Carburatie-probleem ?

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Ik kreeg vanmiddag ineens een ingeving..... en is inmiddels in werking gezet naar en door Niksnut. (jaaaaa, laat je door die nickname niet van de wijs brengen)

Omdat de Hardtop een van de laatste in de serie was, zou de carb.in de werkplaatsboeken over de L series and XT kunnen staan ook, welke mss wel in die overgangsfase gebruikt konden zijn.

1 keer raden :mrgreen: op enkele kleine details na kloppen de gegevens dus.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

Rene schreef:http://www.finleyweb.net/JonsStuff/Suba ... fault.aspx

Staat een pdf in voor EA81 , misschien is dat bruikbaar??
Zelf niet gekeken maar waarschijnlijk kun je daar de onderdelen-nummers wel vinden!
thanks Rene voor het meedenken. :okeee:
Goede site maar stond niets over de gewraakte carburateur.
inmiddels wat gegevens doorgespeeld aan van Nuland. hij gaat kijken of hij er uit komt. De body van de carburateur is inmiddels weer als nieuw.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Ah, dan hebben we hetzelfde gedaan , Peter :lol: Ik kon er ook niks vinden wat er ook maar op zou lijken. Het lijkt wel alleen voor de Am. en Canadese markt te zijn.?

Motorgegevens E 81 A3D - G8

Kopp.huis T 81 GLHN - CD
serie nr? 204672

Deze 3 gegevens staan op 3 separate stickers welke op de desbetr.randen geplakt zijn.

iig Rene...... :okeee: tnx
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

even het resultaat van het ultra-soon badje en meteen wat foto's voor de kenners onder ons om jan en mij op weg te helpen.


Afbeelding
Shot at 2009-07-27

Afbeelding
Shot at 2009-07-27

Afbeelding
Shot at 2009-07-27

Afbeelding
Shot at 2009-07-27

Afbeelding
Shot at 2009-07-27
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Herstel, alle 3 de gegevens behoren bij het kopp.huis :oops:

En ik zie me daar wat moois op de campingtafel liggen,zeg :!:





(Ik dacht in 1e instantie dat het de drie beschikbare prijzen zijn voor het a.s. schoon-ski concours, waar ik voor uitgenodigd ben 8-) 8-)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Rene »

Ziet er goed uit na zo'n ultrasoon bad , wat voor vloeistof is er gebruikt??
Heb zelf ook een ultrasoon cleaner , dus handig om de carburateur van m'n dapp eens grondig te reinigen ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

Rene schreef:Ziet er goed uit na zo'n ultrasoon bad , wat voor vloeistof is er gebruikt??
Heb zelf ook een ultrasoon cleaner , dus handig om de carburateur van m'n dapp eens grondig te reinigen ;)
Tickopur R33 - 5 liter , in een 2.5 liter bransonic 2510 met verwarmings element. Aangeslagen sproeiers losnemen en 15 minuten in de amoniak leggen.


http://www.ultrasoonreiniger.com/tickop ... -p-62.html
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Rene »

Dank voor de info!!
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Acter de schermen wordt evengoed koortsachtig gewerkt. Ik ben op zoek naar een pakkingsetje en heb nu gebeld:

Siem Tuyp in West-Beemster, Jan Huisman in Twello, Toon van Eijk in Bodegraven, fa. Schalkwijk in Oudewater en v/d Boon in........weetikveel.

Daar eea toch niet zo voorspoedig verloopt als wat wij, Niksnut and the Dude, hoopten, (lijken wel hoofdpersonen uit een of andere komedie :lol: ) heb ik ook maar wat pakkingmat. aangeschaft. 2x 1mtr. lang :!: Mocht er nog iemand zijn die ook iets nodig heeft; moge hij mij weten te vinden.
Oliebestendig "papier" 1mm dik en kurk 2mm dik. Er staat me dus nog een leuk freubel-werkje te wachten vanavond....................
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Bestel gewoon de pakkingset voor een EA82 carb met automatische choke, daar kom je verder mee en dat weet je zeker dat het ook goed dicht is. Zulk soort pakkingen op maat knippen levert alleen maar ellende en brandstoflekkages op!
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

Hey Marnix.
Zoals gewoonlijk heb je weer helemaal gelijk. Alleen hebben we er wel weer een gezellig avondje aan over gehouden.
Met zijn tweeen bij Jan rond de eiken houten tafel pakkingen knippen en snijden. kopje koffie erbij ................een echte hobbyclub :mrgreen: :D :D
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Stille getuigen na een avondje pakkingen maken
30072009.jpg
30072009.jpg (23.27 KiB) 6452 keer bekeken





