter dan genezen.
trouwens wel heel veel plezier gehad van de fozzie, goed onderhoud verlengd je rijplezier.
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:ik begrijp dat als je op lpg rijdt dat je zeker de kleppen laat controleren en om de ton lijkt mij prima idd.
Het probleem van jouw is...dat je niet weet of ze ooit gesteld zijn. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: NGK PFR7B bougie's (setje van 4)

Bericht door aze2000 »

Dat klopt,,, gelukkig dat ik niet gas rij ;)




quikfit schreef:
aze2000 schreef:ik begrijp dat als je op lpg rijdt dat je zeker de kleppen laat controleren en om de ton lijkt mij prima idd.
Het probleem van jouw is...dat je niet weet of ze ooit gesteld zijn. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Groet Robert
Plaats reactie