hakkelen bij aangrijpen koppeling

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door Nol Denmarc »

beste forumleden,
al eerder aangesneden in mijn 'even voorstellen', nu even apart in de transmissie-groep.
heb sinds de zomer een Forester uit 2002 (SF), handbak, 150K op teller, heerlijke wagen, tevreden mee, behalve:
bij koude motor: hakkelen bij optrekken in 1e versnelling, zo'n beetje op moment dat koppeling aangrijpt.
niet altijd, ik denk bij 7 van de 10 gevallen, onregelmatig dus, wat ik ook niet helemaal begrijp...
doorschakelen van 2 naar 3 gaat veel beter, hoewel nog niet helemaal soepel, van 3 naar 4 en verder gewoon prima.
dacht eerst dat het ontsteking was, maar na vervangen bougies, kabels en klopsensor aanhoudende problemen...
start goed, stationair loopt ie verder mooi.
'iets' met koppeling is mijn vermoeden, maar wat?
lees her en der: misschien dubbelmassa vliegwiel... maar vroeg me af of dat klopt met mijn beschrijving.
versnellingsbak zelf (pook) schakelt verder als een zonnetje en koppelingsplaten zijn volgens mij ook nog in orde: in z'n 4 of 5 plankgas bij lage snelheid slipt ie niet.
wat me opvalt bij koude motor: bij intrappen koppeling (tussen 1 en 2, en 2 en 3) hoor ik - met raam open - een lichte rammel... als een loszittend hitteschild, maar kan onder de auto niks van dien aard vinden.
na ±30 minuten rijden en schakelen (dus wanneer alles warm is) nergens last meer van; geen gehakkel, geen gerammel.
wat kan het zijn? kan ik nog iets zelf testen/horen/zien/uitsluiten?
hopelijk kunnen jullie me op het mogelijk euvel wijzen, alvorens ik hem naar een specialist breng (en ik hem een tijdje kwijt ben).
hoor graag, groet!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door erichendri »

Denk de plaat of drukgroep iets krom.
En als je iets meer gas geeft met wegrijden?
Mijn legacy heeft dit ook, ook bij warme motor en iets te weinig gas geven bij parkeren.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 25 sep 2017 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door niksnut »

klinkt me heel bekend in de oren. 3 subaru's verder met dit probleem. en zelfs onze eerste auto , een Datsun cherry , had dit probleem . ik heb nog niet kunnen achterhalen waar het zit omdat ik ondanks het bokken nog nooit een koppeling heb moeten vervangen. het kan dus heel lang aan. ik vermoed dat als de koppeling een keer te heet is geweest en het vliegwiel niet 100 % vlak meer is. of dat door lekkage van de krukas keering er bij stilstand olie op de plaat komt waardoor stik/slip ontstaat. de enigste manier om het te achterhalen is de boel loshalen. maar ik heb er tot op heden mee leren leven. mijn huidige Forester heeft het ook ligt. maar als ik weg rij met een koude motor trek ik ff op in zijn 2 en heb dan geen last meer. bij mijn vorige impreza is (een EJ16) is het begonnen nadat de koppeling een keer flink op zijn flikker heeft gekregen omdat mijn bootrailer met vastgelopen remmen op de boothelling stond. vandaar mijn vermoeden. maar een versleten druklager kan natuurlijk ook nog.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door boswachterfan »

Ik had een Corolla met dit probleem. Jaaaaaren mee gereden. Effe verkeerd op laten komen bij koude motor en hij danste van zijn plek. Was een originele Toyota koppeling, door de dealer gemonteerd toen ik hem kocht. Als hij maar even opwarmde was het probleem weg. En het was er ook niet altijd. Temperatuur, vochtigheid, schiet mij maar lek. Heb er mee leren leven.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door Nol Denmarc »

Ok. Helder. Dank.
Maar toch: wat verklaart nou de onregelmatigheid van het euvel?
En wat rammelt er precies bij het intrappen van de koppeling?
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door niksnut »

Als je het heel vervelend vind moet je het ff loshalen en mogelijk een nieuwe koppeling met drukgroep plaatsen. volgens mij had highrider het probleem daar bij zijn toenmalige forester mee getackelt
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door erichendri »

Dat rammelen kan van alles zijn, spanning van de kabel die dan ergens tegen aan komt.
Of de leiding als het hydraulisch is.

Eric
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 jun 2017 09:36

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door Powerfred »

Die van mij heeft t ook
Met 88k op de teller
Met heeeeeeel beheerst op de koppeling gaat t goed hoor
Soms wat lastig als ie koud is en moet met de caravan op pad
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door erichendri »

Met de caravan laat ik ze altijd eerst warmlopen.
Beter voor de motor want je belast hem dan best wel.

