NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door DucATIRadeon »

eem vraagjes, daar ik het niet iets concreets/zinvol kan vinden op het net:
Volvo S40 2005 model (is de facelift versie, met een bodemplaat gedeeld met mazda en ford).
dit model met velgen, maar dan zilver: https://www.autowereld.nl/I148529140/12 ... r-open.jpg
wat is de afkeur van de remschijf dikte, met name voor, en waar kan ik vinden wat de minimale dikte is? betreft OEM remschijven.

het opmerkelijke is: de auto is nieuw gekocht in abu dhabi, met de inboedel mee naar utrecht. ten tijde van eerste beurt in NL bij een dealer was de km stand ±7200 echte kms.
deze dealer had meteen de schijven vervangen met de opmerking: ze waren afkeur: te dun.
nu zijn mijn ouders niet de snelste meer, met de NL brandstof prijzen is een 2.5i 5cil non-turbo automaat niet bepaald zuinig dus in NL gaat ie absoluut niet sneller dan nodig. dus ook veel minder remmen.
huidige stand is net boven de 9000km.

voordat wij de dealer confornteren willen wij graag te weten komen wat de minimum schijfdikte mag zijn, desnoods in algemene zin.
hopelijk kunnen jullie ons hiermee helpen.
bvd, en excuses voor het niet-subaru vraag.

cheers,
Arthur
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door erichendri »

Als je de oude schijven meegenomen hebt kan je er nog wat mee.
Heb je ze niet dan heb je pech en moet je aannemen dat de dealer geen afzetter is.
Sowieso heeft waarschijnlijk ook de RDW gekeken naar deze auto bij import of iets over het hoofd gezien.
Te dun kan, 7000 km vanaf 2005 is veel stadsverkeer met remmen en optrekken.
Heb wel de ervaring dat Europese remmen veeeel minder lang mee gaan dan echte Japanse remmen.
Stel anders de vraag op het vo;vo-forum.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door SP-Boxer »

Bij Subaru is het over het algemeen zo dat de minimale schijfdikte 2mm onder de dikte van een nieuwe schijf zit. Ik kan me voorstellen dat die waarde redelijk standaard is in de automotive.

7200km en nieuwe schijven? Als dat echt nodig zou zijn, dan zou ik zeker ook bij Volvo aankloppen!


@Eric, de RDW kijkt bijna nergens naar bij import. De S40 is gewoon een normale auto hier, dus die zal niet uitvoerig worden bekeken schat ik zo in.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door erichendri »

Volgens mij heeft hij gelijk een APK gekregen.
En dan komt hij ook nog eens niet uit een Europees land.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door DucATIRadeon »

klopt allemaal wat jullie zeggen:
land van productie: belgie
land van verkoop: VAE
land van import: NL
bij de invoer (huisraad/inboedel) is bij de rdw een aantal zaken geinspecteerd en gewogen, verder was alles een administratieve handeling.

bij alle beurten dat de auto heeft gehad, sinds invoering, bij de dealer hebben wij om de vervangen onderdelen gevraagd (dit waren wij ook gewend: in de VAE kreeg je daadwerkelijk alles mee dat vervangen werd als vorm van bewijs). helaas heeft deze dealer NOOIT de vervangen onderdelen aangeboden, ook niet na verzoek. dus de schijven hebben we niet: " nee meneer, deze zijn helaas al vernietigd..."

ondanks de jonge leeftijd van 71jaar is mn vader zowat Cyborg/Robocop met alle gewrichts operaties; hij kan moeilijk even op straat de nwe schijven opmeten.
dan nog, wij vinden het raar dat een auto, ongeacht het merk, binnen 7200km nwe schijven nodig heeft.
En het is niet veel meer remmen en optrekken vergeleken met NL...

nog iets: gisteren hebben ze de S40 opgehaald bij de dealer: bijna 900 euro voor het vervangen van de brandtof pomp module (PEM)! het smaakt allemaal vreemd. en da voor volvo, dat hadden wij niet verwacht.

