Niet Meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Zet hier je onderdelen te koop
Plaats reactie
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Niet Meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door snoef »

Ik kocht de Multichip om meer kracht te hebben als ik een caravan zou trekken. Maar ik heb de caravan nu verkocht, dus heb 'm niet meer nodig. Ik rijd nu door veranderde omstandigheden sowieso een stuk minder vaak.
In tegenstelling tot degenen die de Multichip niet hebben gebruikt, kan ik verklaren wel degelijk verschil te hebben gemerkt. Ook solo natuurlijk. Net als de ervaringen van alle anderen die hem hebben aangeschaft. Je vindt Multichips ook niet tweedehands. Dat zegt misschien ook genoeg.
Zelf vind ik mijn Forester solo krachtig genoeg. De chip kost 400 euro bij de shop. De mijne bied ik aan voor 300 euro. De installatie aan de hand van de gebruiksaanwijzing is erg eenvoudig. De chip leert gaandeweg voor betere prestaties, maar geeft direct na de installatie al een verbeterde performance.
Wanneer de motor uit is, gebruikt de chip kennelijk nog wat stroom, want de leds blijven aan. Vermoedelijk om de actuele data vast te houden. De programmering verdwijnt niet als je de chip verwijdert bij uitstaande motor. Dat gebeurt alleen bij een reset.
Laatst gewijzigd door snoef op 01 jun 2021 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door *thomas* »

Een atmosferisch blok chippen? Ik heb zo mijn bedenkingen. Kan nergens een review vinden van die dingen... Heb je een link?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1453
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Een atmosferisch blok chippen? Ik heb zo mijn bedenkingen. Kan nergens een review vinden van die dingen... Heb je een link?
Hier heb je alvast een overzicht van de modellen en uitvoeringen van Subaru en de geclaimde winst aan vermogen en koppel per uitvoering: http://www.multituningshop.nl/Chiptunin ... ca-benzine.
De winst is bescheiden, maar zal zeker merkbaar moeten zijn.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door snoef »

Ik heb reviews gezien op Autoweek, en verscheidene eigenaren in persoon gesproken die er een hadden. Ik kan me daar nu ook bij scharen. Niestcar levert ze ook aan de lopende band. Als je er daar een koopt, mag je hem terugbrengen als hij niet bevalt. Maar dat doet niemand, heb ik begrepen. De chip tuned het blok niet, als je dat bedoelt, maar heft juist de te sterke eco beperkingen op. Of je het gelooft of niet.
Ik bied 'm nu aan. Als er geen interesse in is, monteer ik 'm weer als ik extra trekkracht/vermogen wil hebben, zoals bij zwaardere vakantie belading of trekken.
*thomas* schreef:Een atmosferisch blok chippen? Ik heb zo mijn bedenkingen. Kan nergens een review vinden van die dingen... Heb je een link?
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door *thomas* »

Raph schreef:Hier heb je alvast een overzicht van de modellen en uitvoeringen van Subaru en de geclaimde winst aan vermogen en koppel per uitvoering: http://www.multituningshop.nl/Chiptunin ... ca-benzine.
De winst is bescheiden, maar zal zeker merkbaar moeten zijn.
Die had ik ook gevonden. Wat daar staat kan gewoonweg niet. Als ik kijk naar 'onze' wagens, Raph (jij een specB met 3 liter, ik de Outback met dezelfde 3 liter) dan kunnen ze daar niet zomaar 15pk meer uithalen. En in de Tribeca (met zelfde blok) is de winst dan weer helemaal anders.

Wat het volgens mij doet is de gasrespons aanpassen (Ford deed dat af-fabriek ook om wagens krachtiger te laten overkomen), maar iedereen moet vooral geloven wat hij/zij wil.

Er staan overigens wagens op die website die niet eens via OBD werken...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door quikfit »

Ik zou alleen overtuigd zijn met een rollenbanktest door een onafhankelijke keuringsinstantie...en die kan ik nergens vinden.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door Forestervriend »

Gebruik de Multichip sinds een aantal jaren in diverse Subaru’s.
De chip werkt ongemerkt goed. Zo snel je de Multichip eruit haalt merk je pas wat tie doet.

