Brandlucht na stopzetten motor

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Verleden week een heerlijke Forester turbo automaat van 2000 gekocht. Flink schoongemaakt, lekker gereden maar ik zit toch wel met een dingetje.

Als we na het rijden de motor uitzetten ruik ik vanuit de motorruimte een beetje brandlucht, dit komt ook binnen. Dit ruik je nooit tijdens het rijden maar alleen na het uitzetten van de motor. Al een paar keer flink aan het snuffelen geweest maar kan niks vinden. Nu is dit ook mijn eerste Subaru dus ik moet nog een beetje kijken hoe het allemaal zit bij deze auto maar ik kan niks ontdekken.
Koop een boot en werk je dood.
Subarumouse

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Subarumouse »

Olie vanuit een van de klepdeksels of bougieafdichtingen op de uitlaat. Onder het rijden waait het onder de auto door, daarom pas bij stilstaande auto en uitgeschakelde motor..
Dus onder de motor kijken EN oliepeil tot reparatie extra in de gaten houden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door erichendri »

Eén van de binnenste ashoezen kan ook lek zijn.
Geeft ook een stank als je wat langer stilstaat.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door quikfit »

Jammer dat je dit niet ontdekt hebt met je proefrit van 500m :roll:
En net zoals Eric al in een ander topic schreef kan ook ik groot onderhoud aanbevelen incl. kleppenstellen/controleren,dan was je hier ook achtergekomen.
Ik lees regelmatig hier dat mensen een andere auto kopen en dan binnen een week tegen allerlei kwaaltjes oplopen die bij juist uitgevoerd onderhoud(meteen na aankoop) allang de kop ingedrukt kon worden.(wassen helpt niet!) ;)

Gr. quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Mr. Quikfit, natuurlijk was dit een vele te snelle aankoop maar ik heb wel alle onderhoud van de laatste paar jaar op papier, nota's garagebedrijf.
We hebben tijdens het praten de motor laten draaien en toen rook je niks en toen ik de auto ophaalde voor een rit van een kleine 200 kilometer rook ik ook niks dus die 2e testrit leek me lang zat. Je kan voor elke auto wel groot onderhoud aanbevelen maar dat wil niet zeggen dat het ook nodig is. Blokje loopt prima, geen tikkende kleppen, geen geratel en geen onregelmatige loop. Dus met die paar duizend kilometer die ik er per jaar mee rijdt wordt er voorlopig niks vervangen versteld of wat dan ook dat gelijk flink in de papieren loopt.

Op de laatste nota stond wel dat er een koelslang was vervangen dus dat ga ik eerst eens controleren en of dat de turbo niet een klein beetje lekt als ze stopt met draaien. Vloeistoffen blijven mooi op peil.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door quikfit »

Sorry,dacht dat je hier op het forum zat voor tips.

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Zekers en die heb ik ook al gekregen, ik dan ook kijken naar het kleppendeksel, bougieafdichtingen e.d. Ga ik binnenkort eens even naar kijken maar jij begint gelijk over onderhoud?? Nou dat heeft ze dus gehad en was een belangrijke reden van aankoop.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door SP-Boxer »

Zeg Quikfit, zou de sarcasme modus iets minder mogen? Het druipt er wel erg van af.

Niet iedereen volgt dezelfde gedachtegang. Niet iedereen laat alles klakkeloos vervangen bij de garage en niet iedereen vindt dezelfde zaken van belang. Respecteer ook de mening van anderen!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Tja, ik zit ook bij de Hondavriendenkring (Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977) en daar heeft ook iemand een Forester en die zei ook al dat ik na de ashoes moest kijken.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door SubieForest »

Er kan natuurlijk ook gewoon wat rommel ergens op de uitlaat zitten, zit ik me nu te bedenken.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Ben al flink aan het zoeken geweest maar nog niks gevonden omdat het blok ook verder best wel droog is.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door SubieForest »

Gekke Gerritje schreef:Ben al flink aan het zoeken geweest maar nog niks gevonden omdat het blok ook verder best wel droog is.
Ben je de hele uitlaat al langs geweest, voor zover dat wil tenminste? In wat voor een staat is je einddemper? Mijne was nogal roestig waardoor er rommel tussen de lagen staal kwam (heb hem wel vervangen), daar kwam soms ook een luchtje vanaf, maar dat rook je niet binnen in de auto.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Bij allebei de garages hier langs geweest, auto ook op de brug gehad, as hoezen en uitlaat in orde. Mogelijk een aanlopende rem, heb zelf geen idee hoe dat ruikt maar vandaag stonk ze weer gigantisch, was maar een ritje van een paar km maar toen een erg gore lucht van verbrand rubber o.i.d., geen olie.
Koop een boot en werk je dood.
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door PoppeSchuitema »

Is er misschien een V-snaar aan vervellen? een slippende snaar hoef je niet altijd te horen maar kan wel behoorlijk stinken
Nec scire fas est omnia
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door *thomas* »

Het zou voor de hand moeten liggen, maar tijdens de controle op een eventueel lek, is de carterplaat er dan afgeweest?

Lekkende cilinderkoppen zie je voornamelijk aan de onderzijde van de motor. Anderzijds, mijn 2.0X had er last van en daar kwam er geen rooklucht vandaan omdat de olie netjes 'afvloeide' en niet op hete delen terecht kwam. Bij een turbo is dat anders.

