Banden uit balans of...

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
GerritSubaru
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:51

Re: Banden uit balans of...

Bericht door GerritSubaru »

wivoorst schreef:Rare vraag: Forester 1999, F.
Ik wil checken of mijn nieuwe Grabber banden wel goed zijn gemonteerd, geen slinger of mogelijke onbalans (heb je machine voor, weet ik).Hij bonkt nu bij stevig remmen en trilt (niet het stuur) bij 100km/u. Maar nu de vraag:.... kan ik één of twee wiel(en) los van de grond laten draaien (aangedreven), ivm AWD? Als ik dit probeer dan wil ik geen risico dat hij van de verhoging rijdt...
Hoho Stop Een Subaru nooit met een opgekrikte vooras cq achteras laten draaien! Doe je dat wel dan is binnen een paar seconden het middendif kapot en dat is een dure!
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden uit balans of...

Bericht door hummie »

quikfit schreef:Ja
Kort en bondig. :mrgreen: LOL

Wat dan?
GerritSubaru schreef:Hoho Stop Een Subaru nooit met een opgekrikte vooras cq achteras laten draaien! Doe je dat wel dan is binnen een paar seconden het middendif kapot en dat is een dure!
Komt dat zo nauw? Dus als er nieuwe remblokken op zitten mag je niet eens een zwaaitje 360graden aan het wiel geven om te kijken of alles vrij loopt?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Banden uit balans of...

Bericht door quikfit »

Subaru's zijn permanent 4wd...die zekering plaats je bijvoorbeeld als je bij de APK op een remmenbank de remmen test of als je met een thuiskommertje rijd.

Forced FWD Switch
The FWD switch changes the driving mode from AWD to FWD, and should be
used for diagnostic purposes only. Do not drive the vehicle in this mode. The FWD
switch is located on the left front shock tower. The Legacy FWD switch is located
on the right strut tower. It is activated by inserting the spare fuse into the underhood
connector. The FWD light on the combination meter verifies that the vehicle
is in FWD.
Maintenance Precautions
Before jacking up one or two wheels for maintenance with the engine running
or before running the vehicle on a chassis dynomometer, the electronic AWD
engagement system MUST be disengaged by installing the spare fuse (15A) of the
fuse box into the FWD connector located under the hood. Failure to do so could
result in movement of vehicle.
(Refer to owner’s manual.)

(All AWD AT non-turbo models without
Vehicle Dynamics Control system) Before
driving your vehicle with the temporary
spare tire, put a spare fuse inside
the FWD connector in the main
fuse box located in the engine compartment
and confirm that the Frontwheel
drive warning light “AWD” in the
combination meter comes on. The all
wheel drive capability of the vehicle
has now deactivated. After re-installing
the conventional tire, remove the spare
fuse from the FWD connector in order
to reactivate all wheel drive.

https://www.google.no/search?client=fir ... Sf8yuyWoXs
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden uit balans of...

Bericht door erichendri »

Nooit gedaan bij een apk bij mijn automaat en deze heeft een aantal keer op een rollen rembank gestaan.
Rudy heeft een platen rembank, dat is wel beter.

@hummie, 1 wiel mag je natuurlijk wel een slinger geven maar als het niet gangbaar is kan
je ook geen nieuwe remblokken monteren.
Oorzaak kan zijn een vaste rem pen of zuiger en de remzadel zit ook altijd vol met roest.

Alleen de voorwielen van de grond lukt niet, tenminste bij onze plus uit 2005.
Kon niet voorzichtig optrekken, motor sloeg af.

Bij elke auto met FWD ,4WD of RWD kan het verstandig zijn om een reservewiel van dezelfde maat te hebben, zo niet dan zal je
een volwaardig wiel op de as met diff monteren en de thuiskomer op de as zonder diff.
Bij een 4wd heb je dan deze keuze niet, bij de automaat blijf je sowieso altijd een differentieel houden achter die
dat toerenverschil niet fijn vind en al helemaal niet als deze een lsd heeft.
Wat in de vakantie niet handig is met een caravan erachter of dat je halverwege vanuit je vakantie adres s' nachts komt te staan
met een lekke band of op een zondag.
Houdt de thuiskomer in je kofferbak op minimaal 4 bar, afgelopen week bij opel geholpen met de landelijke wintercheck.
Je wil niet weten hoeveel thuiskomers lager waren dan 2,5 bar.
Bij een reoaratiefles zou ik altijd een echt wiel meenemen, dit repareert allen gaatjes, geen scheur.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Banden uit balans of...

Bericht door hummie »

erichendri schreef:@hummie, 1 wiel mag je natuurlijk wel een slinger geven maar als het niet gangbaar is kan
Klopt. Ik had moeten zeggen "niet goed gangbaar".
quikfit schreef:Subaru's zijn permanent 4wd...die zekering plaats je bijvoorbeeld als je bij de APK op een remmenbank de remmen test of als je met een thuiskommertje rijd.
Haha. Dat deden ze vorige keer bij mij old-school. Rondje rond de blok en daar remmen met handjes los. LOL
Ik heb nog aangeboden even in het boekje te kijken hoe dat met die zekering zou moeten maar dat hoefde niet want dan wel old-school.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Topic gesloten

Bericht door wivoorst »

Bedankt 4 alle info!
Plaats reactie