Pagina 1 van 1

Wiellagers vervangen

Geplaatst: 04 jun 2017 06:56
door PoppeSchuitema
Goedendag allen,
Ik ga de achterwiellagers van mijn Impreza Plus vervangen want een zoemend geluid achter in de auto en het lijkt wel van de rechter zijkant te komen. Moet ik bij het vervangen nog om speciale dingen denken? Is er een aanhaalmoment bekend voor de moeren waarmee het lager vastgezet dient te worden?
Alvast bedankt voor het meedenken

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 04 jun 2017 08:27
door quikfit
Aanhaalmoment weet ik niet precies...maar het luistert niet zo nou als bij een conisch wiellager,gewoon goed vast zetten.(in de praktijk word het vaak met de luchtsleutel gedaan)
Voor het mooie de centrale borgmoer vervangen,maar je kan ook de oude gebruiken.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 04 jun 2017 09:31
door PoppeSchuitema
Ik heb er een nieuwe borgmoer bij gekregen

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 04 jun 2017 14:57
door erichendri
Eigenlijk moet je de auto op de brug zetten en 60 gaan rijden of een ander.
Dan zou je het lager al moeten horen, anders lange schroevendraaier tegen
de fusee en met je oor ertegenaan en luisteren.
Weet dat banden ook een zoemend geluid kunnen geven.
Heb je al geinformeerd of het lager niet erin geperst moet worden?
Had dan ook gelijk gevraagd voor het aanhaal moment, schat zelf rond de 160 nm.
Op het internet zijn werkplaatsboeken te downloaden.

Eric

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 05 jun 2017 20:20
door skogvokter
Die lange schroevedraaier hoeft niet meer hoor.
Tegenwoordig kan je een echte gebruiken:
http://www.ebay.com/itm/Car-Van-Motorcy ... SwONBZCYvY

Werkt perfect voor die prijs.


En het aantrekkoppel zou ik inderdaad even nazoeken. Is toch wel belangrijk hoor.

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 05 jun 2017 22:37
door erichendri
Dat is een mooie maar schroevendraaier werkt net zo goed en heb je vaak al liggen.

Eric

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 05 jun 2017 23:30
door skogvokter
Klopt maar een schroevedraaier is niet zo soepel.
Dus dat slangetje is ideaal......zelf ben ik ook wat minder soepel aan het worden :lol:

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 06 jun 2017 11:37
door hummie
erichendri schreef: Weet dat banden ook een zoemend geluid kunnen geven.
Kijk het inderdaad even goed na. Gecupte banden geven hetzelfde geluid op dezelfde momenten.

Opkrikken en draaien, dan hoor je het meteen.
Wiebelen, en dan voel je te veel speling ook.
Valt dat mee? Dopje er af en bijvullen met lagervet. Dat doet vaak al veel.

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 06 jun 2017 14:32
door quikfit
hummie schreef:
erichendri schreef: Weet dat banden ook een zoemend geluid kunnen geven.
Kijk het inderdaad even goed na. Gecupte banden geven hetzelfde geluid op dezelfde momenten.

Opkrikken en draaien, dan hoor je het meteen.
Wiebelen, en dan voel je te veel speling ook.
Valt dat mee? Dopje er af en bijvullen met lagervet. Dat doet vaak al veel.

Vaak hoor je het niet met een laag toerental.
Wiebelen en vet...dat is bij conische wiellagers.

Gr. Quikfit. :mrgreen:

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 06 jun 2017 19:07
door erichendri
Nou, mijn laatste voorwiellager die ik compleet had vervangen had een duidelijke voelbare speling.
Hij was ook goed hoorbaar als je het wiel een slinger gaf.
Vet heeft geen zin, lager heeft ingebouwde keerringen.

Eric

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 07 jun 2017 21:55
door PoppeSchuitema
Het geluid begint ongeveer bij 40 km/h en is het hardst bij ongeveer 80 vaak is het ook dat als alles nog koud is het meeste geluid hoorbaar is maar als ik een stuk gereden heb het wel iets minder luid wordt

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 13 jun 2017 12:12
door hummie
quikfit schreef:Vaak hoor je het niet met een laag toerental.
Wiebelen en vet...dat is bij conische wiellagers.
Nou, :D als een wiellager serieus schade heeft dan hoor je dat wel. :?
Als je het nog niet hoort is het zo dringend nog niet. Hooguit irritant.

Wat de conische lagers betreft ... ik ben nog nieuw met sub. en ken alle details nog niet.

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 13 jun 2017 12:15
door hummie
PoppeSchuitema schreef:Het geluid begint ongeveer bij 40 km/h en is het hardst bij ongeveer 80 vaak is het ook dat als alles nog koud is het meeste geluid hoorbaar is maar als ik een stuk gereden heb het wel iets minder luid wordt
Laat je banden ook maar eens nakijken. ;) Of het profiel nog gelijkmatig en goed is.

Een lager begin je meestal te horen tussen 80-110 km/u. Als je ze ondertussen bij 40km/u al hoort moet je ze ook bij 120/130 horen, en dan moet je het onderhand wel voelen in het rijgedrag ook. Als een kapot lager al bij 40 begint dan is hij ver op en stopt dat niet meer bij 80.

Ongelijke banden (profiel) begin je meestal te horen bij 30 km/u en gaat meestal niet zo hoog.

En vergeet niet dat 4 zware assen mee draaien. 4wd wil ook weleens een geluidje met zich mee brengen zonder dat dat ernstig is.

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 13 jun 2017 13:22
door quikfit
hummie schreef:
quikfit schreef:Vaak hoor je het niet met een laag toerental.
Wiebelen en vet...dat is bij conische wiellagers.
Nou, :D als een wiellager serieus schade heeft dan hoor je dat wel. :?
Als je het nog niet hoort is het zo dringend nog niet. Hooguit irritant.

Wat de conische lagers betreft ... ik ben nog nieuw met sub. en ken alle details nog niet.
Jij had het over opkrikken en draaien,dan hoor je het meteen. Dat zijn jouw woorden...en ff later zeg je dat je het begint te horen tussen 80-110 km/u :shock:
Serieuse schade...dan hoor je het wel als je het wiel een slinger geeft...maar dan rij je er al een tijdje mee rond en ben je dus doof :lol:

Gr. Quikfit. :mrgreen:

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 15 jun 2017 17:16
door hummie
quikfit schreef:Jij had het over opkrikken en draaien,dan hoor je het meteen. Dat zijn jouw woorden...en ff later zeg je dat je het begint te horen tussen 80-110 km/u :shock:
En dat klopt ook allebei.
quikfit schreef:Serieuse schade...dan hoor je het wel als je het wiel een slinger geeft...maar dan rij je er al een tijdje mee rond en ben je dus doof :lol:
Het zal de eerste niet zijn die bijna zijn wiel eraf rijdt zonder te weten dat de lagers niet goed zijn.
Het nadeel aan een kapot lager is ook dat het bijna onhoorbaar begint en beetje bij beetje erger wordt. Iemand die altijd in die auto rijdt zal door de stijging aan geluid eraan wennen.
Een slecht of kapot wiellager in een vreemde auto hoor je ook veel sneller.

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 15 jun 2017 18:18
door Louis
hummie schreef: Het zal de eerste niet zijn die bijna zijn wiel eraf rijdt zonder te weten dat de lagers niet goed zijn.
Het nadeel aan een kapot lager is ook dat het bijna onhoorbaar begint en beetje bij beetje erger wordt. Iemand die altijd in die auto rijdt zal door de stijging aan geluid eraan wennen.
Een slecht of kapot wiellager in een vreemde auto hoor je ook veel sneller.
Dat is mij dus overkomen bij het lager rechts voor, zo'n 2 jaar geleden. Begon met een los gelopen naafmoer. Eerst opnieuw vast laten zetten met een nieuwe moer maar die liep ook weer los en was toch geborgd. Omdat ik er te lang mee had doorgereden, zelfs nog een mooie doorwading gedaan, waren het lager en de naaf eraan. Er zat ruim 2 cm speling op het wiel maar dat merk je niet direct omdat de awd de auto toch wel op koers houdt, en door de hierboven genoemde gewenning.

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 16 jun 2017 15:11
door Subachterhoek
Houd er wel rekening mee dat deze geperst moet worden. Heb de mijne vrij recentelijk vervangen, was blij dat ik dit niet thuis op de oprit heb gedaan maar in een werkplaats mét aanwezig pers!

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 17 jun 2017 10:50
door PoppeSchuitema
Ik heb voor komende donderdag een afspraak met een kennis die een complete werkplaats heeft met pers daar gaan we de lagers vervangen

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 17 jun 2017 20:38
door hummie
Succes.
Vrees niet. Zoveel stelt het niet voor met pers. Zonder is het pittiger.

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 17 jun 2017 20:45
door hummie
Louis schreef:Dat is mij dus overkomen bij het lager rechts voor, zo'n 2 jaar geleden.
Letterlijk eraf? Dat zal schrikken geweest zijn dan Louis.
Eraf gebeurd zelden. Vast of krom rijden iets vaker.

Bijkomend nadeel als je wat te lang door rijdt is dat je het risico loopt dat je je aandrijfassen en meer ook nog krom rijdt.
Gelukkig moet je nogal gek doen of loeiveel rijden om het niet tijdig bij de apk te ontdekken. De gemiddelde rijder zal het daarom niet snel te ver kapot rijden.

Re: Wiellagers vervangen

Geplaatst: 18 jun 2017 10:43
door Louis
Het wiel lag er niet letterlijk af maar er zat wel flinke speling op de naaf. De schrik kwam pas toen ik de afgekomen onderdelen zag en daarna nog eens toen ik de rekening kreeg. Originele Subaru onderdelen zijn best prijzig.