Kastje rechts achter onder de forester 2005

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door arostypem »

Vandaag mijn Forester even boven de smeerput gezet bij de baas. Kon ik mooi kijken of er nog gebreken zijn, garantie loopt 10 dec. af.
Alles zag er nog goed uit. Alleen de achteruit versnelling wil er soms slecht in schieten. Is dit een bekend probleem of zijn de synchromesh ringen slecht aan het worden. Kan het me haast niet voorstellen met 98000 km. Of is dit een kwestie van afstellen.
Er zit rechts achter onder de auto een plat zwart kunstof kastje met een aantal rubber slangetjes eraan. Weet iemand waar dit kastje voor dient. Kan niet goed zien waar de slangetjes heen gaan. Mijn vermoeden is dat het iets met de brandstof tanks heeft te maken.

Als iemand het weet hoor ik graag.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door RJS »

Het zwarte kastje is vast de automatische niveauregeling voor de achterwielen. Ik heb een Forester uit 2001 die het ook heeft. Bij zware belasting achter, bijvoorbeeld een caravan of een trailer, nivelleert de achtertrein zichzelf automatisch tot horizontaal niveau.

OOk bij mij is de achteruit soms moeilijk in te schakelen en ik heb het al veel vaker gehoord. Ik trap een paar keer het koppelingspedaal in en probeer het dan nog eens. Mijn vorige auto, een citroen, had hetzelfde. Kapotte synchromesh lijkt me niet aan de orde. Volgens mij is de achteruit niet eens gesynchroniseerd. Dat heeft ook geen zin. Als je vooruit rijdt en je wilt achteruit zul je de auto toch echt eerst helemaal stil moeten zetten.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door erichendri »

Niveau regeling zit op de schokbrekers zelf bij de forester.
Dit plastic kastje is denk voor de benzinetank ontluchting want je hebt
het ook over de slangetjes.
Bij de achteruit versnelling kunnen de tandwielen wel eens tegenover elkaar komen.
Koppeling loslaten en weer intrappen zoals RJS meld is een goede tip.
Plaats anders een foto van dat kastje hier op het forum.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 05 dec 2011 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Re: Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door arostypem »

Ik verwacht inderdaad niet dat het kastje van de niveau regeling is. De slangetjes die er aan zitten zijn geen hogedruk slangen. Op de schokdempers zelf zit een extra potje naast de schokdemper. Dit is gelijk een soort pompje. Door de in en uit gaande beweging van de schokdemper pompt hij zichzelf op. Daarom duurt dit ook een paar kilometer voor de auto weer vlak staat.
Zal een foto plaatsen bij gelegenheid.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door RJS »

Toch is het een kastje dat iets regelt. Het lijkt me niet de ontluchting van de benzinetank.
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Re: Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door arostypem »

hierbij dan een foto van het kastje
004.JPG
Bijlagen
002.JPG
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door RJS »

Heb ik ook. Is mij verteld dat dit toch de niveauregeling is.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door erichendri »

Helaas.
Is van de tankontluchting.
RJS, wie heeft dat jou wijsgemaakt??
Kastje zit horizontaal zo te zien.
Kan je ook zien waar de slangetjes heen lopen??

Eric
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Re: Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door arostypem »

Ik kan de slangetjes maar een klein stukje volgen. Ze gaan richting de tank en verdwijnen dan achter een beschermplaat. Kan niet zien dat ze aan de tank zijn aangesloten. Ik vermoed van wel. Misschien dat er in dat kastje dan een soort dampfilter oid zit! Er zit niet echt een ventilatie opening aan het kastje. De achterzijde kan open en er zit een rubberen afdichtring tussen. Maar zolang ik niet weet wat het is haal ik het niet los. Alles werkt nu nog prima.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Kastje rechts achter onder de forester 2005

Bericht door RJS »

RJS, wie heeft dat jou wijsgemaakt??
Weet ik niet meer. Mijn buurman met een XT heeft dit kastje niet en heeft ook geen niveauregeling... Ben toch ook wel heel benieuwd wat voor kastje dit is.
Plaats reactie