Op bezoek bij Liberalix.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door SubieForest »

Vandaag bij Liberalix op bezoek geweest. Dus ja wat verwachtte ik, een aantal mooie Libero's op een stuk grond, zoals op de foto's :arrow: http://liberalix.de/html/liberalix__hof.html

Hou die foto op de website even in je achterhoofd, en dan zie je dat het eigenlijk voornamelijk dit is:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:o Het is meer een soort autosloperij, sonde.

De enige die in redelijke conditie was, was deze (en die links d'rnaast):
Afbeelding

En op z'n website is Liberalix heel enthousiast over Libero's, maar als je daar komt valt het enthousiasme mee, hij is verder heel aardig, daar niet van, maar toch... Terwijl wij best wel fan zijn van de Subaru busjes. Ik weet niet hoe het bij het liberotreffen is... Maar goed, we hebben weer wat beleefd..

Groeten,
SubieForest
Laatst gewijzigd door SubieForest op 30 aug 2016 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door quikfit »

Kan me goed voorstellen dat je teleurgesteld was...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door SubieForest »

quikfit schreef:Kan me goed voorstellen dat je teleurgesteld was...

Gr. Quikfit :okeee:
Tja, had toch net iets anders verwacht.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
donald
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 jan 2013 20:23

Re: Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door donald »

De wagentjes zijn nou eenmaal minimaal 18 jaar oud en amper verkocht in Nederland. Ik ben blij dat iemand ze verzameld heeft anders was er helemaal niets meer te vinden.
Maar het is waar dat ze bij hem helaas overgegeven zijn aan het weer en de tijd en liggen weg te rotten. :cry:

Ben je op zoek naar iets speciaals ?
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door SubieForest »

donald schreef:De wagentjes zijn nou eenmaal minimaal 18 jaar oud en amper verkocht in Nederland. Ik ben blij dat iemand ze verzameld heeft anders was er helemaal niets meer te vinden.
Maar het is waar dat ze bij hem helaas overgegeven zijn aan het weer en de tijd en liggen weg te rotten. :cry:

Ben je op zoek naar iets speciaals ?
Zeker, ze zijn bijna 20 jaar oud. Voor onderdelen lijkt me het een prima adresje. Het verschil tussen de foto op zijn website en hoe het er nu bij ligt was nogal groot. Ik denk dat die foto op de website van Liberalix is genomen toen hij net was begonnen met het verzamelen.

Ach iets speciaals, het lijkt me altijd nog leuk om ooit een Subie bussie voor de deur te hebben staan, en hem dan zo origineel mogelijk en in een goede staat te houden... :). Vooral omdat zulk soort busjes nooit meer terug komen, 3 cilinder achterin, AWD, 6 personen en een schuifdak. Het gaat nu steeds meer om hoe een auto er van buiten, en van binnen, uitziet, wat meestal ten koste gaat van het praktische gedeelte, en dat vind ik jammer. Ik bedoel, een Libero rijdt denk ik niet geweldig, maar voor korte ritjes, of bijvoorbeeld voor de bakker of de boer, zoals ik ze in Zwitserland heb gezien, is het een super handig busje. En het feit dat Subaru er AWD in heeft gestopt en opklapbare banken die je in elke denkbare manier op- en in kan klappen vind ik wat van de Libero een icoon maakt.

Groeten,
SubieForest
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
donald
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 jan 2013 20:23

Re: Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door donald »

Je geeft een mooie omschrijving van de Libero. Hij rijdt overigens best wel goed (als je snel optrekken en wind gevoeligheid even buiten beschouwing laat).
Doordat je rechtop en hoger zit en rondom grote ramen hebt is er veel overzicht.

Ik was ooit opzoek naar een minibusje (Suzuki Carry of Daihatsu Hijet)om te gebruiken als "festivaltent " en stuitte op een Subaru E12 uit 1992 in vol ornaat qua uitvoering (wel behoorlijk verrot en slechtlopend).
Na aankoop heb ik de motorische storing er uit weten te krijgen en ben ik de sneeuw in gegaan met dat ding en was verkocht.
De banken moesten wijken omdat ik toch niet met 6 personen ga rijden en de bus praktischer is zonder achterbanken.
Al met al een leuke hobby voor erbij.
Momenteel heb ik al veel plaatwerk weten te vervangen maar de hobby is door tijd gebrek op een lager pitje terecht gekomen. Om toch te kunnen rijden heb ik afgelopen jaar
een E10 bij gekocht die ik voor korte afstanden gebruik (al ben ik er wel mee naar Spa-Francorchamps, Duitsland en diverse campings gereden). Ik heb de mogelijkheid voor
een verwijderbaar 1 en 2 persoonsbed erin gemaakt zodat overnachtingen mogelijk zijn.

