Niveauregeling
Niveauregeling
Onze Forester op LPG heeft niveauregeling, desondanks vind ik dat de auto toch wat achterover helt. De regeling werkt wel want tijdens het rijden komt de auto wel omhoog, maar of dit voldoende is vraag ik mij dus af. Ik heb het idee dat de werking van de schokbreker verder goed is, de auto deint niet en rijdt verder goed. Zijn er hier andere rijders die een keer willen meten hoe hoog de auto staat aan de achterkant?
Iemand anders ook nog bruikbare tips, heb ook wat gelezen over het monteren van andere veren?
Iemand anders ook nog bruikbare tips, heb ook wat gelezen over het monteren van andere veren?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Niveauregeling
Bij mij is het gewoonlijk 10/11 centimeter tussen de band en de wielkast.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Niveauregeling
Is geen vast gegeven, je zit altijd met verschillende diameters van banden bij verschillende merken en maten.....
Dus maat en type band en dan meten.
Dus maat en type band en dan meten.
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Niveauregeling
Welke maat.
Eric
Eric
Re: Niveauregeling
Mijn dealer zegt dat dat komt door het gewicht van de LPG tank. Is bij mijn Forester ook zo. Ergens vind ik het ook niet mooi staan. Maar het schijnt nogal wat te kosten (nieuwe veren en dempers en arbeid) om dat in orde te maken. Zover ben ik nog niet, dus laat ik het maar. Maar mooi is het niet.
Re: Niveauregeling
mikage schreef:Mijn dealer zegt dat dat komt door het gewicht van de LPG tank. Is bij mijn Forester ook zo. Ergens vind ik het ook niet mooi staan. Maar het schijnt nogal wat te kosten (nieuwe veren en dempers en arbeid) om dat in orde te maken. Zover ben ik nog niet, dus laat ik het maar. Maar mooi is het niet.
Je zou toch verwachten dat juist de niveauregeling een auto met LPG tank weer op de juiste hoogte zou brengen. Ik zal er morgen eens even wat zware dingen inleggen ( 100-200 kg). Kijken wat de regeling dan nog doet
Ik denk niet dat er bij mij 10 a 11 centimeter zit tussen band (205/70/15) en wielkast.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Niveauregeling
205/70/15, standaard.erichendri schreef:Welke maat.
Eric
Met de sleurhut erachter houdt hij hem ook niet op dezelfde hoogte. Hij zakt dan een paar centimeter.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Niveauregeling
Foresters (en volgens mij meerder Subby's) hebben vrij slappe achterveren. Die worden alleen maar slapper met de jaren en de kilometers.
Ik heb verleden jaar progressieve sterkere veren gemonteerd en het verschil is dag en nacht. Staat beter, rijdt beter en stabieler.
Beladen of onbeladen, met of zonder auto-ambulance erachter. Beste €185 die ik aan het hok heb uitgegeven.
Bij mij betreft het een '99 S-turbo A/T.
M'n collega heeft een '01 non-turbo M/T en ook die is zeer te spreken over diezelfde veren.
http://www.carsupport.nl/
Ik heb verleden jaar progressieve sterkere veren gemonteerd en het verschil is dag en nacht. Staat beter, rijdt beter en stabieler.
Beladen of onbeladen, met of zonder auto-ambulance erachter. Beste €185 die ik aan het hok heb uitgegeven.
Bij mij betreft het een '99 S-turbo A/T.
M'n collega heeft een '01 non-turbo M/T en ook die is zeer te spreken over diezelfde veren.
http://www.carsupport.nl/
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Niveauregeling
Ziet er zeer interessant uit. Veren zijn blijkbaar wel een stukje duurder geworden, prijs is nu €205 ex btw, wordt dusWout-P11 schreef:Foresters (en volgens mij meerder Subby's) hebben vrij slappe achterveren. Die worden alleen maar slapper met de jaren en de kilometers.
Ik heb verleden jaar progressieve sterkere veren gemonteerd en het verschil is dag en nacht. Staat beter, rijdt beter en stabieler.
Beladen of onbeladen, met of zonder auto-ambulance erachter. Beste €185 die ik aan het hok heb uitgegeven.
Bij mij betreft het een '99 S-turbo A/T.
