Speling trekhaak

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Speling trekhaak

Bericht door Beurstel »

Beste mensen,

Ik heb ontdekt dat mijn Outback uit 2004 speling op de trekhaak heeft. Niet verticaal, maar horizontaal. Is dit een bekend probleem?

Op Het Internet wel gelezen dat het wel eens voorkomt bij auto's met verwijderbare trekhaken, maar dit is een vaste. Overigens heeft de trekhaak wel een paar keer een tik gehad doordat de beugel van de hulpremkoppeling een drempel raakte. Maar ik zou zeggen dat ie daar toch tegen zou moeten kunnen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Speling trekhaak

Bericht door SP-Boxer »

Meestal zit een vaste trekhaak met 2 bouten vast aan de rest van het frame. Controleer eens of deze echt vast zitten.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Speling trekhaak

Bericht door erichendri »

Ga even naar een subarugarage met dit probleem.
Ik zou er geen risico mee nemen.
Trekhaak zou tegen een tikje moeten kunnen maar er zijn genoeg prutsers die een trekhaak gemonteerd hebben.
Jij blijft verantwoordelijk als er iets gebeurd.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Speling trekhaak

Bericht door Beurstel »

Ik krijg geen beweging in die bouten, maar zal het eens laten nakijken in de garage. Inderdaad niet echt een prettig idee om er nu een aanhanger aan vast te hangen. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Speling trekhaak

Bericht door erichendri »

kan ook de hele balk van de trekhaak zijn die los zit.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Speling trekhaak

Bericht door SP-Boxer »

Als de twee bouten vast zitten dan moet het inderdaad in de balk zitten.
Vreemd is echter dat die met 4x M12 (?) vanaf de onderzijde vast zit. (Uitlaatdempers laten zaken of demonteren) en met 6x M8 (?) achter de bumper. Lijkt me heel sterk dat deze allemaal lost zitten :?

Als je er zelf geen heil in ziet, dan inderdaad even bij een garage laten controleren. Je wilt hier geen risico mee nemen.
"I feel Legacy"
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Speling trekhaak

Bericht door Beurstel »

Ik heb het laten controleren. Trekhaak zit wat los in de buis, maar schijnt zo te horen. Kan geen kwaad. Ik vertrouw er dan maar op. Speling is minimaal, maar je merkt gewoon dat het niet muurvast zit zoals je wel zou verwachten.

Het is een afneembare trekhaak trouwens (wist ik niet, laat hem sowieso altijd zitten).
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Speling trekhaak

Bericht door erichendri »

Die spelig is een apk afkeur.
Verzekeringtechnisch ben je fout als je je car of caravan verliest met de kogel er nog aan.
Zij keren dan niet uit.
Krachten zijn dan veel groter met iets erachter.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Speling trekhaak

Bericht door SP-Boxer »

Afkeur op een onderdeel dat je er gewoon af kan pakken??? Knappe keurmeester die mijn auto daar op af gaat keuren.

Als het gecontroleerd is en er wordt aangegeven dat het geen kwaad kan, dan moet je daarop vertrouwen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Speling trekhaak

Bericht door skogvokter »

Ik ga toch mee met Eric, dat je zelf verantwoordelijk blijft. Vraag is hoe betrouwbaar en onpartijdig is degeen die ernaar gekeken heeft? Als dat de dealer is waar je 'm gekocht heb (garantie?) zijn ze natuurlijk niet objectief meer. Is het een partij die een nieuwe trekhaak aan je had kunnen slijten is het heel anders natuurlijk.
Kan je een foto plaatsen van jouw type trekhaak met het punt waar de speling zit?
Als het een afneembare trekhaak is zal je speling moeten hebben om hem te kunnen monteren uiteraard, maar hoeveel speling aanvaardbaar is in gebruiksstand??

Roest kan ook een gevaar zijn. Ken een geval een trekhaak van dit model: http://tb-onderdelen.nl/kogel-trekhaak- ... -met-flens
Zag er netjes uit, maar bij losdraaien bleken beide M16 bouten in het midden (dus uit zicht) doorgerot. Was nog iets van 8mm metaal over. Lang leve de pekel.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Speling trekhaak

Bericht door erichendri »

Afkeur is de speling van de kogel.
Moet spelingsvrij zijn namelijk want iets wat speling heeft slijt harder.
Zoek het maar op, ehh, staat een link hieronder.
Zit als hij goed zit namelijk geen speling op.
Heb ze zo vaak gemonteerd.
Er is wel een tip hierover.

http://www.amt.nl/techniek/artikel/2005 ... 1-10116888

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Speling trekhaak

Bericht door SP-Boxer »

AMT schreef:De bevestiging van het kogelgedeelte moet nagenoeg spelingvrij zijn.
De controlerende partij zal van mening zijn dat de betreffende trekhaak nagenoeg spelingsvrij is.


