Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Op de 3.0R motoren loopt een pijpje van de thermostaat naar de oliekoeler. Dit pijpje roest hard, TE hard. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat Subaru de prijzen van die pijpje fors verhoogt heeft de afgelopen jaren.
Recent de prijs nog opgevraagd. Rechtstreeks uit Japan: €107,- en de NL dealer stuurde er eentje op voor €98,-.
Ik bied dit pijpje hier aan voor €60,- —> €50,-
Betreft onderdeel 21328AA071.
Recent de prijs nog opgevraagd. Rechtstreeks uit Japan: €107,- en de NL dealer stuurde er eentje op voor €98,-.
Ik bied dit pijpje hier aan voor €60,- —> €50,-
Betreft onderdeel 21328AA071.
"I feel Legacy"
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Had ook al gezien dat het enorm duur was geworden ivgl een aantal jaar geleden...
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Ja, bizar. Zelfs in Engeland, Amerika en Polen dergelijke prijzen. 5 jaar terug betaalde je volgens mijn prijslijst maar iets van 25 euro voor hetzelfde pijpje.
Bij jou al vervangen begrijp ik?
Bij jou al vervangen begrijp ik?
"I feel Legacy"
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Ja, had het net toen ik de Outback gekocht had besteld bij de dealer. Inderdaad, voor 25 euro. Onlangs pas vervangen, was nodig. Krokant noemen ze dat.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
ziet er niet echt moeilijk uit, waarom dan zo duur??
gaat van "rubber" naar metaal en weer terug in rubber, kan dan toch een geheel rubber slangetje worden (universeel)?
een handige harry kan zoiets toch wel terplekke maken, is dan ook niet zo duur.
ziet er naar uit dat dit ff "cashen"is
gaat van "rubber" naar metaal en weer terug in rubber, kan dan toch een geheel rubber slangetje worden (universeel)?
een handige harry kan zoiets toch wel terplekke maken, is dan ook niet zo duur.
ziet er naar uit dat dit ff "cashen"is
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Dat kan ja. Y-stukje er tussen en gaan.
Houd er wel rekening mee dat dit pijpje 3 verschillende diameters heeft. Maar ook dat is wel op te lossen, ik houd mijn auto alleen liever origineel.
Zal de prijs voor hier iets omlaag gooien. Nu €50,-
Houd er wel rekening mee dat dit pijpje 3 verschillende diameters heeft. Maar ook dat is wel op te lossen, ik houd mijn auto alleen liever origineel.
Zal de prijs voor hier iets omlaag gooien. Nu €50,-
"I feel Legacy"
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Stralen en even bij de aardige mensen in Veldhoven afgooien om een mooie coating erop te laten zetten - dan gaat het langer mee dan de auto zelf
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Ik laat dat soort dingen regelmatig namaken uit hydraulische slangen compleet met geperste koppelingen weet je ook 100% zeker dat je oliebestendig krijgt.ferluci schreef:ziet er niet echt moeilijk uit, waarom dan zo duur??
gaat van "rubber" naar metaal en weer terug in rubber, kan dan toch een geheel rubber slangetje worden (universeel)?
een handige harry kan zoiets toch wel terplekke maken, is dan ook niet zo duur.
ziet er naar uit dat dit ff "cashen"is
Bijkomend voordeel is dat je ook nooit meer hoeft.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Je straalt hier dwars doorheen hoor (de verroeste, niet de nieuwe uiteraard)
"I feel Legacy"
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Toch niet hoor, zandstralen en coaten geeft geen stevigheid. Die pijpjes rotten gewoon weg.Mrdjc schreef:Stralen en even bij de aardige mensen in Veldhoven afgooien om een mooie coating erop te laten zetten - dan gaat het langer mee dan de auto zelf
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Ik had het over de nieuwe uiteraard (Al was dat misschien niet helemaal duidelijk).
Geeft inderdaad geen stevigheid, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om het niveau van corrosie resistentie te verhogen.. enkele micron fatsoenlijk gehechte zink coating ten opzichte van wat zwarte lak doet wonderen
Geeft inderdaad geen stevigheid, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om het niveau van corrosie resistentie te verhogen.. enkele micron fatsoenlijk gehechte zink coating ten opzichte van wat zwarte lak doet wonderen
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Ik moet wel zeggen dat de laag op het nieuwe pijpje niet heel slecht lijkt te zijn. Lijkt me zwarte poedercoat.
Dus of de nieuwe zijn beter, of alleen poedercoating is niet voldoende.
Was vanmorgen trouwens nog even bij Broekauto in Waalwijk. De chef daar geloofde ook niet dat dit pijpje tegenwoordig zou duur was, maar checkte het voor de zekerheid toch even in het systeem. En ja hoor, de 98 euro van Cito incl. btw en verzending klopte precies.
Iemand?
Dus of de nieuwe zijn beter, of alleen poedercoating is niet voldoende.
Was vanmorgen trouwens nog even bij Broekauto in Waalwijk. De chef daar geloofde ook niet dat dit pijpje tegenwoordig zou duur was, maar checkte het voor de zekerheid toch even in het systeem. En ja hoor, de 98 euro van Cito incl. btw en verzending klopte precies.
Iemand?
"I feel Legacy"
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
SP-Boxer
je hebt een PB
je hebt een PB
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Karweitje van niets maar de nieuwe was een twee centimeter korter. Opgelost met ander flexibel pijpje en spulletje is weer up and running.
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
ik zou iets uit RVS (laten) maken. stukjes buis van sandvik en creatief met de TIG lasapparaat. en wat plaatjes restmateriaal voor de ophanging. gaat nooit meer roesten!