M'n collega heeft een '01 non-turbo M/T en ook die is zeer te spreken over diezelfde veren.
http://www.carsupport.nl/
€248 inclusief
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Niveauregeling
Ja, de prijs is inderdaad aanzienlijk gestegen zie ik...
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Niveauregeling
zie linkje.
is 185 euro per twee bij hulpverenshop.
goeie service, donderdag bestellen, zaterdag in huis.
let wel op of de huidige veren taps toelopen of niet, anders past het niet. even bellen met bedrijf en uitleggen, sturen ze de juiste veren op.
goed spul.
http://www.hulpverenshop.nl/c-1216053/f ... 1998-2002/
is 185 euro per twee bij hulpverenshop.
goeie service, donderdag bestellen, zaterdag in huis.
let wel op of de huidige veren taps toelopen of niet, anders past het niet. even bellen met bedrijf en uitleggen, sturen ze de juiste veren op.
goed spul.
http://www.hulpverenshop.nl/c-1216053/f ... 1998-2002/
Re: Niveauregeling
Klinkt allemaal heel goed. Rijden jullie ook LPG en een uitvoering mét niveauregeling?
Zal eens navragen bij de garage wat het monteren moet kosten, iemand van het forum die wat bij wil verdienen mag ook
Zal eens navragen bij de garage wat het monteren moet kosten, iemand van het forum die wat bij wil verdienen mag ook
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Niveauregeling
ik rijd inderdaad een fozzie met niveau regelende veren en met een lpg installatie.
Re: Niveauregeling
Oh ja, das waar ook. Ik had ze ook bij hulpverenshop vandaan. Scheelt aanzienlijk in de prijs.
Ik rij met een '99 Forester, mét niveauregeling, zonder LPG-tank.
Maar na 250.000 km waren de originele veren wel redelijk moegestreden, en ging de kont toch wat hangen.
En met een aanhanger was het al helemaal net een boot. Zoals reeds gezegd, auto rijdt veel fijner met die nieuwe veren..
Ik rij met een '99 Forester, mét niveauregeling, zonder LPG-tank.
Maar na 250.000 km waren de originele veren wel redelijk moegestreden, en ging de kont toch wat hangen.
En met een aanhanger was het al helemaal net een boot. Zoals reeds gezegd, auto rijdt veel fijner met die nieuwe veren..
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Niveauregeling
Naar aanleiding van dit topic besloten om de veren te kopen. Worden binnenkort gemonteerd dus ik ben benieuwd, zal mijn bevindingen in ieder geval delen.
Reden is dat we hebben besloten om de Forester nog maar even te blijven rijden. Ondanks dat ik na 2 jaar zeker wel weer zin heb om iets anders te kopen. Maar waarom iets anders vroeg ik mij af, deze auto bevalt nog uitstekend en ik heb niet echt een verlanglijstje voor een andere auto. Een XV komt in de buurt maar die vind ik op dit moment toch nog wat te duur. Bovenaan mijn eigen lijstje staat nog altijd een SAAB 9-5 maar daar kan mijn vriendin echt niet mee uit de voeten
Enfin, de Subaru is ook zeker geen straf om te blijven rijden.
Reden is dat we hebben besloten om de Forester nog maar even te blijven rijden. Ondanks dat ik na 2 jaar zeker wel weer zin heb om iets anders te kopen. Maar waarom iets anders vroeg ik mij af, deze auto bevalt nog uitstekend en ik heb niet echt een verlanglijstje voor een andere auto. Een XV komt in de buurt maar die vind ik op dit moment toch nog wat te duur. Bovenaan mijn eigen lijstje staat nog altijd een SAAB 9-5 maar daar kan mijn vriendin echt niet mee uit de voeten
Enfin, de Subaru is ook zeker geen straf om te blijven rijden.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Niveauregeling
Saab 9.5?
Kijk eens naar de kwaliteit.
TÜV?
Mijn overbuurman is na 2 ex. overgestapt op Volvo
Is geen Saab maar veel Opel techniek.
Benno
Kijk eens naar de kwaliteit.
TÜV?
Mijn overbuurman is na 2 ex. overgestapt op Volvo
Is geen Saab maar veel Opel techniek.
Benno
Re: Niveauregeling
Over de kwaliteit van SAAB ga ik maar niet al teveel op in want dan wordt het een eindeloze discussie . Het is hier vloeken in de kerk maar het rijdt echt vele malen beter dan een Subaru, maar ook heel anders.
http://www.autoweek.nl/klokjerond/281/saab-9-5-23t
Samenwerking tussen autofabrikanten is vandaag de dag natuurlijk de normaalste zaak van de wereld, de meeste doen hier wel aan.
http://www.autoweek.nl/klokjerond/281/saab-9-5-23t
Samenwerking tussen autofabrikanten is vandaag de dag natuurlijk de normaalste zaak van de wereld, de meeste doen hier wel aan.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Niveauregeling
Bij mij is dit jaar een schokdemper met niveau regeling stuk gevroren en aangezien de absurde prijs van die dempers heb ik ze vervangen voor dempers zonder niveauregeling in combinatie met stijvere veren.
De auto staat nu iets hoger achter dan met de dempers met niveauregeling (toen ze nog werkte) Rijd perfect....zeker met een aanhanger merk je het verschil.
De auto staat nu iets hoger achter dan met de dempers met niveauregeling (toen ze nog werkte) Rijd perfect....zeker met een aanhanger merk je het verschil.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Niveauregeling
De nieuwe veren zitten eronder, nog niet veel gereden maar het voelt goed. Wel even wennen, de auto staat bijna 8 cm hoger aan de achterkant, wat een verschil. Dat verschil merk je echt wel, het lijkt wel of ik in een andere auto rij, bedankt voor de tips!
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Niveauregeling
8 cm omhoog gegaan.
Dan waren de veren goed gaar.
Glij je nu van je voorstoel af??
Eric
Dan waren de veren goed gaar.
Glij je nu van je voorstoel af??
Eric
Re: Niveauregeling
Hier is ie ook flink omhoog gegaan(schokbrekers en veren vervangen),de meeste Foresters hangen achterover(ook tijdens het rijden),het ziet er niet uit...sufos schreef:De nieuwe veren zitten eronder, nog niet veel gereden maar het voelt goed. Wel even wennen, de auto staat bijna 8 cm hoger aan de achterkant, wat een verschil. Dat verschil merk je echt wel, het lijkt wel of ik in een andere auto rij, bedankt voor de tips!
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Niveauregeling
Je zou er inderdaad bijna van af glijden
De veren zijn niet origineel dus het is wel appels met peren vergelijken. Maar 8 centimeter is inderdaad erg veel. Toch reed de auto nog prima. De laatste weken goed opgelet en het viel op dat met name de eerste forester soms erg laag op de poten staat.
Moet trouwens nog wel even mijn lampen opnieuw laten afstellen
De veren zijn niet origineel dus het is wel appels met peren vergelijken. Maar 8 centimeter is inderdaad erg veel. Toch reed de auto nog prima. De laatste weken goed opgelet en het viel op dat met name de eerste forester soms erg laag op de poten staat.
Moet trouwens nog wel even mijn lampen opnieuw laten afstellen
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Niveauregeling
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en heb sinds kort een oude forester in mijn bezit (vandaar dat ik nieuw ben ). Helaas kwam ik erachter dat de achterdempers niet goed werken. Ik dacht in plaats van het openen van een nieuw topic reageer ik wel op een oude.
Ik lees namelijk op dit forum dat de schokdempers met niveau regeling wel vaker problemen geven. Die van mijn forester SF 2.0 S-turbo zijn ook niet goed meer en moeten denk ik vervangen worden. De achterkant zit laag en kan momenteel geen trailer erachter knopen (trekhaak zit op 33 cm). Ik dacht dat ik de schokdempers moet vervangen in zijn geheel maar ik lees hier ook dingen over alleen hulpveren vervangen door PRO veren van carsupport en dat dit ook het probleem kan oplossen. Neem aan dat dit alleen werkt als de schokdemper nog wel iets omhoog gaat met een zware lading (wat hij nu dus niet doet).
Ik was wel benieuwd waar mensen met dit probleem het voor vervangen hebben. De originele zelf nivilerende zijn te duur en heb een set van pedders gezien voor 400 euro maar ga het liefst gewoon voor normale standard dempers. Ik heb bijvoorbeeld een set KYB schokdempers gezien voor 150 E maar vraag me alleen af of je die zo kan uitwisselen met zelf nivilerende of dat het dan een moeilijk aanpassings verhaal wordt.
Iemand hier toevallig enig idee van? En sta open voor andere suggesties. Wil het liefst gewoon zelf installeren.
Ik lees namelijk op dit forum dat de schokdempers met niveau regeling wel vaker problemen geven. Die van mijn forester SF 2.0 S-turbo zijn ook niet goed meer en moeten denk ik vervangen worden. De achterkant zit laag en kan momenteel geen trailer erachter knopen (trekhaak zit op 33 cm). Ik dacht dat ik de schokdempers moet vervangen in zijn geheel maar ik lees hier ook dingen over alleen hulpveren vervangen door PRO veren van carsupport en dat dit ook het probleem kan oplossen. Neem aan dat dit alleen werkt als de schokdemper nog wel iets omhoog gaat met een zware lading (wat hij nu dus niet doet).
Ik was wel benieuwd waar mensen met dit probleem het voor vervangen hebben. De originele zelf nivilerende zijn te duur en heb een set van pedders gezien voor 400 euro maar ga het liefst gewoon voor normale standard dempers. Ik heb bijvoorbeeld een set KYB schokdempers gezien voor 150 E maar vraag me alleen af of je die zo kan uitwisselen met zelf nivilerende of dat het dan een moeilijk aanpassings verhaal wordt.
Iemand hier toevallig enig idee van? En sta open voor andere suggesties. Wil het liefst gewoon zelf installeren.
Laatst gewijzigd door klaasf op 11 apr 2018 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Niveauregeling
Als je andere schokbrekers gaat monteren moet je een complete set inclusief veren kopen,de veren van de ''niveau'' schokbrekers zijn slapper...alleen de veren vervangen van de ''niveau'' schokbrekers helpt niets.
Je hoeft niets aan te passen als je vervangende ''gewone'' schokbrekers met veren koopt die op jouw auto passen.
Gr. Quikfit
Je hoeft niets aan te passen als je vervangende ''gewone'' schokbrekers met veren koopt die op jouw auto passen.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Niveauregeling
Dit was het antwoord wat ik zocht. Bedankt Dus als ik gewoon dat setje KYB schokdempers koop (https://www.auto-onderdelen24.nl/kyb/1737657) kan ik ze gewoon uitwisselen en zit ie weer op normale hoogte. Zie dat jij dat ook gedaan hebt. Weet je nog welk type/merk toevallig?quikfit schreef:Als je andere schokbrekers gaat monteren moet je een complete set inclusief veren kopen,de veren van de ''niveau'' schokbrekers zijn slapper...alleen de veren vervangen van de ''niveau'' schokbrekers helpt niets.
Je hoeft niets aan te passen als je vervangende ''gewone'' schokbrekers met veren koopt die op jouw auto passen.
Gr. Quikfit
Re: Niveauregeling
Maar dan heb je nog niet de juiste veren.klaasf schreef:Dit was het antwoord wat ik zocht. Bedankt Dus als ik gewoon dat setje KYB schokdempers koop (https://www.auto-onderdelen24.nl/kyb/1737657) kan ik ze gewoon uitwisselen en zit ie weer op normale hoogte. Zie dat jij dat ook gedaan hebt. Weet je nog welk type/merk toevallig?quikfit schreef:Als je andere schokbrekers gaat monteren moet je een complete set inclusief veren kopen,de veren van de ''niveau'' schokbrekers zijn slapper...alleen de veren vervangen van de ''niveau'' schokbrekers helpt niets.
Je hoeft niets aan te passen als je vervangende ''gewone'' schokbrekers met veren koopt die op jouw auto passen.
Gr. Quikfit
Dus dan komt een setje Pedders (=incl. veren) weer dichterbij.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Niveauregeling
Oke ja niet aan gedacht maar dat klopt natuurlijk. Bedankt. Dan is idd een pedders setje het gemakkelijkst.Mr.Q schreef:klaasf schreef:quikfit schreef: Maar dan heb je nog niet de juiste veren.
Dus dan komt een setje Pedders (=incl. veren) weer dichterbij.
Greetz, Q
Re: Niveauregeling
De mijne komen hier vandaan,het is hetzelfde merk en fabrikant als waar de ''niveau'' schokbrekers vandaan komen; https://sbutikken.no/catalog/produkter/ ... er_03_08_/ Maar ik denk dat,dat wat te ver voor je is...klaasf schreef:Zie dat jij dat ook gedaan hebt. Weet je nog welk type/merk toevallig?
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157