wellicht overstappen naar ander merk...
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door sufos »

DucATIRadeon schreef:


wellicht overstappen naar ander merk...
Of een andere dealer die wél transparant is. Een smoes in de trant van "sorry maar deze zijn al vernietigt" gaat er bij mij niet in.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door *thomas* »

Als ik me niet vergis wordt 2mm slijtage van schijven als richtlijn gebruikt. Het kan ook zijn dat de schijven owv een andere reden zijn vervangen: ernstige roest op het loopvlak of krom.

MAAR: ik zou ook even een andere garage opzoeken, want ik heb het gevoel dat hier niet helemaal eerlijk wordt gehandeld.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door Louis »

Weet niet of het voor alle auto's geldt maar bij Subaru is de minimale dikte van de remschijven 22 mm.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door quikfit »

Het is niet meer dan normaal dat een autobedrijf eerst belt om te vragen of er iets vervangen mag worden en wat de kosten zijn.
Twijfel je over de kosten dan zeg je dat je over 10 minuten terug belt,dan kan je telefonisch informeren bij een ander wat betreft de kosten.
Wat betreft de minimale dikte van je schijven...ik weet niet wat de minimale dikte is maar als schijven daar op worden afgekeurd zie je de slijtage vaak al aan de randen van de schijven zitten.
Wat betreft de brandstof pomp module...dat zijn nou juist de bedragen waar een autobedrijf even voor in de telefoon mag klimmen... :?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door DucATIRadeon »

ik ben blij/gerust gesteld met jullie berichten, het geeft iig aan dat het geen rare gedachte waren.
ook wij hadden minstens verwacht dat er gebeld werd, zeker met zulkse bedragen. het niet kunnen/willen produceren van de vervangen onderdelen op verzoek, de groffe houding en onplezierige omgang met mensen (niet alleen mijn ouders dus!) en dan deze bedragen. spijtig.

noot: gister wezen googlen: die PEM was/is een recall voor geweest bij de S40/V50. het komt nu dubbel zwaar aan daar het de indruk geeft dat wij voor deze recall hebben betaald.

bedankt allen voor het mee denken en input!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door SP-Boxer »

Nieuwe schijven hoef je niet op te meten! Klop even het kenteken in bij een willekeurige website voor auto onderdelen en je vind al snel de dikte van een nieuwe schijf.

In mijn optiek is 2mm weg remmen onmogelijk bij 7200km straatgebruik.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door erichendri »

Marcel, mijn ervaring met Europese auto's is dat remblokken en schijven veel harder slijten.
Dus niet vergelijken met echte Jappen waarvan de remblokken 80k mee gaan en de schijven gemakkelijk 200k.
Een recal, meestal controleert een dealert dit bij ontvangst auto in de werkplaats.
Is voor hem extra werk en inkomsten, de benz dealer waar ik gewerkt hebt deed dit standaard.
Dealers die traag claimen waren dan de lul want wij claimden al dezelfde dag.
Recalls kosten je niks, onze vorige Suzuki swiffer van 11 jaar oud kreeg nieuwe voorschokbrekers voor niks.
Als je bij een officiële voolvodealert dit hebt laten doen mag hij je niks berekenen.
Neem anders contact op met de Volvo importeur en nogmaals ga ook ff neuzen op het Volvo-forum.
Leg daar die PEM in een topic en kijk wat hun reacties zijn.
En anders de consumentenbond contacten.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door sufos »

Het een en ander verschilt ook wel hóe je iets afspreekt. Als ik bij een garage kom en vraag of ze mijn auto willen keuren geef ik dus geen opdracht om iets te vervangen, strikt genomen alleen keuren. Vervolgens hoor ik wel wat het probleem eventueel is en dan geef je wel of niet de opdracht om dit te laten repareren.