@Quickfit, moet toch ook zeggen dat dit niet de leukste reacties van jouw kant zijn.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Blijven zoeken, ik rijd hier weinig met de auto maar ik vind wel dat ze koud lang veel witte rook geeft maar ik verlies geen druppel koelvloeistof en ik zag vandaag in het bos toen ik ging houthakken dat ze wat na blijft roken uit de uitlaat en bij de turbo vandaan. Van het weekend gaan we eens bij de turbo neuzen.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door SP-Boxer »

Met dit weer blijf je wit roken.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Yep, tuurlijk vocht, snap ik maar ze rookt wel lang maar als ik haar stil zet komt er ook nog een tijdje witte rook uit, lijkt het Vaticaan wel.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Wout-P11 »

Gekke Gerritje schreef:Yep, tuurlijk vocht, snap ik maar ze rookt wel lang maar als ik haar stil zet komt er ook nog een tijdje witte rook uit, lijkt het Vaticaan wel.
Doet de mijne ook. Is niks bijzonders met dit weer.
Tis ook geen modern ECO-ding he... :mrgreen:
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Vanochtend de garage er eens na laten kijken, volgens hem is het probleem een vol damp absortievat? Wie kan mij daar iets over vertellen?
De aandrijfhoezen zijn goed en er zijn ook geen lekkages.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door quikfit »

Dan zou je een benzinelucht moeten ruiken,geen brandlucht.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door erichendri »

Dampabsorptievat vangt de benzine dampen vanuit je benzinetank op.
Dit wordt weer pulserend afgevoerd naar je motor dus het lijkt erop dat dat klepje stuk is.
Gebeurd alleen wel bij een warme motor.
Maar dit had je garage ook kunnen vertellen.

Eric
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2013 16:37

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door JanP »

erichendri schreef:Eén van de binnenste ashoezen kan ook lek zijn.
Geeft ook een stank als je wat langer stilstaat.

Eric
Ik heb het zelfde euvel gehad bij mijn boswachter, bleek er een scheurtje in de stofkap van de ashoes te zitten, :mrgreen: waardoor olie op de hitteplaat van de uitlaat druppelde. :mrgreen:
Hoe langer je leeft, hoe korter het duurt.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2013 16:37

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door JanP »

JanP schreef:
erichendri schreef:Eén van de binnenste ashoezen kan ook lek zijn.
Geeft ook een stank als je wat langer stilstaat.

Eric
Ik heb het zelfde euvel gehad bij mijn boswachter, bleek er een scheurtje in de stofkap van de ashoes te zitten, :mrgreen: waardoor olie/vet op de hitteplaat van de uitlaat druppelde.een hele doordringende lucht was dat.
Stofkap vernieuwd geen stank meer geroken. :D
Hoe langer je leeft, hoe korter het duurt.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Ashoezen zijn al gecontroleerd en in orde en waarschijnlijk al eens vervangen, mijn vrouw vindt het op schone verbranding lijken, we zoeken rustig verder.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Volgende monteur houdt het op de katalysator, niet dat ie stuk is maar dat ie het juist doet. Nou, ze deed het i.i.g. weer toppie vandaag op het strand.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Vandaag Forester op de brug gehad om bodemplaat te verwijderen. Ze lekt inderdaad een klein beetje olie en dat valt precies op de uitlaat. Laat nu de bodemplaat eronder vandaan om te kijken of de stank nu sneller vervliegt.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door erichendri »

Klepdekselpakking kan ook lekken, zit boven de uitlaat.
Gelijk beide kanten vervangen en vergeet de bougieringen niet.
Alleen bij de dealer te bestellen.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Klepdekselpakking kan ook lekken, zit boven de uitlaat.
Gelijk beide kanten vervangen en vergeet de bougieringen niet.
Alleen bij de dealer te bestellen.

Eric
Ja.
Of eerst de schroeven van de kleppendeksels nalopen (in elk geval die bij lekkage).
De kleppendekselschoeven staan vaker losjes. Door trillen of slinkende pakking? Weet ik veel waarom, maar vaak is dat. Dit oliedingetje is een bekend subaru boxer probleempje.

Kijk ook even of er olie in je bougiegaten staat. Als dat is, verwijderen dan en maak alles olievrij.

Draai de schroeven aan. Maar vast is vast! Je wilt niet de pakking eruit persen!
Het kan zijn dat je de schroeven makkelijk een achtste tot zelfs driekwart slag kunt aandraaien. Als dat is heb je serieuze kans dat je herzette pakking niet meer lekt. Anders wordt het toch vervangen.

Probeer het nou maar gewoon. :mrgreen: 85% kans dat er schroeven vrij los staan en 70% kans dat je het zo oplost (tot de volgende kleppenstelbeurt dat ze toch al vervangen worden zonder meerkosten). Staan ze los dan staan ze los en zo niet dan gewoon niet. Je kunt niets verliezen aan even controleren, wel winnen.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Hoi Hummie, bedankt. Ik zal daar zeker eens naar kijken want de kleppendeksel is inderdaad lekker bezweet.
Koop een boot en werk je dood.
Plaats reactie