carterpan pakking
carterpan pakking
hoi luitjes.
mijn carterpan pakking van de impreza 2.0 1998 (EJ20) lekt vermoedelijk. kan nergens anders de lekkage aan toe schrijven.
nu zag en begrijp ik dat de achterste 2 bouten van de pan eigenlijk onbereikbaar zijn op een normale manier.
je leest her en der dat de motorsteunen los moeten en het blok een paar cm opgekrikt moet worden om er net bij te kunnen
iemand misschien een gouden tip en dit al eens aan de hand gehad ???
mijn carterpan pakking van de impreza 2.0 1998 (EJ20) lekt vermoedelijk. kan nergens anders de lekkage aan toe schrijven.
nu zag en begrijp ik dat de achterste 2 bouten van de pan eigenlijk onbereikbaar zijn op een normale manier.
je leest her en der dat de motorsteunen los moeten en het blok een paar cm opgekrikt moet worden om er net bij te kunnen
iemand misschien een gouden tip en dit al eens aan de hand gehad ???
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
Kun je daar echt niet bij? Eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat je een karterpan niet vrij simpel los kunt draaien.
Soms wat onhandig, maar ik kon er altijd nog bij.
Weet je zeker dat de pakking lek is? De bouten willen namelijk ook wel eens wat los gaan zitten. Ze een keer handvast aandraaien wil nog wel eens helpen (niet de pakking er tussenuit persen uiteraard).
Soms wat onhandig, maar ik kon er altijd nog bij.
Weet je zeker dat de pakking lek is? De bouten willen namelijk ook wel eens wat los gaan zitten. Ze een keer handvast aandraaien wil nog wel eens helpen (niet de pakking er tussenuit persen uiteraard).
Re: carterpan pakking
je komt er echt niet bij. subframe zit er voor. zoek maar eens op internet. bouten waar ik bij kan al voorzichtig nagetrokken. zaten niet los. ook niet muurvast maar toch.
carterpan ziet er nieuw uit en er komt grijze vloeibare pakking (gasket maker) tussenuit dus heb een vermoeden............ vandaar dat ik hem gewoon los wil hebben.
ook omdat ik verder niets kan vinden. vliegwiel is droog, distributiekap is van binnen droog. mokkenas deksels op de koppen zijn droog , maar de olie zit na een ritje Dusseldorf tot de achterdemper . hele bodemplaat is nat.
carterpan ziet er nieuw uit en er komt grijze vloeibare pakking (gasket maker) tussenuit dus heb een vermoeden............ vandaar dat ik hem gewoon los wil hebben.
ook omdat ik verder niets kan vinden. vliegwiel is droog, distributiekap is van binnen droog. mokkenas deksels op de koppen zijn droog , maar de olie zit na een ritje Dusseldorf tot de achterdemper . hele bodemplaat is nat.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
Wist ik niet van dat subframe. Nog nooit gezien.niksnut schreef:je komt er echt niet bij. subframe zit er voor. zoek maar eens op internet. bouten waar ik bij kan al voorzichtig nagetrokken. zaten niet los. ook niet muurvast maar toch.
Als je met een pakking in de karter alle bouten maar amper 1/16e slagje kunt draaien ondervang je al veel. Zo heb ik al heel wat auto's irritant zweten afgeleerd.
Mee eens. Ik ben ook geen voorstander van vloeibare pakkingen want ik vind dat een vrij amateuristische noodhandeling, leuk voor noodreparaties. En wat kost nou een karterpakking? Hooguit een paar tientjes? In elk geval zo weinig dat je dat bedrag snel aan olie verliest en je motor misschien nog een keer kapot rijdt als je niet op let.niksnut schreef:carterpan ziet er nieuw uit en er komt grijze vloeibare pakking (gasket maker) tussenuit dus heb een vermoeden............ vandaar dat ik hem gewoon los wil hebben.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: carterpan pakking
Veel carters worden met vloeibare pakking gemonteerd af fabriek.
