schuifdak issues, vraag over hemel verwijderen

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

schuifdak issues, vraag over hemel verwijderen

Bericht door boswachterfan »

Mijn schuifdak wil bijna niet meer open of dicht. Ook lekt er af en toe wat water op de rechter voorstoel. Tijd voor actie dus. Deze week de boel schoongemaakt voor zover ik erbij kon, maar hij beweegt nauwelijks nog. Heb het met de hand gesloten. De motor draait erg moeizaam, dus mijn voorlopige conclusie is dat het mechanisme vastzit of onder het vuil zit ofzo. Ik heb al wat video's gevonden over het verwijderen van het dak, maar zou graag de hele boel bloot willen leggen. Heeft er iemand ervaring met het losmaken van de hemel? (en ook weer heel terugzetten.... :) ). In mijn Haynes boek kan ik er nix over vinden.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: schuifdak issues, vraag over hemel verwijderen

Bericht door SP-Boxer »

Alles wat aan het plafond zit verwijderen. Dus handgrepen, zonnekleppen, binnenverlichting etc.
Dan heb je vaak nog een afwerkrand binnen rondom het gat voor het dakraam zitten. Ook verwijderen.
Weet niet of de A,B,C en D-stijl bekleding het hemeltje nog opsluit, anders moeten die er ook af.
Als het goed is gaat het hemeltje dan al aardig hangen, soms zitten er her en der nog wat plugjes, maar die trek je eenvoudig los door je hand tussen hemel en dak in te steken.

De volledige hemel kun je voorzichtig via de achterklep uit de auto halen. Daarna kun je rustig het opendaksysteem laten zakken. Dit wijst zich voor zich.

Bij lekkage de rails van de bak demonteren en de oude lijm/kit volledig verwijderen. Waarschijnlijk is deze poreus geworden en lekt daardoor.
Alle componenten goed schoon maken en de rail weer heel goed met ruim kit monteren. Ik heb destijds ruitenkit gebruikt. Dat blijft dicht :)

Wel handig om na deze hele operatie de werking testen door even 12V op de motor te zetten. Met de handbediening voel je ook of het geheel wat soepeler gaat.
Werkt alles naar behoren, dan kun je het systeem weer terug in de auto monteren. Doe dit door alle boutje geleidelijk wat vaster te draaien. Doe je dit niet en werk je gewoon in een rondje, dan schuift je dak sowieso niet lekker! (ervaring)


Succes. Is best een klus, maar je hebt er wel plezier van als het gelukt is ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: schuifdak issues, vraag over hemel verwijderen

Bericht door boswachterfan »

Dankjewel voor de uitleg! :okeee: Als de eerste mooie voorjaarsdagen zich aandienen ga ik het eens proberen. Samen met de joeptjoeb filmpjes moet het dan toch lukken.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie