Verhogings set sf5

Zet hier je onderdelen te koop
Jordi suby
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 Feb 2018 10:49
Type auto: Forester sf

Verhogings set sf5

Berichtdoor Jordi suby » 02 Sep 2018 13:19

Hallo
Iemand gaat de 2inch verhoging set van adf namaken.
En hoe meer hij er kan maken hoe goedkoper ze worden.
Ik zelf verkoopt ze niet.
Maar bij interesse kan ik je wel door stuuren.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor wivoorst » 26 Sep 2018 20:45

Spacers voor bovenop de veren en de ophanging zijn simpel van teflon broodplankjes te maken! Totaal 15€.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4098
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor erichendri » 26 Sep 2018 21:51

Yep, heb al 3 jaar de witte plankjes van ikea op mijn legacy zitten.
Is slijtvast want hoef de bouten niet na te trekken.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 341
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor Mr.Q » 27 Sep 2018 08:08

wivoorst schreef:Spacers voor bovenop de veren en de ophanging zijn simpel van teflon broodplankjes te maken! Totaal 15€.

Boven de 25-30mm heb je Cambercorrectie nodig.
Dus dat gaat niet met vulplankjes.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor wivoorst » 27 Sep 2018 15:39

Apart, ik heb ze wel. 5cm. Met decoupeerzaag cirkels voor het uitstekende deel eruit gezaagd. Ook de bevestiging van draagarm natuurlijk verhogen/verlagen. Vóór is camber-correctie heel simpel door de bovenste bevestigingsbout van wielophanging te verdraaien. Er zit aan de binnenzijde een verdikking op de bout. Achter is idd lastiger. Daar heb ik zelf een camberbout voor gemaakt. (hier is op 2 plaatsen -waar het plaatstaal invalt- geen verdikking maar versmalling nodig, 1,5 mm). Ivm breeksterkte wel dezelfde bouten gebruiken. De bouten bovenop de veer moeten vervangen worden, dat is rotwerk. Maar met 2 zware hamers wel te doen (zitten persbouten in). Als je de veer later weer op zijn plaats wil krijgen is het slim 1 van de 3 wat langer te maken om beter te kunnen richten.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4098
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor erichendri » 27 Sep 2018 22:18

Voor achter kun je ook camberbouten kopen.
Voor zitten ze er standaard in maar achter niet.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 521
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor hummie » 29 Sep 2018 12:06

TUTORIAL!!! HOW2!!! PLEASE!!

Graag met gedetailleerde uitleg en tekeningen. En het liefst artikelnummers van te gebruiken teflon ikeaproducten. :D
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Verhogings set sf5

Berichtdoor wivoorst » 30 Sep 2018 22:26

VOORVEREN

Op YT staan talloze voorbeelden, maar bijna allemaal vergeten ze dat het best is om ook de stabilisatorstang te verlengen (stukje betonijzer aan lassen, niet op kopse kant maar parallel). Verlengen wordt wel meestal vergeten maar er komt best wat spanning op de verbindingen te staan met breken tot gevolg.

Camberbouten moeten wel breeksterkte van min. 8.8 of 9 hebben.
Achter zitten idd standaard geen camberbouten maar zijn de gaten er ook niet op berekend, zul je dus half maantje moeten wegvijlen.

Hier staat een redelijk goede instructie hoe het werkt. muv de stabilisatorstang -verlenging.... ;)
https://www.youtube.com/watch?v=5-ewCXEGtJo
nog wat toevoegingen: je zult naderhand mogelijk de camber van de wielen moeten wijzigen. Dit is afhakelijk van de verhoging en banden.
Het is slim om de 'huidige' stand van de camberbout te markeren met witte stift ofzo. Dan heb je iig een referentiepunt waardoor de camber mogelijk niet gewijzigd hoeft te worden.

markering.JPG
markering
markering.JPG (15.97 KiB) 2451 keer bekeken

Deze pic geeft een vervanging aan, maar met beetje creativiteit kun je ze ook zelf verlengen..
De verlenging vd verbinding is niet heel super noodzakelijk maar wordt wel geadviseerd. (ook door mij)
verbinding2.JPG


Houd er rekening mee dat de voorveren ook draaien, dus check ook het lager!

