cc knippert en motormanagementlamp brandt

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
Rookbom
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 mei 2012 23:37

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door Rookbom »

Mijn Legacy 2.0R heeft ooit een software (PAK) update gehad wegens inhouden binnen een bepaald toeren gebied. Berucht probleem bij de 2.0R blokken.
Maar als de auto zich normaal heeft gedragen terwijl het motormanagement lampje aan ging, dan is dat niet dat probleem geweest.
Dan denk ik eerder aan de bekende P0420 code, ofwel een defecte tweede (na de katalysator) lambdasonde of meer waarschijnlijk een verkeerde waarde die wordt doorgegeven aan de ECU. Die heb ik zelf ook een paar keer voorbij zien komen. (En het is gebruikelijk dat de CC buiten werking wordt gesteld / het groene CC lampje knippert als het oranje 'check engine' lampje gaat branden.)


Mogelijk is de zogenaamde software upgrade die is toegepast bedoeld om de manier waarop de ECU de doorgegeven waardes registreert aan te passen of om de code zelfs helemaal uit te schakelen. Dit alles dan misschien ivm LPG (wellicht bekend probleem). De latere modellen zijn erg gevoelig voor kleine waardeverschillen.

Waarschijnlijk / misschien / wellicht ... :roll: Ergo: ik weet het ook niet precies. :lol:
"It's more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow."
Gebruikersavatar
HansForester
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door HansForester »

Inmiddels ben ik een stapje verder. Gisteren was mijn tank leeg en heb ik weer normale 95 getankt. Vandaag na zo'n 60 km geredenbte hebben. Bleef het lampje uit na een nieuwe start. Ook de cc werkte weer normaal. Inmiddels een kleine 200 km verder werkt alles weer normaal. Lag dus puur aan de E10 die toch een stuk schraler blijkt te zijn.

Ik had afgelopen week ook al de dealer gebeld om naar het probleem te kijken. Vandaag even teruggebeld of de afspraak nog door moest gaan en meteen het benzine verhaal voorgelegd. Blijkbaar meet het systeem bij E10 een hele andere waarde en geeft daar een waarschuwing voor af middels het MM lampje. Blijkbaar is het E10 verhaal ingebakken in de nieuwere software. Dus ik heb een softwareupdate nodig.
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
Subarumouse

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Volgens o.a. de Duitse importeur kan elke Sub, op de justy na, vanaf 1996 op E10 lopen zonder aanpassingen.
Het lijkt mij sterk dat er voor NL andere software is dan voor D.
Overigens is in NL Euro 95 incl 5% Alcohol.
LPG is ook, zoals jij zegt, schraler dan benzine.

Ik rij met mijn Duitse 2004 Forrester reeds 45.000 km op E10 zonder problemen, mijn zoon inmiddels ook al 15.000.
Het heeft er eerder mee te maken dat de eerste R motoren een niet geheel storingsvrije oftewel te nauwkeurige afstellingselectronika hebben.
Dat kan gebeuren met veel nieuwe milieutechniek en een hoger vermogen / toerental in een nieuwe motor......

Achtergrond: Mijn zoon heeft eerst een 2005R, dus jouw type, gehad met 8 maanden niets dan problemen op het gebied van zichzelf ontregelen na inhouden met daarna flinke (gevolg??) schades.
Hier hielp het NL tanken niets.
Na een reset en diverse andere mogelijke oplossingen kwam dezelfde fout steeds terug.
Soms na een paar honderd km , soms na een paar duizend....
De problemen zijn definitief door onze dealer en perfect opgelost door een goed inruil voorstel voor een 2004 Forrester met de gewone motor.

Kortom, zoek de oplossing die mogelijk in de laatste softwareaanpassing voor jouw type zit.
Gebruikersavatar
HansForester
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door HansForester »

Hmmm frappant. Zeker omdat mijn Forester ook van orgine duits is. (Nieuw naar Nederland geimporteerd)

Ik ga het van de week aan de dealer voorleggen ! Bedankt voor de info !
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door quikfit »

HansForester schreef:Hmmm frappant. Zeker omdat mijn Forester ook van orgine duits is. (Nieuw naar Nederland geimporteerd)

Ik ga het van de week aan de dealer voorleggen ! Bedankt voor de info !

Laat even van je horen als je een Software Update krijgt...of het over is...en hoeveel centjes het kost. ;)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
HansForester
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door HansForester »

Even een update. Na twee weken storingsvrij te hebben gereden branden sinds gisteren de twee lampjes weer. Vreemd genoeg zo'n 30 km na een tankbeurt bij een merkloze benzinepomp. Daar tussen in nog BP getankt zonder problemen. Ik ben ondertussen nog niet bij de dealer geweest, maar ik ga Maandag meteen maar even een afspraak maken. moet toch niet zo zijn dat ik alleen A merken benzine kan tanken ?
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door quikfit »

''moet toch niet zo zijn dat ik alleen A merken benzine kan tanken ?''

Geloof ik ook niet...Zou eens lekker de boel laten uitlezen bij de dealer...En bougies vervangen of afstellen...als ze zo uit het doosje gemonteerd zijn staan ze 0,2 tot 0,3 te krap... :!:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door erichendri »

Zet mijn bougies vanuit het doosje altijd krapper.
Ongeveer op 0,8 mm.
Tank zelf nooit merkloze benzine.
Vaak is een merkbenzine in de buurt net zo duur.
Tank app levert mij soms veel voordeel op.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Zet mijn bougies vanuit het doosje altijd krapper.
Ongeveer op 0,8 mm.
Tank zelf nooit merkloze benzine.
Vaak is een merkbenzine in de buurt net zo duur.
Tank app levert mij soms veel voordeel op.

Eric
Het is heel simpel..onder de motorkap zit een sticker met de elektrode afstand...
Turbo motoren 0.75-0,85mm...non turbo 1.0-1.1mm (het type dat HansForester en ik rijden)
Je kan niet alle generaties/types Subaru's met jouw auto vergelijken...
En benzine van een merkloos pompstation komt gewoon uit de ''merk'' raffinaderijen...heb zelf met verschillende eigenaren gesproken...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door DucATIRadeon »

heb ik ook gehad, dat knipperen bij mijn 2005 2.0R legacy, maar dat bleek de stekker te zijn met witte snoer dat naar de bak gaat die net wel/net niet contact maakte. schoonmaken, inspuiten, terug drukken en het probleem was over.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door Mr.Q »

quikfit schreef:
erichendri schreef:Zet mijn bougies vanuit het doosje altijd krapper.
Ongeveer op 0,8 mm.
Tank zelf nooit merkloze benzine.
Vaak is een merkbenzine in de buurt net zo duur.
Tank app levert mij soms veel voordeel op.

Eric
Het is heel simpel..onder de motorkap zit een sticker met de elektrode afstand...
Turbo motoren 0.75-0,85mm...non turbo 1.0-1.1mm (het type dat HansForester en ik rijden)
Je kan niet alle generaties/types Subaru's met jouw auto vergelijken...
En benzine van een merkloos pompstation komt gewoon uit de ''merk'' raffinaderijen...heb zelf met verschillende eigenaren gesproken...

Gr. Quikfit :okeee:
Als je op LPG rijdt is een kleinere gap aan te raden, omdat LPG een hogere ontstekingsspanning nodig heeft tov. benz.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door quikfit »

Klopt...is algemeen bekend...ionisatiespanning enzo ;)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
HansForester
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door HansForester »

DucATIRadeon schreef:heb ik ook gehad, dat knipperen bij mijn 2005 2.0R legacy, maar dat bleek de stekker te zijn met witte snoer dat naar de bak gaat die net wel/net niet contact maakte. schoonmaken, inspuiten, terug drukken en het probleem was over.
Heb je misschien een foto van die stekker ? Dat kan ik natuurlijk ook nog even na kijken voor hij terug naar de dealer gaat. (over twee weken) Lampjes zijn inmiddels weer uit en CC functioneert weer prima. Dus ik denk dat het brandstofverhaal nu geen rol meer speelt.
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door quikfit »

Draai er even een makkelijk bereikbare bougie uit...en meet de elektrodeafstand even...
Als je toch stekkers gaat controleren en schoonmaken...pak ze dan allemaal ff mee...vooral die achter het blok en/of op de bak zitten worden het vuilst..

