Bandenspanning Forester

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Bandenspanning Forester

Bericht door sufos »

De aanbevolen bandenspanning voor een Forester SG met bandenmaat 205/70/15 is zowel voor als achter bij normaal gebruik 2.0 bar.
Hoe komen ze daarbij ? Want als je er werkelijk 2 bar in hebt zitten staan de wangen van de band wel erg bol vanwege de lage druk. Zelf zit ik rond de 2,3 bar en zelfs dan heb ik het idee dat er nog wel wat bij kan. Ook het rijden met 2 bar vind ik waardeloos dus 2,3 bar is wat mij betreft het minimum. Hoe zit dat met jullie ?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door erichendri »

Ik rijdt altijd op 2,8 bar, controleer het eens in de 2 maanden.
En vaker een rondje om de auto.
Legacy is 1400 kg en staat op 215/65-16.[forestermaat)
Je merkt er niet veel van en de banden slijten mooi recht af
Moet zeggen dat ik eigenlijk ook naar de bolling van de wang kijk.

Eric
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door ferluci »

ik rijd ook fozzie en inderdaad met 2 bar erg bolle wangetjes. Heb de druk ook op 2.3/2.5 gezet
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door FrieseForester »

Hier ook 2,5 in mijn Forester.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door quikfit »

Hier 2.6....maar ff kijken hoe je banden slijten kan geen kwaad... ;)

Bij zware belasting (bagage) of hoge snelheden wat meer oppompen...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
content_bandenspanning.jpg
content_bandenspanning.jpg (15.16 KiB) 7412 keer bekeken
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Pollux
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 feb 2015 17:43

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door Pollux »

Zit ook rond de 2.5.
Subarumouse

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Bij de Forester met originele velgen uit deze jaren horen de wangen wat boller te staan en de druk is meestal wat lager dan bij 55 / 60 / 65 hoogtemaat.
De druk is ook wat lager vanwege de functie van de auto: multi-functie karakter door weg en terrein geschiktheid.
Bolle(re) wangen dan gemiddeld komt ook door de breedte van de velg die met 6.5 inch wat aan de smalle kant is voor 205.
Hogere en of bolle wangen geven meer veercomfort en meer lossing van zand etc. uit het profiel.
In sneeuw etc. kun je immers beter met wat lagere druk rijden met hetzelfde hiervoor omschreven effect.

Onze beide identieke Foresters hebben beide dezelfde nieuwe Vredestein banden en maatvoering 205/70/15 alleen de mijne staat op 7.5 / 8 inch.
De mijne is directer in het sturen en wat harder op richels etc., de wang staat veel minder bol, dus draagt minder bij aan het veercomfort.
Breng ik de druk op op 0.4 hoger blijft de verhouding in gedrag hetzelfde.
Bij deze hogere druk op mijn vorige Bridgestones hoorde je wat meer kabaal en het slijtpatroon was goed over het hele loopvlak. (meer dan 55000 km
Alleen het brandstofverbruik was lager door de hogere druk.

Conclusie: 0,4 rondom meer geeft iets minder comfort, maar bespaart brandstof.

Benno
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door F Wheel »

2.6 hier, met caravan en zware belasting gaat er 3.0 in de bandjes. Bij terugkomst weer terug naar 2.6.

Inderdaad even letten op gelijkmatige slijtage en uiteraard wat je zelf prettig en fijn vind rijden ;)
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 154
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door mikage »

Mijn dealer geeft aan dat hij een geijkte bandenspanningsmeter heeft. Daar worden de banden op 2.0 bar gezet (geijkt). Ga ik dan direct daarna naar mijn eigen benzinepomp om te meten hoeveel spanning erin zit, dan geeft de meter 2.4 bar aan. Dus: Er is een afwijking bij de pomp.

Ik schat in dat deze afwijking bij veel pompen aanwezig is (Op te zachte banden rijden kost meer brandstof. Sjoemelbar's ?). In ieder geval weet ik nu dat ongeveer 2.4 bar overeenkomt met 2.0 bar in het echt. Zo zit ik niet meer te kl****en bij een pomp om te constateren dat de banden wel erg zacht opgepompt zijn voor die 2 bar. Ik stel hem direct al hoger in.
Gebruikersavatar
Alex
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:08

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door Alex »

De afwijking kan van pomp tot pomp verschillen

Zelfs weleens een verschil van 1 bar mee gemaakt :shock:

Misschien zelf een bandenspanningmeter in de auto leggen?
Pollux
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 feb 2015 17:43

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door Pollux »

Vertrouwen is goed, controle is beter! Maar ik zit toch liever iets hoog in de druk, kwestie van gevoel....
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door erichendri »

Gewoon naar de wang kijken.
Gaat bij mij priima.
Klopt inderdaad dat alle meters afwijken.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 16 jan 2016 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2420
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door boswachterfan »

Sjoemelbar's... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Geweldig. Het bandenindustriecomplot. :D
Afwijkingen kunnen inderdaad behoorlijk zijn. Ik heb ooit voor een motor met zijspan een geijkte meter gekocht, omdat het bij dat ding heel nauw luisterde met de spanning. Mijn "bijvul" pistool van de bouwmarkt geeft 0,3 bar minder aan dan de geijkte meter. Dan zijn ze altijd te hard. Ik zet mijn banden 0,2 harder dan de laagste fabrieksopgave. Dat houdt de slijtage aan de zijkant een beetje in de hand. Harder vind ik niet prettig, dan rammelt de boel zo. Met de caravan er achter hou ik me aan de fabrieksopgave.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Bandenspanning Forester

Bericht door RJS »

Op de sticker op de deurtje staat dat de banden voor op 2.0 bar moeten en achter op 1.8 als de auto niet wordt belast. Voor staan ze bij mij geloof ik op 2,3 en achter op 2,1.... Opmerkelijk dat garages en anderen hier rondom op dezelfde waarde houden. Ik dacht dat dat niet goed was voor het viscodiff.
Plaats reactie