Kreatief met kurk :?: :arrow:
30072009(001).jpg
30072009(001).jpg (23.21 KiB) 6452 keer bekeken
Laatst gewijzigd door the dude op 02 aug 2009 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Wel veeeeeel leuker dan een originele pakkingset, toegegeven :mrgreen:
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Marnix schreef:Goed bezig! Ik kan helaas geen L1 onderdeelnummers opzoeken dus daarbij heb ik wat hulp nodig. Prijsindicatie van een L2 carb pakkingset: 22 Euro ex BTW.
Peter moest vandaag zelf voor een lekke uitlaat pakkingen halen bij Siem Tuyp. En heeft voor mij gelijk even gekeken naar een bepaalde pakking (zie voorbeeld c.m.k.)
Siem heeft helaas dus niks, maar bij hem zou een pakkingset €50,00 moeten kosten !?

@ Peter; 1... heb je mss het bestelnr.genoteerd en
2... uitlaatje goed gekomen?

Ikzelf zal morgen v/d Boon nog even bellen. Deze schijnt nog de microfiches te hebben van beide/ types I en II
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Leone II:

MY86-94:
16158AA080 PAKKINGSET CARB 27,39 ex BTW (dealermarge 35%)

Weet je meteen met wat voor dealer je te maken hebt!

Misschien heeft Frank Vreede nog wel zo'n set liggen, maar die is nu gesloten i.v.m. vakantie. Je zou ook eens andere oude of ex-dealers kunnen bellen, ook Stuijvenberg in Velp bijvoorbeeld.

Dan heb je wel de oude nummer sook nodig: 16158AA040 (MY87-94) of 16158AA010 (MY86) die nummers zijn opgevolgd door de 16158AA080.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

Arnold (monteur bij Tuijp) moest het setje ook bestellen. Heb helaas geen onderdeel nummers.
Uitlaat is weer dicht. was geen pakking maar een gaatje in 1 van de downpijpen (spruitstuk) voor 25 euro helemaal dicht gelast en rammelvrij gemaakt :D :D
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Van bestellen wordt een setje niet duurder tenzij hij 20 Euro rekent voor het opzoeken van een nummer (dan was ik inmiddels rijk geweest :D ).
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Goed nieuws !!!!! Gar.Huisman in Twello Heeft voor mij een verse pakking :okeee:
Stuurt m op en ik kan daarna de carb.weer in elkaar gaan zetten.

Heb nog een hele tijd met hem gesproken en ik kan jullie zeggen; geen moeite is hem te veel, als t om de echte liefhebbers gaat,hoor!

Niks dan lof voor dit bedrijf van het allereerste uur :okeee: :okeee: :okeee:


En mocht een van jullie geld te veel hebben; je kan je in zijn bedrijf als compagnon inkopen.
Jan is inmiddels 72 jaar en vind het ondertussen welletjes, dus...... grijp je kans.
Zelf heb ik beloofd direkt langs te gaan op 11 augustus, mits ik de JACKPOT heb gewonnen. :mrgreen:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Het zou jammer zijn als Huisman er mee zou stoppen, heb er in 2005 de Legacy van mijn vrouw gekocht!
Gebruikersavatar
Smartdriver
Berichten: 1222
Lid geworden op: 13 nov 2008 09:40

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Smartdriver »

Hallo,

Neemt z'n zoon Peter het niet over?
Heb ik samen de autoschadeopleiding in Arnhem nog mee gedaan en als ik mij niet vergis ook de patroonsopleiding in Zwolle.

Paul
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Marnix schreef:Het zou jammer zijn als Huisman er mee zou stoppen, heb er in 2005 de Legacy van mijn vrouw gekocht!
Dan hoef je voor garantie toch niet meer bij hen aankloppen :roll: :D

En tussen 2 (): de "Float chamber Gasket" is binnen en past precies. Onderdeelnr.is 16051AA020. Kosten € 7,85 totaal. :okeee: It's knutsel-time this weekend, YES :!:

@ Smartdriver: Zijn zoon zit ook allang in de zaak; uiteindelijk zoekt zoon een compagnon, zodat pa uitgekocht kan worden en van een welverdiend pensioen mag gaan genieten.

Ik heb zowat een 1/2uur met Jan gesproken en voornamelijk over de oorlog. Waarom? Ik noemde mijn postcode 1943 en in enen waren we over Duitsers en Engelsen en geschutskoepels aan t praten...... :lol:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

:okeee: Gisteren heb ik zelf (jawel :!: ) de carburateur in elkaar gezet en vanavond gemonteerd. Eerlijk gezegd zag ik tegen de demontage best wel op, maar wetende van een steuntje in de rug door Niksnut, durfde ikzelf het montage-klusje wel aan.

Starten en lopen dus( de motor bedoel ik dan; niet mezelf :) ) Ik had thuis nog een aanhanger staan en die moest toch nog even weggebracht worden, dus even een proefritje gedaan. Alles ging en gaat perfekt! Stationair-loop moet ik, denk ik, weer even aan wennen, maar accelereren doet ie iig weer als een tierelier.
Wat ie nog wel heeft, is resonantie in de uitlaat, wanneer je gas los laat. Vind ik eigenlijk wel irritant, net of de ontseking niet goed afgesteld staat.

Ik zal even de tijd nemen om de gedragingen in de gaten te houden, maar ik denk ten overvloede....

Jongens, bedankt voor het meedenken en (nog gratis? :mrgreen: ) adviezen.

En speciaal voor jou, Peter......3 werf :okeee: :okeee: :okeee:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

ok Jan . prettig te horen dat hij het weer goed doet en dat het probleem inderdaad vrij simpel was (achteraf dan :D ) .
Als wij even lekker in bad gaan lopen we ook weer een stuk lekkerder toch?? whahahah
Zat dat rammeltje al niet in de uitlaat??? of is het echt knallen?
want als de onsteking niet goed op tijd staat kan hij in het ergste geval af en toe een knal geven. rammelen of een resonantie is meestal de uitlaat zelf (plaatje los in de demper of hij raakt de bodemplaat ergens)
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Mooi! En loopt de motor nou juist weer wel of niet stationair?

:lol:
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

@ Niksnut; Ik heb het niet over een rammeltje. Bijv: ik rijd op een stoplicht af en deze staat op rood. Dan laat ik de wagen in de versnelling uitrollen en todat ik het kopp.pendaal intrap, hoor ik wel een keer of 3 zo'n min of meer scherpe plof. Lijkend op een verkeerde ontsteking-afstelling.
Ik ga dat wel eens uitproberen.

@ Marnix; de motor loopt alsnog als een zonnetje, zowel op de choke, stationair EN acceleratie.

Een nadeel: Ik kan op de fiets naar mn werk, dus een echte praktijktest komt er nog niet van :)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

ok ploffen , kan diverse oorzaken hebben. hij onsteekt in de uitlaat.mogelijke oorzaken: gaatje in de uitlaat. ontstekings tijdstip, te rijk staionair mengsel. maar eerst maar eens goed warm rijden . door de vervuilde carburateur kan er zich ook los roet in de uitlaat hebben opgehoopt wat het ploffen veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Bram_R »

goed bezig Jan, mooi dat je nu weer wat verder bent en het wagentje mooi loopt.

wat betreft die resonantie, eerst bepalen of het niet in de uitlaat zit. Loszittende roest in een demper is makkelijk te controleren door het ding een beetje op en neer te schudden.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Een resonantie is meestal een metalig geluid, ontploffend mengsel in de uitlaat een doffere plof.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Vandaag eerst eens even de koelvloeistof vervangen. Deze moest ik vanwege demontage carb.aftappen, omdat de voet carb."gekoeld" :? wordt met een slangetje van niet eens 1cm doorsnee. Totale koelopp. 2 4kante cm. t Gekke is; wel een toevoer maar geen afvoer. Zou het als een soort van thermostaatje dienen?

Wat me ook bevreemd is de hoeveelheid vloeistof. Volgens het boekje moet er 5,5ltr in. Ik krijg er met pijn en moeite 2,5 ltr in. Ik zou moeten aftappen bij het kraantje in de radiateur, hoewel deze toch niet op het laagste punt zit. Zou er nog een ander aftappunt zijn?

Daarna een proefrit en daar was ik niet echt content mee. Ik vind m wat schokkerig optrekken en stationair schommelt ie tussen 1000 en 600 toeren. Met uitschieters naar boven en onder. Ik denk dat het raadzaam is om eerst eens de ontsteking ter checken, gezien de laatste opmerking van Marnix. Wordt dan wel pas volgende week :|
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
the chief
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 dec 2008 19:36

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the chief »

loopt ie al wat beter Jan?
Groeten Ruud.



Black Power (Subaru Power)
Plaats reactie