motor portierraam wisselen of repareren

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

motor portierraam wisselen of repareren

Berichtdoor boswachterfan » 21 Mei 2017 19:21

Het raam van het bestuurdersportier ging steeds moeizamer, dus maar eens aan het lezen/zoeken geslagen. Haynes schrijft voor dat het raam eruit moet, met het frame. Ik zag het niet zo zitten om dat zelf te doen. Toen kwam ik op Joeptjoeb dit tegen, na een Amerikaans filmpje bekeken te hebben waar ook het hele frame eruit werd gehaald:

https://www.youtube.com/watch?v=ro2qZvRHn_Y

Deze Engelse meneer laat met de nodige Britse humor zien dat je de motor eruit krijgt zonder het raam de demonteren. Kijk vooral ook naar de link die hij in de omschrijving geeft, daar zit een service bulletin achter waarin je kunt zien waar de drie schroeven zitten die je blind en op gevoel los moet krijgen. Mij lukte het, met een nieuw, goed passend bitje. Ik had geluk dat de schroeven niet vastgeroest zaten. Het draaimechanisme van het motortje wel :x Het wordt dus wel een nieuwe motor a €175.-. :cry: Hij doet het nu nog wel, met een beetje olie erin, maar dat zal niet lang goed gaan. Maar goed, ik kan hem zelf monteren, dat scheelt een bak geld, zeker als de garage het volgens de voorschriften doet. Het terugzetten is even frotten, het raamframe moet wat los. Maar het is te doen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3162
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Berichtdoor erichendri » 21 Mei 2017 20:23

Je moet ff deijne's website raadplegen voor een motortje.
Of richards garage in Wateringen.
Of japoto.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Berichtdoor boswachterfan » 22 Mei 2017 19:41

Bedankt, maar Deijne en Japoto hebben het niet. Ik wil geen tweedehandse, want het probleem zit hem in het aandrijfgedeelte en dat kan al snel optreden bij teveel vocht in het portier. Wateringen is voor mij wel een end... Het is niet dat ik het geld over de balk kan smijten, maar soms koop ik origineel liever, doe ik bij mijn motor ook. Doet even pijn, maar dan is het ook weer een tijd goed. Met geduld kan er een motortje uit Aus/USA komen, daar verkopen ze wel aftermarket voor 60/70 dollar. Bij een achterraam zou ik dat nog overwegen. Ik wil deze auto nog jaren rijden, dat is ook een overweging. Of ik moet de Staats winnen, dan komt er een dikke turbo. :sti:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3162
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Berichtdoor erichendri » 22 Mei 2017 20:07

Goede gedachten.

Eric
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 Apr 2011 14:32
Type auto: Subaru Forester SG XT
Locatie: Haarlo

Re: motor portierraam wisselen of repareren

Berichtdoor Ghiaap » 13 Jun 2017 19:18

De motortjes die in de SG Forester zijn geschroefd zijn echt een zwak punt. Ik heb afgelopen weekend ook beide motortjes gereviseerd. Linker deed in eens niks meer en de rechter keeg het raam tergend langzaam omhoog. Ik heb ook de motortjes los gekregen zonder het hele raammechanisme los te halen. Is echt goed te doen met een nieuw Philips 3 bitje in een kleine ratel en met behulp van een klein spiegeltje had ik beide motoren in 20 minuten er uit. twee onderste boutjes van van het hevel mechanisme in de deur kun je geheel losdraaien en en twee bovenste alleen lossen maar wel laten zitten. Je hebt dan voldoende ruimte om de motor te verwijderen. Het metalen afdekkapje op de poelie verwijderen en dan alle roest zien weg te krijgen. Ik heb daarna de roestige plekken behandeld met Fertan®. Flink wat WD40 in gespoten en de boel liep weer als een zonnetje! Het mechaniek heb ik in de deur ingespoten met white grease. De motoren weer terug geplaatst en klaar was Kees. Koste me in totaal 2,5 uur alles bij elkaar. Dat is dus snel verdiend. Nu ik weet hoe het werkt kan ik altijd nog nieuwe of goeie gebruikte motortjes plaatsen als deze er helemaal mee op houden.

Terug naar “Electronica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten