Cruise control voorbereiding

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArjenVT
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jul 2016 17:37

Cruise control voorbereiding

Bericht door ArjenVT »

Ik heb een Forester uit 2005, een van de laatste SG's.

Er zitten allerlei opties op, zoals koplampsproeiers en verwarmde spiegels. Wat ik echter behoorlijk begin te missen is de cruise control, want die ontbreekt :(

Nu vroeg ik me af of mijn Forester mogelijk alle voorbereiding wel heeft, behalve het cruise control pookje aan het stuur. Ik heb gezien dat aftermarket wel bestaat, maar behoorlijk prijzig is (500+ EUR).

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Cruise control voorbereiding

Bericht door quikfit »

Lees dit. https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... 6&start=20 ...en bel een dealer... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Cruise control voorbereiding

Bericht door *thomas* »

Er zijn 2 typen cruisecontrol geleverd op de SG:

- het 'oude' type => cruise aan/uit zit bij je LINKER knie (bij al die andere knoppen voor mistlicht en koplampsproeier, vervolgens een hendel aan het stuur om alles in te stellen (dit model zat ook op de laatste versies van de zijn voorganger, de SF)

- het 'nieuwe' type => de aan/uit zit mee geïntegreerd in de hendel op het stuur (rechts)

Ik weet bij het eertse type dat er op de gasklep een 2e 'gaskabel' zat die naar de rechterkant (passagierskant) van het motorcompartiment loopt. Die wordt daar aangestuurd door een servo (dacht ik). Als die er NIET zit, wordt het een ander verhaal. Ik weet namelijk niet of het 2e type schakeling ook nog steeds via zo'n externe servo gebeurt.
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Cruise control voorbereiding

Bericht door frankyb »

Ik zit een beetje met dezelfde vraag als ts (Arjen).
En ik weet ook niet of het een 'oud' type betreft of een 'nieuwe' is; Oud model impreza (motor) met nieuw model interieur (stuur).
Het is nu nog kaal in ieder geval; Geen schakelaartjes ed.
Zou het zo kunnen zijn dat het 'nieuwe' type cc geleverd is vanaf de vernieuwde motor, 1.5/2.0 R?
Meer, andere electronica/ ECM?

Om geen nieuw topic aan te maken wil ik hier vragen of iemand misschien weet waar deze loze stekkertjes (2x groen met 1 draadje en 1x wit met 2 draadjes) voor zijn:
(Ik hoop voor de sensoren van de pedalen.)
Bijlagen
P1100605.JPG
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Cruise control voorbereiding

Bericht door sufos »

Er zijn echt heel veel merken waarbij o.a de cruisecontrol standaard is voorbereid. Het enige wat dan nog ontbreekt is de hendel aan het stuur en vervolgens de juiste software instellingen. Zou me ook werkelijk verbazen als dit bij Subaru ook niet is voorbereid.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Cruise control voorbereiding

Bericht door frankyb »

Op het stuur zit eenzelfde kleur blokje...
Of denk ik te simpel als ik redeneer dat het daar vandaan komt?
Word er voor andere electronica connectors ook groen gebruikt?
(Op het cc hendeltje wat bij mijn aangekochte stuur zit, is die alleen weer wit en met maar 3 draadjes ipv 5.)
Bijlagen
naamloos.png
Laatst gewijzigd door frankyb op 25 jan 2018 22:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Cruise control voorbereiding

Bericht door frankyb »

Is zeker te maken sufos, alleen kost het oude systeem meer aan onderdelen en tijd.
Ik hoop dus een beetje op het nieuwere systeem, want dat kan ik zelf nog wel maken... denk ik
De boekjes geven me nog weinig duiding :?
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Cruise control voorbereiding

Bericht door frankyb »

De 2 groene blokjes die los hangen zijn helaas niet voor cc maar voor diagnose :(
Dat laat alleen nog het witte blokje over. Ik krijg sterk de indruk dat er geen voorbereiding in zit.
Bijlagen
Green_Connector.JPG
Plaats reactie