En ja een atmosferische motor chippen kan, eigenlijk zet deze de parameters scherper ten op zichtte van de fabrieksinstellingen.
Wat zijn merkbare dingen:
- het stationair toerental is lager
- gasrespons is beter
- verbruik is iets lager
- bij lage toeren heeft de motor meer kracht.

Ik ben in ieder geval een blije gebruiker.
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door quikfit »

Het kan allemaal waar zijn,maar als fabrikant zou ik de vermogenswinst ondersteunen met tastbare bewijzen uitgevoerd door een betrouwbaar en onafhankelijke keuringsinstantie.
Goed voor de verkoopcijfers. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door SP-Boxer »

Je komt er pas achter als je het probeert. :-)
Ik geloof oprecht dat het best wat verschil zal maken, maar of de geclaimde waarden gehaald zullen worden??

Wat ik vooral vaag vind is hoe het nu zit met het overzetten in een andere auto. Moet er nu wel of geen andere software in dat ding gezet worden? Want ik kan het ding bestellen zonder autotype op te geven, dat lijkt me raar. Zeker omdat je hem wel zou moeten opsturen om aan te laten passen voor een andere auto.

Verder kun je het ding nu nieuw ook met 25% korting bestellen, waardoor je een nieuwe hebt voor deze vraagprijs. Maar dat zal slechts een tijdelijke aanbieding zijn.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Niet meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door snoef »

Ik was uitgegaan van de huidige verkoopprijs 400 euro en dacht dat er zelf ook voor betaald te hebben. Blijk 293 euro te hebben betaald. Die tijdelijke aanbieding is kennelijk een lokkertje want loopt dus al een tijd.
Wat ik me kan herinneren is dat er twee versies zijn: 1 die voorgeprogrammeerd is op je autotype en alleen door hun naar een ander model kan worden overgezet tegen kosten, en 2 een duurdere versie die je zelf zou kunnen overzetten.

Bij een aankoopbedrag van 293 euro zou 200 euro als verkoopbedrag redelijk zijn, maar voor dat bedrag houd ik 'm dan liever zelf.
Net als Forestervriend heb ik goede werkelijk ervaringen met de chip. De auto rijdt er aanmerkelijk lekkerder en pittiger door. Ik heb een paar vaste tracks waar ik pittig rijdt en de auto lekker op toeren jaag. Zonder chip kan ik de auto rustig laten uitrollen, met de chip moet ik echt in de remmen aan het eind. En of dat 18 of 17 of 15 pk winst is, het is in ieder geval goed merkbaar.
Waarom ik zelf de chip niet meer steeds aangesloten laat, is omdat ik de laatste tijd veel minder rijd, meer loop :) want de oudste hond is bang geworden voor autorijden. Je kunt de chip n.l. bij motor uit verwijderen zonder dat de ingeprogrammeerde instellingen verdwijnen. De chip verbruikt kennelijk wat stroom als de auto stil staat, om de ingeleerde aanpassingen vast te houden. En als je te weinig rijdt en te kort om de accu helemaal vol te laden, kan je dat je accu kosten, zoals ik heb gemerkt. Dus dat is goed om in aanmerking te nemen. Om de auto in shape te houden, reed ik dan ongeveer een half uur, maar dat is kennelijk te weinig voor een volle lading. Gisteren kwam ik er pas achter dat de Multichip de extra stroomverbruiker moet zijn geweest naast de deuren afstandsbediening, doordat ik zag dat de leds aanbleven. Want nu al na 3 weken met redelijke buitentemperaturen was de lading al te weinig geworden om te kunnen starten. Omdat de chip mooi weggewerkt zat, was het me dus niet eerder opgevallen.

Lang verhaal, hopelijk hebben jullie er ook wat aan.