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door DucATIRadeon »

HansForester schreef:
DucATIRadeon schreef:heb ik ook gehad, dat knipperen bij mijn 2005 2.0R legacy, maar dat bleek de stekker te zijn met witte snoer dat naar de bak gaat die net wel/net niet contact maakte. schoonmaken, inspuiten, terug drukken en het probleem was over.
Heb je misschien een foto van die stekker ? Dat kan ik natuurlijk ook nog even na kijken voor hij terug naar de dealer gaat. (over twee weken) Lampjes zijn inmiddels weer uit en CC functioneert weer prima. Dus ik denk dat het brandstofverhaal nu geen rol meer speelt.
foto kan ik niet maken, had de legacy ingeruild op de nieuwste outback cvt..
maar....als je de motorkap opent en voorover de motorkap buigt (ter referentie), dan zou je een witte kabel moeten zien met bruine stekker dat vlak bij de scheidingsnaad van de motor en bak zit, aan de rechter kant.
Gebruikersavatar
HansForester
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door HansForester »

Bedankt voor de tips. Ik ga Dinsdagavond eens even alles checken. De auto heeft voor aflevering nog een grote beurt gehad, maar dat wil niet altijd wat zeggen natuurlijk. Ooit een BMW gehad met problemen, ook toen alle bougies schoongemaakt en nagemeten. Daarna alles opgelost. Maar na tien jaar feilloos in een Subaru te hebben gereden ga je zulke dingen vergeten. :D ;)
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
BasLegacy
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2017 23:18

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door BasLegacy »

Zeer late reactie, maar wellicht nuttig voor iemand met hetzelfde probleem. Vanmorgen was bij mij (2004 Legacy 2.0) het mm lampje ook aan in combinatie met knipperend cc.

Op een ander forum vond ik voor mij de oplossing: tankdop een keer goed aandraaien! Simpel maar doeltreffend, schijnbaar heeft het brandstofsysteem vanuit de benzinetank een bepaalde druk nodig.

Toevallig had mijn vrouw die ochtend getankt (ws. net niet ver genoeg dicht gedraaid) dus ik had de link sowieso niet gelegd met tanken.

Groeten Bas
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door quikfit »

BasLegacy schreef:Zeer late reactie, maar wellicht nuttig voor iemand met hetzelfde probleem. Vanmorgen was bij mij (2004 Legacy 2.0) het mm lampje ook aan in combinatie met knipperend cc.

Op een ander forum vond ik voor mij de oplossing: tankdop een keer goed aandraaien! Simpel maar doeltreffend, schijnbaar heeft het brandstofsysteem vanuit de benzinetank een bepaalde druk nodig.

Toevallig had mijn vrouw die ochtend getankt (ws. net niet ver genoeg dicht gedraaid) dus ik had de link sowieso niet gelegd met tanken.

Groeten Bas
Onder gecontroleerde omstandigheden word eens in de zoveel tijd de dampen van de benzine naar de motor toegeleid om daar mee te verbranden(milieumaatregel)
Dat werkt niet als de dop los zit.
Welke foutcode kwam eruit :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door erichendri »

Ook dan werkt het maar veel minder.
De omstandigheden zijn warme motor en boven een bepaald toerental en in de versnelling.
Meen zelfs dat dit geconstateerd wordt door de lambdasonde.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Ook dan werkt het maar veel minder.
Yep....want de dampen lekken via de dop naar buiten.... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door DucATIRadeon »

Bij mij was de stekker van de bak los geraakt. Terug drukken en klaar. Ook mede omdat de koppeling was vervangen...
Hilco05
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2017 17:39

Re: cc knippert en motormanagementlamp brandt

Bericht door Hilco05 »

Helaas kunnen er meerdere oorzaken zijn. Je kunt er maar op 1 manier achter komen en dat is de auto uit te laten lezen. In veel gevallen is het probleem met de verbranding waardoor er afwijkende waarden gemeten worden. Dit is als een auto op lpg loopt vaak doordat het lpg systeem hapert of niet goed werkt waardoor er een afwijkende verbranding plaats vind.

Je kan pas wat zeggen als je weet welke POxxx
Code dit geeft.

Op de bolle fooi stekkers gaan los trekken heeft geen zin en zorgt vaak voor meer storingen waardoor het voor de monteur nog ingewikkelder word om de echte storing te vinden. Updates worden alleen uitgevoerd on randwaarden (bandbreedte) te veranderen waardoor de storingen sneller of minder snel worden opgeslagen. (Soms staan ze te krap soms te ruim)

Cruise gaat knipperen omdat deze uitgeschakeld wordt totdat de storing verholpen wordt. Dit is dus niet de oorzaak.

Laat de mm uitlezen van de lpg en motor. Samen zouden ze wat meer inzicht moeten geven in de oorzaak. Let er ook op dat het lpg systeem veel onderhoud nodig heeft deze worden vaak niet gedaan met het onderhoud aan de auto.
Legacy Outback 2.5i AT 2005
Plaats reactie