Bij dealers is het net als bij "normale" garages: er zitten goeie en (hele) slechte bij. Maar veel mensen gaan er ten onrechte vanuit dat een dealer altijd goed is ( en hooguit wat duurder dan een reguliere garage). En als iets dan tegenvalt is er volop onbegrip omdat het hier toch om een dealer gaat. Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar een lokale garage die je kent. Wellicht gemiddeld wat minder kennis over het desbetreffende merk maar veel meer service. Een merkspecialist is natuurlijk ook een goede optie.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door *thomas* »

Sufos, ik begrijp je punt, maar er zijn echt wel goede dealers ... In dit geval is er misschien wel een erg goede vakman aan het werk geweest in de werkplaats, maar wil de eigenaar van de garage munt slaan uit deze wagen. Alleszins, ik blijf het vreemd vinden en zou de nieuwe schijven zeker nameten. En zoals eerder gesteld, kan je online perfect terugvinden welke de originele dikte was.

Zoals ik al zei kan het vervangen van de schijven bij deze enorm lage km-stand een andere oorzaak hebben buiten normale slijtage, maar daar zou de garage feedback over moeten geven.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door SP-Boxer »

Europese remmen of niet, 2mm rem je onmogelijk weg in 7200km straatgebruik!

Ik doe met mijn remblokken al bijna 2 ton, schijven vervang ik alleen, omdat de vorige eigenaren ze al gedeeltelijk versleten hebben.

Het kwaad is nu al geschied, ik neem aan dat de facturen ook al betaald zijn. Denk dat er weinig meer valt te regelen.
Wel zou dit voor mij het laatste bezoekje aan deze dealer geweest zijn. Tevens zou ik melding bij de importeur maken van hetgeen er gebeurd is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Europese remmen of niet, 2mm rem je onmogelijk weg in 7200km straatgebruik!
Het kwaad is nu al geschied, ik neem aan dat de facturen ook al betaald zijn. Denk dat er weinig meer valt te regelen.
Mee eens. Het enige wat nog hoop kan geven is een nog niet betaalde factuur.
In dat geval niet betalen. Laat de garage maar bewijzen dat jij opdracht hebt gegeven voor een uiterst onvoorstelbare opdracht (wat in alle redelijkheid niet aan te tonen is).
De "vernietigde" remschijven zijn ook voor de garage gemis aan aantoonbaarheid, daar waar jij in alle redelijkheid twijfels kunt plaatsen.
Rechtsbijstandverzekering? Dan al helemaal nooit toegeven.

F*ck it man. Sommige viezerikken proberen van alles. Pak ze gewoon terug op dezelfde manier.
"...maar het is onveilig voor uw kindjes dus beter vervangen ook al is het nog lang niet nodig..." Viezerikken zijn het. Trap er gewoon niet in. 8-)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door DucATIRadeon »

bericht naar de Volvo importeur gestuurd mbt correcte arbeidsduur en recall, vraag mij af of ze gaan reageren.
idd de rekeningen zijn betaald anders krijgen ze de auto niet mee.

de remschijven is al een tijdje terug, maar de brandtof pomp module (het meest recent) was/is de druppel. deze oude is wel terug, lag op de achterbank.
pa heeft deze open gemaakt en zat vol met witte poeder en de 2 solidstate relais voetjes/contacten op de pcb waren zwaar oxideert.
dus ja, de brandstof module was duidelijk de oorzaak.
rekening is zeeeer beknopt: 2 regels:
1ste regel: arbeid 445 euro (omgerekend kleine 90 euro excl btw per uur!)
2de regel: pomp module: 276

gout, zoin wel wat importeur te zegn hest.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: NIET SUBARU, maar (helaas) Volvo

Bericht door hummie »

DucATIRadeon schreef:idd de rekeningen zijn betaald anders krijgen ze de auto niet mee.
:mrgreen: Dat zeggen ze ja.
Plaats reactie