Afgebroken katalysator

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Afgebroken katalysator

Bericht door FrieseForester »

Ik wilde vandaag even naar de winkel en halverwege opeens een hoop lawaai onder de auto vandaan, dus ff langs de kant en kijken wat er aan de hand is en de katalysator bleek dus compleet van het middenstuk afgebroken te zijn.

Afbeelding

Afbeelding


Toen de garage waar ik nu kom het hitteschildje eraf haalde zag je direct dat de monteur van de garage waar ik al twijfels over had,maar wat kan er fout gaan aan een nieuwe uitlaat plaatsen, flink heeft lopen sjoemelen met de aansluiting op het katalysatorstuk. Er zat de nodige gungum tussen en zelfs een flink stuk aluminiumfolie !!! Wat een gepruts zeg. Dat was dus een éénmalig bezoek van mij aan hem. Inmiddels al een tijdje bij een goed garage met verstand van zaken. Het hitteschild heeft alles al die tijd mooi afgeschermd zodat je niet het gepruts kon zien.
Echt verrot dus en niks meer mee te beginnen dus wordt er morgen een nieuwe Bosal ondergezet en heb ik weer een rib minder in mijn lijf. :cry:
Maar goed is het voor het goede doel en dat is lekker rijden en genieten.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Afgebroken katalysator

Bericht door erichendri »

Van alle imitatie uitlaten is de passing nou eenmaal kleute.
Dus ook bosal.
Ik weet niet anders.
Op de katalysator hed je nog wel een stukje pijp kunnen laten lassen.
Heb ik toen ook laten doen.

Eric
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Afgebroken katalysator

Bericht door FrieseForester »

Ik heb de oude katalysator gezien en er bleken op meerdere plaatsen al kleine gaatjes in te zitten. Dus hij was echt op.
Nieuwe doet het prima. Auto rijd zelfs iets zuiniger :D :okeee:
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Afgebroken katalysator

Bericht door RJS »

de nieuwe is dus een bosal? Wat kost dat? En paste het?
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Afgebroken katalysator

Bericht door FrieseForester »

Die Bosal kostte € 394,- incl btw en 25 euro voor het er onderzetten. Past echt goed. Soepel op het spruitstuk en zonder gewrik en zo op het middenstuk. Ik was aanwezig onder de brug bij installatie.
Ik merk ook dat de auto nu wat zuiniger loopt. Zal wel komen door meer compressie omdat de oude vol met roestgaatjes zat.
Ik moest snel beslissen want ik heb mijn auto nodig voor mijn werk en dus moest hij de volgende dag klaar zijn. Als ik meer tijd had dan had ik meer kunnen rondshoppen op het net voor een andere die goedkoper was. Maar dan komt de vraag wat daarvan de kwaliteit is. Ze zijn er al vanaf rond de 170 euro.
Ik ben in ieder geval tevreden ook al is 400 euro een flinke hap geld voor mij.
Plaats reactie