afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Zet hier je onderdelen te koop
Plaats reactie
JT®
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2011 00:14

afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door JT® »

Ik heb een afneembare kogel aan mijn trekhaak vd Forester (2003), merk ACS type 8902 (staat boven op vlakke deel kogel). Hart kogel is 39 cm boven de grond. Ik zoek een kogeldeel ACS 8903, deze is 6 cm hoger. Wie heeft dit te koop of wie wil met mij ruilen?
bokserx3
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 mei 2012 13:30

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door bokserx3 »

Hallo JT,
ik zit met het zelfde probleem. Op internet lees ik alleen maar frustraties, terwijl er geen fatsoenlijke oplossing wordt geboden.
Ook trekhaakleveranciers werken niet mee en verschuilen zich achter wetten, regels en afspraken.
Heb jij het opgelost en zo ja, hoe?
Gr.,
BokserX3
Laatst gewijzigd door bokserx3 op 29 nov 2016 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door quikfit »

Hij staat niet gewoon op de site? http://www.acs-systems.nl/product-range.aspx

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
bokserx3
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 mei 2012 13:30

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door bokserx3 »

Hallo Quikfit,
Het is volgens mij de 'Horizontal detachable towbar systems'. Als ik de sluiting bekijk, dan lijkt het onveranderd t.o.v. wat ik nu onder de Forester heb zitten. Ik heb een aantal weken geleden contact met ze gehad en ze leveren alleen de combi, die ze 'mogen' leveren. Dit hooudt in dat ik dan weer de te lage kogelstang 8902 krijg. De truuk is om er achter te komen onder welk merk/model auto de kogelstang 8903 werd geleverd. Dit konden/wilden ze me niet vertellen. Als ik dat zou weten, dan kan ik een gerichte bestelling of zoektocht starten.
Gr.,
BokserX3
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door quikfit »

Als ik het goed begrepen heb is ACS in 2013 overgenomen door de Brink Group,misschien willen die wel met je meedenken(vraag daar of ze de kogelstang 8903 willen leveren) https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/afneem ... khaak.html (wel zeggen dat het een ACS haak is) :idea:

Bel anders 1 of meerdere van de vele ''montagepartners'' en zeg gewoon dat je,je oude 8903 ergens hebt laten liggen (kwijt bent) en dat je een nieuwe wilt bestellen!? :idea:
https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/montagepartners.html


Gr. Quikfit. :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door erichendri »

Dat is een goede tip, kwijt.
Reken erop dat zo'n losse kogel niet goedkoop is.

Eric
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2013 16:37

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door JanP »

bokserx3 schreef:Hallo JT,
ik zit met het zelfde probleem. Op internet lees ik alleen maar frustraties, terwijl er geen fatsoenlijke oplossing wordt geboden.
Ook trekhaakleveranciers werken niet mee en verschuilen zich achter wetten, regels en afspraken.
Heb jij het opgelost en zo ja, hoe?
Gr.,
BokserX3
Ook ik had hetzelfde probleem, als de caravan er achter hing zakte hij ontzettend door, waardoor het steunwieltje bij elke verkeersdrempel de grond raakte.
Via marktplaats na lang zoeken, een andere afneembare trekhaak van het zelfde merk met langere schaft gekocht.
Bleek van een Citroën te komen, maar hij paste zonder problemen onder de boswachter.
Daarna geen last meer gehad en de caravan hangt er weer mooi horizontaal achter.
Hoe langer je leeft, hoe korter het duurt.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2013 16:37

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door JanP »

JanP schreef:
bokserx3 schreef:Hallo JT,
ik zit met het zelfde probleem. Op internet lees ik alleen maar frustraties, terwijl er geen fatsoenlijke oplossing wordt geboden.
Ook trekhaakleveranciers werken niet mee en verschuilen zich achter wetten, regels en afspraken.
Heb jij het opgelost en zo ja, hoe?
Gr.,
BokserX3
Ook ik had hetzelfde probleem, als de caravan er achter hing zakte hij ontzettend door, waardoor het steunwieltje bij elke verkeersdrempel de grond raakte.
Via marktplaats na lang zoeken, een andere afneembare trekhaak van het zelfde merk met langere schaft gekocht.
Bleek van een Citroën C5/C6 te komen, het is een BOSAL AK 4 met lange schaft, maar hij paste zonder problemen onder de boswachter.
Daarna geen last meer gehad en de caravan hangt er weer mooi horizontaal achter.
Laatst gewijzigd door JanP op 31 jan 2017 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe langer je leeft, hoe korter het duurt.
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door PoppeSchuitema »

Toen wij onze vorige Impreza kochten kwamen we er thuis achter dat de afneembare kogel er niet bij was, ik heb toen zo'n 20 autosloperijen gebeld of die iets hadden liggen tot ik in Zwolle bij een sloper te horen kreeg dat hij er wel een paar had liggen, wij daar heen en jawel hij had een hele bak met losse trekhaken maar geen van alle paste. Mijn schat keek nog wat in het rond en zag ergens in een donker hoekje op een plank iets aparts liggen en verdomd dat was de haak die wij nodig hadden. Er zat wel iets speling op maar dat heb ik met een lasrupsje opgelost en hebben we er nog heel lang plezier van gehad. daarmee wil ik zeggen bel eens rond je wie weet kom je ergens iets tegen
Nec scire fas est omnia
bokserx3
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 mei 2012 13:30

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door bokserx3 »

na regelmatig mijn neus gestoten te hebben bij trekhaakboeren en dealers eindelijk de oplossing gevonden.
ACS heeft in het verleden van Subaru Benelux toestemming gekregen om type 8903(-01) te mogen leveren voor in ieder geval de Forester SG5 en wellicht ook de SG9.
ACS levert echter niet aan particulieren. ACS was in het verleden eigenaar van TrekhaakCentrum. Deze is nu zelfstandig en heeft filialen overal in het land. Wil je echter het juiste antwoord krijgen, dan is er maar één oplossing: contact opnemen met de hoofdvestiging in Oosterhout (contactpersoon P. Nooijens). Hier weet men van de afspraak tussen Subaru Benelux en ACS. Voorwaarde is dat TrekhaakCentrum de kogelstang met huis als één geheel levert en monteert (op locatie naar wens). Kosten zijn bijna €200. De oude trekhaak met huis krijg je weer mee (wel even er om vragen). De voorraad is heel beperkt (Ik had de laatste uit voorraad). Nieuwe bestellingen om de voorraad weer aan te vullen hebben een wachttijd van ongeveer 6 maanden.
wiem
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2022 22:51

Re: afneembare kogel voor trekhaak Forester 8902/8903

Bericht door wiem »

Via Google ben ik op dit topic gestoten.
Ik heb een tijdje terug een SG XT gekocht, met de inrichting van een afneembare trekhaak.
Helaas is de vorige eigenaar de trekhaakkogel kwijtgeraakt in de 12 jaar dat de Fozzy gestald stond.
Blijkbaar krijg je in België geen wagen gekeurd wanneer de afneembare kogel niet voorhanden is.
Ik stond dan voor de volgende keuzes:
-Alles demonteren en trekhaakloos door het leven
-Andere trekhaak kopen en monteren, probleem om eentje te vinden met goedkeuring voor het model met turbo (waarom in godsnaam?)
-Op zoek naar een passende kogel.
Na heel wat zoekwerk heb ik 1 van de laatste ACS 8902 kunnen scoren bij trekhaakcentrum, voor 150 euro kreeg ik de kogel mee. Gemonteerd in 2 minuten en gekeurd in 30seconden.
Nu wachten op de nieuwe nummerplaten en rijden maar!
Plaats reactie