Stroom afsluiten brandstofpomp

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef:Nu het daar toch over gaat...(soort van dan) Kun je de stroom, die, bijv. een brandstofpomp vraagt, via een simpel schakelaartje laten lopen, of smelt mijn schakelaar dan ook weg?
Ik zou dat iets anders doen : met de schakelaar een relais schakelen die op zijn beurt de brandstofpomp inschakelt.
De meeste schakelaars in je auto bedienen relais omdat die door de regel een veel grotere inschakelstroom kunnen verdragen.

Let wel : een inschakelstroom kan 10tallen keren hoger zijn dan een nominale stroom bij een normale belasting!!

Relais worden meestal toegepast om grootverbuikers te schakelen omdat de schakelcontacten veel groter zijn dan die in een kleine schakelaar.
Het relais op je startmotor is daar een goed voorbeeld van..die schakel je in met de sleutel in het contactslot..
Laatst gewijzigd door Rene op 31 mei 2010 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: "Ahead with the past"

Bericht door SP-Boxer »

Begrijp ik. Brandstofpomprelais zit alleen niet echt binnen handbereik.

En hoe zit het als ik de schakelaar op de massa zet?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: "Ahead with the past"

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef:Begrijp ik. Brandstofpomprelais zit alleen niet echt binnen handbereik.

En hoe zit het als ik de schakelaar op de massa zet?
Dat maakt niet uit : in een seriekring is de stroom overal gelijk ( 1'ste wet van kirchoff )
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: "Ahead with the past"

Bericht door niksnut »

Dat maakt niet uit : in een seriekring is de stroom overal gelijk ( 1'ste wet van kirchoff )
dat is lang geleden dat ik dat gelezen heb ?? ik wordt oud :(
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: "Ahead with the past"

Bericht door the dude »

Ik lees t tijdens de vakanties dagelijks op een fles KIRCHOFF wodka.

Die wet betekent zoiets als; drink met maten. Dit niet te verwarren met de Nederlandse equivalent.............
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: "Ahead with the past"

Bericht door SP-Boxer »

Ik ben toch een paar jaartjes jonger, maar heb al die kennis laten varen :oops:

Maar Rene, je hebt gelijk natuurlijk! Toch maar naar het relais dan. Zal ook eerst de stroom meten alvorens ik ergens in ga knippen :mrgreen:
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: "Ahead with the past"

Bericht door LeoneTurbo »

Schakelaar gewoon tussen de massa van de schakeldraad zetten, kan geen kwaad, loopt maar heel weinig stroom op een schakeldraad.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: "Ahead with the past"

Bericht door SP-Boxer »

Zal vanavond het draadschema ff inscannen en de draad markeren. Dan weten we het meest :)
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: "Ahead with the past"

Bericht door LeoneTurbo »

Zeker als je de schakelaar bedient met contact op OFF maakt het niet uit en kan je geen schade aanrichten.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Waar zouden jullie het tussen zetten?

Of wat is eventueel een beter alternatief?
De schakelaar gaat inderdaad aan voordat het contact aan gaat.

Afbeelding
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Ik zou 'm plaatsen daar waar je de draad blauw hebt gemerkt..
Dan houd je de bedrading ook origineel en laat je de grootste stroom gewoon door het relais lopen..

Wel zou ik dan even een diode anti-paralel op de spoel van het relais zetten.
Dat voorkomt vonkoverslag in je schakelaar en elimineert een hoge piekspanning bij het afschakelen .
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Als ik me niet vergis is blauw ook wat Marnix zei. De massa van de schakeldraad.

Begrijp ik het goed, dat je die diode dan tussen de blauwe draad en het ongemarkeerde draadje erboven zou plaatsen?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef:Als ik me niet vergis is blauw ook wat Marnix zei. De massa van de schakeldraad.

Begrijp ik het goed, dat je die diode dan tussen de blauwe draad en het ongemarkeerde draadje erboven zou plaatsen?
Ik zal morgen wel even een tekeningetje maken en inscannen voor de duidelijkheid.
Laatst gewijzigd door Rene op 02 jun 2010 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Toch eventjes een tekening gemaakt :
Afbeelding
SP-Boxer schreef: Begrijp ik het goed, dat je die diode dan tussen de blauwe draad en het ongemarkeerde draadje erboven zou plaatsen?
Jawel...
Laatst gewijzigd door Rene op 01 jun 2010 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Bram_R »

Waarom wil je trouwens nog de brandstofpomp afzonderlijk kunnen afschakelen?
Als het voor de (brand)veiligheid is, kun je er ook aan denken een massa-schakelaar in te bouwen, die de complete massa draad naar de min pool onderbreekt.
Schakel je dus alle verbruikers mee af.

gr.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Dat is ook een optie...dan moet je wel zo'n ding zien te bemachtigen die op electrische heftrucks word toegepast...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Wat jij tekent, Rene, is voor zover ik het kan zien hetzelfde als wat ik schreef. Moet alleen wel even kijken hoe ik die diode tussen 2 draadjes ga frotten. Maakt het nog uit wat voor diode?

