Dip dimlicht
Dip dimlicht
Ik bemerkte gisteren een iets geks met de verlichting van mijn Forester('99). Als ik het knipperlicht inschakel treed er een hele korte dip op in het dimlicht, valt het knipperlicht weer af precies hetzelfde dipje.
Wat ik op Google verder gevonden heb is:
Een massaprobleem maar dat lijkt me niet want dan moet het dimlicht mee knipperen met het knipperlicht.
Iemand met een Alfa 156 die hetzelfde probleem had en dit zat uiteindelijk in de contactplaat achter het stuur. Als ik in dezelfde richting iets wil proberen en goed op dit plaatje gekeken heb heeft dit niets met de klokveer te maken toch? De schakelaar is in dit geval één geheel?
Wat ik op Google verder gevonden heb is:
Een massaprobleem maar dat lijkt me niet want dan moet het dimlicht mee knipperen met het knipperlicht.
Iemand met een Alfa 156 die hetzelfde probleem had en dit zat uiteindelijk in de contactplaat achter het stuur. Als ik in dezelfde richting iets wil proberen en goed op dit plaatje gekeken heb heeft dit niets met de klokveer te maken toch? De schakelaar is in dit geval één geheel?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Dip dimlicht
Heb ik ook regelmatig (niet altijd?) last van.
Valt met name in het donker op.
Zit in de schakelaar, kwam bij mazda ook wel eens voor.
Was bij mazda los te koop, je hoefde dus niet de hele unit te kpen.
Eric
Valt met name in het donker op.
Zit in de schakelaar, kwam bij mazda ook wel eens voor.
Was bij mazda los te koop, je hoefde dus niet de hele unit te kpen.
Eric
Re: Dip dimlicht
Ik heb met mijn 98' Forester de laatste weken het zelfde opgemerkt. Ik was al tot de conclusie gekomen dat het in de richtingaanwijzerschakelaar zit. De licht- en richtingaanwijzerschakelaar zitten na de klokveer die ik recentelijk heb laten vervangen, dus die kan het niet zijn. Ik zal t.z.t. een ander exemplaar inbouwen. Het kan volgens mij verder geen kwaad.
Wel merkte ik dat de stekkerverbinding op de rechter koplamp smelt sporen had in het kunststof. Heeft iemand idee hoe dit kan ontstaan?
Wel merkte ik dat de stekkerverbinding op de rechter koplamp smelt sporen had in het kunststof. Heeft iemand idee hoe dit kan ontstaan?
Re: Dip dimlicht
Bij het verhaal over de dip dacht ik aan een slechter wordende accu, maar dat blijkt het niet te zijn volgens jullie. Defecte schakelaar kan het zijn.
Ghiaap, heeft er soms een te zwaar lampje in gezeten of is er misschien te lang doorgereden met een kapotte koplamp waardoor de andere stekker te zwaar belast is geweest?
Een piekspanningsfilter wil nog wel eens helpen, vooral met een oudere auto en een moderne stereo, carkit, dvd, pc of navigatie. Dat nieuwe spul is gevoelig voor spanningspieken. Zo'n piekspanningsfilter kost hooguit 15 euro en kan je gewoon op de accu aansluiten. Hierdoor gingen de H4 lampen van mijn vorige Legacy II ineens maanden langer mee. Bij mijn huidige Forester nog geen problemen met de elektra maar daar zit nog steeds de originele radio in en verder niks.
Ghiaap, heeft er soms een te zwaar lampje in gezeten of is er misschien te lang doorgereden met een kapotte koplamp waardoor de andere stekker te zwaar belast is geweest?
Een piekspanningsfilter wil nog wel eens helpen, vooral met een oudere auto en een moderne stereo, carkit, dvd, pc of navigatie. Dat nieuwe spul is gevoelig voor spanningspieken. Zo'n piekspanningsfilter kost hooguit 15 euro en kan je gewoon op de accu aansluiten. Hierdoor gingen de H4 lampen van mijn vorige Legacy II ineens maanden langer mee. Bij mijn huidige Forester nog geen problemen met de elektra maar daar zit nog steeds de originele radio in en verder niks.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Dip dimlicht
Misschien het stekkertje van die lamp iets aanknijpen, smelten
kan door een slecht contact komen.
