APK afgekeurd

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Denarium
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mei 2013 14:11

APK afgekeurd

Bericht door Denarium »

Ik heb gisteren mijn Subaru Impreza APK laten keuren, helaas afgekeurd.. De afkeurpunten waren:
-achterdemper moet vervangen worden
-koplamp hoogte versteller is defect
-rechtsachter trommelrem remt minder dan de linker achterrem
-kentekenplaatverlichting is defect

Kentekenverlichting is uiteraard niet heel spannend, demper wilde ik zoiezo vervangen dus dat maakt ook niet heel veel uit.
Weet iemand misschien of de hoogte versteller van de koplampen verplicht is? Als dit niet verplicht ik haal ik gewoon de schakelaar weg,
is dat ook weer opgelost. Zit alleen een beetje bij de remmen, op het werk werd mij verteld dat mijn rechter achter trommelrem minder remt gewoon een kwestie is van schoonmaken en hij doet het weer goed. Hoop dat het zo makkelijk is, nieuwe trommelrem is toch weer 80 eurotjes. Iemand enige idee waarom de rem minder remt dan de andere achterrem?
In ieder geval bedankt!

Gr. Thomas
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: APK afgekeurd

Bericht door SP-Boxer »

Koplamphoogteverstelling is niet verplicht, maar het weghalen van de schakelaar heeft alleen zin als de lamphoogte nu binnen de APK norm valt. Als dat niet het geval is, dan moeten ze de lampen stellen en met een kapotte steller blijft het dan natuurlijk afkeur.

Volgens mij kun je de trommels zelf ook strakker of minder strak stellen. Dus dan zou je ze ongeveer gelijk kunnen zetten. Het schoonmaken, of even rijden met de handrem lichtjes aangetrokken wil soms ook helpen inderdaad. Vaak heeft de ene remschoen gewoon wat meer grip in de trommel, dan de andere.
"I feel Legacy"
adele1953me
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 feb 2013 23:14

Re: APK afgekeurd

Bericht door adele1953me »

Beste Thomas.
laat remmen over aan de vakman ,want het beste is de remschoenen los te halen en het mechanisme van de handrem en de automatische steller eerst goed gangbaar te maken ,meestal is dit de boosdoener.
en evt is de remvoering te hard of versleten
gr
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: APK afgekeurd

Bericht door justyfever »

Misschien past de hoogteverstelling van RHD koplampen wel, die heb ik nog liggen.
Nu ik er over nadenk, ik heb laatst ook de hoogteverstelling van een kapotte koplamp (gat in het glas) afgeschroefd.

Heb je een onderdeelnummer op die van jou staan?
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: APK afgekeurd

Bericht door erichendri »

De wielrem cilinder of de remzuigertjes daarvan kunnen
ook vastzitten.

Eric
Plaats reactie