@Bram, tegen diefstal natuurlijk. Heb geen zin in zo'n onhandige startonderbreker. Een onopvallende schakelaar doet nagenoeg hetzelfde.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef:Wat jij tekent, Rene, is voor zover ik het kan zien hetzelfde als wat ik schreef. Moet alleen wel even kijken hoe ik die diode tussen 2 draadjes ga frotten. Maakt het nog uit wat voor diode?

@Bram, tegen diefstal natuurlijk. Heb geen zin in zo'n onhandige startonderbreker. Een onopvallende schakelaar doet nagenoeg hetzelfde.
Een 1n4001 1n5001 of iets dergelijks , dat is niet kritisch...als het maar een forse silicium diode is

Kan wel eens kijken of ik iets heb liggen..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door justyfever »

Hoofdstroomschakelaar is reuze makkelijk, tenminste als je verder geen elektronica met geheugen in de auto hebt zitten.
Anders zou je de radio en je klok iedere keer opnieuw in mogen stellen :D
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Als je dat zou willen doen Rene :okeee:

Heb het schema even aangepast:
Afbeelding
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Heb wat gevonden : zijn gebruikt maar wel goed....
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Rene schreef:Heb wat gevonden : zijn gebruikt maar wel goed....
Super, kan ik die van je overnemen? (Stuur maar een PB!)
En kun je voor de zekerheid mijn laatste schema nog even goedkeuren? :P Ben nogal onzeker als het op elektronica aan komt :lol:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Het schema is nogal lastig te be-oordelen , ik kan zo niet wat nu + of - is , dat zou je dan even moeten gaan meten met een multimeter

Als de blauw gemerkte draad massa is , dan zit de diode goed
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Wijst het pijltje in jouw schema niet ook van de massa af?? Doorlaat dus van massa naar +. Uiteraard niet andersom, dan wordt het relais niet meer bekrachtigd, maar kiest de stroom de weg van de minste weerstand.

Het lijkt mij overigens dat de draad die vanaf de zekeringkast komt, de + is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef:Wijst het pijltje in jouw schema niet ook van de massa af?? Doorlaat dus van massa naar +. Uiteraard niet andersom, dan wordt het relais niet meer bekrachtigd, maar kiest de stroom de weg van de minste weerstand.

Het lijkt mij overigens dat de draad die vanaf de zekeringkast komt, de + is.
De draad vanaf de zekeringkast is inderdaad + ..heb het schema nog eens goed bekeken
Zoals de diode in mijn tekening staat , staat 'ie in 'sper' en dus in de goede richting.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Ah, je hebt je bericht ook aangepast :) Sperren heet dat inderdaad.

Thanks!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Bram_R »

justyfever schreef:Hoofdstroomschakelaar is reuze makkelijk, tenminste als je verder geen elektronica met geheugen in de auto hebt zitten.
Anders zou je de radio en je klok iedere keer opnieuw in mogen stellen :D
Dat is op zich wel een goede.
Je zou er voor kunnen kiezen dan wel een massaschakelaar in te bouwen om alles af te sluiten (kun je bijv. kopen bij http://www.autosportcompany.nl/) en dan voor een paar geheugenfuncties een aparte massadraad buiten de hoofdschakelaar omleggen (ECU, klok, radio). Zo zou ik het inbouwen denk ik.

gr.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Bram_R »

@Bram, tegen diefstal natuurlijk. Heb geen zin in zo'n onhandige startonderbreker. Een onopvallende schakelaar doet nagenoeg hetzelfde
Oh trouwens, moest ik nog aan denken.
Er ook nog een apart 'ignition' draadje van je contact slot naar de ECU als je start.
Als je deze onderbreekt gaat denk ik de startmotor wel rond, maar zal hij geen ontsteking hebben.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door SP-Boxer »

Klopt. Als je dat contact verbreekt, dan krijg je ook geen CE-lampje zodra je de auto op contact zet.
(de ignition zekering eruittrekken heeft hetzelfde effect, maar is zo'n gepiel tov. een schakelaar)

Resultaat zal echter hetzelfde zijn ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1635
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Stroom afsluiten brandstofpomp

Bericht door Rene »

Bram_R schreef:
@Bram, tegen diefstal natuurlijk. Heb geen zin in zo'n onhandige startonderbreker. Een onopvallende schakelaar doet nagenoeg hetzelfde
Oh trouwens, moest ik nog aan denken.
Er ook nog een apart 'ignition' draadje van je contact slot naar de ECU als je start.
Als je deze onderbreekt gaat denk ik de startmotor wel rond, maar zal hij geen ontsteking hebben.

Bram
Volgens mij verzuip je de dan de motor als iemand 'm probeert te starten..
Wat ik me wel afvraag : als je de spanningsvoorziening van de benzinepomp afsluit zoals Marcel gaat doen en je probeert 'm te starten , loopt hij dan wel heel kort om daarna af te slaan of helemaal niet??

Lijkt me dat de motor toch op de 1 of andere manier benzine aanzuigt uit de leiding totdat die droogstaat
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Plaats reactie