SP-Boxer schreef:Je komt er pas achter als je het probeert. :-)
Ik geloof oprecht dat het best wat verschil zal maken, maar of de geclaimde waarden gehaald zullen worden??

Wat ik vooral vaag vind is hoe het nu zit met het overzetten in een andere auto. Moet er nu wel of geen andere software in dat ding gezet worden? Want ik kan het ding bestellen zonder autotype op te geven, dat lijkt me raar. Zeker omdat je hem wel zou moeten opsturen om aan te laten passen voor een andere auto.

Verder kun je het ding nu nieuw ook met 25% korting bestellen, waardoor je een nieuwe hebt voor deze vraagprijs. Maar dat zal slechts een tijdelijke aanbieding zijn.
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door *thomas* »

quikfit schreef:Het kan allemaal waar zijn,maar als fabrikant zou ik de vermogenswinst ondersteunen met tastbare bewijzen uitgevoerd door een betrouwbaar en onafhankelijke keuringsinstantie.
Goed voor de verkoopcijfers. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Las net op de website dat ze 210pk claimen voor een rx8 met standaard 192pk... Grappig, aangezien de meeste rx8'en 20-30pk minder hebben af-fabriek dan opgegeven.
Gebruikersavatar
danielvanderwoude
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jun 2020 22:45

Re: Niet meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door danielvanderwoude »

snoef schreef:
Lang verhaal, hopelijk hebben jullie er ook wat aan.
Hier heb ik zeker wat aan! Ik heb een Forester gekocht met deze multichip. Ik reed nog in mijn Impreza (nu net verkocht) en bij geen gebruik van de Forester loopt de startaccu leeg. Ik dacht eerst dat het kwam door een verkeerd gemonteerde binnenverlichting, toen de zekering van de constante stroomdraad voor de trekhaak er uit maar dat was het ook niet. Heeft dus met die chip te maken!

Ik ga nu weer meer rijden met de Forester dus dan zal het geen probleem meer zijn. Ik zal eens kijken hoe het aangesloten zit, misschien een schakelaartje maken?
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Niet meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door snoef »

Mooi Daniel.
Ik gebruik de stekker en plug 'm alleen in wanneer ik wil scheuren. Dat is dus iedere keer :) Het verschil is verbluffend. Met de accu zowel als met de prestaties.
danielvanderwoude schreef:
snoef schreef:
Lang verhaal, hopelijk hebben jullie er ook wat aan.
Hier heb ik zeker wat aan! Ik heb een Forester gekocht met deze multichip. Ik reed nog in mijn Impreza (nu net verkocht) en bij geen gebruik van de Forester loopt de startaccu leeg. Ik dacht eerst dat het kwam door een verkeerd gemonteerde binnenverlichting, toen de zekering van de constante stroomdraad voor de trekhaak er uit maar dat was het ook niet. Heeft dus met die chip te maken!

Ik ga nu weer meer rijden met de Forester dus dan zal het geen probleem meer zijn. Ik zal eens kijken hoe het aangesloten zit, misschien een schakelaartje maken?
Forester 2011 FB20
MikeyC
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2013 18:56

Re: Niet Meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door MikeyC »

Effe bumpen,

Heb een hele tijd geleden een externe chip gehaald uit de V.S. van volo performance, deze had mij rond de $75 gekost. Ik kan met zekerheid zeggen dat de chip werkt, echter het model wat ik heb verkopen ze niet meer.
Normaal reed ik 1 op 10 met mijn outback uit 2005, met de chip rij ik 1 op 12 en soms zelf 1 op 13, en heeeeeeel soms 1 op 14 als alle omstandigheden goed zijn (geen gaten in uitlaat, luchtfilter schoon, wind mee etc. etc.), in de binnenstad zuipt ie natuurlijk nog steeds 1 op 11, komt natuurlijk door het vele stoppen, en weer optrekken.