Eric
Eric
Re: carterpan pakking
Als je bodem onder de olie zit dan is het "station zweten" allang gepasseerd
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: carterpan pakking
vloeibare pakking of gasket maker wordt inderdaad vaak toegepast maar veel gaat fout door haast. na het aanbrengen en plaatsten moet je de boel nog niet vast draaien maar eerst laten drogen en dan pas aantrekken. hiermee voorkom je dat het materiaal weg vloeit. ook moeten de pasvlakken super vetvrij en schoon zijn. pas dan is het gebruik ervan gerechtvaardigd.
morgen gaat ze op de brug. we gaan t zien
morgen gaat ze op de brug. we gaan t zien
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: carterpan pakking
Nog even ietsvaak is het de dikkere grijze vloeibare pakking.
En altijd meteen vastzetten.
Laten drogen en dan vastzetten vind het blik van je carter niet fijn.
Eric
En altijd meteen vastzetten.
Laten drogen en dan vastzetten vind het blik van je carter niet fijn.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 08 nov 2017 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- boswachterfan
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: carterpan pakking
Voor mijn motor heb ik op sommige plekken DreiBond 1209 nodig. Dat is waanzinnig spul. Is na montage gelijk bestand tegen 5 bar, hardt sneller uit bij contact met olie of kvs en ik heb het al overal voor gebruikt. Benzinekraan van het klassieke brommertje zweet? Gelijk dicht, en duurzaam dicht. Wordt ook voor de carterpan gebruikt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: carterpan pakking
wij gebruiken veel de 1207B staat voorgeschreven in het wp handboek . (suzuki outboard. )
auto vannochtend afgegeven bij de dokter. we gaan t zien
auto vannochtend afgegeven bij de dokter. we gaan t zien
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
wat er nu op zit is inderdaad die grijze. kan niet beoordelen wat voor soort. wat ze mij vertelde was dat de boutjes wel aangedraaid moeten worden maar nog niet vast trekken dat doe later. denk niet dat t blik van de pan hinder ondervind van een pakking film die dunner is dan de normale pakking.erichendri schreef:Nog even ietsvaak is het de dikkere grijzevloeibare pakking.
En altijd meteen vastzetten.
Laten drogen en dan vastzetten vind het blik van je carter niet fijn.
Eric
maar vermoedelijk is het niet het carter maar een keering achter de distributie kap en loopt de olie tussen het blok en de achterste kap naar beneden. alles is schoongemaakt en er wordt nu een stuk mee gereden. vanmiddag weet ik meer . zou wel raar zijn als net de distributie is vervangen. dan had er toch al zichtbaar moeten zijn geweest.
we gaan t zien
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
Dat kan zijn. Ik vervang toch alleen met echte pakking, en zou dat van mijn garage ook vereisen. Vloeibaar gaat mij te vaak fout dus geen vloeibare pakkingen terug in mijn auto.erichendri schreef:Veel carters worden met vloeibare pakking gemonteerd af fabriek.
Eric
Impreza pakking. Al te koop vanaf 6 euro.
https://www.auto-onderdelen24.nl/subaru ... terpakking
Als 1-2-3 schroefjes meer nodig hebben dan 1/16e slag wil je niet weten hoe veel olie daardoor verdwijnt. Vaak dat er op een hoek 1 tot 3 schroeven toch echt serieus los zitten.quikfit schreef:Als je bodem onder de olie zit dan is het "station zweten" allang gepasseerd
Je zult een punt hebben dat schoeven aandraaien dan in een aantal gevallen niet altijd meer helpt, maar in een deel van de gevallen is dat toch vaak simpel de oplossing.
Carterpan schroeven aandraaien is een van de eerste dingen die ik doe als ik een andere auto heb, en ik heb nog vaker niet een auto meegemaakt waar ze allemaal nog netjes vast zaten dan wel. Standaard klusje dus.
Re: carterpan pakking
Subaru heeft nog nooit een pakking gemonteerd op een EJ motor. En lekken doen ze zelden. Heb juist van pakkingen vaker slechte verhalen gehoord.
Gewoon de Threebond (ik dacht 1207B, maar moet ik ook opzoeken) gebruiken en monteren volgens Subaru voorschrift. Dan gaat het weer 20+ jaar goed.
Gewoon de Threebond (ik dacht 1207B, maar moet ik ook opzoeken) gebruiken en monteren volgens Subaru voorschrift. Dan gaat het weer 20+ jaar goed.