Eric
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 jun 2017 09:36

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door Powerfred »

Ja precies
Ik bedoel eigenlijk meer “het rangeren” met de caravan.
Het allerbelangrijkste voor je auto is rustig de zaak op temperatuur rijden.
Inderdaad niet meteen zwaar belasten
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door Nol Denmarc »

Even een update van mijn zoektocht naar het verhelpen van het gehakkel bij optrekken - voor wie het weten wil... ;)
Bij subaru specialist geweest, boel uitgelezen (niks), optische motorische check (niks), op brug onder auto gekeken, bleek iets vreemds:
Ophanging cardanas achter - die 2 rubbers in die balk waren flink verrot/gescheurd, zat aardig wat speling op.
Forester heeft in zijn vorige leven vaak een caravan getrokken, dus heeft mogelijk wat te lijden gehad... (?)
Volgens specialist zou dit de oorzaak moeten zijn.
Ik vroeg me af, zonder zijn kennis te wantrouwen, just checking: Is dit plausibel/logisch?
Gaat met het vervangen van dit bevestigingspunt het gehakkel/klapperende koppeling werkelijk minder worden?
Kost een aardige duit namelijk...
Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door erichendri »

Die 2 rubbers op de achterdiff komen wel vaker voor.
Het begint eerst met brommen als de auto zwaar moet trekken.
Denk alleen niet dat deze 2 rubbers jouw bokken oplost.
Maarrr, de rubbers mogen voor de apk niet kapot zijn.
Veel trekken is niet de reden, zijn de lastwisselingen.

Eric
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 jun 2017 09:36

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door Powerfred »

Ikzelf heb t vermoeden dat de veertjes in de koppelingsplaat zélf gebroken of niet zo lekker meer zijn.
Daar kom je pas achter als je de boel openhaalt. Daar zit ik nou ook niet zo op te wachten...
Aan de andere kant is het bij mij wel weg als de zaak op temperatuur is
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door Nol Denmarc »

Update.
Ophanging cardanas laten maken.
Leek goed, maar toch na rondje rijden toch weer gehakkel.
Aandrijving uitgesloten, moet in koppeling zitten, zei specialist.
Mogelijk de druklager die wat is uitgezakt en niet meer centraal op drukgroep zit, zou vaker voorkomen.
Kan alleen echt worden vastgesteld door boel open te halen en dan gelijk alles te vervangen, maar zolang auto verder goed rijdt en koppeling niet af is, gewoon laten zitten, zegt hij, en accepteren dat ie af en toe bokt - zoals jullie ook aangeven.
Vroeg me alleen af: het bokken en schokken (kort maar hevig) is nooit bevorderlijk voor de versnellingsbak, immers overmatig bewegen = slijtage. Geldt misschien ook voor andere zaken als motorsteunen etc.
Ik kan natuurlijk wachten tot hele koppeling verrot is en aan revisie toe is, maar is het op korte termijn apart vervangen van druklager, drukgroep of plaat niet beter (voordeliger)?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4860
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door quikfit »

Als je van plan bent er langere tijd in te rijden zou ik het hele zaakje vervangen...en misschien zelfs wel je vliegwiel af laten draaien mocht dat nodig zijn...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door erichendri »

Dat hakkelen ligt sowieso niet aan een zakkende druklager, want die zit strak om de prisas geleider.
Dat hakkelen komt gewoon door een prutser die de koppeling vervangen heeft.
In plaats van geleidelijk de drukgroep vast te zetten heeft hij de bouten 1 voor 1 vastgezet heeft.
Kan voor de rest geen kwaad maar bij iets meer gas geven doet hij het niet.
Mijn auto heeft het ook af en toe, maar het meest werkbaar als je per ongeluk te weinig gas geeft bij wegrijden.

Eric
GerritSubaru
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:51

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door GerritSubaru »

Eric, Klopt helemaat hetgeen jij zegt over het niet gelijkmatig aanhalen van de drukgroepboutjes! Daarnaast moet men ook de drukplaat controleren of deze nog vlak is. Ook het vliegwiel schoonslijpen zodat eventueel de gladde plekken verdwijnen!

Gerrit
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door Nol Denmarc »

Dank heren!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hakkelen bij aangrijpen koppeling

Bericht door erichendri »

Slijpen heb ik in 20 jaar sleutelen bij mazda nog nooit gedaan.
Net als een nieuw vliegwiel monteren.
Koppeling altijd compleet vervangen; drukgroep, koppelingsplaat, druklager en toplager.

Eric
Plaats reactie