Ik had de externe chip voor mijn OBD2 poort welke tevens HHO kan detecteren, en niet voor performance doeleinden wordt gebruikt, maar voor eco doeleinden en indien je een HHO kit hebt. Ik had de chip speciaal hiervoor gekocht, daar ik een HHO kit had geinstalleerd. Zelfs met de eco versie heb ik meer performance, je voelt het verschil direct.

Ik kan zeggen dat de chip zowel de HHO kit werkt, en je kunt er zuiniger mee rijden. Echter is de HHO verdomd lastig in te stellen. Je moet de juiste mengverhouding hebben, en het juiste voltage wil je optimaal rijden. Wat er echter bij mij een paar is gebeurd is dat DE Modulator om het voltage in stellen een aantal keer niet uitging en aan bleef staan .... zuigt ie zo je accu leeg.

Ik rij nu alleen met de externe chip, maar heb de HHO kit nog in mijn auto zitten (wel afgekoppeld van de accu)


Mocht je interesse hebben:

HHO Kits:
https://www.hhoplus.com/
(verkopen ook een HEC chip, maar niet voor performance doeleinden)

Performance chip:
https://volochip.com/
MikeyC
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2013 18:56

Re: Niet Meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door MikeyC »

MikeyC schreef:Effe bumpen,

Heb een hele tijd geleden een externe chip gehaald uit de V.S. van volo performance, deze had mij rond de $75 gekost. Ik kan met zekerheid zeggen dat de chip werkt, echter het model wat ik heb verkopen ze niet meer.
Normaal reed ik 1 op 10 met mijn outback uit 2005, met de chip rij ik 1 op 12 en soms zelf 1 op 13, en heeeeeeel soms 1 op 14 als alle omstandigheden goed zijn (geen gaten in uitlaat, luchtfilter schoon, wind mee etc. etc.), in de binnenstad zuipt ie natuurlijk nog steeds 1 op 11, komt natuurlijk door het vele stoppen, en weer optrekken.

Ik had de externe chip voor mijn OBD2 poort welke tevens HHO kan detecteren, en niet voor performance doeleinden wordt gebruikt, maar voor eco doeleinden en indien je een HHO kit hebt. Ik had de chip speciaal hiervoor gekocht, daar ik een HHO kit had geinstalleerd. Zelfs met de eco versie heb ik meer performance, je voelt het verschil direct.
Ik moet wel nageven dat zodra je die performance voelt je automatische toch agressiever gaat rijden waardoor je uiteindelijk toch niet zuinig rijdt. Je kunt wel harder en zuiniger rijden, zolang je niet agressief rijdt. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het uiteindelijk toch aan je voet ligt die het gaspedaal indrukt hoe zuinig je rijdt.

Ik kan zeggen dat de chip zowel de HHO kit werkt, en je kunt er zuiniger mee rijden. Echter is de HHO verdomd lastig in te stellen. De kit moet juist geinstalleerd zijn (kan beter bij mij) Je moet de juiste mengverhouding hebben (kan ook beter), en het juiste voltage wil je optimaal rijden. Wat er echter bij mij een paar is gebeurd is dat de Modulator om het voltage in stellen een aantal keer niet uitging en aan bleef staan .... zuigt ie zo je accu leeg :shock: .

Ik rij nu alleen met de externe chip, maar heb de HHO kit nog in mijn auto zitten (wel afgekoppeld van de accu)



Mocht je interesse hebben:

HHO Kits:
https://www.hhoplus.com/
(verkopen ook een HEC chip, maar niet voor performance doeleinden)

Performance chip:
https://volochip.com/
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Niet Meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door *thomas* »

Ik had mezelf voorgenomen niet meer te reageren in dit draadje, maar goed: ik geloof nog steeds geen barst van al de beloftes van zogenaamde externe chips, zeker niet op atmosferische motoren. 1 op 4 winst door een externe chip? Waarom zou de fabrikant dat zelf niet doen?

De 'claims' die je bovendien leest op die websites kunnen bij sommige wagens gewoonweg niet kloppen. Zogezegde voor- en na metingen al helemaal niet.

Dat die chips 'iets' veranderen aan je motormanagement kan best zijn (zoals bijvoorbeeld een andere gasrespons), maar voorts stel ik me hier gigantische vragen bij.

En voor de Belgen die meelezen: verboden in ons land.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1453
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Niet Meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Ik had mezelf voorgenomen niet meer te reageren in dit draadje, maar goed: ik geloof nog steeds geen barst van al de beloftes van zogenaamde externe chips, zeker niet op atmosferische motoren. 1 op 4 winst door een externe chip? Waarom zou de fabrikant dat zelf niet doen?

De 'claims' die je bovendien leest op die websites kunnen bij sommige wagens gewoonweg niet kloppen. Zogezegde voor- en na metingen al helemaal niet.

Dat die chips 'iets' veranderen aan je motormanagement kan best zijn (zoals bijvoorbeeld een andere gasrespons), maar voorts stel ik me hier gigantische vragen bij.

En voor de Belgen die meelezen: verboden in ons land.
Je hebt feiten en claims. Ik kan me voorstellen dat zo'n chip een postitief verschil kan opleveren, doordat er verbeterruimte kan worden gevonden in de prestatiemarges die fabrikanten voor hun auto's hanteren. Dat zoiets leidt tot een merkbaar betere gasrespons en meetbare vermogenswinst wil ik best aannemen.

Bovendien is daarnaast altijd winst te halen in de software zelf. Maar de totaalwinst van dit soort digitale tuning zal relatief bescheiden zijn ten opzichte van 'echte' tuning, met turbo's, andere hardware en dergelijke.

Om dat te verbloemen worden beproefde marketingmethodes ingezet. Hoe onderscheidt je je van je concurrenten? Simpel, door te claimen dat jouw product beter is. En daar gaat het mis, want de claims worden vaak niet onderbouwd en in de loop van de tijd onvermijdelijk steeds ongeloofwaardiger. En daarmee staat meteen de geloofwaardigheid onder druk van de hele productcategorie.

@Thomas: waarom is piggyback tuning in België eigenlijk verboden?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Niet Meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door *thomas* »

In België is elke vorm van tuning die het motormanagement 'beïnvloed' verboden omdat het voertuig dan niet meer in overeenstemming is met de door de fabrikant opgesteld eigenschappen (die terug te vinden zijn in het coc).

Voorbeeld 1: Je motor levert af-fabriek 150pk. Door 'tuning' van welke aard dan ook levert hij nu 200pk, dan mag dat niet.
Voorbeeld 2: Het vermogen van de motor uit voorbeeld 1 wordt niet aangepast, maar door tuning is je uitstoot verschillend, ook dat mag niet.

De enige 'motortuning' die mag is een 'tuning' luchtfilter of een 'kelk'.

Ja, die hele wetgeving is absurd en verouderd, maar zo sterk dichtgetimmerd dat je hier niets tegen kan beginnen. Er zijn juridische uitwegen, maar die vragen erg veel tijd.


Elke product van piggybacks beloofd vermogenstoenames en/of afname in verbruik terwijl die bij heel wat fabrikanten gewoonweg onmogelijk zouden zijn. Dan trek ik ten zeerste in twijfel of het bij de 'makkelijkere' motoren wel zou lukken. Het voorbeeld van de mazda rx8 dat ik eerder aanhaalde is daar zo'n voorbeeld van. Er zijn mensen die 1000-en euro's aangooien tegen de tuning van zo'n rotatiemotor om 15-20pk te winnen. Waarom al die moeite doen als zo'n chipje hetzelfde beloofd. Dat kan niet.
Gebruikersavatar
LucienS
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 aug 2018 21:46

Re: Niet Meer Te Koop: Multichip gekocht voor Subaru Forester SH 2011 FB20

Bericht door LucienS »

Multichip is nu in de aanbieding, € 197,-. Ik heb hem aangeschaft en ben aangenaam verrast! Veel meer power op lage toeren, en als je 'm doortrekt feest!
Plaats reactie