Subaru Forester 2.0X
Bouwjaar: 2005
KM-stand: ~249.000
LPG-installatie (ingebouwd bij 140.000km)
Handgeschakeld (5-versnellingen)
Trekhaak (afneembaar)
Wij zoeken een nieuw baasje voor onze trouwe Forester. Wegens een nieuwe baan met lease-auto moeten we (weemoedig) afscheid nemen. De LPG-installatie doet het nog erg goed, ik vind het zonde om hem uit te laten bouwen. Daarbij zochten we zelf een iets ruimere Subaru. Iets met gezin
Onze Forester heeft wat ervaring, ongeveer 249.000km in de afgelopen 14 jaar om precies te zijn. Hoewel we altijd zuinig en liefdevol met onze spullen omgaan, is er hier en daar een spoor te vinden van deze 'ervaring'. Denk daarbij aan een krasje of een klein deukje, een slijtplek op de bestuurdersstoel, of de enorme hagelbui die onze motorkap een nogal bruuske uitstraling heeft gegeven (veel putten).
Technisch gezien is de auto echter in top-staat. Deze auto is in 2005 geleverd door Rudy van Nuland en daarna altijd daar in onderhoud gebleven. De auto is van vader op zoon overgegaan en daarna heb ik hem (in 2016 met ongeveer 184.000km) gekocht. De auto heeft alle beurten bij Rudy gehad, want een auto vertroetelen betekent dat je hem naar een (goede) specialist moet brengen.
Onderhoud uitgevoerd van 2016 - 2019:
- alle kleine en grote beurten volgens planning
- kleppen laten stellen iedere 30.000km
- LPG beurt rond de 210.000km (alles nagelopen, injectoren gereinigd)
- achterveren vervangen door stevigere exemplaren
- distributieriem vervangen (210.000km)
- airco bijgevuld (met fluor en lektest)
- nieuwe achterdemper uitlaat
- nieuwe remschijven + blokken voor
- nieuwe lambdasonde
- koelvloeistof ververst
- remvloeistof ververst
Het totaal uitgegeven aan onderhoud, om deze Subaru in topstaat te houden, ligt rond de 2500,- in de afgelopen 3 jaar.
Onlangs gaf één lampje van de dashboardverlichting de geest. Ik heb deze daarom allemaal netjes vervangen, zodat het weer 14 jaar mee kan (en niet iedere keer opnieuw los hoeft). Omdat ik toch bezig was, heb ik de stadsverlichting en dimlicht ook aan beide zijden meteen vervangen (philips whitevision).
De auto wordt geleverd met afgebeelde wielen en banden (Michelin Crossclimate met ruim voldoende profiel). De velgen heb ik overgenomen van een mede-subaruforum-lid. De zwarte coating is niet meer helemaal 100%, maar voor mij goed genoeg. De LPG-tank ligt in de ruimte van het reservewiel (~60L), de reserveband (nieuw 2017) krijg je mee in een mooie reserveband-tas. Flink ding, zwaar ook, maar de hengsels zijn fijn en door de hoes wordt je zelf ook niet vies.
Het enige echte defect dat mij op dit moment bekend is, is dat de koplampsproeiers het niet doen. Hoogst waarschijnlijk omdat het pompje (onder het ruitenwisservloeistofreservoir (3x woordwaarde)) defect lijkt. Het relais is namelijk hoorbaar wanneer op de knop voor sproei wordt geduwd. Dit is geen dure reparatie, hooguit een paar tientjes en voor de handige Harry makkelijk zelf uit te voeren.
De Forester verbruikt géén olie. De versnellingsbak is nog 100%, ook de hoge/lage gearing. De auto rijdt heel comfortabel, de stevige achtervering heeft hem comfortabeler gemaakt. Auto ligt strak op de weg en stuitert niet zonder belading.
De originele radio is vervangen door een (1-DIN) Kenwood autoradio, met CD (ook MP3), USB, AUX-in, Bluetooth en zelfs een microfoon zodat je fijn handsfree kan bellen.
Kortom, we zoeken een nieuw baasje die minstens zoveel liefde kan geven. Deze Subaru is kandidaat om minstens naar de 500.000km te gaan.
Vraagprijs: 2750,- EUR.
(Een beetje onderhandelen is mogelijk, maar het lijkt mij een eerlijke prijs gezien de goede technische staat).
De auto staat in Nuenen (bij Eindhoven).
Interesse?
Komen kijken mag, koffie wordt gezet. Wel even afspraak maken.
Stuur een privébricht via het forum of mail: arjen@mplusa.net