mist achterlicht

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

mist achterlicht

Bericht door FrieseForester »

Bij de APK vandaag bleek dat mijn mist achterlicht stuk is. Even een nieuw lampje erin en klaar dacht ik maar helaas dus niet want na een nieuwe lamp en een nieuwe zekering is er nog steeds geen licht in de mist :-(
Dus dacht ik dat de schakelaar stuk zou zijn maar die doorgemeten te hebben kan ik ook daar niets vinden. Als ik aarde maak en de andere kant bij de gele draad insteek van de stekker die in de schakelaar zit aan de achterkant dan hoor ik wel iets tikken wat lijkt op een relais die aan en uit gaat.
Zou het mogelijk zijn dat het relais stuk is en zo ja waar kan ik die vinden en is dat zelf te vervangen? Of moet ik echt naar een Soeb-dealer hiervoor?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: mist achterlicht

Bericht door erichendri »

Volg de tik.
Vak is het het contactje opschuren.

Eric
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: mist achterlicht

Bericht door FrieseForester »

erichendri schreef:Volg de tik.
Vak is het het contactje opschuren.

Eric

Het contactje waarvan??
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: mist achterlicht

Bericht door erichendri »

Iwendig van het relais, zeg maar het schakelcontactje.
Heb ik ook gehad met mijn achterruitenwisser relais.

Eric
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: mist achterlicht

Bericht door FrieseForester »

Ik heb het relais gevonden en opengemaakt. Daarin zag je een heel klein beetje zwart poeder op het witte kunststof naast het contact. Met een dun 400 korrel schuurpapiertje de contacten licht geschuurd en het zwart was ook gelijk weg.

Afbeelding
Uit elkaar gehaalde relais

Afbeelding
De onderste lege witte socket is van de mistlamprelais.
Waarvan de bovenste witte is, is een raadsel.

Helaas is het probleem er niet mee opgelost want nog steeds geen licht :-(
Relais werkt goed. Maandag op mijn werk laat ik de schakelaar goed doormeten door iemand die er verstand van heeft. Anders lijkt mij nog de enige mogelijkheid dat er een kabelbreuk is tussen relais en lamp. Das zwaar balen als dat zo is want ff een nieuwe kabel trekken is best lastig. Wel apart dat alle lampen werken behalve mistlamp.
Elke suggestie is welkom.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: mist achterlicht

Bericht door erichendri »

Is het niet de verkeerde relais?
Zitten er 3 of houdt het tikken op als hij eruit is.
Soms kan je beter met een ouderwets proeflampje meten.

Eric
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: mist achterlicht

Bericht door FrieseForester »

Totaal zitten er 5 relais op een rijtje en ik heb ze allemaal getest en diegene die ik eruit heb gehaald is van het mistachterlicht.
Na het uithalen weer getest of ik nog het tikken van her relais hoorde maar het was stil. Na inzetten weer getest en het tikken was er weer. Alles wijst erop dat de schakelaar gewoon stuk is. Als je de schakelaar aan doet dan zie je wel het lampje op het dashboard branden maar das dus alles wat er brand.
Dit is dus afkeur bij de APK !!! Echt balen zeg.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: mist achterlicht

Bericht door *thomas* »

Als het lampje op het dashboard brand, dan is de schakelaar in orde lijkt me... Hoe krijgt dat lampje anders zijn signaal?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: mist achterlicht

Bericht door erichendri »

Stom stom stom stom.
Denk er net aan, in je trekhaakdoos zit een tipschakelaartje.
Die schakeld je automistlicht uit als je de stekker er in hebt zitten.
Als het goed is zie je een klein palletje aan de zijkant zitten.
Inspuiten met wd40 en dan moet ie het weer doen.
Nog stommer is dat je garage er niet aan dacht.
Zelf heb ik dat schakelaartje niet meer.
Dan maar een rode caravan in mijn spiegels die zeldzame keer dat het mistg is.

Eric
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: mist achterlicht

Bericht door ferluci »

ik ga met erichendri mee, precies hetzelfde met mijn forester.
een breuk lopen zoeken naar het "foutje" en toen kwam mijn monteur met deze dezelfde oplossing.
tadaa.... lampje doet het weer.
soms zit het in de simpelste dingen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: mist achterlicht

Bericht door erichendri »

Komt vaak voor dus stom dat zijn monteur daar niet aan dacht.

