Naafbouten

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Naafbouten

Bericht door flux »

Regelmatig is het zo dat ik de moeten niet meer van de bouten afkrijg. Of dit nu te wijten is aan luchtsleutels in de garage weet ik niet. Er zijn al 2 moeren vastgelopen en afgebroken door dit euvel. Sindsdien heb ik standaard naafbouten en moeren in de auto liggen omdat ze deze nergens op voorraad hebben. Is dit een bekend probleem bij de forester?? Ik zet zelf de moeren op staalvelgen vadt op 110nm.....moet goed zijn toch?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Naafbouten

Bericht door SP-Boxer »

Ja dat is oa. te wijten aan het vastzetten met een luchtsleutel! Los mag met de luchtsleutel, maar vast absoluut niet.
De chromen wielmoeren kunnen vrij makkelijk vreten op het draad van het tapeind.
Heb ook een auto waarbij diverse draden beschadigd waren. Uiteindelijk alles waar nodig vervangen en voorzien van een beetje vet. Sindsdien nooit meer problemen gehad.

Advies is om het draad schoon te houden en voorzichtig te zijn met vastzetten.
Op een Forester van 2011 zou dit mi. nog niet voor mogen komen. Zal dus pure onvoorzichtigheid zijn...
"I feel Legacy"
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Re: Naafbouten

Bericht door flux »

@sp -boxer
Mag koper of zinkvet op de bouten smeren? Ik dacht dat dit eigenlijk niet mocht?
hel1
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 jan 2016 14:51

Re: Naafbouten

Bericht door hel1 »

klopt, eigenlijk hebben ze dat liever niet, want je wilt wel dat ze vast blijven zitten. maar een klein beetje, en dan na een tijdje checken, dat kan wel.
als je ze regelmatig loshaalt en vastdraait, dan heb je zowiezo bijna geen problemen. ik heb net de wielen van mijn Forester gewisseld (voor het eerst), en ik mocht toch wel behoorlijk op de ratel leunen bij het losdraaien. gewoon geleidelijk meer kracht zetten. ik denk niet dat de wielen er de laatste jaren af geweest waren want één wiel heb ik met een koevoet van de remtrommel af moeten wrikken.
afijn, dat laatste is meer iets voor mijn eigen topic.
..en dat is een wet van meten en persen
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Naafbouten

Bericht door SP-Boxer »

Een beetje kopervet of keramisch vet kan geen kwaad.
"I feel Legacy"
Plaats reactie