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Arnold, zou je mij per PB je chassisnummer kunnen sturen?
Dit pijpje is uiteraard origineel en zou 1 op 1 moeten passen. Ik kan er dan nog wat verder in duiken, want ik houd niet van verassingen dus doe ik dat anderen ook niet graag aan...
Dit pijpje is uiteraard origineel en zou 1 op 1 moeten passen. Ik kan er dan nog wat verder in duiken, want ik houd niet van verassingen dus doe ik dat anderen ook niet graag aan...
"I feel Legacy"
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Gek, bij mij was het echt 1 op 1 (niet van Marcel gekocht, maar hetzelfde onderdeelnummer).
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Als ik de foto van Arnold vergelijk met de foto van mijn auto (de allereerste op deze pagina), dan zie ik inderdaad dat er een duidelijk verschil zit.
Rechts van de rechter steun zit de slang bij mij ook tot op de steun en bij Arnold een stuk verder naar rechts.
De onderdelen tekening geeft voor de vroege 2004 modellen ook een ander slangetje, dus ik vermoed dat Subaru naar 1 pijpje gegaan is en het bijbehorende slangetje heeft aangepast. Met een nieuwer slangetje zou het wel weer 1 op 1 moeten passen. Maargoed, het lijkt nu opgelost.
Arnold mocht je je chassisnummer nog op sturen, dan check ik het nogmaals in het programma.
Rechts van de rechter steun zit de slang bij mij ook tot op de steun en bij Arnold een stuk verder naar rechts.
De onderdelen tekening geeft voor de vroege 2004 modellen ook een ander slangetje, dus ik vermoed dat Subaru naar 1 pijpje gegaan is en het bijbehorende slangetje heeft aangepast. Met een nieuwer slangetje zou het wel weer 1 op 1 moeten passen. Maargoed, het lijkt nu opgelost.
Arnold mocht je je chassisnummer nog op sturen, dan check ik het nogmaals in het programma.
"I feel Legacy"
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
@SP-Boxer
dat nummer komt van het weekeinde eraan, zit nu zonder auto in een land ver ver ver hier vandaan.
dat nummer komt van het weekeinde eraan, zit nu zonder auto in een land ver ver ver hier vandaan.
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
@SP-Boxer
je hebt PB
je hebt PB
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Jup, netjes gezien zondag, maar heb er nog niet naar kunnen kijken.
Ik laat nog iets weten
Ik laat nog iets weten
"I feel Legacy"
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Met het toegestuurde chassisnummer nog eens in het artikel gedoken en het blijkt inderdaad dat de allereerste 3.0R exemplaren een afwijkend pijpje hadden.
Ze zijn begonnen met de 21328AA070, deze is tot motornr. 105060 geleverd. Vanaf 105061 is de kortere 21328AA071 geleverd. Deze overgang heeft in februari 2004 plaatsgevonden en de auto waar het hier over ging is ook in die maand gebouwd.
Als het goed is eindigt het motornummer op het typeplaatje dus op een getal gelijk of lager dan 105060.
Subaru geeft vervolgens de volgende uitwisselbaarheid aan: Op basis van het chassisnummer zou het dus als setje uitgewisseld moeten worden. Het pijpje + de slang en de 2 clips.
Op nieuwere chassisnummers komt deze info niet naar boven, dus hiermee lijkt ea. duidelijk.
Ze zijn begonnen met de 21328AA070, deze is tot motornr. 105060 geleverd. Vanaf 105061 is de kortere 21328AA071 geleverd. Deze overgang heeft in februari 2004 plaatsgevonden en de auto waar het hier over ging is ook in die maand gebouwd.
Als het goed is eindigt het motornummer op het typeplaatje dus op een getal gelijk of lager dan 105060.
Subaru geeft vervolgens de volgende uitwisselbaarheid aan: Op basis van het chassisnummer zou het dus als setje uitgewisseld moeten worden. Het pijpje + de slang en de 2 clips.
Op nieuwere chassisnummers komt deze info niet naar boven, dus hiermee lijkt ea. duidelijk.
"I feel Legacy"
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
@SP-Bokser
knap staaltje research, hulde en respect
komt er dus nu eigenlijk op neer dat ik in het bezit ben van een overgangsmodelletje
wordt dan goed zoeken mocht ik nog onderdeeltjes nodig zijn in de toekomst, dat het wel de juiste zijn.
zal wel loslopen denk ik, want het pijpje zit er onder en voldoet volledig naar verwachting na een kleine aanpassing.
in ieder geval toch bedankt voor je moeite om het opgehelderd te krijgen.
kiep up se koed wurk
knap staaltje research, hulde en respect
komt er dus nu eigenlijk op neer dat ik in het bezit ben van een overgangsmodelletje
wordt dan goed zoeken mocht ik nog onderdeeltjes nodig zijn in de toekomst, dat het wel de juiste zijn.
zal wel loslopen denk ik, want het pijpje zit er onder en voldoet volledig naar verwachting na een kleine aanpassing.
in ieder geval toch bedankt voor je moeite om het opgehelderd te krijgen.
kiep up se koed wurk
Re: Berucht oliekoeler pijpje 3.0R motor
Bij twijfel wil ik altijd even in het programma duiken voor je, meer dan een chassisnummer heb ik niet nodig.
Alleen soms duurt het even voordat ik de betreffende laptop aanslinger
Alleen soms duurt het even voordat ik de betreffende laptop aanslinger
"I feel Legacy"