einddemper stuk: zelf vervangen?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

einddemper stuk: zelf vervangen?

Bericht door Goldkiwi »

Hee hallo :)
Ik rij al anderhalf jaar zonder al te veel problemen rond in m'n subaru vivio. Onlangs verschillende onderdelen laten vervangen en/of repareren. Gister moest hij voor de keuring maar werd afgekeurd op een kapotte achterdemper. Nou zijn er een aantal vragen die in me opkomen...

- is een achterdemper hetzelfde als een einddemper?
- is het een grote klus om deze zelf te vervangen: moet er aan gelast worden of niet?

Bij de garage ben ik namelijk 125 euro kwijt voor een nieuwe achterdemper en 75 euro aan montagekosten. Dit zijn volgens mij geen asociale prijzen, maar als het zelf te doen is scheelt dat vaak wel :)

Oh ja, mijn vader vertelde me dat mensen hun uitlaatdelen wel eens repareren met speciale tape. Iemand daar ervaring mee?

Groetjes,
Jantine
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: einddemper stuk: zelf vervangen?

Bericht door Louis »

Een achterdemper is hetzelfde als een einddemper.
Als je deze gaat vervangen hoeft er niets gelast te worden.
Ik vind de gevraagde prijs niet te veel en zou het lekker laten doen. Er kunnen bouten zijn vast geroest en die moeten dan worden door geslepen. Voor dit geld ga ik niet zelf onder de auto liggen klooien. Heb er ook de faciliteiten niet voor.
Die tape ken ik niet. Wel wordt er soms kit gebruikt om de flens goed af te dichten.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: einddemper stuk: zelf vervangen?

Bericht door ghulst »

Die tape ken ik wel. Of de soort kneedgum en ook de kit. Ze kunnen bruikbaar zijn, maar om eerlijk te zijn, zijn het echt lapmiddelen. Binnen een paar weken valt het er weer af, blaast het er langs of is de boel op een andere manier weer lek.

Rondom de uitlaat werken is vaak een rotklus. Je kunt voor dat geld nog rondbellen of iemand het goedkoper kan/wil doen, maar de kans is klein. Zelf doen kan natuurlijk, maar wees voorbereid op extra werk, afbrekende bouten, te vastzittende bouten etc. En de kosten voor de demper ben je natuurlijk sowieso kwijt.
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: einddemper stuk: zelf vervangen?

Bericht door Goldkiwi »

Bedankt voor jullie reacties!

200 euro voor een nieuwe uitlaat is vast niet duur, maar voor mij wel veel geld ;) had wat geld opzij gelegd om m'n autootje te fixen maar daar heb ik andere reparaties voor laten doen!
Maar ik zie op internet einddempers te koop staan voor 60 - 80 euro en heb een kennis met de tools en ervaring, dus denk dat ik dat ga doen, scheelt toch gauw 100 euro!

Ben alleen beetje huiverig met een bestelling plaatsen, ik ben bang dat ik de verkeerde bestel ofzo. Is er iets waar ik op moet letten of waar ik aan kan zien dat het 100% zeker de goede uitlaat is?

Groetjes Jantine
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: einddemper stuk: zelf vervangen?

Bericht door SP-Boxer »

Een einddemper voor een Vivio is altijd hetzelfde.
De goedkopere exemplaren hebben doorgaans niet zo'n lange levensduur. Bij mij was een demper van 70e na 2 jaar en 80.000km al een heel eind op.

Bestel ook altijd een pakking en zorg dat je een stel M8 (dacht ik) bouten, moeren en sluitringen hebt liggen. De huidige bouten zijn 99% zeker compleet verrot.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: einddemper stuk: zelf vervangen?

Bericht door Goldkiwi »

Bedankt voor je reactie..
Heb toendertijd een einddemper besteld en m'n pa heeft hem er onder gehangen. Na een tijdje vond ik hem alleen wat lawaaierig worden, had het idee dat de uitlaat er niet goed onder zat. Na m'n vader gevraagd te hebben, zei hij dat de einddemper niet helemaal goed aansloot omdat het niet een 'orgineel' onderdeel was. En dat hij het had verholpen met gungum wat nu waarschijnlijk weer los zit :P Dat betekent dus dat niet alle einddempers hetzelfde zijn, of m'n vader is gewoon minder handig dan ik dacht (hij heeft wel veel auto's gerepareerd). Maar even naar kijken dan haha
Gebruikersavatar
Antoinette
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 aug 2015 19:58

Re: einddemper stuk: zelf vervangen?

Bericht door Antoinette »

Hallo Jantine,

auto-uitlaat.nl hier heb ik mijn einddemper voor forester gehaald. € 54,- inclusief pakking, rubbers en bouten.
Oude bouten met wd40 ingespoten en nachtje laten staan. Volgende dag gingen ze zonder probleem los. Vervangen van einddemper was fluitje van een cent.

Groet Antoinette
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: einddemper stuk: zelf vervangen?

Bericht door FrieseForester »

ik heb een middenstuk en een eindstuk voor mijn Forester ook bij Auto-uitlaat.nl gekocht samen voor 110 euro incl verzending. Paste prima op de originele katalysator-flens. Was in een ruim half uurtje gefixt. Zelf gedaan op brug van kennis( kleine garagehouder).
Goedkoop en geeft prima Soeb roffel. Misschien gaat ie wel niet zo lang mee als een origineel maar voor dat geld kan ik er wel meerdere kopen en kan ik misschien op den duur langer doen met de zelfde uitgave aan geld.
Plaats reactie