"I feel Legacy"
Re: carterpan pakking
geloof t of niet. niks gevonden. alles schoon gemaakt. stuk getreden (Amsterdam Haarlem) nergens een drup olie te vinden. schiet mij maar lek. voorlopig dus ff regelmatig in de gaten houden.
top Marcel . mocht hij alsnog lekken weet ik wat me te doen staat en wat ik onder de werkbank op de zaak moet halen
top Marcel . mocht hij alsnog lekken weet ik wat me te doen staat en wat ik onder de werkbank op de zaak moet halen
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
niksnut schreef:geloof t of niet. niks gevonden.
Zou het dan toch ...... ?niksnut schreef:bouten waar ik bij kan al voorzichtig nagetrokken. zaten niet los. ook niet muurvast maar toch.
Re: carterpan pakking
2 jaar verder en het is weer terug. pist er nu uit. grote vlek op mijn oprijpad en weer een natte bodemplaat . zaterdag zelf maar eens aan de hobby. weet nog steeds niet (ook na wat speurwerk op internet) of die pan er onderuit kan zonder al te veel los te moeten halen. heb wel gelezen dat het gelaste pijpje van de pijlstok ook vaak lekt . blijken door te roesten op de las.
gaan t zien
gaan t zien
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
Hmm,erg vervelend...alles even goed schoon/vetvrij maken en dan de motor een tijdje laten lopen zodat je met zekerheid de lekkage kunt vinden.
Andere mogelijkheden zijn,de achterste krukaskeerring en het olie-afdekplaatje op je blok(achter het vliegwiel)...met dat in het achterhoofd valt een carterpan lekkage nog reuze mee. We horen het zaterdag van je... https://www.google.com/search?q=Subaru+ ... 5&dpr=1.09
Gr.Quikfit
Andere mogelijkheden zijn,de achterste krukaskeerring en het olie-afdekplaatje op je blok(achter het vliegwiel)...met dat in het achterhoofd valt een carterpan lekkage nog reuze mee. We horen het zaterdag van je... https://www.google.com/search?q=Subaru+ ... 5&dpr=1.09
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: carterpan pakking
die laatste is nieuw voor me. plug in de kop en klepdeksel pakkingen toen al vervangen. toen is ie 2 jaar droog gebleven . tis een automaat.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: carterpan pakking
in de motorwereld, om een moeilijke lek te traceren, maakte we de boel eerst schoon, stukje rijden en dan talk/babypoeder er tegen aan blazen. waar het bleef zitten kon je toen traceren naar een losse bout/schroef/deksel etc of een scheur in het carter/deksel.
de motor ruikt dan wel een dagje heerlijk
de motor ruikt dan wel een dagje heerlijk
Re: carterpan pakking
moet je geen Zwitsal gebruiken. zal is kijken of er nog wat staat van 25 jaar geleden. helaas nog geen kleinkinderen whahahaha
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: carterpan pakking
zwitsal en talkpoeder en babypoeder komt nagenoeg op hetzelfde neer alleen andere naam.
in de emiraten kennen ze zwitsal niet, maar talkpoeder daarentegen wel. zelfs bij de kappers werd het gebruikt!
in de emiraten kennen ze zwitsal niet, maar talkpoeder daarentegen wel. zelfs bij de kappers werd het gebruikt!
Re: carterpan pakking
vandaag de hele ochtend er onder gelegen met ontvetter, tuinslang en een bokkepoot. alles schoon gemaakt. olie zat van voor (distributie) tot achter de versnellingsbak.
opvallend was wel na t reinigen hoe weinig roest de impreza heeft aan de onderkant. draagarmen . voorste balk, hitteschildjes. het is allemaal nieuw.
dit weekend ff wat rijden en maandag op de operatie tafel om te zien waar t vandaan komt.
opvallend was wel na t reinigen hoe weinig roest de impreza heeft aan de onderkant. draagarmen . voorste balk, hitteschildjes. het is allemaal nieuw.
dit weekend ff wat rijden en maandag op de operatie tafel om te zien waar t vandaan komt.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
na wat research denk ik dat het de koppakking is . schijnt ook een bekend probleem te zijn. externe olie lekkage van de koppakking. dus we gaan wikken en wegen.
tevens vraagje. kunnen de koppen er af zonder dat t blok er uit moet ??
tevens vraagje. kunnen de koppen er af zonder dat t blok er uit moet ??
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
Theoretisch gezien kunnen ze eraf zonder blok te demonteren, maar in de praktijk heb je het blok binnen no time in de takel hangen en kun je overal fijn bij zonder te vloeken.
Bedenk je dat wanneer je de koppen eraf gaat pakken je altijd voor onverwachte kosten (distributie, koppeling, dat soort dingen) kunt komen staan die misschien niet hard nodig zijn, maar gezien de arbeid die nodig is om te vervangen wel de moeite waard zijn om mee te pakken.
Daarmee kan dat setje koppakkingen van 300€ ineens een stuk duurder uitkomen.
Bedenk je dat wanneer je de koppen eraf gaat pakken je altijd voor onverwachte kosten (distributie, koppeling, dat soort dingen) kunt komen staan die misschien niet hard nodig zijn, maar gezien de arbeid die nodig is om te vervangen wel de moeite waard zijn om mee te pakken.
Daarmee kan dat setje koppakkingen van 300€ ineens een stuk duurder uitkomen.
Re: carterpan pakking
Okee. Distributie is 40k geleden gedaan maar een nieuw riempje zijn de kosten niet. Koppeling heb ik geen verhaal aan want tis een automaat. Enigste wat ik tegen kwam is slappe vloeibare pakking tussen de koelvloeistof pomp. Maar goed we gaan 't zien. Ga morgen in overleg. Wil haar nog niet kwijt. 22 jaar en 140k op de teler. En geen roest. Dus mag wat kosten.
Koppen vlakken kan bij een collega met een revisie bedrijf. Enigste is de airco. Maar zal wel goed komen. Ff kijken of er nog een kerst bonus in zit
Koppen vlakken kan bij een collega met een revisie bedrijf. Enigste is de airco. Maar zal wel goed komen. Ff kijken of er nog een kerst bonus in zit
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: carterpan pakking
Airco kan je meen ik opzij hangen.
Koppelomvormer losschroeven en iets richting de bak duwen.
Goed opletten dat hij daar blijft zitten.
Desnoods met een plat stripje borgen.
Eric
Koppelomvormer losschroeven en iets richting de bak duwen.
Goed opletten dat hij daar blijft zitten.
Desnoods met een plat stripje borgen.
Eric
Re: carterpan pakking
Ik zou het blok uitbouwen waarna je hem weer helemaal ''tip,kop'' kunt schoonmaken/opbouwen na het kop-vlakken...vervang alle pakkingen(pluggen controleren),oliekeerringen,thermostaat,eventueel waterpomp en complete distributie en verse bougies. dan is ie weer helemaal ''nieuw''.
Zorg dat je een goede momentsleutel hebt of leent! Ik heb niks kunnen vinden over kopbouten die eventueel vervangen moeten worden.
Succes Quikfit
Zorg dat je een goede momentsleutel hebt of leent! Ik heb niks kunnen vinden over kopbouten die eventueel vervangen moeten worden.
Succes Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: carterpan pakking
laatste nieuws.
ga het begin januari laten doen. Want om met dit weer op straat te gaan liggen wordt hem niet.
ouwe kennis van me welke voorheen subaru dealer was, wil het voor een heel schappelijke prijs doen als ik het materiaal maar aan lever. daarbij worden de koppen ook gevlakt en ik bestel ook nieuwe kopbouten. dus dan moet hij ook weer gewoon een hele tijd mee kunnen.
weet ik ook zeker dat het goed gebeurd.
zag ook een beetje op tegen de airco en oliekoeler van de automaat. die dus ook los moeten.
ga het begin januari laten doen. Want om met dit weer op straat te gaan liggen wordt hem niet.
ouwe kennis van me welke voorheen subaru dealer was, wil het voor een heel schappelijke prijs doen als ik het materiaal maar aan lever. daarbij worden de koppen ook gevlakt en ik bestel ook nieuwe kopbouten. dus dan moet hij ook weer gewoon een hele tijd mee kunnen.
weet ik ook zeker dat het goed gebeurd.
zag ook een beetje op tegen de airco en oliekoeler van de automaat. die dus ook los moeten.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
Update.
Boel ligt los en niks te vroeg. Pakkingen zo lek als een mandje. Koppen worden nu gevlakt en zijn morgen klaar.
Boel ligt los en niks te vroeg. Pakkingen zo lek als een mandje. Koppen worden nu gevlakt en zijn morgen klaar.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: carterpan pakking
Morgen weer zo goed als nieuw
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157