Eric
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: mist achterlicht

Bericht door FrieseForester »

Ja heren, ik heb dus vanmorgen de Subaru dealer in Groningen gebeld en die vroeg gelijk :" Heeft u een trekhaak??" Euh ja. Mooi dan is het probleem opgelost. Hij zei exact hetzelfde. Ik ben nu net thuis en ga zo op onderzoek uit bij de stekkerdoos vd trekhaak. De APK-man deed geeneens moeite om mee te denken. Gewoon punten nalopen, opschrijven wat afkeurpunten zijn en de rekening. Ik denk dat ik op zoek ga naar een ander.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: mist achterlicht

Bericht door FrieseForester »

Ik heb nu de complete stekkerdoos van de auto gehaald, was wel wat roestig van binnen. Er komt een nieuwe op. Maar zelfs nu alles eraf is doet mijn auto mistachterlicht het nog steeds niet !!! Je zou er zowat gek van worden. Ik heb nu dus echt geen idee meer wat te doen.
In de stekkerdoos zit dus die onderbreker, aan de kant bij gat 2/54G zou een constante stroomdraad moeten komen. Maar wat moet er dan aan de andere kant van de onderbreker want het moet ergens heenleiden lijkt mij?? Anders is er weinig te onderbreken.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: mist achterlicht

Bericht door erichendri »

Die draad naar je mistachterlicht is doorgeknipt en loopt via dat microswitchje.
Heb je alles los is het logisch dat hij het nog niet doet.
Ik hoop dat je het weer goed in elkaar krijgt en op de juiste plek.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: mist achterlicht

Bericht door SP-Boxer »

En daarom heb ik een hekel aan dergelijke stekkerdozen. Knippen in de originele bedrading en erg storingsgevoelig.
Ik monteer ze enkel zonder mistlicht afschakeling. (ook op mijn eigen auto)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: mist achterlicht

Bericht door FrieseForester »

Ik heb voor aanstaande vrijdagmorgen een afspraak gemaakt bij de Subaru garage. Ze hebben prima info gegeven via de telefoon maar heeft dus to nu toe nog niet het gewenste effect gehad. Zij gaan er nu naar kijken.
Als je kijkt naar plaatjes op internet welke kleur draad waar in moet zijn er 7 kleuren voor de diverse gaten. In mijn kabelbundel heb ik precies 7 draden dus als de mistlampkabel doorgeknipt zou zijn en dat die aan de andere kant van dat switchje moet komen heb je 8 draden nodig. Niet aanwezig bij mij, dus vandaar dat hun er ff na gaan kijken.
In ieder geval erg bedankt voor de steun en de ideeën.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: mist achterlicht

Bericht door erichendri »

Verlichting is normaal 2 draden.
Hiervan gebruiken ze er 1 voor de mistlamp en de constante + voor de retour.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: mist achterlicht

Bericht door RJS »

En... is het opgelost door de garage?
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: mist achterlicht

Bericht door FrieseForester »

Ik was ff een paar dagen weg met de caravan, maar alles is echt goed opgelost bij Subaru dealer/garage Oldman in Groningen. Ik had afspraak om 08.15 uur dus vroeg mijn bed uit :-(
Ik was er om 08.00 uur en gelijk wisten ze mijn naam en waarvoor ik kwam en bakkie thee erbij. Ik mocht mee in de garage waar de auto op de brug ging. Ik vertelde de monteur het probleem en hij ging de kabelboom bekijken en zag toen iets aparts. Er waren een aantal kabels "ingepakt" een stukje verderop wat ik dus nooit had gezien al liggend op de oprit. De boel uitgepakt en de conclusie was toen wel dat er ooit een 13-polige doos op heeft gezeten en die heeft dus een vorige eigenaar verwijderd en een 7-polige erop gezet, die overigens wel goed werkte totdat dus bleek dat mijn mist achterlicht het niet deed. Alles eraf gehaald en nu zit er weer een 13-polige doos op die het super doet en de mistlamp werkt ook weer perfect ;-)
Een volgende conclusie was dan gelijk : Hoeveel jaar heeft die 7-polige erop gezeten en dus hoeveel jaar heeft dus een APK man er niet op gelet dat de mistlamp het niet deed? Dus ook de garage waar ik hem vorig voor de APK had.
Al met al een uurtje werk en alles keurig afgewerkt en uitgebreid getest, ook met een verloopstuk naar 7-polig. En de prijs was lager dan verwacht. Das altijd mooi.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: mist achterlicht

Bericht door erichendri »

Mooi dat het opgelost is en een 13 polige doos is altijd handig voor in de toekomst.
Maar wel een prutser mee bezig geweest.
Mazzel dat er geen steekproef al die keren geweest is.

Eric
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: mist achterlicht

Bericht door FrieseForester »

erichendri schreef:Mooi dat het opgelost is en een 13 polige doos is altijd handig voor in de toekomst.
Maar wel een prutser mee bezig geweest.
Mazzel dat er geen steekproef al die keren geweest is.

Eric

Ja inderdaad.
Plaats reactie