Banden voor Subaru Forester

Voor de overige technische zaken
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door roozdijk »

Vorig jaar de Bridgestone Dueler 684's vervangen door Nokian Line SUV's. Via site in Duitsland besteld. Bevalt prima, minder luidruchtig dan de Bridgestones. Test winnaar in Duitsland vorig jaar, en betaalbaar (85 euro p/stuk).
Forester SJ - MY13
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door DucATIRadeon »

Onze forester is eigenlijk ook toe aan nieuwe banden (o.a. scheurtjes bij de noppen en dichtbij de velgrand). Woon op een erf net buiten assen waar het goed glad kan worden in de winter, en voor ons telt grip in regen meer dan grip in de snelle bochten.
Ook hier wordt de forester voornamelijk op asfalt gebruikt en dood enkele keer in het weiland om de frontmaaier vrij te krijgen.

Als ik op vierseizoenenbanden tests zoek komt de goodyear vector 4season G2 als beste uit de bus, en ook met maar 69dB geluid. En dat voor €99,60 incl btw per band (euromaster) in de maat 215/65R16 98H.

Uiteraard zijn er andere merken echter vraag ik of iemand hier ervaring mee heeft en/of onderbouwde mening heeft?
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 154
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door mikage »

Ik heb begin dit jaar Kleber Citylander 4-seizoenenbanden eronder laten zetten. Prima banden. Stil tov Bridgestone. Goede wegligging, soepel, maar geen slappe wangen. Mijn mening is dat ik erg op vooruitgegaan ben. Was zo'n beetje €500 kwijt inclusief montage en verwijdering oude banden
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door DucATIRadeon »

heb na lang lezen en wikken och besloten om voor de michelin CroosClimate te gaan 215/65 R16, mede omdat de goodyears niet beschikbaar zijn vanaf medio september!
de eerste indruk is goed: ze zijn inderdaad stiller (zelfde weg terug gereden als heen, zelfde condities/omstandigheden). geven aan dat ze 69dB(A) zijn, dat kan wel eens kloppen, zo niet aardig in de buurt.

morgen wil ik liever (weer) met de motor naar werk gaan, maar met een voorspelde hagel en onweersbui is dat een mooie gelegenheid om nat wegdek eens te proberen (zolang ik nog in NL ben).

de vorige banden, bridgestone dueler H/T's waren op zich ook niet verkeerd maar in een drassige weiland kwam de forester hopeloos vast te zitten, en met aangedrukte ijs gingen ze wel eens glijden/zoeken. net geen 90.000km in 5 jaar tijd met deze (originele) banden gedaan...

over enige tijd zal ik een update geven over ervaring met deze banden.
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door DucATIRadeon »

bij deze de eerste update:
bij stortbuien en huidige tempereaturen (ca tussen de 15 en 21 graden) op normale geasfalteerde wegen houden de banden hele goede grip op de weg! en dan bedoel ik met snelle bochten, scherpe bochten met normaal en verhoogde snelheid.
zijwind schommelen van de auto is net als voorheen, het deint n beetje. enigste wat ik op dit moment kan melden is dat ie op gevoel de banden van de velgen willen drukken in snelle bochten. zal aan de snelheid liggen en de banden maat: 215/65R16.
banden geluid is opmerkelijk stiller dan de duellers. eerst had je wind/banden/motor geluid in die volgorde, nu is het wind/motor/banden; aanmerkelijk stiller dus!
weiland banjeren moet nog gebeuren, moet de frontmaaier eerst vast komen te zitten :P

verbruik kan ik moeilijk zeggen momenteel, wissel te vaak tussen motor en auto om op het verbruik te letten.
volgende update als ik weer wat heb geconstateert!
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door B.A. »

Heb momenteel al 3000km met de General Grabber at^2's gereden. Bevallen super goed! Niet zoveel herrie, ik had meer verwacht. De Bridgestone Duelers hadden een vergelijkbaar geluidsniveau.

De grabbers voelen wel wat zachter aan in de bochten, minder sportief, maar ze zijn erg mooi om te zien en prettig in het terrein (heb alleen nog rotsen en keien gereden).
Ik ben geen sportieve rijder, ik rijd graag iets te hard, maar verder is het wel lekker rustig cruisen 8-)
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Beurstel »

Wat ik me afvroeg, zijn het Grabbers met of zonder winterkeurmerk? Heb ze zelf op de Pajero gehad in 18 inch maar zonder sneeuwvloksymbool, maar in sommige maten heeft hij dit wel (net als de BFG AT).
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door erichendri »

Dat klopt inderdaad wat je zegt over de sneeuwvlok, ene wel andere niet.
En de 215/65-16 heeft hem niet.
Na informatie aanvraag kreeg ik te horen dat het profiel en de
rubbersamenstelling van alle maten hetzelfde is.
Heb ze zelf nog niet getest in de sneeuw, gaat nog gebeuren dit jaar in Sauerland.
Doen ze het goed mogen ze in januari mee op wintersport in Oostenrijk.
Op hoge snelheid doen ze het goed, regelmatig 160 (gps) constant op de teller
gehad richting het Zwartewoud.
Bandenspanning staat bij mij constant op 2.6-2.8, kan ik jullie ook adviseren.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Beurstel »

Hmm in de sneeuw doen die banden het goed, maak je daarover maar geen zorgen. Vergelijkbaar met de BFG's AT. Maar ik ben met de Grabbers AT2 naar Oostenrijk geweest dit jaar, ze lagen toen onder de Pajero. Geen winterkeurmerk, maar zoals je zegt: samenstelling is hetzelfde en M+S banden zijn wettelijk in alle Europese landen die "winterbanden" verplicht stellen voldoende (in tegenstelling tot wat veel mensen denken, het sneeuwvloksymbool is nergens verplicht).

Ik zou echter nooit meer met een AT-band op wintersport gaan. Vond ze zeer glibberig op van die typische half aangereden sneeuw wegen (zoals in het dorp) en op een ogenschijnlijk schone verbindingsweg brak de achterkant uit. Viel wel te corrigeren gelukkig en toen ik de bandenspanning verlaagde van 2,8 naar 2,3 werd het wel iets beter, maar toch. Was blij dat ik er niet in grote drukte met mijn gezin in de auto een ijzige Alpenpas mee over moest. Nu was de Pajero niet permanent 4x4, dat maakt wel uit, maar remweg blijft dan probleem. En helaas heb je de ruimte om te remmen niet altijd zelf in de hand. Ook over de BFG AT's ben ik nooit tevreden geweest in de winter, ondanks sneeuwvloksymbool. Uitstekend in diepere sneeuw, maar niet geschikt voor winterse omstandigheden op een drukke weg. Heb ook ervaring met echte winterbanden onder een 4x4 en dat is een wereld van verschil en in de diepere sneeuw niet merkbaar minder dan de AT's.

Kortom, mijn advies: leg er winterbanden onder. Maar probeer het gerust zelf uit :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door erichendri »

Ik heb in de garage nog een winterset liggen met vredestein giuarro banden.
Hebben nog 5,5 mm profiel dus nog prima.
Bedankt voor je nuttige bijdrage, had zelf ook al mij bedenkingen op aangereden sneeuw.
We gaan het ervaren deze aankomende winter.
Overigens is er al een BFG AT KO2 met berg en sneeuwvlok.
Wel de helft duurder als de grabber AT2..

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Beurstel »

Moet je ook gewoon eens proberen. Want maakt natuurlijk ook veel uit of je in een Subaru AWD of een Pajero met (meestal alleen maar) achterwielaandrijving rijdt. AWD compenseert een boel. Heb helaas zelf geen ervaring met de Forester in de sneeuw, maar volgens de nieuwe eigenaren (mijn ouders) lag ie afgelopen winter zelfs op zomerbanden in de sneeuw als een blok op de weg. Maar ja, de remweg verkleint uiteindelijk daar niet mee.

Ben benieuwd naar je ervaringen, maar dat gaat nog een tijdje duren :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door erichendri »

Ook een forester met zomerbanden wil je niet rijden in de winter.
4WD met banden die geen grip hebben blijft glijden en dan spreken we nog niet over proberen te remmen.
Zullen wel m+s banden opgezeten hebben, die hebben ietsie meer grip.
En ook die zijn niet te vergelijken met echte winterbanden.
4 seizoen banden kwamen vorig jaar als slechtste uit de winterbanden test.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1281
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door sufos »

erichendri schreef:Ook een forester met zomerbanden wil je niet rijden in de winter

Eric
Een Forester met winterbanden in de zomer wordt er ook niet veiliger op....
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Plaats reactie