Vragen distributie en piepend geluid

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Elis
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2012 21:52

Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door Elis »

Na wat speurwerk op internet kwam ik dit forum tegen waar ik ws. goed met mijn vragen terecht kan...Laat ik het nu beperkt houden tot twee :-)

Sinds juli vorig jaar ben ik in het bezit van een legacy station 2.0 uit 1998 met toen 134.000 km op de teller. De wagen bevalt ons erg goed!

Vraag 1: Inmiddels in februari de kleine halfjaarlijkse beurt gehad en in juli voor de APK+beurt. Bij de kleine beurt kregen wij van de garagehouder om de hoek het advies om voor de volgende beurt de distributieriem te vervangen. Degene die er nu op zit is in 2005 vervangen bij km-stand 105.000. Inmiddels staat de teller op 147.000.
Vandaar mijn verrassende vraag: moet de riem vervangen worden? Volgens de boekjes moet dat om de zeven jaar of na 100.000 km...Op het eerste gezicht natuurlijk wel vanwege de leeftijd, maar er is slechts 40.000 km mee gereden en heb gelezen dat riemen bij subaru's 'nooit' knappen..
Wat kost het om deze (en de rollers) te vervangen??

Vraag twee: wanneer ik zo'n 70 km/uur rijdt, hoor ik bij de wielen een piepgeluid. Bij meer of minder gas gaat het weg. Enig idee wat dit kan zijn??

Alvast bedankt voor de antwoorden/ het advies!

Groeten, Elis
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door Louis »

Beste Elis,

Wat vraag 1 betreft: het is inderdaad zo dat een distributieriem ongeveer 7 jaar of 105.000 km meegaat, ligt er maar aan wat zich het eerst voordoet. Maar die levensduur kan flink worden bekort als bijvoorbeeld de krukaskeerring niet goed meer is. Deze kan door leeftijd bros worden en ietsjes gaan lekken. Je zal geen plas of oliedruppels onder de auto aantreffen maar de rondspattende olie vreet zo je distributieriem weg. Zo heb ik ooit een nieuwe riem (5 maanden en 45.000 km) moeten laten vervangen door zo'n broze keerring :evil: Samen met een nieuwe spanrol en looprollen was dat iets van € 400,= bij de merkdealer. Heb je toch een kostenindicatie...

En dat piepgeluid van vraag 2: mogelijk een lager of een vuile remtrommel (indien trommelrem aanwezig).

Veel succes...
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door RJS »

400 eurp voor vervanging distributie... Dacht dat dat veel duurder was...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door SP-Boxer »

De set zal tegenwoordig al rond de 300-350 euro kosten en dan komt montage er nog bij. 400,- zal nu waarschijnlijk niet meer lukken bij een merkdealer. Ik weet niet wat de flat rate tijd is, maar denk dat je toch al snel op een 600-650,- zult zitten.

Als de keerringen nog niet lekken zou ik de riem lekker laten zitten. Of er voor kiezen om de riem wel te vervangen, maar de looprollen te laten zitten. Riem kost je ca. 60,- + montage. Dan zul je denk ik wel onder de 250,- blijven???
"I feel Legacy"
Elis
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2012 21:52

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door Elis »

Dank voor de reacties! Kan inderdaad een duur geintje worden. De riem laat ik sowieso vervangen gezien de leeftijd. Over de spanrollen dub ik nog...
Erg handig zo'n vraagbaak!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door SP-Boxer »

Rollen van 40.000km oud lekker laten zitten is mijn advies.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door niksnut »

ben nog veel eigenwijzer. heb de rollen met een ton gewoon laten zitten. voelde nog prima aan en als een lager slecht wordt ga je hem toch horen. das vroeg genoeg.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door erichendri »

Is het niet de waterpomp die je hoort piepen???
Heb ik zelf ook een keer gehad met mijn legacy ll.
Daar het toen lastig te lakaliseren was iets te lang mee door gereden.
Na monteren van een nieuwe waterpomp was de piep weg maar helaas
ook materiaal van de motor waardoor ik een warmloop probleem
had als ik harder als 130 reed en dan was het nog maar 18 graden buiten.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door SP-Boxer »

Inderdaad Peter, ik heb mijn rollen ook bij een ton nog lekker laten zitten! Draaiden soepel, en ik vind het niet zo erg om de boel toch weer open te moeten trekken ;)
"I feel Legacy"
Elis
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2012 21:52

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door Elis »

Uiteindelijk besloten om toch maar de rollen en de distributieriem in één keer te laten vervangen, meer onder het mom van eens moet het toch gebeuren.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan...Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd (door garagebedrijf) vertoont de auto olielekkage :evil: ..Geen grote hoeveelheden maar het rijdt niet prettig met de wetenschap dat er iets lekt. Zelf kan ik moeilijk inschatten wat er lekt.
Kan het vervangen van de rollen/ distributie hier enig verband mee hebben? Uiteraard heb ik de wagen weer bij de garage afgeleverd en ben in afwachting van of ze iets kunnen vinden.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Groeten, Elis
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door Louis »

Krukaskeerring vergeten te vervangen?
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door erichendri »

of de nokkenas keerringen.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door RJS »

Is echt niet te zien waar ie lekt? Op het motorblok, links rechts?
Frans P
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:20

Re: Vragen distributie en piepend geluid

Bericht door Frans P »

In verband met de riem, een klus waar de garage lekker aan verdiend.

Olielekkage, mijn eerste ervaring met de Legacy is dat de O ring van de olievulpijp oud was. Ter plekke er gratis ingezet. Maar ik ken de nieuwere blokken niet. Heeft niets met de riem te maken. Bij geen een auto.
Plaats reactie