Juiste velg/banden combi gekocht ??

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
nahpets
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:18

Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door nahpets »

Beste Forumgenoten,
Ik heb een tweedehands wintersetje lichtmetalen velgen met banden gekocht voor mijn Forester 2011. e.e.a als vervanging van de stalen winter-exemplaren die nu te koop staan. Bij thuiskomst vraag ik me toch af of ik juist gehandeld heb....
Steek, ET en naafdiameter zijn okee, echter mijn zomerset is met 225/55/R17 origineel uitgerust, de aangekochte set is 215/45/R17 van maatvoering en de winterbanden zijn pas 4000km ingereden...
Ik heb bij de aankoop niet goed gelet op de bandenmaat en al met al is deze set zo'n 5 cm lager resulterend in een afrolomtrek van bijna 17cm kleiner tov origineel.
Kan dit behalve voor de tellerafwijking verder nog kwaad! Bijv. voor de aandrijflijn/diff.......?
Ga ze er pas de volgende winter weer opleggen dus ik heb ff tijd :? Maar alvast bedankt voor jullie inzichten.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door erichendri »

Kan geen kwaad, door de kleinere omtrek krijg je zelfs het idee dat de motor iets pittiger overkomt.
Dus, als je de kleine wielen in de grote wielkasten niks uit maakt gewoon er op gaan rijden.
Je komt een cm of 3 lager te staan.
Wel even met een gps kijken wat de afwijking is.
Dit om bumperklevers te voorkomen.

Eric :mrgreen:
nahpets
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:18

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door nahpets »

Dank je GPS check wordt het zeker.... :lol:
Subarumouse

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door Subarumouse »

Hallo,
Check even of je juridisch wel goed zit!
Een afwijking naar boven mag max 10% zijn, dus meer aangeven dan de werkelijke snelheid.

Benno
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door SP-Boxer »

Je hebt dus eigenlijk een totaal ongeschikte maat voor je Forester gekocht. Maar problemen zul je er niet mee krijgen.
Juridisch mag er zoveel niet, maar er is geen controle op.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door erichendri »

Anders weer te koop zetten.
Het went wel hoor, ik heb flink grotere banden.
100 op de teller is 106 op de gps.
APK weet ik niet precies maar die kan je eventueel
ook in de zomer laten doen met je zomerset.
Let wel op met je lagere winterbanden bij stoepranden.
Kans op beschadigen velg of bult op je band is flink hoger.

Eric
nahpets
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:18

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door nahpets »

Thnx jongens, vooral blij dat het technisch gezien geen kwaad kan. Ja was origineel LM setje van Legacy. Bij mijn vorige auto heb ik de dpf eruit laten halen dus wel gewend dingen te doen die technisch goed zijn voor de auto maar eigenlijk niet mogen. APK gebeurt sowieso met zomerset :)
Van t weekend ff een wiel erop zetten om te bezien of mijn calculeerwerk met ET waarden ed is uitgekomen. Snelheidsmeter zal lager uitkomen dan werkelijkheid dus maak ik me geen zorgen over. Met de fabriek afgemonteerde set rijd ik bij 130 op de teller volgens gps ook 120 dus........ (zal iedereen hebben neem ik aan..?)
Met de stelling "totaal ongeschikte set gekocht" ben ik het niet helemaal eens want als deze winterbanden op zijn zet ik er een zodanige set op dat de originele afrolomtrek weer klopt, dus komt op termijn dan ook goed met km teller. Komt vooral door de lage banden die gemonteerd zijn, 17" velgen zijn prima...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door SP-Boxer »

Ik schreef "totaal ongeschikte maat" niet set ;)

Denk er ook aan dat een originele Legacy velg een ET waarde van 55 heeft en de Forester 48. Dat kan met de juiste bandenmaat soms problemen geven bij de schokbrekers. De info is hier nu echter te summier voor.
"I feel Legacy"
nahpets
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:18

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door nahpets »

Je hebt helemaal gelijk SP-Boxer!! Ik las weer eens even te snel.. :mrgreen: sorry...
Elders in dit forum gelezen dat ET waarde afwijken met max 5 mm altijd kan, ik zit daar 2 mm overheen. Echter de set komt met de grotere ET waarde van inderdaad 55 meer naar buiten, dus verwacht ik eigenlijk geen probleem met speling bij schokbreker, dan eerder bij wielkast, maar de banden zijn ook 10mm smaller dan de originele zomer setup. Noem het een gecalculeerde gok...... Heb de complete set gekocht voor de helft van wat alleen de banden (nieuw) zouden kosten. En omdat ik op mijn stalen wintervelgen nieuwe banden nodig had staan die nu te koop en heb ik deze switch gemaakt.
Komend weekend ff een wiel erop zetten en even kijken hoe het uitpakt..
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door erichendri »

55 staat naar binnen ten opzichte van 48.
Dus even voelen bij de schokbreker en zodadelijk als de originele maat
er op zit luisteren of ze aanlopen bij maximale stuur uitslag.

Eric
nahpets
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:18

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door nahpets »

Dank je Eric, ook jij hebt weer gelijk :shock:
Waar ik niet goed uit kom is hoeveel het totaal dan naar binnen komt, ligt denk ik ook nog aan het buiken van de band. De nieuwe set heeft 7j velgen, volgens mij gelijk aan de fabrieksset voor een forester. Komt een inch bij voor de velgrand. Dus 7 mm meer naar binnen ....?
Is wiel erop zetten , wat stuuruitslagen maken en even kijken/voelen niet voldoende dan? Beter om alle 4 erop te zetten, bochtjes rijden en oren open....?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door SP-Boxer »

Stephan (wilde gok ;) ), in principe kun je dit stilstaand wel checken. De bovenzijde van de band vervormt tijdens het rijden niet.

Oudere Foresters hadden altijd een velg van 6,5J, maar dat nieuwere spul ken ik niet zo in detail. Maar elke band heeft een andere vorm, dus het blijft altijd lastig om op voorhand te zeggen.
Ik weet dat bij de oudere modellen bijv. de 16" GTT velgen (7j, ET53) wel eens problemen gaven bij de achterschokbrekers. Tegenwoordig hebben de Foresters ook een multilink achterwielophanging ipv. van de McPhersons die er destijds onderzaten. Kortom, veel verschillen en wellicht maken wij ons druk over niets...
De nieuwere modellen zijn helaas zo schaars dat er in NL nog weinig praktijkervaring mee is. :(
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door erichendri »

Door de et verschil (55 ipv 48) komt hij al 7 mm dichter bij de schokbreker.
Ik schat dat beide velgen wel 7J zijn.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door Mr.Q »

Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
nahpets
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:18

Re: Juiste velg/banden combi gekocht ??

Bericht door nahpets »

goed gegokt SP-Boxer :)
Mooie sites Mr Q....
Plaats reactie