ACHTERVEREN
Om de persbouten te verwijderen haal ik de veren alleen helemaal los als het stootrubber en / of de stofkap kapot is, anders zet ik 2 zware lijmklemmen op de veer, geborgd tegen wegglijden met 2x een griptang. Evt kun je een spanband gebruiken. Dan met 2 hamers de bouten losslaan, houd 1 hamer tegen de onderzijde naast de bout als terugslag.
Gebruik voor de nieuwe bouten geen slotbouten, zijn wel handig maar niet sterk genoeg. (tenzij je ze wél met breeksterkte 8.8 kunt kopen)

De broodplankjes zijn dus overal verkrijgbaar, zorg wel voor teflon (wit) want hard plastic kan breken! Voor de apk is het niet toegestaan om ipv spacers cylinders of buisjes te gebruiken.

Voor cambermeting heb ik een simpele maar zeer doeltreffende manier. Zaag een plankje die tegen de VELG aan komt en buiten de band uitsteekt. Zet de auto op een platte weg.Camber-wijzigen door de bovenste bout van de wielophanging te verdraaien. De camber staat meestal loodrecht op de weg. Zie pic.

camber.JPG
cambermeting meestal 90 graden
camber.JPG (17.59 KiB) 2450 keer bekeken
Laatst gewijzigd door wivoorst op 30 Sep 2018 23:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4098
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor erichendri » 30 Sep 2018 22:38

Voor zit de stabilisator er nog op bij mij.
Achter heb ik eraf gehaald.
Camberbouten aftekenen heeft geen zin, heeft speling in de fusee.
Het zijn de hele witte plankjes van ikea.
Veerpoot eraf halen, van karton een mal maken en aftekenen op plankje.
Daarna uitzagen met découpeerzaag, hoeft geen kunstwerk te worden.
Daarna weer monteren op de auto en laten uitlijnen.
Bij 3 cm staan de achterwielen iets naar voren.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor wivoorst » 30 Sep 2018 23:17

Uitlijnen kan heel simpel met touwtje... goegel maar. Of lange lat. Wel precies over het midden vd band laten lopen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4098
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor erichendri » 01 Okt 2018 20:03

Nou, heb je alleen de sporing, wielvlucht is ook wel handig, net als de askanteling.
Deze 2 stel je na meten als eerste af indien mogelijk.
Afstellen van de sporing doe je eerst achter, dan de voorwielen.
Dus mijn advies is naar een uitlijnboer gaan.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 341
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor Mr.Q » 01 Okt 2018 21:07

wivoorst schreef:
De broodplankjes zijn dus overal verkrijgbaar, zorg wel voor teflon (wit) want hard plastic kan breken! Voor de apk is het niet toegestaan om ipv spacers cylinders of buisjes te gebruiken.


Broodplankjes zijn vaak van HDPE. En prima geschikt voor het ophogen.
Ik heb nog nooit gelezen dat dit Teflon zou moeten zijn.

Voor uitlijnen zou ik ook naar de uitlijnboer gaan.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor wivoorst » 02 Okt 2018 11:15

Teflon Is mogelijk niet noodzakelijk, maar naar mijn weten was het dat wel. Ze (Blokker) hadden ook donkergrijze maar deze waren stuk harder en na test brak er eentje spontaan.
Wielvlucht is toch hetzelfde als camber? Uit werkplaatshandboek haal ik dat de camber vrijwel 90° hoort te zijn omdat het een AWD is, bij achterwielaandrijving is er beetje toe-in en voorwiel toe-out. Toe-in en toe-out hebben bij Forester maar heel erg weinig verandering is dus 'touwtje' best te doen. Waarom de verbinding(!) van stabilisator het best stukje verlengd kan worden is omdat er anders te veel spanning opkomt. Met kans van breken. Is een keer bij mij gebeurd.
Natuurlijk is uitlijnen bij bandenboer het best maar kost ook weer 90€. Voor offroad (rij je niet echt hard) heb ik zware Grabber banden die het niet zo nauw nemen met kleine afwijking. Rij je veel op asfalt met geschikte banden en als je de wielen er niet om de haverklap afhaalt is bandenboer idd aan te bevelen.
bokserx3
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 Mei 2012 13:30
Type auto: 2x Forester SG5 (MY2003 & MY2005)
Locatie: Zoetermeer