Ik heb het even opgezocht, de schakelaars en op de volgende link vind je hem.
Weet niet of jullie bouwjaar / model klopt.
http://opposedforces.com/parts/forester ... tration_1/
Eric
kan door een slecht contact komen.
Ik heb het even opgezocht, de schakelaars en op de volgende link vind je hem.
Weet niet of jullie bouwjaar / model klopt.
http://opposedforces.com/parts/forester ... tration_1/
Eric
Re: Dip dimlicht
problemen vergelijken met een alfa lijkt me niet echt steekhoudend subarus zijn relatief probleemloos, alfas zijn relatief probleemauto's.
Re: Dip dimlicht
Haha, das waar maar het probleem wat daar beschreven werd was een 100% match met wat ik zie gebeuren. Misschien heeft die Alfa Japanse schakelaars?petur schreef:problemen vergelijken met een alfa lijkt me niet echt steekhoudend subarus zijn relatief probleemloos, alfas zijn relatief probleemauto's.
Ik ben nog niet verder op onderzoek uitgegaan. Zal eens proberen een andere schakelaar te bemachtigen, kijken of dat het oplost.
Ik zie hierboven ook iets over koplampen staan. Omdat 1 lamp stuk was heb ik ze alletwee maar gelijk vervangen omdat ik lampen met meer lichtopbrengst wou. I.p.v. Osram Nightbreakers raadde de verkoper me Hella lampen aan van een hoger wattage. Ze zitten er in, ze doen het maar kan het eigenlijk wel?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Dip dimlicht
Koplampen moet je altijd per 2 vervangen, ze zitten er
tenslotte ook even lang in.
Degene die het nog doet leg je dan voor reserve in de kofferbak, scheelt je
bij aanhouding een bekeuring.
Eric
tenslotte ook even lang in.
Degene die het nog doet leg je dan voor reserve in de kofferbak, scheelt je
bij aanhouding een bekeuring.
Eric
Re: Dip dimlicht
Ja, en als je dat lampje nodig hebt is-ie kapot getrild.
Bij staande houding beterschap beloven en bij het eerste tankstation nieuwe halen en erin zetten.
Is het echt te donker om door te rijden dan gewoon mist- of grootlicht aan en als de bliksem naar een tankstation. Maar zo erg is het bij mij nooit geweest.
In het buitenland gewoon een doosje reservelampjes mee om de politie tevreden te houden.
Bij staande houding beterschap beloven en bij het eerste tankstation nieuwe halen en erin zetten.
Is het echt te donker om door te rijden dan gewoon mist- of grootlicht aan en als de bliksem naar een tankstation. Maar zo erg is het bij mij nooit geweest.
In het buitenland gewoon een doosje reservelampjes mee om de politie tevreden te houden.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Dip dimlicht
Dank voor je input. Ik zal er binnenkort mee aan de slag gaan. Voor zover ik kan zien hebben er geen andere lampen in gezeten dan normale 55 watt H4 lampen.Louis schreef:Bij het verhaal over de dip dacht ik aan een slechter wordende accu, maar dat blijkt het niet te zijn volgens jullie. Defecte schakelaar kan het zijn.
Ghiaap, heeft er soms een te zwaar lampje in gezeten of is er misschien te lang doorgereden met een kapotte koplamp waardoor de andere stekker te zwaar belast is geweest?
Een piekspanningsfilter wil nog wel eens helpen, vooral met een oudere auto en een moderne stereo, carkit, dvd, pc of navigatie. Dat nieuwe spul is gevoelig voor spanningspieken. Zo'n piekspanningsfilter kost hooguit 15 euro en kan je gewoon op de accu aansluiten. Hierdoor gingen de H4 lampen van mijn vorige Legacy II ineens maanden langer mee. Bij mijn huidige Forester nog geen problemen met de elektra maar daar zit nog steeds de originele radio in en verder niks.
Ik denk dat het ook met de contacten zelf te maken kan hebben die zitten idd wat ruim op het lampvoetje