Met het huidige mooie weer tuf ik met de hond achterin naar het strand van Bergen aan Zee. Door de lengte van slechts 3,4m is er altijd een plekje voor deze unieke bus.


Afbeelding
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door boswachterfan »

Ik vind het ook een pracht ding. Had een collega, jong getrouwd, vruchtbaar, dus binnen de kortste keren 4 kinderen met een bescheiden salaris, die had ook zo'n karretje. Wij hadden het altijd over zijn telefooncel op z'n kant. Hij had een ringleiding voor 4 koptelefoons gemaakt, zodat de kinderen muziek konden luisteren. Eén van de aaibaarste auto's ooit gebouwd, vind ik, met mooie techniek. Jammer dat die Germaan de boel zo laat verrotten.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door SubieForest »

donald schreef:Je geeft een mooie omschrijving van de Libero. Hij rijdt overigens best wel goed (als je snel optrekken en wind gevoeligheid even buiten beschouwing laat).
Doordat je rechtop en hoger zit en rondom grote ramen hebt is er veel overzicht.

Ik was ooit opzoek naar een minibusje (Suzuki Carry of Daihatsu Hijet)om te gebruiken als "festivaltent " en stuitte op een Subaru E12 uit 1992 in vol ornaat qua uitvoering (wel behoorlijk verrot en slechtlopend).
Na aankoop heb ik de motorische storing er uit weten te krijgen en ben ik de sneeuw in gegaan met dat ding en was verkocht.
De banken moesten wijken omdat ik toch niet met 6 personen ga rijden en de bus praktischer is zonder achterbanken.
Al met al een leuke hobby voor erbij.
Momenteel heb ik al veel plaatwerk weten te vervangen maar de hobby is door tijd gebrek op een lager pitje terecht gekomen. Om toch te kunnen rijden heb ik afgelopen jaar
een E10 bij gekocht die ik voor korte afstanden gebruik (al ben ik er wel mee naar Spa-Francorchamps, Duitsland en diverse campings gereden). Ik heb de mogelijkheid voor
een verwijderbaar 1 en 2 persoonsbed erin gemaakt zodat overnachtingen mogelijk zijn.

Met het huidige mooie weer tuf ik met de hond achterin naar het strand van Bergen aan Zee. Door de lengte van slechts 3,4m is er altijd een plekje voor deze unieke bus.


Afbeelding
Dat overzicht kan ik me ook wel voorstellen, vergeleken met de huidige auto's heeft een Libero een gigantisch oppervlak aan glas. Mooie grote ruiten 'all the way around', dan heb je niet die vervelende piepjes nodig als je achteruit rijdt, gelukkig heeft mijn Forester die systemen niet :). Ja, geweldig die voortent, en plek is er altijd met z'n breedte van 1,41m.

boswachterfan schreef:Ik vind het ook een pracht ding. Had een collega, jong getrouwd, vruchtbaar, dus binnen de kortste keren 4 kinderen met een bescheiden salaris, die had ook zo'n karretje. Wij hadden het altijd over zijn telefooncel op z'n kant. Hij had een ringleiding voor 4 koptelefoons gemaakt, zodat de kinderen muziek konden luisteren. Eén van de aaibaarste auto's ooit gebouwd, vind ik, met mooie techniek. Jammer dat die Germaan de boel zo laat verrotten.
Eén van de aaibaarste auto's ooit gebouwd, vind ik, met mooie techniek. Jammer dat die Germaan de boel zo laat verrotten. Helemaal gelijk, AWD in zo'n klein bussie met een zuinige driecylinder...

