DIY Installeren verwarmde spiegels ---under construction---

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

DIY Installeren verwarmde spiegels ---under construction---

Bericht door SP-Boxer »

Deel 1 installatie verwarmde spiegels Legacy I

Omdat mijn Legacy uit 1992 nog niet standaard was uitgerust met verwarmde spiegels was die natuurlijk een optie die er op moest komen.
Klein stukje historie:
De Legacy werd in NL t/m 1992 met elektrisch verstelbaar geleverd. Vanaf MY93 werden de 2.0 en 2.2 uitvoeringen van de Legacy standaard geleverd met tevens verwarmde spiegels.
De JDM uitvoeringen (voor de Japanse markt dus) werden geleverd met elektrisch inklapbare spiegels. Een nog veel leukere gadget. Zeker in die tijd!

Ik wil deze beide opties combineren, al is dat door Subaru nooit geleverd in deze jaren. Omdat de folding mirrors nogal schaars zijn ben ik voor nu maar even begonnen met de verwarmde spiegels.


Ik wilde mijn zwarte spiegels behouden en de verwarmde exemplaren waren sowieso in de verkeerde kleur. Dus aan de slag!

De oude, niet verwarmde, spiegel.
Afbeelding
De donorspiegel!
Afbeelding

De benodigde tools:
Afbeelding

Draai met het T-stuk deze 3 schroeven los en verwijder de driehoek waarmee de spiegel aan de deur zit bevestigd.
Afbeelding

Nu is het taak om het spiegelglas te verwijderen. Dit is noodzakelijk om de spiegel te kunnen demonteren! Om het glas los te krijgen hebben we de föhn nodig, je weet wel, dat ding waar je vriendin/vrouw na het douchen mee in de weer gaat!
Stook de plastic rand die het glas omhuld warm voor een minuutje of 2.
Afbeelding

Wrik nu met een precisie schroevendraaiertje tussen het glas en de rand. Begin op een hoek en zodra er ruimte is voor een vlak gereedschap (bijvoorbeeld een keukenmes) steek je dit onder het spiegelglas. Probeer nu met het schroevendraaiertje, het mes en je nagels het glas los te trekken. Dit is dan het resultaat:
Afbeelding

Dit is het verwarmde spiegelglas:
Afbeelding

De spiegel zonder spiegel.
Afbeelding

Verwijder nu de zwarte kunststof houder van het glas.
Afbeelding
Het binnenwerk zit nu met 4 schroeven vastgeschroefd aan de behuizing. Na het verwijderen van het binnenwerk ziet het er als volgt uit.
Afbeelding

Je kunt nu de spiegelkap los schroeven, handig als je die bijvoorbeeld wilt spuiten!
Het volstaat nu om het binnenwerk van de verwarmde spiegel in je eigen behuizing te plaatsen. Voor folding mirrors geldt feitelijk hetzelfde!

Bij demontage van de spiegels valt op dat binnenin alles erg smerig is geworden in 16 jaar tijd. Ik heb dan ook wat extra tijd genomen en alles gedemonteerd, opnieuw ingevet en van de oude en nieuwe spiegels de beste onderdelen gecombineerd. Dit betekend wel dat het bovenstaande geen klusje van een klein uurtje meer is, maar al snel een dagdeel in beslag neemt ;)


Verder ben ik op dit moment nog niet. De aansluiting van de spiegels ga ik binnenkort mee verder!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: DIY Installeren verwarmde spiegels ---under construction---

Bericht door SP-Boxer »

Beide spiegels zitten inmiddels op de auto. Nu de kabelboom nog uitzoeken.
"I feel Legacy"
Plaats reactie