En reken maar dat mijn afneembare trekhaak bij de APK op miraculeuze wijze zou verdwijnen wanneer er sprake zou zijn van afkeur!!!
Ik heb in ieder geval gemerkt dat mijn gloednieuwe "originele" (AL-KO) trekhaak ook voelbare speling heeft.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Speling trekhaak

Bericht door erichendri »

Blijft lachuh de apk met zijn kromme regels.
Zonder kogel is het geen trekhaak.
Kunnen de ramen open dan zijn de spiegels verstelbaar van binnenuit als
de electrische spiegelverstellingschakelaar stuk is.
Auto is goedgekeurd maar toch raakt de keurmeester zijn bevoegdheid kwijt door
een aantal gemiste adviespunten.
Etc.....

Eric :mrgreen:
Laatst gewijzigd door erichendri op 12 nov 2016 23:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Speling trekhaak

Bericht door Beurstel »

Hier wat foto's van de trekhaak. Het deel waar de bouten aan vastzitten (het vaste deel) zit muurvast aan de auto. De speling zit 'm in dat deel dat met die bouten vastzit. Kennelijk zitten deze zo vast als maar kan en is de speling daarom "normaal".

En ik heb veel vertrouwen in mijn garage, daar kom ik al 15 jaar en word ik zeker niet besodemieterd. Auto ook niet daar gekocht. Kortom, als hij zegt dat het goed is durf ik daar wel in te berusten.
Bijlagen
Trekhaak boven
Trekhaak boven
Dichtbij
Dichtbij
Nog dichterbij
Nog dichterbij
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Speling trekhaak

Bericht door skogvokter »

Volgens mij is er een spraakverwarring.
Je zegt dat het een afneembare trekhaak is. Dan zit de knop dus NIET met bouten vast, maar middels een of ander klikmechanisme. Vermoedelijk bediend door dat rooie knopje?
Lijkt mij toch dat dat mechanisme de boel spelingvrij moet houden. Maar wie ben ik?

Als er speling zit op een deel wat vast zit met die bouten dan zit er dus een 'vast' deel van de trekhaak los.

Uiteraard wel fijn dat je kan vertrouwen op de garage. Gelukkig geen reden tot paniek.
Persoonlijk blijf ik het vreemd vinden speling op een trekhaak. ( en jij ook daarom startte je dit draadje :D )

Als je die knop eraf pakt, helpt het wellicht om het mechanisme te smeren. Kan me voorstellen dat de pal die de boel vast moet klemmen niet helemaal op zijn plek komt.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Speling trekhaak

Bericht door mikage »

Skogvokter schreef:Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
(Off topic:) Passend onderschrift in deze dagen
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Speling trekhaak

Bericht door Beurstel »

skogvokter schreef: Als er speling zit op een deel wat vast zit met die bouten dan zit er dus een 'vast' deel van de trekhaak los.
Ik denk dat je me dan misschien juist andersom begrijpt. Het deel dat vastzit aan de auto zit muurvast. De speling zit op het (kennelijk) afneembare deel. Ik heb me eerlijk gezegd daar nog nooit in verdiept hoe dat afnemen werkt. Bij alle auto's die ik had met afneembare trekhaak liet ik hem altijd zitten. Speling heb ik echter nooit gemerkt en inderdaad blijf ik het ergens toch ook vreemd vinden, vanwege de krachten die op die trekhaak worden uitgeoefend.

Bij een drempel bij mij om de hoek heeft hij ook nog een paar keer een oplawaai gekregen, doordat de veiligheidskoppeling wat aan de onderkant hing en de drempel raakte. Je zou denken dat hij daar tegen bestand zou moeten zijn, maar wie weet.

Het vervelende toeval wil dat een spanrol vanavond duidelijk hoorbaar het einde van zijn leven aankondigde, toevallig recht voor de deur van de Subarudealer. Ik laat de auto daar veiligheidshalve achter en laat dan komende week voor de zekerheid toch nog maar eens naar de trekhaak kijken.
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Speling trekhaak

Bericht door skogvokter »

Ik begrijp je dus eigenlijk wel goed, want het afneembare deel zit NIET met die bouten vast.
De reden dat ie bij de dealer staat is niet leuk, maar maak gebruik dat ze je uitleggen hoe je die trekhaak kan verwijderen. En weer terugzetten uiteraard.

Dan kan je wellicht ( of wij middels foto's) zien hoe er speling kan ontstaan.


@mikage: ja dat vond ik ook. Ik liep te blèren/zingen en toen kwam het er spontaan uit. Die hersens van mij werken niet altijd helemaal jofel :lol:
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Speling trekhaak

Bericht door SP-Boxer »

Dit is een "originele" AL-KO trekhaak. Rode knopje indrukken en je kunt het zwarte afdekkapje verwijderen. Daarna kun je een hendel induwen welke de kogel ontgrendeld.
Zoals gezegd, ik heb deze trekhaak net nieuw en daar zit ook een minimale speling op.
"I feel Legacy"
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Speling trekhaak

Bericht door Beurstel »

Inmiddels bij de dealer geweest en het trekhaakverhaal krijgt wellicht toch nog een vervolg. De dealer was namelijk allerminst te spreken over de speling ("ontoelaatbaar en is sowieso een afkeurpunt") en heeft bij Subaru nagevraagd wat de beste oplossing hiervoor is (maar hier nog geen antwoord op). Het is echter niet duidelijk of de speling veroorzaakt wordt door het "kogeldeel" of het deel dat aan de auto vastzit. Hij wil dat eens proberen door de kogel te wisselen van een auto met dezelfde trekhaak, als die daar in onderhoud is.

Anderzijds het verhaal van SP-boxer hierboven en mijn vaste monteur die er geen erg in zag, waardoor ik ook nu nog niet helemaal overtuigd ben van de ernst van de zaak. Vervanging van de kogel en / of het vaste deel gaat bovendien natuurlijk wel aardig in de papieren lopen.

SP-Boxer, je woont in Veldhoven. Daar ben ik wel eens in de buurt. Nooit gedacht dat ik dit ooit aan een man zou vragen, maar zou ik eens bij je mogen voelen? :) Als de speling bij jou vergelijkbaar is met die van mij, geloof ik het denk ik verder wel.

En als er mensen in de regio Limburg / Brabant met een zelfde trekhaak zijn zou ik daar wel eens de kogel mee willen wisselen, om te kijken of dat verschil maakt.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Speling trekhaak

Bericht door erichendri »

Je kunt ook even naar een rdw keurstation gaan om te vragen of ze even willen voelen.
Daar lopen vaak de steekproef controleurs te keuren.
Als zij zeggen dat het goed is is het goed, blijft trouwens ook mensenwerk.
Hoor je het eigenlijk als er een karretje achter je auto zit?
Probleem is vaak dat iets afgekeurd wordt wat er vaak al heel
in of op zit bij een auto.
Heb dat regelmatig meegemaakt.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Speling trekhaak

Bericht door SP-Boxer »

Wat je bij mij voelt is vooral dat het geen vaste trekhaak is, maar een afneembare met bijbehorende speling. Maar gezien de reactie van jouw dealer zal er toch wel meer aan de hand zijn.
Je bent welkom om te voelen. We kunnen ook de kogels uitwisselen en daarmee uitsluiten waar het probleem in zit.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Speling trekhaak

Bericht door Mrdjc »

Beurstel schreef: Nooit gedacht dat ik dit ooit aan een man zou vragen, maar zou ik eens bij je mogen voelen? :)
:lol:
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Speling trekhaak

Bericht door Beurstel »

De tip van het keurstation is een goeie, daar zal ik misschien eens mijn licht opsteken inderdaad. Ik hoor niets met aanhanger, daarvoor is de speling ook te gering denk ik, al heb ik alweer een tijdje niet met een aanhanger gereden. Maar dat gaat binnenkort wel weer gebeuren.

SP-Boxer, ik stuur je een PB als ik aan zie komen dat ik in de buurt ben. En dan krijgt het hier wel weer een vervolg.
Plaats reactie