Ik ging er heen met de deze plaatjes in m'n achterhoofd:
Afbeelding
Afbeelding

Redelijk wat Libero's die er (op de foto tenminste) nog prima uitzien. Ook aan het enthousiasme ontbreekt niks, Liberalix heeft zelfs een best wel komische tekst geschreven over het busje (als je tenminste een beetje Duits kan):
Sie lachen über mein Auto ?

Wenn Ihr Auto auch 6 Personen befördern kann
(mit Sondereintragung sogar 7),
die Sitze Ihres Autos sich 14-fach einstellen lassen,
bis hin zu einem bequemen Doppelbett,
Ihr Auto eine Zuladung von 600kg oder darüber hat,
Ihr Auto eine Verkehrsfläche von unter 5,25m² benötigt,
einen Wendekreis von 9,5m (8,4m von Bordstein zu Bordstein) oder darunter hat,
mit einem Benzinverbrauch unter 8L Normalbenzin aufwarten kann,
(kein Super, Superplus oder nicht-wintertauglichen Diesel),
und wenn Sie bei Addition aller Kosten (Benzin, Wertverlust, Inspektionen, Steuer, Versicherung, Öl und Verschleißteile) deutlich unter 200,- Euro im Monat kommen,
Dann dürfen Sie weiterlachen.

Dann haben Sie aber immer noch kein Allrad,
eine solche Übersicht aufs Verkehrsgeschehen,
und ein so großes Sonnendach, zwei Schiebetüren,
und ein Auto, bei dem Sie auch mit durchschnittlicher handwerklichen Begabung noch über 80% aller Reparaturen selbst erledigen können.
Wenn dies überhaupt vorkommen sollte, da Subaru in der Pannenstatistik der letzten 10 Jahre immer unter den besten 3 war.

Zugegeben, es gibt schnellere, größere, sicherere, geländegängigere, ästhetischere und repräsentativere Autos.
Aber in der Summe seiner Eigenschaften habe ich noch kein Fahrzeug mit höherem Nutzwert in dieser Größe gefunden.
Und mein Libero fährt 12km/h über Werksangabe (gemessen und nicht laut Tacho).
Tut das Ihr Auto auch?

Überlegen Sie also gut, ob Sie weiterlachen, oder ob Sie Ihr Auto nur aus Prestigegründen fahren.
Es gibt Länder, in denen der Libero (oder Domingo, Sambar usw. genannt) ein sehr hohes Prestige besitzt,
weil normale Mercedes, BMW oder Audi gar nicht da hinkommen,
wo wir Liberofahrer überall fahren können.

Sie denken: „Aber die dünnen Reifen!“
So muss ich anmerken, dass ein VW Syncro Caravelle mit 215/65x15´ gemessen an seinem Gesamtgewicht einen höheren Bodendruck als mein Libero aufbietet und somit im Matsch und Schneesulz wahrscheinlich unterlegen ist.

Sollte Ihnen jetzt das Lachen im Halse stecken geblieben sein,
so war das nicht meine Absicht.
Seien Sie ruhig fröhlich, wenn Sie demnächst einen Libero sehen,
ich bin es auch.
Dus ik dacht, misschien heeft hij er zelfs een mooie te koop staan, vervolgens kom je daar, en is het eigenlijk een soort autokerkhof. Wat ik dan niet snap is dat je ze zo laat verpieteren, kom op, als het je passie is en je het over 'Libero-rettung' hebt, dan knap je ze op. Misschien tijd tekort, of andere dingen te doen, wie weet? Misschien ligt het aan zijn werkplaats, nadat ik hier om de schuifdeur keek besefte ik me dat mijn eigen garage nog best wel netjes is :):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door SubieForest op 14 sep 2016 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door boswachterfan »

Goeie genade. Die Ludolfs 2.0 :mrgreen:

Leuk stukje schrijft hij wel.

Gooi dan iig een zeiltje over die auto's....
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Op bezoek bij Liberalix.

Bericht door SubieForest »

boswachterfan schreef:Goeie genade. Die Ludolfs 2.0 :mrgreen:

Leuk stukje schrijft hij wel.

Gooi dan iig een zeiltje over die auto's....
Ik weet niet of zo'n zeiltje helpt... Zal je ze toch eerst een beetje moeten oplappen voordat je ze d'r onder zet.

Toch maar weer een keertje naar Zwitserland dan maar, deze zagen er beter uit:

Afbeelding
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Plaats reactie