verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door guy-pc »

Hallo

We rijden met een Outback Lineartronic LPG uit 2010. We hebben hem nu zo'n half jaar geleden gekocht met 130.000 km op de teller. Hij had toen pas een groot onderhoud achter de rug. We zijn nu zo'n 12.000 km verder dan toen we hem kochten. Dit is onze eerste auto met airco.

Sinds enkele dagen stinkt het verschrikkelijk in de auto wanneer we de airco opzetten. De geur is enigszins te vergelijken met de geur van verbrande diesel (maar heeft echt niets te maken met een voorligger of zo). Airco zelf lijkt prima te werken. Het knopje indrukken voor enkel binnenlucht lost niets op. Enige oplossing die ik tot hiertoe gevonden heb, is de airco afzetten en dan een km of zo met de vensters open rondrijden.

Iemand een idee? Zou dit kunnen veroorzaakt zijn door de kou (auto staat altijd buiten)?

Bedankt en groetjes

Guy, België
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door erichendri »

Er zijn airco reinigers te koop, in de automatriaalzaak en bij je garage.
De garage kan het ook doen als je niet technisch bent.
Wat ook helpt is even met de airco aan gaan rijden en na een half uurtje af zetten,vooral bij vochtig weer spoelt de boel snel schoon.
In ieder geval altijd de airco uitzetten voordat je op je bestemming komt.
Dan droogt de boel een beetje in je kachelhuis.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door guy-pc »

Dag Eric

Bedankt voor je reactie. Je spreekt van airco reiniger: bedoel je dan dat het een soort schimmel zou kunnen zijn of zo? Want daar ruikt het helemaal niet naar.

De tip van een langere rit met airco aan gaan rijden, zal ik deze avond eens uitvoeren. Misschien een domme vraag, maar ik ken echt niets van airco: moet ik dan tijdens die rit de airco zo hard mogelijk laten blazen, of maakt dat niets uit?

Eigenlijk gebruiken we de airco weinig; enkel in de zomer. Maar omdat ik gehoord heb dat je de airco wel af en toe moet gebruiken, zette ik deze regelmatig even op. "Even" was in mijn geval zo'n minuutje of twee en dan gedaan. Ofwel, wanneer het gevroren heeft, om de voorruit sneller te laten ontdooien. Doe ik hier iets fout?

Groetjes

Guy
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door Louis »

Je kan het best de airco het hele jaar door gebruiken. Het gebruikt nauwelijks meer brandstof en het is beter voor de airco. Je hoeft 'm niet voluit te laten blazen. Als er climatecontrol in zit en de gewenste temperatuur is bereikt hoeft de airco die alleen vast te houden, net zoals een thermostaat thuis. Doe ik zelf ook en heb er geen problemen mee. De nare geur komt waarschijnlijk door een vervuild interieurfilter. Gewoon (laten) vervangen.
Ook in de winter is de airco een groot voordeel, heb nooit last van beslagen ramen.
En net zoals Eric schrijft, ongeveer 10 minuten voor aankomst de airco uitzetten. Dan kan het zichzelf droogblazen en dat helpt nare geuren voorkomen. Bovendien kan je in de hete zomer zelf acclimatiseren zodat je zelf geen klap krijgt als je van een koele 20 graden in de auto uitstapt naar 30 graden. Ik had een collega die de airco altijd maximaal liet draaien tot de voordeur van zijn werkplek. Hij liep de hele zomer te snotteren.
En als je de airco helemaal gezond wilt houden kan je deze eens in de 2 jaar laten bijvullen.
Dan nog iets over het motorvermogen: als je serieus gas geeft tijdens een inhaalpoging ofzo dan wordt de airco tijdelijk onderbroken omdat het volle motorvermogen gebruikt wordt waar het nodig is, de aandrijving.

Succes ermee.
Groeten, Louis
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door erichendri »

Gewoon de kachel gebruiken naar behoefte, airco ook.
Alleen de airco iets van te voren uitzetten, dan kan hij droogblazen.
Ik moet zeggen dat ik geen stinkende airco heb.
Maar de lucht die je ruikt is inderdaad de rotzooi op je verdamper in de auto.
Door even met je airco aan te rijden spoelt dit mee met het vocht wat
neerslaat op je verdamper, hoe vochtiger buiten hoe meer water
op je verdamper binnen neerslaat en weg loopt.
Interieurfilter heeft een onderhoudsschema, bij mazda was dat elk jaar vervangen als de auto een beurt kreeg.

Maar, ik dacht gelezen te hebben dat je een andere auto ging kopen?

Een airco kost ongeveer 5-10% vermogen, je merkt dat aan het moment als hij inschakeld, ook bij afremmen op de motor voel je dat.
En stationair vind er een correctie plaats omdat de motor anders af kan slaan.
Ik gebruik de airco eigenlijk maar heel af en toe als het niet warm is.
Wat betreft beslagen ramen, regelmatig goed schoonmaken.
Normaal heb ik de ventilator op stand 2, bij regen of vochtig weer
op standje 3 en zo wie zo alleen op de voorruit als het nodig is.
Bij mijn auto werkt de airco ook als er vermogen gevraagd werd, het bleef lekker fris op de Brennerpas met de sleurhut erachter.
Kan wel anders zijn bij jongere auto's.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door guy-pc »

Als ik jouw tip m.b.t. het maken van een lange rit met de airco (minstens een half uur) en de andere posts goed begrijp, dan maakt het eigenlijk niet uit of de airco op maximum blaast of zachtjes, zolang de airco maar opstaat? (Het droogblazen tijdens de laatste 10 minuten snap ik ook.)
erichendri schreef:Maar, ik dacht gelezen te hebben dat je een andere auto ging kopen?
Dit IS de andere auto! ;-) Onze legacy is intussen verkocht.

@Louis: ik zal eerst eens de zachte weg proberen (tip Eric). Denk je dat ik dan nog sowieso de filter moet vervangen, zelfs al zou ik niets meer ruiken (maar nu loop ik wat voorop)?

Is er soms iemand die een digitale versie heeft van de handleiding van een Europese Legacy / Outback (model vanaf 2010)? Ik heb een Italiaanse papieren versie, maar die leest niet zo lekker! En ik heb ook de digitale versie van de Amerikaanse Outback, maar daar staan (toch m.b.t. de bediening) heel wat dingen in die totaal niet van toepassing zijn op onze auto.

Bedankt en groetjes

Guy
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door erichendri »

Interieur filter zit voor je kachelhuis en kan niet stinken.
Hooguit dichtzitten.
Deze wordt ook op je rekening vermeldt als die vervangen wordt.
Bij mazda werd deze jaarlijks vervangen.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door RJS »

Eigenlijk gebruiken we de airco weinig
Ik heb begrepen dat het van belang is dat de airco regelmatig wordt gebruikt, omdat er anders lekken kunnen optreden. De pahhingen zouden kunnen uitdrogen, wat het (broodje aap?) verhaal.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door guy-pc »

Hoi allemaal, even een terugkoppeling na mijn laatste bericht.

Vandaag pas heb ik opnieuw een lange rit gemaakt (2x 1 uur), waarbij ik de airco op de heen- en terugweg de hele tijd heb opgezet, behalve dan de laatste 10 minuten van mijn terugrit.

Het lijkt me alsof de slechte geur (na de terugrit) bijna helemaal weg is. Toch ruikt het nog niet 100% fris (maar toch wel 90% om er een cijfer op te plakken). Is er een mogelijkheid om een of andere geur (lavendel of zoiets) mee te laten blazen, en dat op een eenvoudige manier (ik zeg maar iets: enkele druppels etherische olie onder de motorkap, maar waar? :-) ) Liefst niet zo van die lelijke, met chemische geur gevulde dingetjes die je op de ventilatieopeningen klemt, en evenmin van die magische boompjes!

Groetjes

Guy
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door Mark »

In de handleiding van de auto staat ook vermeld dat je eens in de maand de airco voor de periode van 10 minuten moet gebruiken om eventuele schade door stilstand te niet te doen.

Dus geen broodje aap verhaal.

Dit is trouwens voor het eerst dat ik een boekje lees van een auto. De keren ervoor heb ik het allemaal zelf uitgevonden of er stond geen boeiende informatie in.

bij Subaru is het anders, ze hebben vrijwel geen geheimen. En wat ik helemaal prettig vind is dat het verbruik klopt met de specificaties!!
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door Mark »

Je hebt van Wynns een airco reiniger.

Ook zou je het airco filter eens kunnen laten vervangen, bij onze Forester zit deze naast de radiateur.

Weet niet waar het bij jou zit.

Het is wel aan te bevelen om dit tijdens een airco te doen, want hij moet daarvoor leeg.

Als dit pas gedaan is de airco reiniger is dan goedkoper.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door erichendri »

Mark.

Welk filter bedoel je?
Voor een interrieurfilter vervangen hoeft de airco niet
leeggehaald teworden.

Eric
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door Mark »

Het airco systeem heeft zelf ook een droger/filter.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door erichendri »

Mark, ja dat klopt, maar dat zit in het luchtdichte aircosysteem en kun je
nooit en te nimmer ruiken.
Deze wordt alleen vervangen als de auto een schade heeft gehad waarbij
de condensor lek is geraakt
Er zit wel een interieurfilter in je kachelhuis, deze moet 1 keer per jaar vervangen
worden, mits gemonteerd.
En dan nog kan de airco gaan ruiken als je hem aanzet, maar daar is aircoreiniger voor te koop.
En als je de airco op de juiste manier gebruikt is dat middel niet nodig.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door guy-pc »

Hoi allemaal

Als TS, even een nieuwe terugkoppeling.

Vorige week heb ik door subaru een aircoreiniging van 30 euro laten uitvoeren. Daarbij hebben ze ook de pollenfilter vervangen.

Resultaat: de oorspronkelijke geur van in mijn eerste post is helemaal weg, maar...

Telkens wanneer de airco opspringt (en tegenwoordig rijden we ALTIJD met de airco op, dus telkens bij het starten van de auto) ruiken we een redelijk sterke champignongeur!!! Dit duurt maar even (een minuutje of zo) maar is echt irritant!

Ik ga binnenkort toch terug, maar had toch nog even graag jullie mening?! De interieurfilter waarover jullie spreken, zou dat deze pollenfilter kunnen zijn of is dat nog iets anders?

Groetjes

Guy
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door SP-Boxer »

Het interieurfilter is het pollenfilter.

€30,- voor een reiniging incl. nieuw filter? Een nieuw (origineel) filter kost al meer dan dat. Bovendien is een flesje aircoreiniger ook niet gratis.
"I feel Legacy"
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door guy-pc »

Oeps, laat me dat even verduidelijken! De aanbieding luidde: "Aircoreiniging voor slechts 30 € (excl. bijvulling aircogas)". Uiteindelijk heb ik 128,14 euro betaald, maar ik had ook nog gevraagd om de computer uit te lezen op fouten (kost zo'n 27 euro). Blijft dus een goeie 100 euro over voor "zomer aircobehandeling geur + aircoreiniger + air filter + arbeidsloon"! Sorry voor de verwarring.

Maar dit terzijde. Hebben jullie een idee i.v.m. de champignongeur?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door erichendri »

Airco laten reinigen zonder filter.
Dan kunnen ze de reiniger op de condensor in het kachelhuis spuiten.

Eric
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door Mark »

Dan valt het wel mee, maar airco bijvullen. Dat zal niet gaan. Bij iedere beurt gaat alles leeg.

Tenzij je het bonnetje hebt en kan laten zien hoeveel erin zit zodat ze dit naar de juiste waarde kunnen brengen mocht dit verkeerd zijn. Maar dan nog als er te veel in zit heeft de dealer het gedaan, dus dat risico zullen ze niet snel lopen.

De airco gaat iedere keer helemaal leeg, dan wordt deze vacuum getrokken. Daarna gaat de vloeistof er weer in met UV + olie. Duur 1,5 uur ongeveer.

Vind de prijs redelijk aan de hoge kant, filter kun je zelf vervangen. Zit achter het dashboard kastje. De reiniger kun je ook kopen van Wynns en die zijn niet super duur.

Je trekt het interieur filter eruit, start de auto, airco aan, drukt het busje in en die zegt klik. Die plaats je in de auto totdat deze leeg is en wacht daarna een kwartiertje.

Daarna busje weggooien deuren open en nog even alles laten ventileren. Dan moet het schoon zijn.

Dan pas filter plaatsen, waarom dan pas..... Omdat anders die schoonmaak zooi je nieuwe filter meteen verpest.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door SP-Boxer »

Je vergeet dat een OEM filter ca. €40,- excl. btw kost bij de dealer...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: verschrikkelijke geur bij aanzetten airco

Bericht door erichendri »

Mark.
Olie wordt nooit bijgevuld in de airco, alleen als er door schade onderdelen worden vervangen.
Er is een voorschrift voor hoeveel er in moet bij de te vervangen onderdelen.
Je praat dan over 10 tot 30 cc, maar is afhankelijk van de te vervangen onderdeel.
Airco controle houdt vaak in dat ze de uitstroom temperatuur opmeten en misschien de drukken controleren.
Je hebt ook reinigers die je op de verdamper in de auto kunt spuiten, wij gebruikten daar wel
eens een spuitbus ruitenreiniger voor, werd schuim als je het leegspoot op de verdampert.

Eric
Plaats reactie