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor bokserx3 » 02 Okt 2018 14:41

Tekeningen met maten voor de Forester SF en SG zijn op internet te vinden. Malletje maken hoeft dus niet. Scheelt weer in tijd dat de boel uit elkaar ligt.
HMPE1000 heeft voorkeur, maar HDPE voldoet ook. Vervormt nauwelijks of zelfs helemaal niet.
Waarom zelf de uitlijning met een touwtje of een grootuitgevallen blokhaak doen. Ik schaar me achter het advies van Erichendri en Mr. Q: de uitlijnboer. Er verandert te veel tijdens de klus en ook die Grabbers vinden een goede uitlijning fijn.
Voor de trailingarm spacers kunnen RVS-busjes worden gebruikt. Is makkelijker dan één geheel i.v.m. de ongelijke hoogte van de bevestiging. Neem wel een voldoende dikke wand voor de stevigheid. Het geeft geen probleem bij de APK.
Houd met de vervangende bouten inderdaad rekening met de breeksterkte van 8,8 / 9.
Camberbouten zitten achter inderdaad niet standaard. Deze zijn wel nodig (ook bij 1 inch).

Hier zijn de tekeningen voor de lift kit van de Forester te vinden (SF & SG)
https://www.subaruforester.org/vbulleti ... -a-230674/
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 341
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor Mr.Q » 03 Okt 2018 09:20

Heb deze ook al eens getekend (met metrische maten):
Afbeelding
Afbeelding
(kan evt. ook een 1:1 PDF, dwg, dxf, etc. maken)
Of STL-file, dan kan je hem 3D-printen :lol:

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 521
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor hummie » 03 Okt 2018 12:44

Een hoop werk dus. Veel meer dan even poot los, plaatjes er tussen, en klaar.
Dan laat maar lekker zitten.

Bedankt voor de tut.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor wivoorst » 03 Okt 2018 23:34

Goede foto's! Vanmiddag tijdje bezig geweest met vrijwel hetzelfde... maar deze zijn mooier .
Er zijn wat lastige dingetjes dat klopt maar niet onoverkomelijk. Als je hulp nodig hebt, ik woon nabij Barneveld. Al meerdere keren gedaan ondertussen. Ook genoeg gereedschap.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 521
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor hummie » 05 Okt 2018 12:16

wivoorst schreef:Als je hulp nodig hebt, ik woon nabij Barneveld. Al meerdere keren gedaan ondertussen. Ook genoeg gereedschap.

Bedankt voor je aanbod. Maar bij deze laat ik het even voorbij gaan met al het uitlijnen en alles.
Misschien ooit in de toekomst dat ik hulp kan gebruiken. Onkosten worden uiteraard vergoed dan. Zo ver is barneveld niet, en daar op de veluwe zijn ook nog mooie padjes. :mrgreen:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor wivoorst » 05 Okt 2018 22:30

Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4098
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Verhogings set sf5

Berichtdoor erichendri » 06 Okt 2018 21:57

Moet zeggen, achtersporing staat bij mij op +30 dacht ik maar de grabbers
slijten redelijk recht af.
Maar er is bij uitlijnen meer als sporing.
Voor staat hij wel allebij in het groen.
Achter wielvlucht ook iets negatief dacht ik.
Alles heeft natuurlijk invloed op het weggedrag en verbruik.
Daarom met een computer uitlijnen in een garage.

Eric

Terug naar “Onderdelen te koop”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten