subaru vivio distributieriem

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

subaru vivio distributieriem

Bericht door Goldkiwi »

Hallo mensen :)

Ik heb een paar maanden geleden een subaru vivio xli uit 1996 aangeschaft.
Ik kreeg laatst te horen van degene waarvan ik hem heb gekocht, dat ik er goed aan deed om de distributieriem te laten vervangen, omdat hij het autootje ook van iemand had gekocht, en er niet bekend is wanneer de auto een nieuwe distributieriem gekregen heeft. Verder heeft hij de hele auto motorisch goed nagekeken en was alles goed. Nou is mijn vraag, hoe moeilijk is het om dit te doen? Ik ken iemand die automonteur is geweest en dit wel voor me wil doen, maar dat gaat niet lukken als de auto hiervoor op een brug moet staan. En kan je aan zo'n riem ook zien of hij aan vervanging toe is?

Groetjes
Jantine
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door the dude »

Hoi Jantine. In dit zelfde technisch hoekje staat al een verhandelijk over jouw vraag. Waarsch.overheen gekeken?

Oja.... welkom op dit forum alsnog.....
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door SP-Boxer »

Aan de riem is niets te zien. Ook niet als hij 2x zo oud is als de opgegeven vervangingstermijn.

Riempje zelf kost een paar tientjes en vervangen is gewoon op straat te doen.
Een monteur met een beetje ervaring doet dit in een half uurtje.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door Goldkiwi »

thanks! :)

de persoon waar ik het koekblikje van heb gekocht heeft jarenlange ervaring met het fixen van auto's. Alleen hij durft het niet aan, hij zegt dat als het net een millimeter verkeerd zit, de hele motor in de soep loopt. Klopt dat...? Ik weet wel dat als de riem tijdens het rijden knapt, je flink wat schade aan de kleppen hebt, maar wat hij zegt klinkt niet heel logisch in mijn oren.
Hebben jullie ook enig idee waar ik een distributieriem kan bestellen?

groetjes!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door SP-Boxer »

Dat "fixen" stelt niet zoveel voor dan!
Op zowel de pulley's als de riem staan duidelijke markeringstekens.

Riem kun je bij de dealer, of een automaterialenzaak bestellen.
Ik weet niet waar je woont, maar als je in de regio Eindhoven zit, dan wil ik hem ook wel vervangen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door Goldkiwi »

Ik woon zelf in Zwolle.
Er zijn mensen die zeggen dat het waarschijnlijk zo klaar is, uurtje werk, misschien 2... Ik heb een klus op marktplaats geplaatst om iemand te zoeken die dit voor me wil doen zonder dat het me handenvol geld kost... Maar de enige persoon die er op reageert beweert dat het een klus is die een hele dag in beslag neemt.
Ik wil binnenkort een maandje of 2 op reis, naar Belgie, Duitsland en misschien wat verder. Dus dan lijkt het me sowieso een goed idee om er een nieuwe distributieriem op te zetten.
Op zich, Eindhoven is een aardig stukje rijden maar dat is geen probleem, wat zou jij voor deze klus willen hebben? haha

groetjes
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door Goldkiwi »

ik heb er hier 2 gevonden die volgens die website geschikt zijn voor mijn auto:

http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... ibutieriem

zit er ook nog verschil tussen deze 2?

Haha, ik ben een typische vrouw wat dit betreft... Maar dit is dan ook m'n eerste autootje ;)
ik weet in ieder geval wel hoe ik m'n v-snaar goed kan stellen, van m'n vader geleerd. Maar dat is ook heel makkelijk hehe.
Het liefst laat ik de distributieriem ook vervangen door iemand waarbij ik een beetje mee mag kijken, vind ik interessant (en is leerzaam :D )
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door niksnut »

ik gebruik meestal Gates.goede ervaringen. helaas geen ervaring met de vivio , maar wat ik begrijp is het een fluitje van een cent
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door Goldkiwi »

Ja dat lijkt wel zo inderdaad... zo'n klus kan je in principe gewoon op de oprit doen toch? Geen brug nodig?
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door niksnut »

zolang het niet regent ;)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door SP-Boxer »

Ik wil het wel doen, maar weet niet hoeveel haast je hebt?

Gates volstaat prima. Zelf werk ik altijd met origineel, maar dat is in dit geval wel wat duurder.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door Goldkiwi »

Hoi :)

Ik wil 26 of 27 maart weg met m'n autootje, en het moet wel voor die tijd gebeuren want ik ga wel een paar duizend kilometer rijden en het geeft me toch een gerust gevoel dat ik niet het risico loop om honderden euro's aan schade op te lopen...

Ik weet niet of jij voor die datum tijd hebt?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door SP-Boxer »

Hoi Jantine,

Dat is voor mij helaas wat te snel. Mijn vrouw staat op het punt van bevallen (vandaag uitgerekend), dus de komende paar weken wil ik echt even vrij houden.

Maar als je het laat uitvoeren, dan mag het eigenlijk nooit meer dan een uur arbeidsloon kosten.
Ik ben helaas niet zo bekend in de regio Zwolle, anders kon ik je vast doorverwijzen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door Goldkiwi »

okey bedankt!
ik heb iemand gevonden die het voor me wil doen, een ex-automonteur :) chill!
die zegt dat ik een setje moet bestellen met distributieriem etc. maar heb alleen geen idee waar..
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door SP-Boxer »

De website die je postte is opzich prima. (http://www.mijnautoonderdelen.nl)
Ik heb er 1x iets besteld, dat is prima verlopen.

Ze hebben daar overigens ook de spanrol distributieriem en een waterpomp, mocht je die alsnog willen vervangen.
Vrees alleen dat de waterpomp zonder pakking is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door Goldkiwi »

dankje :) Ik heb een distibutieriem en een spanrol gekocht ^^
En ben uiteindelijk niet op reis gegaan met mijn koekblikje... Ik zou de riem laten vervangen door een gepensioneerd automonteur, maar die kreeg een bout niet los en had daar niet het juiste gereedschap voor. Ik geloof hetzelfde probleem als hier... Maar diegene zei dat ik sowiso nog wel een poosje door kon rijden met de huidige distributieriem, maar je kan aan zo'n ding toch niet zien of hij wel of niet vervangen moet worden...?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door SP-Boxer »

Wel op reis gegaan dan, of helemaal niet meer?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: subaru vivio distributieriem

Bericht door schilder »

Goldkiwi schreef:dankje :) Ik heb een distibutieriem en een spanrol gekocht ^^
En ben uiteindelijk niet op reis gegaan met mijn koekblikje... Ik zou de riem laten vervangen door een gepensioneerd automonteur, maar die kreeg een bout niet los en had daar niet het juiste gereedschap voor. Ik geloof hetzelfde probleem als hier... Maar diegene zei dat ik sowiso nog wel een poosje door kon rijden met de huidige distributieriem, maar je kan aan zo'n ding toch niet zien of hij wel of niet vervangen moet worden...?
Muts,

Bedankt voor je link, maar er staat wel een oplossing vermeld in mijn topic!.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Plaats reactie