Krukaspoelie los

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Krukaspoelie los

Bericht door mikage »

Gisteren bij het starten van de Forester klonk er een ratelend geluid voor uit de motor. Het geluid leek op een lager dat de geest had gegeven. Nadat de motor enigszins op temperatuur was verdween dit geluid. Toen ik keek om te horen en te zien waar het geluid vandaan kwam was er een heel minimale onbalans bij de krukaspoelie zichtbaar, maar niet zo erg dat ik mij daarover zorgen maakte.
Na een rit van 200 km thuisgekomen was dat geluid er weer en nu heviger. Weer gekeken en weer niks zichtbaar. Bij hogere toeren niks te horen. Alleen bij terugval naar stationair heel even de ratel van een kapot lager.
Vandaag naar mijn garage gegaan en die zei na luisteren: Ik heb wel een idee. Komt weinig voor, maar ik denk dat de krukaspoelie los zit.
Dit was dus de reden van de ratel. De moer kon een halve slag strakker aangedraaid worden. Hiermee was het probleem opgelost.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Krukaspoelie los

Bericht door quikfit »

Mazzel gehad...als ie eraf was gelopen...
Distributie kort geleden gedaan?
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Krukaspoelie los

Bericht door SP-Boxer »

Ik hoop alleen dat de spiebaan in de krukas nu niet is uitgelubberd... Anders is je blok oud ijzer geworden.
"I feel Legacy"
Subarumouse

Re: Krukaspoelie los

Bericht door Subarumouse »

Spiebaan kun je toch oplassen?
Of een grotere spie, mits de spie geen deel is van de poelie.
Ik weet dat in de Honda 390 blokken voor karts de spie's verplaatst worden om meer vervroeging te krijgen.

Benno
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Krukaspoelie los

Bericht door SP-Boxer »

Noodreparaties zijn er genoeg, maar nieuwe krukas is de enige juiste reparatie.
Probeer je krukas maar mechanisch te bewerken terwijl deze nog gemonteerd zit...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Krukaspoelie los

Bericht door mikage »

Distributie is al een tijd geleden gedaan bij het normale onderhoud. Daarna minstens 60.00 km gereden. Ik heb tussentijds ook een keer een kapot lager gehad waar een riem over liep. Misschien (heel misschien) heeft het ene met het andere te maken gehad. Gelukkig ben ik er op tijd bij geweest en heb ik niet te lang doorgereden. De motor loopt nog steeds als een zonnetje en ik denk niet dat de spiebaan uitgelubberd is.
Plaats reactie