Bandenspanning Forester
Bandenspanning Forester
De aanbevolen bandenspanning voor een Forester SG met bandenmaat 205/70/15 is zowel voor als achter bij normaal gebruik 2.0 bar.
Hoe komen ze daarbij ? Want als je er werkelijk 2 bar in hebt zitten staan de wangen van de band wel erg bol vanwege de lage druk. Zelf zit ik rond de 2,3 bar en zelfs dan heb ik het idee dat er nog wel wat bij kan. Ook het rijden met 2 bar vind ik waardeloos dus 2,3 bar is wat mij betreft het minimum. Hoe zit dat met jullie ?
Hoe komen ze daarbij ? Want als je er werkelijk 2 bar in hebt zitten staan de wangen van de band wel erg bol vanwege de lage druk. Zelf zit ik rond de 2,3 bar en zelfs dan heb ik het idee dat er nog wel wat bij kan. Ook het rijden met 2 bar vind ik waardeloos dus 2,3 bar is wat mij betreft het minimum. Hoe zit dat met jullie ?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Bandenspanning Forester
Ik rijdt altijd op 2,8 bar, controleer het eens in de 2 maanden.
En vaker een rondje om de auto.
Legacy is 1400 kg en staat op 215/65-16.[forestermaat)
Je merkt er niet veel van en de banden slijten mooi recht af
Moet zeggen dat ik eigenlijk ook naar de bolling van de wang kijk.
Eric
En vaker een rondje om de auto.
Legacy is 1400 kg en staat op 215/65-16.[forestermaat)
Je merkt er niet veel van en de banden slijten mooi recht af
Moet zeggen dat ik eigenlijk ook naar de bolling van de wang kijk.
Eric
Re: Bandenspanning Forester
ik rijd ook fozzie en inderdaad met 2 bar erg bolle wangetjes. Heb de druk ook op 2.3/2.5 gezet
- FrieseForester
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38
Re: Bandenspanning Forester
Hier ook 2,5 in mijn Forester.
Re: Bandenspanning Forester
Hier 2.6....maar ff kijken hoe je banden slijten kan geen kwaad...
Bij zware belasting (bagage) of hoge snelheden wat meer oppompen...
Gr. Quikfit
Bij zware belasting (bagage) of hoge snelheden wat meer oppompen...
Gr. Quikfit
- Bijlagen
-
- content_bandenspanning.jpg (15.16 KiB) 7415 keer bekeken
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Bandenspanning Forester
Zit ook rond de 2.5.
Re: Bandenspanning Forester
Hallo,
Bij de Forester met originele velgen uit deze jaren horen de wangen wat boller te staan en de druk is meestal wat lager dan bij 55 / 60 / 65 hoogtemaat.
De druk is ook wat lager vanwege de functie van de auto: multi-functie karakter door weg en terrein geschiktheid.
Bolle(re) wangen dan gemiddeld komt ook door de breedte van de velg die met 6.5 inch wat aan de smalle kant is voor 205.
Hogere en of bolle wangen geven meer veercomfort en meer lossing van zand etc. uit het profiel.
In sneeuw etc. kun je immers beter met wat lagere druk rijden met hetzelfde hiervoor omschreven effect.
Onze beide identieke Foresters hebben beide dezelfde nieuwe Vredestein banden en maatvoering 205/70/15 alleen de mijne staat op 7.5 / 8 inch.
De mijne is directer in het sturen en wat harder op richels etc., de wang staat veel minder bol, dus draagt minder bij aan het veercomfort.
Breng ik de druk op op 0.4 hoger blijft de verhouding in gedrag hetzelfde.
Bij deze hogere druk op mijn vorige Bridgestones hoorde je wat meer kabaal en het slijtpatroon was goed over het hele loopvlak. (meer dan 55000 km
Alleen het brandstofverbruik was lager door de hogere druk.
Conclusie: 0,4 rondom meer geeft iets minder comfort, maar bespaart brandstof.
Benno
Bij de Forester met originele velgen uit deze jaren horen de wangen wat boller te staan en de druk is meestal wat lager dan bij 55 / 60 / 65 hoogtemaat.
De druk is ook wat lager vanwege de functie van de auto: multi-functie karakter door weg en terrein geschiktheid.
Bolle(re) wangen dan gemiddeld komt ook door de breedte van de velg die met 6.5 inch wat aan de smalle kant is voor 205.
Hogere en of bolle wangen geven meer veercomfort en meer lossing van zand etc. uit het profiel.
In sneeuw etc. kun je immers beter met wat lagere druk rijden met hetzelfde hiervoor omschreven effect.
Onze beide identieke Foresters hebben beide dezelfde nieuwe Vredestein banden en maatvoering 205/70/15 alleen de mijne staat op 7.5 / 8 inch.
De mijne is directer in het sturen en wat harder op richels etc., de wang staat veel minder bol, dus draagt minder bij aan het veercomfort.
Breng ik de druk op op 0.4 hoger blijft de verhouding in gedrag hetzelfde.
Bij deze hogere druk op mijn vorige Bridgestones hoorde je wat meer kabaal en het slijtpatroon was goed over het hele loopvlak. (meer dan 55000 km
Alleen het brandstofverbruik was lager door de hogere druk.
Conclusie: 0,4 rondom meer geeft iets minder comfort, maar bespaart brandstof.
Benno
Re: Bandenspanning Forester
2.6 hier, met caravan en zware belasting gaat er 3.0 in de bandjes. Bij terugkomst weer terug naar 2.6.
Inderdaad even letten op gelijkmatige slijtage en uiteraard wat je zelf prettig en fijn vind rijden
Inderdaad even letten op gelijkmatige slijtage en uiteraard wat je zelf prettig en fijn vind rijden
Re: Bandenspanning Forester
Mijn dealer geeft aan dat hij een geijkte bandenspanningsmeter heeft. Daar worden de banden op 2.0 bar gezet (geijkt). Ga ik dan direct daarna naar mijn eigen benzinepomp om te meten hoeveel spanning erin zit, dan geeft de meter 2.4 bar aan. Dus: Er is een afwijking bij de pomp.
Ik schat in dat deze afwijking bij veel pompen aanwezig is (Op te zachte banden rijden kost meer brandstof. Sjoemelbar's ?). In ieder geval weet ik nu dat ongeveer 2.4 bar overeenkomt met 2.0 bar in het echt. Zo zit ik niet meer te kl****en bij een pomp om te constateren dat de banden wel erg zacht opgepompt zijn voor die 2 bar. Ik stel hem direct al hoger in.
Ik schat in dat deze afwijking bij veel pompen aanwezig is (Op te zachte banden rijden kost meer brandstof. Sjoemelbar's ?). In ieder geval weet ik nu dat ongeveer 2.4 bar overeenkomt met 2.0 bar in het echt. Zo zit ik niet meer te kl****en bij een pomp om te constateren dat de banden wel erg zacht opgepompt zijn voor die 2 bar. Ik stel hem direct al hoger in.
Re: Bandenspanning Forester
De afwijking kan van pomp tot pomp verschillen
Zelfs weleens een verschil van 1 bar mee gemaakt
Misschien zelf een bandenspanningmeter in de auto leggen?
Zelfs weleens een verschil van 1 bar mee gemaakt
Misschien zelf een bandenspanningmeter in de auto leggen?
Re: Bandenspanning Forester
Vertrouwen is goed, controle is beter! Maar ik zit toch liever iets hoog in de druk, kwestie van gevoel....
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Bandenspanning Forester
Gewoon naar de wang kijken.
Gaat bij mij priima.
Klopt inderdaad dat alle meters afwijken.
Eric
Gaat bij mij priima.
Klopt inderdaad dat alle meters afwijken.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 16 jan 2016 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Bandenspanning Forester
Sjoemelbar's... Geweldig. Het bandenindustriecomplot.
Afwijkingen kunnen inderdaad behoorlijk zijn. Ik heb ooit voor een motor met zijspan een geijkte meter gekocht, omdat het bij dat ding heel nauw luisterde met de spanning. Mijn "bijvul" pistool van de bouwmarkt geeft 0,3 bar minder aan dan de geijkte meter. Dan zijn ze altijd te hard. Ik zet mijn banden 0,2 harder dan de laagste fabrieksopgave. Dat houdt de slijtage aan de zijkant een beetje in de hand. Harder vind ik niet prettig, dan rammelt de boel zo. Met de caravan er achter hou ik me aan de fabrieksopgave.
Afwijkingen kunnen inderdaad behoorlijk zijn. Ik heb ooit voor een motor met zijspan een geijkte meter gekocht, omdat het bij dat ding heel nauw luisterde met de spanning. Mijn "bijvul" pistool van de bouwmarkt geeft 0,3 bar minder aan dan de geijkte meter. Dan zijn ze altijd te hard. Ik zet mijn banden 0,2 harder dan de laagste fabrieksopgave. Dat houdt de slijtage aan de zijkant een beetje in de hand. Harder vind ik niet prettig, dan rammelt de boel zo. Met de caravan er achter hou ik me aan de fabrieksopgave.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Bandenspanning Forester
Op de sticker op de deurtje staat dat de banden voor op 2.0 bar moeten en achter op 1.8 als de auto niet wordt belast. Voor staan ze bij mij geloof ik op 2,3 en achter op 2,1.... Opmerkelijk dat garages en anderen hier rondom op dezelfde waarde houden. Ik dacht dat dat niet goed was voor het viscodiff.